Forældres brug af børn på de sociale medier

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2016, 11:34

Inspireret af diskussionen i det må man ikke sige-tråden om forældre, der lægger deres børns karakterer på Facebook og nogle artikler, der har været for nylig, så hermed en tråd om det med at lægge billeder af ens børn, eller deres karakterer, eller andet offentligt op.

Artiklerne: https://www.information.dk/debat/2015/0 ... ieobjekter og http://www.b.dk/nationalt/der-er-mange- ... e-det-hele

Er det okay eller er det no-go - eller er der en mellemvej?

Jeg hælder til, at det ikke er okay overhovedet. Men jeg er heller ikke selv på sociale medier og kan slet ikke med tanken om, at der skulle ligge alt muligt om mig tilgængeligt for alle, det være sig billeder eller beskrivelser. SÅ jeg er nok lidt en maskinstormer, men er det ikke rimeligt nok at være meget tilbageholdende i forhold til at træffe beslutninger, der vedrører andre?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 14. jun 2016, 11:39

Jeg synes generelt ikke, at man skal beslutte på andres vegne, hvad de får offentliggjort på facebook (og lignende medieplatforme). Er det dødogpine nødvendigt at offentliggøre noget, der tilhører andres liv, spørger man først om lov og sikrer sig, at vedkommende ikke siger OK i frygt for at skuffe.
2
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf LadyFox » 14. jun 2016, 11:59

Jeg synes det må være op til den det handler om, om det er i orden at andre deler det. Jeg synes altid at udgangspunktet må være at man ikke deler ting om menneskerne omkring sig, hvis ikke at de vil have det, men omvendt synes jeg heller ikke der er noget man absolut ikke må dele, hvis dem det handler om har det fint med det.
0
...
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2016, 12:08

LadyFox skrev:Jeg synes det må være op til den det handler om, om det er i orden at andre deler det. Jeg synes altid at udgangspunktet må være at man ikke deler ting om menneskerne omkring sig, hvis ikke at de vil have det, men omvendt synes jeg heller ikke der er noget man absolut ikke må dele, hvis dem det handler om har det fint med det.


Spørgsmålet er så, hvor gamle børn skal være før de kan give samtykke og forstå rækkevidden af sådan et samtykke?
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 14. jun 2016, 12:10

Akehurst2 skrev:
Spørgsmålet er så, hvor gamle børn skal være før de kan give samtykke og forstå rækkevidden af sådan et samtykke?


Ja, mindre børn kan jo ikke give samtykke. Eller forstå det. Det synes jeg, er et problem. Jeg ved godt, at forældre tager rigtig mange beslutninger på vegne af deres børn, men lige facebook... er det nødvendigt som forælder at tage den beslutning for børnene? Kunne man ikke vente til de selv viste interesse for mediet og ytrede ønske om at figurere på world wide web?
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Precaseptica » 14. jun 2016, 12:13

Generelt er det bare dårlig stil at dele folk offentligt uden at de har bedt om det.

Personligt vil jeg mene, at vi er ved at nå sygelige højder indenfor selvpromovering og egopleje i det digitale offentlige rum. Men uagtet om man er enig med mig i det, så synes jeg godt man kan respektere, at folk (og det inkluderer både børn og voksne) skal give deres samtykke til at blive dokumenteret og delt offentligt.

Vi har selv debatten ofte i min familie fordi flere medlemmer heraf mener, at ALT skal fotograferes og deles. Oplevelser er kun det halve værd, hvis ikke "vennerne" ser at man har haft dem.
2
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Lulu » 14. jun 2016, 12:19

Jeg har en søn på 2.
Jeg tror at min mand og jeg samlet har lagt 5 billeder op på Facebook af ham. Derudover er der Max 10 som andre har lagt op.
Jeg er ikke fuldstændig imod at der kommer billeder op af ham, men jeg synes heller ikke der behøver være et overflod. Første billede der blev lagt op var forøvrigt nogle timer efter fødslen hvor.vi offentliggjorde at.han var kommet til verden, at det var en dreng (vi kendte ikke kønnet) og at jeg.i det hele taget var gravid. Det vidste nemlig kun dem som havde set mit med kæmpe mave også. Seneste billede er fra weekenden hvor vi var til dyrskue og han var oppe at sidde på en hest. Han var meget glad og.strålende om kap med solen så det syntes jeg var nemmest at dele med glade bedsteforældre og fastre og mostre på denne måde fremfor virkelig mange SMSer med billedet i.

Jeg oplever stor forskel på hvor mange billeder folk lægger op af deres barn/børn.
Jeg er egentlig ligeglad med hvad andre mener og gør. De gør jo nok det der føles rigtigt for dem.
Jeg havde dog en bekendt der engang lagde et billede op af sin dreng (knap et år) bagfra uden ble. Det syntes jeg var grænseoverskridende og alt for.meget. ikke for min skyld men for barnets når det bliver ældre.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf LadyFox » 14. jun 2016, 12:20

Akehurst2 skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes det må være op til den det handler om, om det er i orden at andre deler det. Jeg synes altid at udgangspunktet må være at man ikke deler ting om menneskerne omkring sig, hvis ikke at de vil have det, men omvendt synes jeg heller ikke der er noget man absolut ikke må dele, hvis dem det handler om har det fint med det.


Spørgsmålet er så, hvor gamle børn skal være før de kan give samtykke og forstå rækkevidden af sådan et samtykke?

Når man begynder at få karakterer synes jeg i hvert fald at børn/unge er blevet gamle nok til at samtykke.

Hvor grænsen helt præcis går, det ved jeg ikke, men altså, hvad angår små børn/babyer, så mener jeg det må være op til de enkelte forældre, ligesom så meget andet. Det er jo de vilkår der er, når man er for lille. Men uanset alder synes jeg da det skal accepteres hvis et barn frabeder sig f.eks. at få taget billeder, eller at mor vittigt fortæller om den gang barnet havde flødeboller i hele ansigtet.
0
...
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf dgd2007 » 14. jun 2016, 12:48

Nu har jeg ikke selv set det (eller i hvilken sammenhæng, de bliver gjort).
Men generelt synes jeg da, det lyder upassende :genert:
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2016, 12:54

LadyFox skrev:Når man begynder at få karakterer synes jeg i hvert fald at børn/unge er blevet gamle nok til at samtykke.

Hvor grænsen helt præcis går, det ved jeg ikke, men altså, hvad angår små børn/babyer, så mener jeg det må være op til de enkelte forældre, ligesom så meget andet. Det er jo de vilkår der er, når man er for lille. Men uanset alder synes jeg da det skal accepteres hvis et barn frabeder sig f.eks. at få taget billeder, eller at mor vittigt fortæller om den gang barnet havde flødeboller i hele ansigtet.


Jeg er enig i, at når man får karakterer og måske endda er gammel nok til at have en Facebook-profil, så er man også gammel nok til at give samtykke til, hvad forældrene må dele.

Og jeg synes, at det samtidig må være grænsen for, hvornår forældre må dele billeder eller oplysninger om børnene, medmindre profilen er sat op, så det kun er de samme, der kan se tingene som alligevel ville have fået vist fotoalbummet og karakterbeviset.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 14. jun 2016, 12:58

Akehurst2 skrev:Inspireret af diskussionen i det må man ikke sige-tråden om forældre, der lægger deres børns karakterer på Facebook og nogle artikler, der har været for nylig, så hermed en tråd om det med at lægge billeder af ens børn, eller deres karakterer, eller andet offentligt op.

Artiklerne: https://www.information.dk/debat/2015/0 ... ieobjekter og http://www.b.dk/nationalt/der-er-mange- ... e-det-hele

Er det okay eller er det no-go - eller er der en mellemvej?

Jeg hælder til, at det ikke er okay overhovedet. Men jeg er heller ikke selv på sociale medier og kan slet ikke med tanken om, at der skulle ligge alt muligt om mig tilgængeligt for alle, det være sig billeder eller beskrivelser. SÅ jeg er nok lidt en maskinstormer, men er det ikke rimeligt nok at være meget tilbageholdende i forhold til at træffe beslutninger, der vedrører andre?

Nu fik jeg også lige læst artiklerne. Især den sidste er tankevækkende, synes jeg.
0
Brugeravatar
Sevii
Indlæg: 519
Tilmeldt: 19. nov 2015, 08:30
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1345

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Sevii » 14. jun 2016, 13:05

.
Senest rettet af Sevii 30. jun 2016, 19:18, rettet i alt 1 gang.
1
:banan: :banan:
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Akehurst2 » 14. jun 2016, 13:19

Torn skrev:
Akehurst2 skrev:Inspireret af diskussionen i det må man ikke sige-tråden om forældre, der lægger deres børns karakterer på Facebook og nogle artikler, der har været for nylig, så hermed en tråd om det med at lægge billeder af ens børn, eller deres karakterer, eller andet offentligt op.

Artiklerne: https://www.information.dk/debat/2015/0 ... ieobjekter og http://www.b.dk/nationalt/der-er-mange- ... e-det-hele

Er det okay eller er det no-go - eller er der en mellemvej?

Jeg hælder til, at det ikke er okay overhovedet. Men jeg er heller ikke selv på sociale medier og kan slet ikke med tanken om, at der skulle ligge alt muligt om mig tilgængeligt for alle, det være sig billeder eller beskrivelser. SÅ jeg er nok lidt en maskinstormer, men er det ikke rimeligt nok at være meget tilbageholdende i forhold til at træffe beslutninger, der vedrører andre?

Nu fik jeg også lige læst artiklerne. Især den sidste er tankevækkende, synes jeg.


Den sidste fik mig faktisk helt op i det røde felt, fordi jeg synes, fokus er skævt: "Jamen, vi gør det ikke for at få likes." Næ, men barnet ligger derude til frit skue uanset hvor ædle, dine hensigter er.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2016, 13:23

Jeg synes, det virker... ja, dumt eller uigennemtænkt at gå all in i medierne og fortælle, hvordan man ikke går ind for at lægge billeder op af ens børns ansigter - samtidig med at man lever af en blog, der i høj grad er bygget op om dem.

Jeg sad tilbage med lidt en 'wtf?'-følelse, efter jeg havde læst artiklen i Berlingske, og jeg synes faktisk, hun har 'fået lov' at komme ret nemt uden om den... for hvorfor er det kun billederne, der er private? Er det ikke mindst lige så væsentligt, at hun fortæller om deres personligheder? Ting de siger? Historier fra deres hverdag?



That said, så poster jeg hjertens gerne billeder af mine børn. Når de selv siger fra, tager vi en snak om det, og jeg vil selvfølgelig respektere deres ønsker. Lige nu er de ret ligeglade, og jeg kan egentlig ikke forestille mig andet end, at de bliver ved med at være det, så længe jeg holder det på et nogenlunde niveau (og selvfølgelig tager højde for deres alder).
5
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 14. jun 2016, 13:26

I øvrigt kan jeg slet ikke se, hvad problemet er i, at andre kan se billeder af mine børn.


Dér hvor skaden kan ske, er hvis jeg ender med at blive sådan en, der tager billeder af mine børn konstant i stedet for at være sammen med dem. Eller hvis de på nogen måde ender med at føle, at jeg sætter et 'glansbillede' op, der ikke ser dem for dem, de rent faktisk er. Det, synes jeg, er reelle bekymringer om børnefamiliernes brug af sociale medier. Men sgu ikke alt det der med 'åh nej, der kommer en pædofil og tager mine billeder' eller 'nu krænker jeg mit barn ved at lægge et billede fra hans 1-års fødselsdag på nettet'.
6
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"