Vi der venter på storken!

Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf MyGirl » 7. jun 2016, 13:08

FruDulle skrev:Hjemmerul- man bliver lavt hormonstimuleret og får oftes en ægløsningssprøjte og så laver arbejdet derhjemme.

Iui H/D - insemination med enten partners sæd eller donor.

Ivf- reagensglas behandling hvor man får hormoner for at lave flere æg. Æggene tages ud og kommes i en skål og oprenset sæd tilsættes og så skal de gerne finde sammen. Man dyrker dem 2-3 dage til blastocytter og sætter dem tilbage. I svære tilfælde dyrker man dem i 5 dage og sætter op. I endnu sværere tilfælde klækker man ægget efter 5-6 dage- assisted hastening.

ICSI- som Ivf, men man sprøjter en sædcelle direkte ind i ægget og dyrker ægget til et blastocyt.


Tak FruDulle. Så er jeg også meget klogere.

Må jeg eventuelt kopiere dit indlæg ind på forsiden? (Så ved jeg. hvor jeg kan finde dem igen, når jeg glemmer det :genert: )
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf MyGirl » 7. jun 2016, 13:13

Argh, jeg synes tiden går hurtigt for tiden, og der sker bare virkelig meget herinde. Selvom jeg ikke rigtig får kommenteret på noget som helst. Håber I ved, jeg sender en masse gode tanker til jer alle sammen :)

Gider egentlig heller ikke rigtig interessere mig for mig egen forplantning for tiden, kan jeg mærke.. Ved ikke lige, hvad der sker - tror bare, jeg har fået nok. Gider ikke engang føre ind i mine logs, hvornår mens kommer og gider ikke tage æl-tests osv.. Har måske bare brug for sommerferie fra "projektet" i det hele taget :(

Vi venter svar på kærestens prøve any day now.. Er ikke engang spændt sådan for alvor. Troede ventetiden ville være ulidelig, men tænker faktisk ikke rigtig over det..
0
Brugeravatar
Howitz
Indlæg: 453
Tilmeldt: 7. jan 2016, 09:58
Kort karma: 96
Likede indlæg: 274

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 13:48

S_imse skrev:
Howitz skrev:Ja, altså jeg venter bare på min mens, så jeg kan komme igang med først IUI forsøg :) Eller det vil sige at jeg har ægløsning nu, og man siger jo at man er mere fertil de første tre måneder efter en gennemskylning af æggelederne, så den skal helst blive væk den der mens. Der kom også en klat et eller andet ud efter gennemskylningen, som så ud til at det havde siddet i æggelederen (TMI). Meeeenn jeg tror sgu ikke, at det vil gøre den store forskel, nu når det er min mand der er "problemet".

Det var en lidt mystisk oplevelse sådan en gennemskylning, men det gør næsten ikke ondt, hvis der er fri passage! Så stod jeg der midt på klinikkens gulv med saltvand og blod løbende ned af benene og sagde "øhhhmmm det løber altså ud af mig" :lol: De havde heldigvis små bleer (tykke, tykke, tykke bind), og jeg havde selvfølgelig taget hvid kjole på. Man mister lidt af sin sarthed når man er i behandling :lol: Lægen sad også og fløjtede imens han scannede mig og proppede saltvand op i underlivet på mig. Man mister lidt af sin sarthed når man er i behandling :lol:


Godt at høre det næsten ikke gør ondt - så jeg går ud fra du havde fri passage? Så frygter jeg ikke så meget når det bliver min tur, hvis jeg nogensinde får en tid.
Men tænker jeg vil høre min læge om det må være hsu i stedet for hsg og så bare selv betale - ellers kommer jeg jo aldrig videre :s


Jeg havde menssmerter i en halv times tid bagefter, men ellers var det slet ikke slemt og det tog 5 min :) Så du behøver absolut ikke at frygte det. Så vidt jeg har forstået virker hsu og hsg på samme måde, så det ville da være fjollet, hvis du skulle vente 100 år på en hsg?!
Ja, han sagde der var fri passage, men jeg tror at jeg havde lidt siddende i den ene, fordi der kom en klump ud bagefter. Han sagde også 'hmm' på et tidspunkt, men så hørte jeg ikke mere, fordi han nok har fjernet den lille klump der var :gruble: Jeg ville klart foretrække hsu, da det er hurtigere, kun saltvand istedet for kontrast og så skal man ikke kravle rundt i røntgenmaskinen med kontrast i underlivet :gogo:

Krydser fingre for at du kan 'nøjes' med en hsu :)
Hvordan kan det være, at du skulle have en hsg?
0
Brugeravatar
Howitz
Indlæg: 453
Tilmeldt: 7. jan 2016, 09:58
Kort karma: 96
Likede indlæg: 274

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 13:52

MyGirl skrev:Argh, jeg synes tiden går hurtigt for tiden, og der sker bare virkelig meget herinde. Selvom jeg ikke rigtig får kommenteret på noget som helst. Håber I ved, jeg sender en masse gode tanker til jer alle sammen :)

Gider egentlig heller ikke rigtig interessere mig for mig egen forplantning for tiden, kan jeg mærke.. Ved ikke lige, hvad der sker - tror bare, jeg har fået nok. Gider ikke engang føre ind i mine logs, hvornår mens kommer og gider ikke tage æl-tests osv.. Har måske bare brug for sommerferie fra "projektet" i det hele taget :(

Vi venter svar på kærestens prøve any day now.. Er ikke engang spændt sådan for alvor. Troede ventetiden ville være ulidelig, men tænker faktisk ikke rigtig over det..


Sådan har jeg det også til tider. Nogle gange har jeg lyst til at sige: 'at så kan det sgu også bare være ligemeget!'
Måske vender gejsten tilbage når i får svar på prøven, og I så ligesom kan tænke over hvad næste skridt skal være :)
Jeg synes også der sker så meget herinde. Følger meget flittigt med på sidelinjen, men til tider kan jeg slet ikke overskue at skulle supplere og kommentere.
0
Brugeravatar
Howitz
Indlæg: 453
Tilmeldt: 7. jan 2016, 09:58
Kort karma: 96
Likede indlæg: 274

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 13:57

S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)
0
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 16:47

Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)


Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.
0
Brugeravatar
Howitz
Indlæg: 453
Tilmeldt: 7. jan 2016, 09:58
Kort karma: 96
Likede indlæg: 274

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Howitz » 7. jun 2016, 18:40

S_imse skrev:
Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)


Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.


Typisk læger :forvirret2: I skal begge tjekkes for HIV og hepatitis. Det sagde de ihvertfald på privatklinikken :genert: Vi er i samme lægehus, så vi gik bare til den samme læge. Vi valgte ham, som vi mente var mest medgørlig :fløjt: :lol: Det er drøn forvirrende med EN læge, jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi skulle have kæmpet med to :ticks:
0
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 18:45

Marioneta skrev:
S_imse skrev:
Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)


Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.


Din læge har ret. I skal checkes for HIV og Hepatitis for at komme i behandling. Det er lovpligtigt.


Tak for svar - så må han afsted igen, men han bliver ikke glad, da han er bange for nåle. Han mener en blodprøve gør ondt, men sidst han fik taget en var da han var 3 eller noget lignende :lol:
0
S_imse
Indlæg: 226
Tilmeldt: 12. jan 2016, 21:24
Kort karma: 42
Likede indlæg: 93

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf S_imse » 7. jun 2016, 18:48

Howitz skrev:
S_imse skrev:
Howitz skrev:S_imse: Jeg fik forresten først foretaget hsu'en, da vi var blevet sendt videre. Det gjorde de på fertilitetsklinikken og der var som sagt to dages ventetid. Vi skulle kun have blodprøver, sædprøven, Klamydiatest og celleskrab (tror jeg) klar :)


Min læge vil ikke sende mig videre før jeg har fået lavet en hsg. Ved faktisk ikke hvorfor det skulle være hsg og ikke hsu - jeg må spørge :)
Jeg har fået taget blodprøver og klamydiatest (og fået konstateret for lavt stofskifte). Min kæreste har fået lavet en sædtest, hans læge mener ikke det er nødvendigt med blodprøve. Min læge mente dog at vi begge skulle tjekkes for hiv og hepatitis, så det må jeg lige høre om igen. Men jo ikke nemt hvis lægerne ikke er enige.


Typisk læger :forvirret2: I skal begge tjekkes for HIV og hepatitis. Det sagde de ihvertfald på privatklinikken :genert: Vi er i samme lægehus, så vi gik bare til den samme læge. Vi valgte ham, som vi mente var mest medgørlig :fløjt: :lol: Det er drøn forvirrende med EN læge, jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi skulle have kæmpet med to :ticks:


Den unge turnus læge hos min læge mente heller ikke at hsg undersøgelsen var nødvendigt, så han var lige ved allerede at sende en henvisning til gynækologen, men det satte min læge en stopper for. Så nu har jeg siden 1. april haft mens 2 gange og endnu ikke fået tid til hsg.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf MyGirl » 7. jun 2016, 19:15

Har ikke lige læst med i diskussionen om svære eller ikke svære tilfælde, men har slettet de sidste linjer vedr. ivf. Råb op, hvis nogen har indvendinger :)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf godtnavn » 7. jun 2016, 20:37

Nu er mens kommet, så denne cyklus blev kun 25 dage. Jeg havde det på fornemmelsen, men er alligevel blevet lidt trist. Synes 25 dage er lige kort nok.
0
Majer
Indlæg: 792
Tilmeldt: 2. apr 2016, 18:59
Kort karma: 154
Likede indlæg: 1042

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Majer » 8. jun 2016, 06:47

Det lyder godt nok som noget af en jungle at finde rundt i det behandlingssystem :nerve:

Godtnavn: Det var da irriterende at din cyklus er så kort, men på den anden side så er der kortere tid til næste forsøg :)

Jeg er gået nid i ugerne med ulidelig ventetid. Vil virkelig prøve at undlade at teste helt vildt :fløjt:
Mærkede 4 kæmpe stik i maven i morgen og straks er jeg i gang med at tolke. Men æl faldt i weekenden, så det kan jo ikke rigtig være noget som helst vel vel vel? :ivrig:
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf MyGirl » 8. jun 2016, 08:38

Godtnavn - Ihhh, det var da ærgerligt! :( Men som Majer skriver er kort cyklus jo lige flere potentielle forsøg!

Marioneta - Du er opdateret på forsiden. Og tillykke med fødselsdagen, hvornår end den faldt :)

Majer - Der krydses fingre! Tænker at hvis den faldt tidligt i weekenden, kunne det vel teknisk set være en (tidlig) implantation, men er bestemt ikke ekspert, og de kloge siger, at man ikke kan mærke det.. Men håber uanset!!

Vi er gået ind i "sexweek", da æl forventes at falde her torsdag-lørdag-agtigt (gider ikke teste denne cyklus) . Formentlig sidste forsøg inden vi har dommen over kærestens sæd, så prøver at nyde, at vi stadig har troen på, at det kan lade sig gøre! :D
0
Brugeravatar
Aksen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 25. okt 2015, 12:01
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf Aksen » 8. jun 2016, 10:54

Marioneta skrev:
MyGirl skrev:Har ikke lige læst med i diskussionen om svære eller ikke svære tilfælde, men har slettet de sidste linjer vedr. ivf. Råb op, hvis nogen har indvendinger :)


Det lyder fint nu. Så er der ikke nogen, der pludseligt sidder og læser om "svære tilfælde" og undrer sig over hvorfor de får deres æg dyrket til blastocyster uden at have fået at vide, at de er et svært tilfælde.

Bliver icsi som udgangspunkt dyrket til blastocyst? Altså ved min klinik gør alle æg, men jeg tror at ICSI bliver dyrket på samme måde som IVF. Så det er også nogen gange til oplægning på 2. dagen og ikke som blastocyst.

Her er mit opdaterede info. Jeg er bl.a. blevet ældre :fløjt:

Brugernavn: Marioneta
Alder: 36
Beskæftigelse: Arbejder i sundhedsvæsenet
Børn: Dejlig dreng på 7 år
Bor: Nordjylland
Prøvet siden: Marts 2016
Evt. Andet: Jeg er single og i behandling med donorsæd. Jeg har valgt IVF for at øge chancen, da jeg har lav æg reserve for min alder.


Bare som input fra en tidligere behandlingspige; Jeg er enig med ovenstående. På vores klinik dyrkede de til blasto såfremt de vurderede kvaliteten på æggene gjorde det overvejende sandsynligt at de ville klare det. På den måde luger man de svageste æg fra, og sikrer en højere graviditets-chance. Hvis de fornemmer at der er lav chance for, at de kan klare sig til blasto ligger de dem op på 2. dagen, da det grundlæggende vurderes at æggene har bedst chance for trods alt at udvikle sig i livmoderen.

ICSI har samme udgangspunkt som IVF. Såfremt der er æg til det kan der dyrkes til blasto gør man det - hvis det er det parret ønsker. Hvis det ikke er en del af pakken som er købt eller ikke ønskes af parret er det selvfølgelig også helt i orden med klinikken.

Både ICSI og IVF indeholder komplet styring af kvindens cyklus og en del hormoner.

Og som side-bemærkning; Jeg er behandlet med ICSI og bærer nu på en lille pige, som har termin til November. Hun er lavet i første forsøg, og er en af 5 blastocyster som vi fik ud af det forsøg. Resten ligger på frys og venter på en dag at blive til en lille-søskene :)
Det kan med andre ord sagtens lade sig gøre, selvom oddsene er svære.

Jeg krydser fingre for jer alle herinde - både i og uden for behandling.
0
PinkPowerPrincess
Indlæg: 455
Tilmeldt: 4. jan 2016, 10:44
Kort karma: 109
Likede indlæg: 428

Re: Vi der venter på storken!

Indlægaf PinkPowerPrincess » 8. jun 2016, 12:34

Mht. blastocyst diskussionen, så siger de på Riget at de altid dyrker videre til blastocyster (5. dagen) hvis det er muligt, altså hvis der er nok æg i en fin nok kvalitet. :)
0

Tilbage til "Graviditet"