Angreb i Orlando

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 13. jun 2016, 14:42

Torn skrev:Hvilke evner mener du da, der ligger over 3. eller 4. niveau i Blooms taksonomi og som debattøren mangler?


Trin 5 og 6.

Debattøren er på trin 1 med indlægget "En vigtig detalje, nu hvor halvtreds mennnesker ligger døde og et halvt hundrede flere er mærkede for livet..."
Kommer næsten op på 2 med indlægget "Hvad ville du helst skydes i hovedet med? En semi-automatisk riffel eller en fuldautomatisk?", men dumper fordi han ikke har forstået problemstillingen.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Torn » 13. jun 2016, 15:16

Advocatus-Diaboli skrev:
Torn skrev:Hvilke evner mener du da, der ligger over 3. eller 4. niveau i Blooms taksonomi og som debattøren mangler?


Trin 5 og 6. Haha, OK :-D

Debattøren er på trin 1 med indlægget "En vigtig detalje, nu hvor halvtreds mennnesker ligger døde og et halvt hundrede flere er mærkede for livet..."
Kommer næsten op på 2 med indlægget "Hvad ville du helst skydes i hovedet med? En semi-automatisk riffel eller en fuldautomatisk?", men dumper fordi han ikke har forstået problemstillingen.



... trin 5 og 6 indeholder netop vurdering og refleksion, som du mener pågældende debattør ikke forstår eller magter. Måske har I en historik, men det er ubehøvlet at påstå og det er lav debatstil af dig. Jeg orker ikke lige at afspore tråden yderligere og stiller mig tilfreds med, at vi to ikke definerer en ordentlig debattone på samme måde.
0
Muin
Indlæg: 37
Tilmeldt: 23. okt 2015, 15:59
Kort karma: 5
Likede indlæg: 42

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Muin » 13. jun 2016, 18:25

Jeg ved godt at det er en fordom i ligeså høj grad som negative fordomme, men jeg tror at jeg generelt ser homoseksuelle mennesker som bedre mennesker end heteroseksuelle. Der er noget med den der balance mellem det feminine og det maskuline, der går op i en højere enhed, hos mange af de homoseksuelle mennesker jeg har mødt. Og det er dumt at have fordomme, også af den positive slags - men det er sådan jeg har det, og derfor rammer dette angreb mig ekstra meget i hjertekulen.

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvem der har gjort det. Det kunne ligeså godt have været en "almindelig" amerikansk tosse. Men jeg kan godt se at det desværre kan være med til at blusse op for hadet, at det er tilsyneladende er en der har gjort det i Islams navn.

Som der var en der skrev på Twitter: Vi bliver nødt til at tro på, at der er mere kærlighed i verden, end had.
Det vil jeg blive ved med at tro på...
Senest rettet af Muin 17. jun 2016, 21:39, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Urtekussen » 13. jun 2016, 19:02

Jeg synes det er så uhyggeligt med IS.
Lige meget om det reelt er dem, der har beordret det, eller om de "bare" tager skylden, så virker det præcist som de ønsker.
Jeg er skide bange.
Hvis først jeg tænker over det, så tør jeg ikke rejse, tage til koncerter, på club eller i forlystelsespark med børnene.

Det næste bliver vel, at de går ind i børnehaver eller skoler og skyder og voldtager :trist:

Jeg kan slet ikke se, hvordan man skal kunne vinde.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Frode L.
Permanent bortvist
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. jun 2016, 21:22
Kort karma: -10

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Frode L. » 13. jun 2016, 23:27

når trump bliver præsidænt lukker han muslimerne ude.kunne vi godt bruge her.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29989

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Wizzze » 14. jun 2016, 05:56

Urtekussen skrev:Jeg synes det er så uhyggeligt med IS.
Lige meget om det reelt er dem, der har beordret det, eller om de "bare" tager skylden, så virker det præcist som de ønsker.
Jeg er skide bange.
Hvis først jeg tænker over det, så tør jeg ikke rejse, tage til koncerter, på club eller i forlystelsespark med børnene.

Det næste bliver vel, at de går ind i børnehaver eller skoler og skyder og voldtager :trist:

Jeg kan slet ikke se, hvordan man skal kunne vinde.


Der er større chance for at dø fra et bistik eller at blive ramt af lynet, end at blive ramt af en terrorists kugler!

Det allerværste man kan gøre, er at ændre livsstil og isolere sig pga. terrorisme, det er hvad de ønsker at opnå, lad dem leve i deres mørke forfejlede verden. Du skal netop gå ud og more dig, gå til koncerter, tage ungerne i tivoli, leve livet, være glad og positiv, feste, drikke, hore osv. alt det de hader :klap:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Urtekussen » 14. jun 2016, 06:36

Jeg hader at smide mor-kortet, men jeg tror altså helt sikkert de her følelser hænger sammen med det.
Jeg ville have sagt det samme for 6 år siden - da kunne det ikke røre mig overhovedet.
Men jeg er blevet bims af børn
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Precaseptica » 14. jun 2016, 06:53

Der er nok større chance for at gutten blot "dedikerede" sin terror til IS og at det ikke var dem der bad ham udføre den. Hvad der er langt mere problematisk er at imamer udenfor konteksten ideologisk bakker op om den slags grusomheder.

1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jun 2016, 07:03

Urtekussen skrev:Jeg hader at smide mor-kortet, men jeg tror altså helt sikkert de her følelser hænger sammen med det.
Jeg ville have sagt det samme for 6 år siden - da kunne det ikke røre mig overhovedet.
Men jeg er blevet bims af børn


Det tror jeg bestemt, at der er noget om. Det er naturligt i ordets bogstaveligste forstand, at man får et større fokus på beskyttelse, når man bliver forælder.

Samtidig kan jeg dog også godt selv mærke, at jeg også bekymrer mig mere om mine sikkerhed end tidligere, og at der er en sammenhæng mellem den følelse og de mange voldsomme og (i situationen) uventede terrorangreb. Jeg er faktisk pænt træt af den der evige smøre om, at vi bare og pinedød skal blablabla, for ellers har "de" vundet. Jeg synes faktisk, at det efterhånden er blevet en automatreaktion, som man efter min mening skal passe på ikke kamrer over i naivitet og manglende vilje til at indse, at udviklingen ikke er statisk, og at vi ikke er urørlige i, bare fordi vi bor i den vestlige verden. Jeg har en ide om, at denne insisteren på ikke at lade sig påvirke til dels har sin rod i, at det er flere generationer siden, at store grupper af borgere i en række europæiske lande har oplevet samfundsmæssige forandringer med direkte og omvæltende betydning for deres egen tilværelse.

Hvis man ikke føler en øget frygt, skal man selvfølgelig ikke søge den, men jeg synes, at man skal passe på med at affærdige andres billede af situationen som nervøst opspind.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf DetSorteCirkus » 14. jun 2016, 07:25

Rakel skrev:Ikke destro mindre er mange af os vokset op i denne frygt og måtte lære at tøjle den. Jeg er fx vokset op med den nordirske konflikt i London - det var hverdag med bombetrusler i London. Alligevel færdes vi i London og passede det, som vi skulle.

Historisk set er faren for at dø/ende i et terrorangreb ikke så høj, at frygten må ødelægge vores livsglæde.

Jeg er mor til tre og kender følelsen, men vælger at se på det store perspektiv og der er det nok mere sandsynligt at komme til skade i trafikken.


Jeg synes, at der er stor forskel på at "tøjle sin frygt", som jeg også selv gør, og så "at leve og more sig mere, end man plejer at gøre, for ellers har terroristerne vundet". Hvor det første er et godt råd baseret på viden, kan jeg godt, afhængig af konteksten, føle, at det andet bliver en floskel, der ikke tager højde for/respekterer den oprigtige frygt, som nogen føler.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 844
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Precaseptica » 14. jun 2016, 07:38

Rakel skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Rakel skrev:Ikke destro mindre er mange af os vokset op i denne frygt og måtte lære at tøjle den. Jeg er fx vokset op med den nordirske konflikt i London - det var hverdag med bombetrusler i London. Alligevel færdes vi i London og passede det, som vi skulle.

Historisk set er faren for at dø/ende i et terrorangreb ikke så høj, at frygten må ødelægge vores livsglæde.

Jeg er mor til tre og kender følelsen, men vælger at se på det store perspektiv og der er det nok mere sandsynligt at komme til skade i trafikken.


Jeg synes, at der er stor forskel på at "tøjle sin frygt", som jeg også selv gør, og så "at leve og more sig mere, end man plejer at gøre, for ellers har terroristerne vundet". Hvor det første er et godt råd baseret på viden, kan jeg godt, afhængig af konteksten, føle, at det andet bliver en floskel, der ikke tager højde for/respekterer den oprigtige frygt, som nogen føler.


Er man oprigtigt bange for terror og for at leve i fx Danmark, så synes jeg, at man skal søge hjælp. For at få nogle perspektiver på det ig skr det, der hældes ned over os, når det sker. Jeg tænker, at man i den grad svælger i død og ødelæggelse i disse år på en måde, der lægger op til frygt og angst. Istedet for at se mere objektivt (og fx historisk på det) på det med mulighed for at eskalere følelsen af frygt ned. Det er ærgerligt, hvis frygt for terror i Europa afholder mennesker fra at leve deres liv. Og i min oprik endnu værre, hvis det smitter fra forældre til børn.

Jeg prøver ikke at negligere de tab, dom vi har oplevet i verden. Men i lyset af krig, trafikulykker, naturkatastrofer, flyulykker, sygdomsepidemier med mere, så er risikoen for at dø i et terrorangreb minimal.

Fokus på terror er blot meget ekstrem overdrevent fx i medierne og kaster mere dårligt af sig end godt i min optik, hvis folk oprigtogt er bange på egne og børnenes vegne i Europa.


Et godt tip er også at stoppe med at følge nyhederne for en tid. Det hjælper rigtigt meget og det viser hvor stor en rolle medierne spiller i at gøre verden så lille at alt føles tæt på.
0
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Urtekussen » 14. jun 2016, 07:42

Jeg har ikke set nyhederne i fem år.
0
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6165
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16109

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Urtekussen » 14. jun 2016, 07:55

Jeg sorterer rigtig meget i hvad jeg ser og hører, men man kan jo ikke slippe for alt.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at jeg kunne kommentere i en tråd, uden at det skal drejes over på at jeg har et problem med angst.

Så jeg er ude igen.
1
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf Torn » 14. jun 2016, 10:32

Urtekussen skrev:Jeg sorterer rigtig meget i hvad jeg ser og hører, men man kan jo ikke slippe for alt.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at jeg kunne kommentere i en tråd, uden at det skal drejes over på at jeg har et problem med angst.

Så jeg er ude igen.


Jeg er ikke mor og alligevel har terror også mærket mig. Jeg tror især, det var efter Danmark blev ramt. Jeg er ikke angst, men jeg er begyndt at søge efter nærmeste udgang til koncerter, eksempelvis. Flugtplaner bliver sporadisk undersøgt, når jeg er til store forsamlinger. Jeg tager jo stadig til de her ting og jeg nyder fx koncerten, men jeg gør det ikke ubekymret.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Angreb i Orlando

Indlægaf kidkomb » 14. jun 2016, 10:38

Torn skrev:
Urtekussen skrev:Jeg sorterer rigtig meget i hvad jeg ser og hører, men man kan jo ikke slippe for alt.

Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at jeg kunne kommentere i en tråd, uden at det skal drejes over på at jeg har et problem med angst.

Så jeg er ude igen.


Jeg er ikke mor og alligevel har terror også mærket mig. Jeg tror især, det var efter Danmark blev ramt. Jeg er ikke angst, men jeg er begyndt at søge efter nærmeste udgang til koncerter, eksempelvis. Flugtplaner bliver sporadisk undersøgt, når jeg er til store forsamlinger. Jeg tager jo stadig til de her ting og jeg nyder fx koncerten, men jeg gør det ikke ubekymret.

Jeg gør præcis det samme. Jeg synes ikke det er at lade nogen vinde, at være på forkant med tingene. Så har man netop større chance for at "vinde", hvis uheldet er ude.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"