Må ikke bede i skolen.

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Animi » 11. jun 2016, 15:43

Bimmerdyret skrev:Som jeg forstår det, drejer det sig om at de pågældende kræver ret til at bede NÅR de MENER de skal bede fordi de følger de bestemte "bedetider"
Det mener jeg godt de kan skyde en hvid pind igennem, for sådan fungerer samfund ikke - heller ikke de muslimske.


Nej, hende artiklen handler om, vil gerne have lov til at bede i pauserne:

- Jeg forstår fuldstændig, at det ikke skal ske i undervisningstiden, men jeg forstår ikke, at det er forbudt i pauserne.
For mig giver det ikke mening, at man ikke må bruge pauserne på, hvad man vil. Nogen sidder i klassen og spiser, andre går ud og ryger, og jeg vil så gerne have lov til at bede.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Daine » 11. jun 2016, 15:51

ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:
Bad Samaritan skrev: Det var det i hvert fald ikke da jeg gik i gymnasiet - og jeg ser heller ikke de store indvendinger mod konfirmationsforberedelse og alt muligt andet jazz, som danske skoleelever får lov til at bruge deres (skole)tid på.


Til det markerede
Det er IKKE en del af skolegangen.


Er det ikke?

Altså da jeg gik til konfirmationsforberedelse var det tirsdag formiddag, hvor der ellers ville have været normal skolegang.

Det er lavet om for nogle år siden/indenfor de sidste par år.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Bimmerdyret » 11. jun 2016, 16:18

ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:
Bad Samaritan skrev: Det var det i hvert fald ikke da jeg gik i gymnasiet - og jeg ser heller ikke de store indvendinger mod konfirmationsforberedelse og alt muligt andet jazz, som danske skoleelever får lov til at bruge deres (skole)tid på.


Til det markerede
Det er IKKE en del af skolegangen.


Er det ikke?

Altså da jeg gik til konfirmationsforberedelse var det tirsdag formiddag, hvor der ellers ville have været normal skolegang.


Konfirmationsforberedelse har intet med skolen at gøre, selvom den ligger INDENFOR skoleTIDEN.
Skoletiden har altid være mellem 8-16, men så mange timer skal eleverne ikke have undervisning.
DEt man har gjort er at placere en "privat hobby" inden for tidsrammerne, men ikke i den tid eleverne reelt går i skole.

På den måde har elever, der ikke skal konfirmeres "fri" og møder først når de andres konfirmationsforberedelse er færdig.

well... altså før reformen that is.
I nogle kommuner får konfi-eleverne "fri" til deres hobby, mens resten skal have alm. skoletimer.
0
fisken80
Indlæg: 22070
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf fisken80 » 11. jun 2016, 16:22

Animi skrev:Jeg kan virkelig ikke se problemet, hvis de beder i pauserne, og evt i et tomt lokale. At forbyde det, synes jeg er latterligt.
I en anden artikel læste jeg også, at de sagde at det var fordi at religion og uddannelse ikke passer sammen. Jamen, så må man da håbe at de ikke markerer julen på nogen som helst måde i december :lol2:


Når man ikke kan se problemet er det fordi man ikke er klar over, hvor meget social kontrol der finder sted muslimer imellem på uddannelsesstederne. Det er som om ingen forholder sig til, at dét rent faktisk er et stort problem og ganske givet ligger til grund for bl.a. den her beslutning.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Bimmerdyret » 11. jun 2016, 18:03

Bimmerdyret skrev:
ShuruQ skrev:
Bimmerdyret skrev:
Bad Samaritan skrev: Det var det i hvert fald ikke da jeg gik i gymnasiet - og jeg ser heller ikke de store indvendinger mod konfirmationsforberedelse og alt muligt andet jazz, som danske skoleelever får lov til at bruge deres (skole)tid på.


Til det markerede
Det er IKKE en del af skolegangen.


Er det ikke?

Altså da jeg gik til konfirmationsforberedelse var det tirsdag formiddag, hvor der ellers ville have været normal skolegang.


Konfirmationsforberedelse har intet med skolen at gøre, selvom den ligger INDENFOR skoleTIDEN.
Skoletiden har altid være mellem 8-16, men så mange timer skal eleverne ikke have undervisning.
DEt man har gjort er at placere en "privat hobby" inden for tidsrammerne, men ikke i den tid eleverne reelt går i skole.

På den måde har elever, der ikke skal konfirmeres "fri" og møder først når de andres konfirmationsforberedelse er færdig.

well... altså før reformen that is.
I nogle kommuner får konfi-eleverne "fri" til deres hobby, mens resten skal have alm. skoletimer.


:forvirret: :forvirret: :forvirret:

Vil ikke hænge nogen ud (ved hvem det er) men æhh.. forstår ikke lige hvorfor jeg får rødt kort for at forklare hvordan de faktuelle regler er :ad!:
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Bimmerdyret » 11. jun 2016, 18:19

Bad Samaritan skrev:
Bimmerdyret skrev:
Vil ikke hænge nogen ud (ved hvem det er) men æhh.. forstår ikke lige hvorfor jeg får rødt kort for at forklare hvordan de faktuelle regler er :ad!:


Det skal du ikke være ked af. Jeg har givet dig et grønt som kompensation. Så kan vedkommende give mig et rødt istedet. :)


:) takker

Nu har jeg spurgt vedkommende direkte, og det kan jo være man har ramt en nerve, og det er jo ok, men igen, så forstod jeg ikke hvorfor.
Man kan jo være blind, og måske kunne andre se hvor man havde fejlet :)
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf BlueBunny » 11. jun 2016, 19:01

Jeg ville finde en klassekammerat/kollega voldsomt belastende, hvis hun pludselig på klokkeslæt bedte.
Det er mig ubegribeligt når folk lader deres liv styre på den måde.

Hvis ritualet er diskret og privat (jeg ved ikke hvordan det foregår), kan jeg dog ikke se noget belæg for at forhindre det når det foregår i pausen.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Bimmerdyret » 11. jun 2016, 19:16

Bimmerdyret skrev:
Bad Samaritan skrev:
Bimmerdyret skrev:
Vil ikke hænge nogen ud (ved hvem det er) men æhh.. forstår ikke lige hvorfor jeg får rødt kort for at forklare hvordan de faktuelle regler er :ad!:


Det skal du ikke være ked af. Jeg har givet dig et grønt som kompensation. Så kan vedkommende give mig et rødt istedet. :)


:) takker

Nu har jeg spurgt vedkommende direkte, og det kan jo være man har ramt en nerve, og det er jo ok, men igen, så forstod jeg ikke hvorfor.
Man kan jo være blind, og måske kunne andre se hvor man havde fejlet :)


Og forklaring givet- snak udvekslet og så kører vi videre :D
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Sangius » 11. jun 2016, 22:04

Bimmerdyret skrev:
Sangius skrev:Hvad tænker I?

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-06-1 ... at-faa-lov

Umiddelbart synes jeg det er dybt mærkeligt, at forsøge at bestemme hvad eleverne laver i deres pauser. Hvorfor overhoved begynde på det? Det virker bare som en anti-muslim ting, uden videre årsag, synes jeg.

Jeg synes ikke man overhoved skal være forpligtet til at give et lokale til rådighed. Men hvad folk gør i deres pauser, i lokaler/områder der ikke lige anvendes - det er vel fløjtende ligegyldigt?

Din mening?


Som jeg forstår det, drejer det sig om at de pågældende kræver ret til at bede NÅR de MENER de skal bede fordi de følger de bestemte "bedetider"
Det mener jeg godt de kan skyde en hvid pind igennem, for sådan fungerer samfund ikke - heller ikke de muslimske.


Hun siger hun beder i pauserne. Hvad er problemet så?
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf vibbsen » 12. jun 2016, 09:45

Yes :klap: :klap: :klap: :klap: ....Jeg gik faktisk bare og ventede på DF's reaktion...

http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-1 ... r-at-prale

Hvor må det altså bare være dejligt at leve i sådan en simpel verden.....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf vibbsen » 12. jun 2016, 09:52

Hvis jeg sådan skal forholde mig til emnet, så har jeg ikke noget problem med at muslimske elever benytter deres pauser til at bede. Ligesom jeg heller ikke har noget problem med at rygere benytter deres pauser til at ryge.

Når de går på skole kan naturligvis ikke komme på tale at de kan følge faste bedetider og afbryde undervisningen for at gå ud og bede. Nøjagtig ligesom rygere hellere ikke bare kan afbryde deres undervisning. Så må de bede i de fastlagte pauser.

Det samme gør sig jo gældende når de kommer ud i "den virkelige verden" her må de jo også tilpasse deres bøn til jobbet. Hvilket jeg faktisk ikke tror bliver noget problem.
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Pølsemix » 12. jun 2016, 12:02

Bad Samaritan skrev:
Rakel skrev:

Det foregik nogle dage på toiletter, gange, kantinen og klasseværelser - så det var en zigzag tur rundt mellem bedende elever.

Som ekstern timelærer har jeg ikke mulighed for at ændre på noget. Jeg skal bare levere det kursus, som er bestilt, men jeg har konstateret, at det har fyldt meget med islam på den sosuskole.

Jeg synes, at bederum til brug for alle religioner er en udemærket ting.


Her er en strø-tanke - ikke så meget for dig til at svare på, men sådan mere generelt: Kunne det tænkes at det slet ikke ville fylde så meget, hvis man lod være med konsekvent at problematisere deres kultur og religion? For halvtreds år siden sneg de unge sig også ud på toiletterne for at ryge smøger og høre rock'nroll - og alle de ældre generationers samlede raseri, deres moralske prædikener og al deres forfærdelse over udvandingen af deres gode værdier, gjorde ikke en skid andet end at gøre det mere interessant.

Min teori er at unge har brug for det oprør, ligesom vi i min ungdom kun blev mere interesserede i satanisme og rollespil af at det blev "problematiseret" i medierne. I dag - for nutidens unge med dansk baggrund - er det lattergas, partydrugs og alt mulig andet gøgl, der er på tapetet, selv om de voksne siger nej. Men det outlet har de etniske unge ikke... og så bliver en stærk religiøs identitet bare et andet sikkert bud på, hvordan man signalerer at man er herre over sit eget liv.

Det triste er jo så bare, at hvor ungdomsoprør efterhånden bliver anset som noget naturligt, forventeligt og nærmest karakteropbyggende her i Danmark, når det drejer sig om hvide danske rollinger fra Whiskey-bæltet, så bliver det set som noget potentielt farligt og samfundsomvæltende, hvis det er olivenfarvede teenagere med mellemøstlige aner - og når der så tilmed går værdipolitik i den, så er vi altså godt i gang med at skubbe nogle unge ud og marginalisere dem i en grad, så at de mere ekstreme synspunkter bliver tiltrækkende.

Man skal ikke gøre tingene mere kompliceret end de er, men du forsimpler det alt for meget.
Problemer skal italesættes, og der er nogle fællesregler som vi alle skal følge uanset om man er olivenfarvet, bleg, er fra whiskybæltet eller Nørrebro. Passivitet fører til parallelsamfund og en tro på at samfundet skal indrette sig efter en bestemt religion, hvilket er skyld i marginaliseringen. Der er ikke tale om et simpelt ungdomsoprør.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Pølsemix » 12. jun 2016, 14:29

Bad Samaritan skrev:
Pølsemix skrev:Problemer skal italesættes, og der er nogle fællesregler som vi alle skal følge uanset om man er olivenfarvet, bleg, er fra whiskybæltet eller Nørrebro. Passivitet fører til parallelsamfund og en tro på at samfundet skal indrette sig efter en bestemt religion, hvilket er skyld i marginaliseringen. Der er ikke tale om et simpelt ungdomsoprør.


Først og fremmest har kvinden ikke forbrudt sig imod nogens fællesregler - andet end altså dem du og skolen synes at kunne enes om. Der er i udgangspunktet ikke tale om en person, hvis adfærd er grænsebrydende. Der er tale om, at nogen ønsker at regulere hendes adfærd med henvisning til at den skulle være grænsebrydende - og lige præcis dét har faktisk været forbudt jf. de "fælles spilleregler" gennem længere tid nu, hvis vi nu skal ud i alt muligt om lovbrud og what not...

Derudover er det et postulat, at "passivitet fører til parallelsamfund". Det er til gengæld bevist - og ret godt beskrevet i sociologien - at marginalisering og social isolation fører til parallelsamfund.


Manglende krav og negligering af virkeligheden som fx at udtage en lille flig af en problemstilling og sige at det er et ungdomsoprør, skaber marginalisering. Parallelsamfund og social kontrol er et så stort problem, at det ikke skal affejes med trivielle sammenligninger.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Precaseptica » 12. jun 2016, 14:51

Uriasposten er i dag aktuel med en artikel om pigen det drejer sig om. Hun er angiveligt gift med en dude, der offentligt bekender sin støtte til Mujahideen krigere. Hun udtaler til BT at ingen skal presse hende til at "leve efter dansk kultur".

http://www.uriasposten.net/archives/74080

Men lad mig gerne understrege, at om så hun var gift med al-Baghdadi, så er hendes ret til at bede i det offentlige rum stadig den samme. Og jeg vil stadig støtte op om at skolerne holder det offentlige rum religionsfrit. At der i dette tilfælde er tale om en kvinde, der er gift med en gut, der i høj grad ønsker at politisere sin tro, behøver selvfølgelig ikke at betyde at hun deler hans holdning. Det kunne jeg godt have hende mistænkt for, specielt for islam ikke er kendt for at tillade divergerende holdninger hos kvinder fra deres partnere, men det er helt klart min egen personlige spekulation.

Det er netop den politiske gren af religionen islam, nemlig islamisme, man forsøger at bekæmpe, når man håndhæver denne slags forbud. Om man så har haft succes i dette tilfælde kan vi så diskutere.
1
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Må ikke bede i skolen.

Indlægaf Pølsemix » 12. jun 2016, 15:06

Bad Samaritan skrev:
Pølsemix skrev:Manglende krav og negligering af virkeligheden som fx at udtage en lille flig af en problemstilling og sige at det er et ungdomsoprør, skaber marginalisering. Parallelsamfund og social kontrol er et så stort problem, at det ikke skal affejes med trivielle sammenligninger.

Det havde været parallelsamfund, hvis det havde handlet om en snes eller flere elever, som havde truet med at trække sig fra skolen, hvis de ikke fik lov til at bede midt i undervisningstiden. Det havde været parallelsamfund, hvis et forældreråd fyldt med vrede forældre forlangte at bønnen skulle indføres for at deres børn kunne gå på skolen. Det havde været parallelsamfund, hvis en gruppe af muslimske elever forlangte muslimsk underviser og Hadith som en del af pensum. Det havde været parallelsamfund, hvis pigen var elev på en udelukkende muslimsk skole, som nægtede at følge Undervisningsministeriets retningslinjer.

Men det er én pige - ovenikøbet en dansk af slagsen - som beder folk om at respektere hendes valg af religion, og i øvrigt blande sig uden om, hvad hun tager sig til i sit frikvarter. Ovenikøbet efter at have rådført sig med sine klassekammerater om hvor vidt hendes bøn udgjorde et problem for nogen.

... hvis vi nu absolut SKAL snakke om negligering af virkeligheden.


Som skrevet er den her sag kun en lille flig af problemet, så JO DU NEGLIGERER (min caps lock virker også :) ), når du affejer det som et ungdomsoprør.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"