Jeg starter på mandag…

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 8. jun 2016, 09:26

Jeg tabte mig for nogle år siden 10 kg – bl.a. vha. en tråd på Jubii debatten. Jeg fandt i samme omgang ud af, at hovedårsagen til min giga gravidlignende mave var laktoseintolerance.
Siden da har jeg stort set ikke spist morgenmad – for jeg er sjældent sulten om morgenen og plejede at nuppe en portion skyr…

Jeg holdt vægten i godt 2 år – så brækkede jeg skulderen og fik smadret mine motionsvaner. Jeg har siden også givet slip på kosten :blush2: Nu 1 ½ år senere har jeg taget 8 af de 10 kg på igen! Og det gider jeg sgu ikke accepterer – så nu tager jeg mig sammen – og starter på mandag… Eller faktisk startede jeg fredag aften, for det var der, at jeg besluttede mig for, at nok var nok.

Jeg planlægger i første omgang, at prøve at smide en del i juni og august – og at holde vægten stabil i juli pga. sommerferie. Og så derudover at prøve at få gode vaner. Jeg træner stadig regelmæssigt min skulder – og den er næsten som før min skade nu – men resten… :nej:

Jeg er begyndt at løbetræne for et par uger siden - det går langsomt pga. en gammel knæskade, men jeg træner :genert:

Så jeg starter på:
Mandag den 6. juni: Med at tælle kalorier (lørdag den 4. juni: 78 kg) - jeg har valgt at tælle med MyFitnessPal, da den kan samarbejde med både Fitbit & Endomondo, som jeg bruger.
Mandag den 13. juni: Med at spise morgenmad hver dag – og finde varianter, der kan fungere fremadrettet. (76,3 kg)
Mandag den 20. juni: Med en 30 dages ab challenge (75,4 kg)
Mandag den 27. juni: Med 2 cykelturer af minimum 10 km stykket pr. uge (75,3 kg)
Mandag den 4. juli: Med en eller anden form for squat (75,0 kg)
Mandag den 1. august: Med at gå på arbejde efter ferien…
Mandag den 8. august: Med et maveprogram, som jeg kan fastholde fremover
Mandag den 15. august: Med at kunne løbe 5 km uden pause
Mandag den 22. august: Med et balle/lår program, som jeg kan fastholde fremover
Mandag den 29. august: Med at få etableret en hverdag, med regelmæssig motion, kost og vægt
Senest rettet af Mani 6. jul 2016, 08:49, rettet i alt 5 gange.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf HappyHippo » 8. jun 2016, 10:17

Mht træningsprogrammer ligger der en masse på youtube. Fx blogilates og fitnessblender.

Jeg bruger sjældent mælkeprodukter, og min morgenmad er ofte overnight oats lavet på ris/havre/mandelmælk. Det smager godt, mætter længe og er virkelig nemt.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 8. jun 2016, 10:23

Overnight oats kender jeg ikke, det vil jeg google efter :gogo: I denne uge har jeg spist et par skiver af wasa müsli knækbrød på vej til arbejde, men jeg ved, at det ikke er en holdbar løsning.

Jeg har fundet et par stykker på youtube, men hvis du har nogle specifikke, som du kan anbefale må du meget gerne del link :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 10. jun 2016, 10:55

Nå men altså - ind til videre går det fint med at tælle. Og jeg kan ud af det snildt se hvad der var gået galt. Jeg bliver desværre i adskillige tilfælde overrasket over hvor mange kcal der er i forskellige ting :blush:

Så selv om jeg også godt ved jeg har spist for meget snoller har jeg ikke været opmærksom på, at jeg af og til simpelthen bare spiser for meget!
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 16. jun 2016, 10:36

Jeg har ikke fået afprøvet overnight oats endnu, men har fundet et par opskrifter, som jeg vil afprøve :)

Derudover går det fint med at tælle kcal (hvis man ser bort fra, at jeg hader at behøve det :blush: )
Jeg har været i grøn alle dage pånær én, hvor jeg gik vanvittige 26 kcal over :lol:

Vi bygger om, jeg er latterligt snottet og har mens - men bortset fra det så får jeg passet min motion og mine nye vaner - så nu skal resten bare også indarbejdes :fløjt:
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf girl_beat » 16. jun 2016, 11:22

Mani skrev:Jeg har ikke fået afprøvet overnight oats endnu, men har fundet et par opskrifter, som jeg vil afprøve :)

Derudover går det fint med at tælle kcal (hvis man ser bort fra, at jeg hader at behøve det :blush: )
Jeg har været i grøn alle dage pånær én, hvor jeg gik vanvittige 26 kcal over :lol:

Vi bygger om, jeg er latterligt snottet og har mens - men bortset fra det så får jeg passet min motion og mine nye vaner - så nu skal resten bare også indarbejdes :fløjt:

Det lyder til, at du har taget godt hånd om dine nye og bedre vaner :gogo: Held og lykke med det!
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 22. jun 2016, 10:29

Tjuhej, hvor det går :forvirret2:
Jeg spiser morgenmad hver dag, men har ikke fået fundet en ab-challenge. I stedet har jeg taget 20 lige og 20 skrå mavebøjninger hver morgen de sidste 3 dage - og har en aftale med mine drenge om en planke efter aftensmaden. Dvs. når vi er færdige med at spise skal vi alle i planke og den der først giver op skal fylde vandflaskerne :-D Det har vi så foreløbigt praktiseret 2 aftner...
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 29. jun 2016, 07:10

Først går den baglæns, så går den i stå...

Her går det i al fald langsom, men det er delvist min egen skyld. Jeg har været ude at spise de seneste to aftner, fordi mine børn ikke er hjemme. Og jeg aner ikke hvad det giver i kcal, men kønt er det næppe. På den anden side er det noget manden og jeg har mulighed for et par gange om året, så det vil jeg gerne give mig selv lov at udnytte.

Motionsmæssigt går det til gengæld fint - og mit hovedformål er jo at få bedre hverdagsvaner - så alt i alt :gogo:
Vægten har ikke rykket sig ud af stedet den sidste uge - men så længe den ikke stiger prøver jeg at være tålmodig... :sarkasme:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 6. jul 2016, 08:54

Jeez - det går langsomt - altså med vægttab - alt andet går lidt for stærkt. Godt der er ferie snart!

Så jeg starter på:
Mandag den 6. juni: Med at tælle kalorier - tjek, det går stadig fint :)
Mandag den 13. juni: Med at spise morgenmad hver dag – og finde varianter, der kan fungere fremadrettet. Tjek - det får jeg stadig gjort :banan:
Mandag den 20. juni: Med en 30 dages ab challenge - ikke en challenge, men mavebøjninger og planke med mine drenge - dagligt :ninja:
Mandag den 27. juni: Med 2 cykelturer af minimum 10 km stykket pr. uge - jeg kom afsted 2 gange i sidste uge og var også afsted i går :klovn:
Mandag den 4. juli: Med en eller anden form for squat - jeg mangler inspiration og har ikke fundet den rigtige øvelse. Hvis jeg ikke får fundet noget i aften må jeg hellere nuppe hende den belastende asiat, som der blev linket til herinde tidligere...
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Karkluden » 6. jul 2016, 10:10

Sejt :gogo: asiaten er god!
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jul 2016, 10:30

Jeg har bare lige skimmet din tråd, så jeg ved ikke, om du allerede er klar over det, men det er ihvert fald nu muligt at købe laktosefri skyr :)
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 6. jul 2016, 12:24

DetSorteCirkus skrev:Jeg har bare lige skimmet din tråd, så jeg ved ikke, om du allerede er klar over det, men det er ihvert fald nu muligt at købe laktosefri skyr :)

Hvor? Det har jeg ikke set :dåne: :blomst:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. jul 2016, 12:58

Mani skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har bare lige skimmet din tråd, så jeg ved ikke, om du allerede er klar over det, men det er ihvert fald nu muligt at købe laktosefri skyr :)

Hvor? Det har jeg ikke set :dåne: :blomst:


Jamen, bare der hvor man normalt kan få Arlas laktosefri produkter. Jeg køber det i Rema.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 6. jul 2016, 14:54

DetSorteCirkus skrev:
Mani skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg har bare lige skimmet din tråd, så jeg ved ikke, om du allerede er klar over det, men det er ihvert fald nu muligt at købe laktosefri skyr :)

Hvor? Det har jeg ikke set :dåne: :blomst:


Jamen, bare der hvor man normalt kan få Arlas laktosefri produkter. Jeg køber det i Rema.

De har det ikke i min provinsby - jeg må forbi et supermarked i Aarhus - tak :)
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Jeg starter på mandag…

Indlægaf Mani » 8. aug 2016, 12:28

Ferien er slut. Helt slut. Jeg er syg, hoster, nyser og har feber - og har taget 800 gram på. Den sidste uge har været en sand ynk - og jeg starter altså igen i dag, selvom jeg er den rene ynk!

Motion: Til og fra bilen ved lægebesøg
Kost: Forløbig Panodil og te med honning - aftensmad er tomatsuppe
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Fit og/eller lækker"