Kvindeting koster mere end mandeting

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 10. jun 2016, 10:30

Wizzze skrev:Lidt i samme boldgade, staten skal ikke tjene på at kvinder er kvinder, og derfor skal der ikke være moms på bind, tamponer og andre kvindespecifikke produkter.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... at/6130837

Hvad mener i ?


At nu må de stoppe.

Ja, bind og tamponer er dyre, men man kan jo gå efter de billige (og evt. stofbind og/eller en kop), men det er alle mulige hygiejneartikler jo, og dem skal vi bruge for at se sådan nogenlunde civiliserede ud, så med den logik skal der da også være momsfrihed på deodorant, vand, sæbe, barberblade og så videre til opretholdelse af basal personlig hygiejne - for det er jo en skat på at være et levende menneske.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. jun 2016, 11:51

Wizzze skrev:Lidt i samme boldgade, staten skal ikke tjene på at kvinder er kvinder, og derfor skal der ikke være moms på bind, tamponer og andre kvindespecifikke produkter.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... at/6130837

Hvad mener i ?



Det er jo latterligt, der er moms på alle varer...
Skal skrabere og skum så også fritages, fordi mænd gerne vil være glatbarberede?
Skal det fjernes på deo, fordi vi ikke skal forpeste omgivelserne med lugten af armsved...

Jeg synes det er fint og fair at nogle forholder sig kritisk til produktpriser, og påpeger at der er en merpris for kvinder i flere henseender.
Men som andre skriver, kvinder kan jo lade være med at vælge netop disse produkter, hvis de finder mer-prisen unfair.
Men i andre tilfælde så er merprisen måske reel nok, fordi der ikke produceres i samme kvantum som til mænd, og omkostningerne for produktion derfor er højere, måske er markedsføringen bredere og dyrere etc. Det er der jo nok nogle der har regnet på i kulisserne.


Men som Sevii skriver, man kan jo som forbruger forholde sig kritisk til både produkter, brand og hvem det henvender sig til, og hvorvidt de kønsdiskriminerer.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Torn » 10. jun 2016, 13:51

Så længe produktbeskrivelsen og markedsføringen ikke er vildledende og så længe køberen ikke er prisbundet af sit køn, ser jeg ikke et problem. Netop af de årsager har jeg et problem med kønsbunden frisørpris.
4
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Rapfisk » 10. jun 2016, 14:30

Wizzze skrev:Lidt i samme boldgade, staten skal ikke tjene på at kvinder er kvinder, og derfor skal der ikke være moms på bind, tamponer og andre kvindespecifikke produkter.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ ... at/6130837

Hvad mener i ?

Jeg mener, at nogle mennesker burde købe sig en menstruationskop. Evt. i udlandet, så man ikke lægger penge i den danske statskasse :rulle:
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Novella » 10. jun 2016, 20:48

Skumfidusen skrev:Nu vi er ved skrabere og skum - jeg har gillette mistænkt for helt bevidst at lave skum, der bliver fanget i bladene og hurtigere gør dem sløvere. Da jeg brugte deres, havde jeg et hyr med at rengøre bladene efter hver barbering. Når jeg bruger skum fra producenter, der ikke laver barberblade, så er det meget nemmere at gøre skraberne rene.

Gillettes priser er generelt helt horrible. Aldis egen skraber er rigtig glimrende og koster en brøkdel af gillettes. De er ikke helt så gode, men til en trediedel af prisen synes jeg afgjort de er værd at købe.

Jeg vil gerne anbefale Lidls Cien-skrabere (uanset hvor du vælger at bruge dem :engel: ). De er vist til damer, for de er flotte sorte og sølvgrå, og det kan jeg godt lide, men du kommer nok over det.

Ud over frisørprisen kan jeg altså heller ikke komme i tanke om mange ting, der kønsdiskriminerer mig prismæssigt. Jeg kan godt finde ud af at sammenligne priser og vælge det rigtige, selv om det har en drengefarve .
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 478
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Sukisaki » 12. jun 2016, 08:37

Problemet er vel at der findes rigtig mange som ikke har vidst at "mandeprodukterne" var billigere, da man jo ikke nødvendigvis kigger i den "modsatte" afdeling. Så jeg synes da at det er fantastisk at der er kommet fokus på det :)
Men med nogle ting kan man jo ikke altid bare købe versionen til det modsatte køn - f.eks. med tøj, sko, frisør osv.
2
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Mulan » 12. jun 2016, 09:23

Jeg synes at det er fint, at der kommer noget spot på prisforskellene. Jeg var ikke klar over at der var den store prisforskel mellem hhv. dame og herreskrabere, så nu ved jeg det og vil fremover købe herre. Jeg kan ikke se det odiøse i at man sætter spot på noget, der lidt ligner bondefangeri. Så kan man kalde det kløgtig marketing eller segment targeting, whatever.

Det er vel et typisk emne, som fx Kontant og lignende programmer har haft taget op før. Den der lidt afvisende tone over at det er et emne, som kan være af interesse for den almene befolkning, ja, den irriterer mig sgu lidt. Det er jo fab hvis man, som mange her i tråden, har været klar over det siden Ruder Konge var knægt, men det var så ikke alle der var.

Jeg synes dog ikke umiddelbart, at det er noget, der skal lovgives om eller tages op af Etaten, medmindre det er i strid med allerede gældende lovgivning.
3
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf kidkomb » 12. jun 2016, 11:39

Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Novella » 13. jun 2016, 01:15

kidkomb skrev:Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....

Og man kan skære virkelig langt ned med en mooncup til 200 kr + fragt. Det er også meget mere miljøvenligt. Jeg har vel sparet omkring 2500 kr på bind på de år, jeg har haft min. Der er heller ikke nogen, der siger, at man SKAL købe eau de cologne til 795 kr.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Karkluden » 13. jun 2016, 01:59

Novella skrev:
kidkomb skrev:Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....

Og man kan skære virkelig langt ned med en mooncup til 200 kr + fragt. Det er også meget mere miljøvenligt. Jeg har vel sparet omkring 2500 kr på bind på de år, jeg har haft min. Der er heller ikke nogen, der siger, at man SKAL købe eau de cologne til 795 kr.

Eller stofbind, der nuvel er lidt dyrere pr styk og i vask, men stadig billigere end papirbind hvis man ønsker et bind..

Mht skrabere fx: er folk idioter? Altså seriøst?
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være uvidende om sådan noget.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Daine » 13. jun 2016, 08:46

Karkluden skrev:
Novella skrev:
kidkomb skrev:Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....

Og man kan skære virkelig langt ned med en mooncup til 200 kr + fragt. Det er også meget mere miljøvenligt. Jeg har vel sparet omkring 2500 kr på bind på de år, jeg har haft min. Der er heller ikke nogen, der siger, at man SKAL købe eau de cologne til 795 kr.

Eller stofbind, der nuvel er lidt dyrere pr styk og i vask, men stadig billigere end papirbind hvis man ønsker et bind..

Mht skrabere fx: er folk idioter? Altså seriøst?
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være uvidende om sådan noget.


Måske fordi vi ikke alle går så højt op i det? Jeg bruger skraber og køber typisk en æske med 4-6 skrabehoveder, de kan fint holde et års tid for mig. Jeg køber oftest når de er på tilbud et sted og nej, jeg havde ikke så meget som overvejet at dem til mænd var billigere og kunne bruges i min skraber. Jeg kigger så godt som aldrig på herreprodukter, hvorfor skulle jeg dog det? Det meste er jo ikke noget jeg kan bruge alligevel så jeg har da aldrig gidet spilde tid på det. Der er så mange lækre kvindeprodukter jeg hellere vil kigge på - og skulle jeg så give 10kr ekstra så overlever jeg nok også det.

Og nej. Jeg er ikke idiot. Bare ligeglad.
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2016, 08:52

Daine skrev:
Karkluden skrev:Mht skrabere fx: er folk idioter? Altså seriøst?
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være uvidende om sådan noget.


Måske fordi vi ikke alle går så højt op i det? Jeg bruger skraber og køber typisk en æske med 4-6 skrabehoveder, de kan fint holde et års tid for mig. Jeg køber oftest når de er på tilbud et sted og nej, jeg havde ikke så meget som overvejet at dem til mænd var billigere og kunne bruges i min skraber. Jeg kigger så godt som aldrig på herreprodukter, hvorfor skulle jeg dog det? Det meste er jo ikke noget jeg kan bruge alligevel så jeg har da aldrig gidet spilde tid på det. Der er så mange lækre kvindeprodukter jeg hellere vil kigge på - og skulle jeg så give 10kr ekstra så overlever jeg nok også det.

Og nej. Jeg er ikke idiot. Bare ligeglad.


Jeg er heller ikke idiot, men også helt ligeglad med, at mænds skrabere koster mindre. Når jeg skal købe noget kigger jeg på det produkt, jeg vil have og overvejer om prisen på det er det, jeg vil give, uafhængigt af, hvad andet koster. Det er først, hvis jeg synes, noget jeg vil have, er for dyrt, jeg begynder at kigge efter alternativer.

For så vidt er det i øvrigt enormt logisk, for mænd skal jo købe mange flere, hvis de skal være glatbarberede på daglig basis, så det tænker producenterne jo også over når de sætter prisen.
3
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40717

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Akehurst2 » 13. jun 2016, 08:54

Mulan skrev:Jeg synes at det er fint, at der kommer noget spot på prisforskellene. Jeg var ikke klar over at der var den store prisforskel mellem hhv. dame og herreskrabere, så nu ved jeg det og vil fremover købe herre. Jeg kan ikke se det odiøse i at man sætter spot på noget, der lidt ligner bondefangeri. Så kan man kalde det kløgtig marketing eller segment targeting, whatever.

Det er vel et typisk emne, som fx Kontant og lignende programmer har haft taget op før. Den der lidt afvisende tone over at det er et emne, som kan være af interesse for den almene befolkning, ja, den irriterer mig sgu lidt. Det er jo fab hvis man, som mange her i tråden, har været klar over det siden Ruder Konge var knægt, men det var så ikke alle der var.

Jeg synes dog ikke umiddelbart, at det er noget, der skal lovgives om eller tages op af Etaten, medmindre det er i strid med allerede gældende lovgivning.


Enig - oplysning er godt og lad os da endelig have vakse forbrugerorganisationer og medier, der sætter spot på prissætning, der er kritisabel. Fx sådan noget som kviklån, der er helt horribelt prissat, eller mistænkeligt ens priser, der kan give mistanke om karteller.

Men det med at gøre det til et kønsspørgsmål og ville have statsindgreb - nej tak.
1
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Mulan » 13. jun 2016, 16:46

Karkluden skrev:
Novella skrev:
kidkomb skrev:Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....

Og man kan skære virkelig langt ned med en mooncup til 200 kr + fragt. Det er også meget mere miljøvenligt. Jeg har vel sparet omkring 2500 kr på bind på de år, jeg har haft min. Der er heller ikke nogen, der siger, at man SKAL købe eau de cologne til 795 kr.

Eller stofbind, der nuvel er lidt dyrere pr styk og i vask, men stadig billigere end papirbind hvis man ønsker et bind..

Mht skrabere fx: er folk idioter? Altså seriøst?

Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være uvidende om sådan noget.

Det kan du ved gud selv være? Så fordi jeg ikke havde lagt mærke til at herreskrabere var billigere, så er jeg ligefrem idiot. Godt så.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5084
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Kvindeting koster mere end mandeting

Indlægaf Tilly » 13. jun 2016, 16:57

Karkluden skrev:
Novella skrev:
kidkomb skrev:Men deres priseksempel er jo på Always/tampax, som er det dyreste på markedet? :forvirret:
Så man kan roligt dividere med 3, for at få den pris, som man ikke kan snige sig helt uden om. Altså under 4000kr på et helt liv.
Jeg tror vi overlever.....

Og man kan skære virkelig langt ned med en mooncup til 200 kr + fragt. Det er også meget mere miljøvenligt. Jeg har vel sparet omkring 2500 kr på bind på de år, jeg har haft min. Der er heller ikke nogen, der siger, at man SKAL købe eau de cologne til 795 kr.

Eller stofbind, der nuvel er lidt dyrere pr styk og i vask, men stadig billigere end papirbind hvis man ønsker et bind..

Mht skrabere fx: er folk idioter? Altså seriøst?
Jeg kan slet ikke forstå hvordan man kan være uvidende om sådan noget.

Wow, ok... Så man er simpelthen idiot hvis man ikke har været bekendt med denne prisforskel? Det var da alligevel noget af en anklage :forvirret:

Jamen tak for det label :stoned:

Men idioten her vil nok alligevel blive ved at købe skrabere til kvinder, da jeg rent faktisk gerne vil give lidt ekstra for at min skraber er pink :D
5

Tilbage til "Livets forhold"