Sol og solbeskyttelse

Spørg om råd, eller del ud af din erfaring indenfor make-up og hår.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3479

Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Torn » 7. jun 2016, 06:39

Min gode veninde bruger ikke solcreme. Hun bliver nemt forbrændt og dyrker solen. Endda solarie af og til. Jeg er i den anden grøft. Jeg er storforbruger af solcreme. Hvis man opdager, at solcreme er skadeligt, har jeg et ret stort problem... Jeg dyrker dog solen, men ikke fra kl. 12 - 15. I disse soltider ( :love: ) er jeg ekstra opmærksom på stråler og min hud.


Nå, men. Jeg blev nysgerrig på Danmarks (ja, Debattens) sol- og solcremevaner. Dyrker du solen? Bruger du solcreme (hvilken solfaktor?) eller anden beskyttelse? Følger du Kræftens Bekæmpelses solråd? Kan din hud tåle solen? Går du i solarie? Og har du gode grunde for at gøre det ene eller det andet?
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Lykke » 7. jun 2016, 06:46

Jeg er rødhåret og kan ikke tåle solen. Bruger solcreme i ansigtet nærmest altid. Solbader ikke rigtigt, men tager ekstra solcreme på når jeg er ude. Vil gerne sidde lidt i solen, men ikke længe, så hopper jeg ind i skyggen.

Jeg bliver altid lidt trist når jeg ser folk der er blevet røde af solen.
Jeg synes dog også selv, at det ikke altid er lige lækkert at påføre mig solcreme hele tiden. Men derfra, og så bare være helt ligeglad - det har jeg svært ved at forstå.

Har oplevet at blive spurgt om jeg aldrig går ud, siden jeg ikke har fået farve/blevet rød. Nej, jeg bruger bare solcreme, og sidder ikke soler.
Måske det bare er mere acceptabelt for nogen, at sommer er lig med solbrændthed.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf JoyNips » 7. jun 2016, 06:53

Jeg er cirka albino og jeg har fået fjernet adskillige mistænkelige modermærker, så jeg bruger solcreme. Altid. Året rundt bruger jeg mindst faktor 25 i ansigtet og på kroppen bruger jeg faktor 50 hvis jeg skal udendørs. Jeg gider ikke rynker og hudkræft... Eller søvnløse nætter pga. forbrændinger.

Jeg kan godt lide at opholde mig i solen, så det er ligesom bare de forholdsregler, jeg må tage for at det kan lade sig gøre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf girl_beat » 7. jun 2016, 08:28

Jeg passer vist på betegnelsen 'solnyder' - jeg elsker at være udendørs det meste af sommerhalvåret, og jeg kan også sagtens ligge en times tid på altanen eller ved stranden formiddag eller eftermiddag. Jeg har også respekt for solen og bruger altid solfaktor i ansigtet (min. faktor 20), og for det meste solcreme på kroppen. Det kan godt smutte, hvis vi er kommet afsted uden eller lige impulsivt har smidt os på en fortovscafé, på et grønt område eller lign., hvor vi jo så får noget sol uden beskyttelse.
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15652
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf 2SHY » 7. jun 2016, 08:29

Jeg er meget lys og bliver solskoldet på ingen tid. Af samme grund ser man ikke mig ligge og slange mig i solen og går heller ikke i solarie. Jeg søger gerne ind i skyggen (ja det kan man stadig få sol af) og jeg tænker en del over at jeg skal passe ekstra på fra 12-15. Jeg har en app hvor jeg kan tjekke uv indekset, men jeg glemmer det tit :genert: I det daglige bruger jeg ikke solcreme (fordi jeg typisk bliver indenfor), men hvis jeg ved jeg skal være ude en hel dag, så giver jeg den gas med solcreme og sololie på alt der nu end måtte være bart. Det er altid faktor 30 jeg bruger.

Jeg er på evig jagt efter "den perfekte solcreme" som bliver optaget relativt hurtigt og ikke klistrer. Så jeg har et mindre lager af creme, jeg langsomt arbejder mig igennem. Jeg ender sikkert med udelukkende at gå over til olie, hvis det ellers viser sig at være muligt at finde en som altid er på hylderne i modsætning til den jeg knuselsker og fandt i Normal (og ikke har set siden)
Senest rettet af 2SHY 7. jun 2016, 21:36, rettet i alt 1 gang.
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Persnikedy » 7. jun 2016, 08:34

Jeg hader at være ude i solen på grund af hovedpine og varme, skal jeg dog fx til stranden (det kolde vand opvejer tiden i solen) så smøre jeg en faktor 30 eller derover på. Selvom det nu er en sjældenhed at jeg tager tager til stranden.
Det glippede dog sidst jeg var der og er stadig lidt lysserød på ryggen :genert:

Ellers har jeg fået at vide af en kosmetolog at jeg har fin hud med meget lidt solskade i ansigtet, hun troede det var på grund af solcreme, men sandheden er mere at jeg ikke orker solen og varmen, og derfor bliver indendøres
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Orchidea » 7. jun 2016, 09:05

Jeg indrømmer at jeg ikke er så god til at bruge solcreme selv. Jeg bliver dog aldrig rød, men skal bare titte på solen før jeg er brun. Mine unger bliver dog smurt ind i solcreme flere gange dagligt i sommertiden. Jeg kan godt selv se den manglende logik i, at jeg så ikke selv smører mig ind.

Jeg elsker sol og varme, men jeg er ikke til at ligge og koge. Det har jeg ikke temperement til. Jeg går heller aldrig i solarie.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Flora » 7. jun 2016, 09:18

Jeg bruger faktor 50 i ansigtet og faktor 30 på kroppen. Min hud er meget lys og jeg bliver let skoldet hvis jeg ikke bruger noget. Jeg kan godt lide at opholde mig i solen, men gider ikke ligge der kun for at blive brun. Går aldrig i solarie.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf twinkle » 7. jun 2016, 09:32

Mellem SPF 30 og 50 i ansigtet året rundt. Mine ben får aldrig farve eller bliver skoldede, mine arme tager fint farve, men jeg er ikke en der dyrker solen. Skal jeg være udenfor i sommerhalvåret i længere tid bruger jeg mindst SPF 30 på kroppen, ellers bruger jeg kun solcreme i ansigtet.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Danseprinsesse » 7. jun 2016, 09:46

Jeg kan ikke tåle solen og får meget hurtigt soleksem, så jeg opholder mig så meget i skygge, som muligt. Jeg bryder mig heller ikke om varmen i solen.
Solcreme har jeg altid på, der hvor huden er bar (mellem spf30-50). Men sydpå er jeg ofte også dækket af tøj på arme og hals, da det beskytter bedre mod soleksem.

Jeg er meget lys og fregnet og kan ikke blive brun.
Solarie bruger jeg aldrig.

Sådan rigtig solbrændt hud, enten rød eller meget brun, synes jeg ser decideret væmmelig ud.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Lulu » 7. jun 2016, 11:49

Jeg har altid været dårlig til at huske solcreme men har dog heller aldrig rigtig solet mig udenfor.
Sidste år var første år hvor min søn for alvor var ude og lege hele dagen og der blev det til en vane at når han skulle have et nyt lag solcreme på skulle jeg også. Vanen har holdt ved i år så jeg smører mig gerne to gange dagligt samtidig med min søn.
Jeg bruger forøvrigt en dagcreme med solfaktor i året rundt.
0
Grissebassen
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:42
Kort karma: 163
Likede indlæg: 3437

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Grissebassen » 7. jun 2016, 12:01

Jeg kan godt finde på at dyrke solen. Jeg bruger ikke solcreme i DK, da jeg er temmelig mørk i huden, ikke har modermærker, og vitterligt kun én gang i mit liv har oplevet at blive skoldet. Og det var efter et par dage i skarp sol, et sted på kloden hvor solen er aller skarpest. Jeg følger heller ikke Kræftens Bekæmpelses Solråd.
Jeg går dog ikke i solarium og bruger som regel en faktor 10-15 på skuldre og evt. i nakken, når jeg er syd på. Det er muligt jeg kommer til at fortryde mit afslappede forhold til solen en dag. Men det må jeg så tage til den tid. Ind til videre har jeg ikke taget synligt skade.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Pjeps » 7. jun 2016, 12:38

Jeg er et kvaj til at huske solcremen herhjemme. Hvis jeg sætter mig på altanen for at slikke sol, husker jeg det oftest. Hvis jeg er ude og lave noget, sidde på cafe osv, så glemmer jeg det. Og straffes både med rød hud og soleksem indimellem.

Er jeg sydpå, så er solcremen på hele tiden. Men åbenbart ikke altid nok, for der ender jeg oftest også med en mild solskoldning eller soleksem på et tidspunkt.

Men da jeg var blevet opereret med er 7-8 cm ar hen over halsen og fik forbud mod sol et år efter, der huskede jeg at smøre det stykke med solstift faktor 50 hver eneste dag flere gange, jeg ville alligevel ikke risikere et mega grimt ar så synligt et sted.
0
:ninja:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Krølle » 7. jun 2016, 12:44

Jeg er indirekte soldyrker, eftersom jeg er enormt meget ude i dagtimerne. I år er det kommet lidt bag på mig, at det er blevet sommer, så selvom jeg har en fin faktor 20 liggende, har jeg ikke fået smurt den på.

Til tider tænker jeg faktisk, at det er en ulempe, at jeg ikke rigtig blive forbrændt - det gør at jeg er dårligere til at huske solcreme, hvilket er noget nær stupidt. Den helt mørke farve får jeg uanset hvad, så det er ren dovenskab. Heldigvis synes jeg ikke, solbrun hud er fælt at se på. Gjorde jeg det, ville jeg have store problemer fra maj-oktober.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Sol og solbeskyttelse

Indlægaf Mani » 7. jun 2016, 12:48

Jeg nyder at være ude, men jeg gider ikke solbade som sådan. Jeg bruger ikke solcreme på en hel almindelig hverdag, hvor jeg er ude 10 minutter mellem 7-8 og så nogle timer efter kl. 16, hvis jeg er heldig. Jeg er bleg, men bliver hverken brun eller skoldet.

Hvis jeg er ude midt på dagen bruger jeg faktor 15 eller 30 - alt efter hvornår på dagen og hvor længe jeg er ude - og er jeg sydpå bruger jeg faktor 50.
Og så er min dagcreme så vidt jeg husker med faktor 15 - eller 20.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Skønhed"