Kvindeting koster mere end mandeting

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Wizzze » 9. jun 2016, 09:20

I USA har de et begreb "Pink tax" der dækker over at kvindeversionen af et produkt koster mere end mandeversionen af et produkt. Californien har lige lovgivet imod at der må være prisforskel.
http://www.sandiegouniontribune.com/new ... /pink-tax/

Herhjemme har metroexpress lavet lign. undersøgelser og fundet lign. prisforskelle mellem kvinde og mandeting
http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/30723824

Hvad har du oplevet koster mere hvis det er rettet mod kvinder?
Er det ok at der er forskel, eller skal politikerne også på banen herhjemme og lovgive?
0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 9. jun 2016, 09:25

Handler det ikke bare om, at butikkerne/producenterne godt ved, at man kan få kvinder til at betale mere for nogle typer varer og sætter prisen derefter?

Det må være noget, markedet og forbrugerne tager sig af. Hvis du ikke vil betale for lyserøde skrabere, så køb de sorte i stedet.
7
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Wizzze » 9. jun 2016, 09:37

Skumfidusen skrev:Politikerne skal ikke blande sig - det bliver komplet umuligt alligevel, for producenterne vil til enhver tid kunne lave tilstrækkeligt med forskelle mellem produkterne til at påstå at prisforskellen er baseret på produktionsomkostninger.

Helt generelt, så mener jeg forretninger gerne må tjene penge på alene at sælge indbildt merværdi. Der er næppe den store kvalitetsforskelle på mange dyre og billige sæber og prisen på eksempelvis parfume har i hvert fald intet at gøre med produktionsprisen, men alene med oplevelsen af eksklusivitet. Det har jeg ingen indsigelser imod overhovedet.

Det undrer mig til gengæld at det er SÅ nemt at tjene de ekstra penge, at det alene er at gøre et produkt lyserødt og sætte nogle bånd på og tilføje "for women" og så koster det 40% ekstra. Altså, hvorfor bider kvinder på det pjat? I sidste ende vil fordi de faktisk mener det er penge værd at der findes en feminin udgave af skraberen. Kvinder er jo nu engang ikke dummere end almindelige mennesker og når vi nu engang har åbnet for at de både må tjene deres egne penge og råde over dem og køre bil og stemme og alt muligt, så må vi vel også tolerere at de helt frivilligt giver ekstra penge for produkter og helt fint er i stand til at gennemskue at de kan købe tilsvarende, maskuline produkter som udfylder samme formål. Jeg synes strengt taget det er nedladende over for kvinder at mene at der skal være en overdommer som skal mene at de ikke skal bryde deres små, kønne hoveder med hvor meget de må give for deres nuttede små dameprodukter.


Det er ihvertfald en valid holdning at have. Problemet er måske at kvinder (og mænd) ikke ved at forskellen findes? Det er jo ikke alle steder at han/hun versionerne står ved siden af hinanden til nem sammenligning. :gruble:
Men ja, i sidste ende er den rigtige pris for en ting, det som kunden er villig til at betale.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Animi » 9. jun 2016, 09:41

Næh, det synes jeg ikke man skal lovgive om. Jeg plejer da også bare at købe den billiger mandeudgave :P Så er der andre steder, hvor kvinder har flere fordele, fx med tøj. Kvindetøj er generelt langt billigere og findes større udvalg, end der gør til mænd. Hvilket min bror synes er megauretfærdig, især når jeg endnu engang kommer hjem med en ny fin kjole, der ikke har kostet mere end 150kr :lol:

Det eneste sted hvor jeg synes det er uretfærdigt, er ved frisøren. Jeg synes det er så unfair, at når jeg går til friøren med min bror, skal jeg altid betale 150kr mere end ham, selvom hans klipning tager dobbelt så lang tid som min, og er mere kompliceret end min. Problemet der, er at selvom jeg selvfølgelig kan lede efter en billigere frisør, så kan jeg ikke ved en frisør tage den samme vare som mænd, som jeg fx kan ved skrabere - fordi jeg trods alt ikke kan skjule at jeg er en kvinde.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Kattefjæs » 9. jun 2016, 09:47

Det har vel været kendt længe. Af samme årsager køber jeg barbergrej til mænd. Ikke nok med at dem til kvinder koster en formue i forhold til, de virker også sløvere og skal skiftes ud langt oftere. Og samtidig er bladene omkranset af fem meter plastik, som om kvinder ikke bør have en skraber i hånden uden sikkerhedssko, livrem og seler, hvilket gør dem irriterende at anvende fordi man ikke rigtig kan komme ordentligt til med dem. Bladene på mandegrejet er fri for den slags pjat. Barbergrej til mænd er bare bedre og billigere.

Alligevel har jeg flere gange oplevet at få "EJ, hvorfor bruger du DEN? Den er jo til mænd!!!"-kommentarer, som om folk slet ikke kan se at produktet jo i sidste ende er det samme, bare med labels på. Jeg er da ligeglad.

Det er folks eget valg om de vil købe det ene eller det andet, og jeg er sikker på at der nok skal være dem som foretrækker damegrejet. Det, som jeg synes er mest tragisk, er vel at folk luller sig ind i én eller anden forestilling om at man ikke KAN bruge et produkt simpelthen fordi en eller anden har sat et mærkat på det som angiver hvem det er tiltænkt. Og hvis det ikke lige er mig, så er produktet off limits. Why?!
4
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 9. jun 2016, 09:50

Angelina skrev:
Hvis vi skal lave oprør over noget som helst med priser herhjemme er det ikke lyserød barberskum vs blå barberskum med et par kroners forskel (budgets barberskum er i øvrigt den bedste på markedet hvis du spørger mig!) ... eller andre luksusvarer. Vi skal gøre oprør over den manglende konkurrence på fødevarer der gør at vi har EU's højeste fødevarepriser - ligegyldige afgifter som sætter priserne endnu højere. DET er et samfundsproblem ... det andet er ... latterligt ligegyldigt helt til svensk "hen" niveau.


Ja! Man burde have meget mere oplysning om, hvor stor en del af en madvares pris, der er moms, og hvad der er særlige afgifter. Det kunne måske vække folk lidt og få dem til at kræve noget handling af politikerne.

(Men der er sikkert mange, der hellere vil brokke sig over at lyserøde skrabere er dyrere.)
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf girl_beat » 9. jun 2016, 09:52

Animi skrev:Næh, det synes jeg ikke man skal lovgive om. Jeg plejer da også bare at købe den billiger mandeudgave :P Så er der andre steder, hvor kvinder har flere fordele, fx med tøj. Kvindetøj er generelt langt billigere og findes større udvalg, end der gør til mænd. Hvilket min bror synes er megauretfærdig, især når jeg endnu engang kommer hjem med en ny fin kjole, der ikke har kostet mere end 150kr :lol:

Det eneste sted hvor jeg synes det er uretfærdigt, er ved frisøren. Jeg synes det er så unfair, at når jeg går til friøren med min bror, skal jeg altid betale 150kr mere end ham, selvom hans klipning tager dobbelt så lang tid som min, og er mere kompliceret end min. Problemet der, er at selvom jeg selvfølgelig kan lede efter en billigere frisør, så kan jeg ikke ved en frisør tage den samme vare som mænd, som jeg fx kan ved skrabere - fordi jeg trods alt ikke kan skjule at jeg er en kvinde.

Kunne ikke være mere enig :gogo:
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Buller » 9. jun 2016, 13:24

det værste ved det er jo at det ikke kommer til at ende med at pige-tingen bliver lige så billig som drenge-tingen...nej, det bliver drengetingen der får et skub op i pris så.... så alle kan blive plukket i ligestillingens navn.
2
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 9. jun 2016, 14:12

Akehurst2 skrev:Handler det ikke bare om, at butikkerne/producenterne godt ved, at man kan få kvinder til at betale mere for nogle typer varer og sætter prisen derefter?

Det må være noget, markedet og forbrugerne tager sig af. Hvis du ikke vil betale for lyserøde skrabere, så køb de sorte i stedet.


Jeg har mødt mere end én kvinde som er villige til, eller rent faktisk har gjort det, valgt bil ud fra farven eller at de synes den var nuttet.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 9. jun 2016, 14:24

Advocatus-Diaboli skrev:
Akehurst2 skrev:Handler det ikke bare om, at butikkerne/producenterne godt ved, at man kan få kvinder til at betale mere for nogle typer varer og sætter prisen derefter?

Det må være noget, markedet og forbrugerne tager sig af. Hvis du ikke vil betale for lyserøde skrabere, så køb de sorte i stedet.


Jeg har mødt mere end én kvinde som er villige til, eller rent faktisk har gjort det, valgt bil ud fra farven eller at de synes den var nuttet.


Det kunne jeg også sagtens finde på. Og jeg vil til hver en tid købe de lyserøde skrabere og betale merprisen uden at blinke. Jeg kan godt lide ting, der er lyserøde.
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf LaScrooge » 9. jun 2016, 15:03

Jeg faldt over et spændende produkt her for nogle måneder siden: Skyrtopping. Det var syltetøj i en flaske med tube og kostede det hvide ud af øjnene. Brunchæggene koster også et par kroner mere stykprisen end i en almindelig bakke med æg, så vidt jeg husker.

Jeg synes umiddelbart at det er op til forbrugerne selv at være kritiske overfor hvad de køber og falder de for ting, som indlysende er markedsført til et segment frem for en funktion alene, så fred være med det. Hvis man ikke kan gennemskue at en skraber er en skraber og at et æg er et æg, så betaler man prisen i kroner og ører. Det samme hvis man rent faktisk gerne vil have et produkt på bordet der hedder 'skyrtopping', fordi man synes det ser bedre ud på bordet end et almindeligt glas syltetøj.

Der er klart andre områder hvor jeg ville være mere striks, fx hvis markedsføringen eller produktbeskrivelsen er decideret vildledende og hvor forbrugeren ikke har forudsætning for at gennemskue det. Jeg købte engang en vinterjakke hvor hætten, ifølge produktbeskrivelsen, var foret med rulam. Det viste sig at komme fra de der lam der er bygget af polyester. Det er vildledende og ikke acceptabelt.
3
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22867

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf POCKETKITTEN » 9. jun 2016, 15:59

Farven var en faktor, da jeg købte min bil, men det er det altså også for min kæreste, når han vælger.

Jeg bruger desuden også Aldis fremragende skrabere til mænd, selvom de endda hedder "Man".
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Avino
Indlæg: 708
Tilmeldt: 17. sep 2015, 15:58
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1156

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Avino » 9. jun 2016, 16:44

Kattefjæs skrev:Det har vel været kendt længe. Af samme årsager køber jeg barbergrej til mænd. Ikke nok med at dem til kvinder koster en formue i forhold til, de virker også sløvere og skal skiftes ud langt oftere. Og samtidig er bladene omkranset af fem meter plastik, som om kvinder ikke bør have en skraber i hånden uden sikkerhedssko, livrem og seler, hvilket gør dem irriterende at anvende fordi man ikke rigtig kan komme ordentligt til med dem. Bladene på mandegrejet er fri for den slags pjat. Barbergrej til mænd er bare bedre og billigere.

Alligevel har jeg flere gange oplevet at få "EJ, hvorfor bruger du DEN? Den er jo til mænd!!!"-kommentarer, som om folk slet ikke kan se at produktet jo i sidste ende er det samme, bare med labels på. Jeg er da ligeglad.

Det er folks eget valg om de vil købe det ene eller det andet, og jeg er sikker på at der nok skal være dem som foretrækker damegrejet. Det, som jeg synes er mest tragisk, er vel at folk luller sig ind i én eller anden forestilling om at man ikke KAN bruge et produkt simpelthen fordi en eller anden har sat et mærkat på det som angiver hvem det er tiltænkt. Og hvis det ikke lige er mig, så er produktet off limits. Why?!


Hvor er det fedt at læse.
Jeg har egentligt aldrig tænkt- i de baner.( Jeg er altså en ældre "dame" :wink3: )
Du har jo fuldstændigt ret. Tak for, at du lige åbnede "øjnene" der.
For fremtiden køber jeg skrabere, som er beregnet til mænd.
Sådan :)
2
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Sevii » 9. jun 2016, 18:27

Man kan jo bare købe det billige, og være ligeglad med om det er lyserødt, blåt eller der står "For wo/MEN". Jeg køber altid ud fra den pris der giver mening for mig, og jeg har faktisk aldrig gået op i om det er beregnet til mand eller kvinde. Jeg synes det er mere irriterende med hensyn til frisøren. Det er godt nok unfair, hva.... :ninja:
0
:banan: :banan:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Wizzze » 10. jun 2016, 10:14

Lidt i samme boldgade, staten skal ikke tjene på at kvinder er kvinder, og derfor skal der ikke være moms på bind, tamponer og andre kvindespecifikke produkter.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... at/6130837

Hvad mener i ?
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"