Tynd kat!

OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Tynd kat!

Indlægaf OberstNasig » 7. jun 2016, 15:15

Jeg har denne hunkat på snart 8 år. Det er en perser. Hun har altid været på grænsen til det tynde og jeg vil gerne have fedet hende op.

Hun bliver fodret med RC allergi-foder, fordi hun har en hudlidelse, men hun spiser simpelthen ikke nok og har aldrig rigtig gjort det. Der er ikke tale om orm. Hendes appetit har altid været lille. Så er hun desuden meget fladnæset, så hun kan ikke spise foder, der har en aflang og rund form. Det fandt jeg ud af, da jeg skiftede til Hills og hun tabte stort set det hele ud af munden og alle ved jo, at har det først været i berøring med gulvet, så dutter det ikke! :lol2:

Nu har jeg fået foder ved den lokale dyreshop, som skulle indeholde 30 procent fedt, men det hjælper jo ikke noget, når dyret ikke flyver i det. Jeg er nødt til at finde noget, der både tager hensyn til de lidelser persere kan få såsom problemer med nyrerne/urinvejene og som vækker hendes appetit. Denne forhandler frarådede killingefoder, idet det kunne have betydning for udviklingen af lidelser.
Hun rører iøvrigt ikke vådfoder. Det er kun slimet, hun slikker af og resten lader hun ligge.

Hun er iøvrigt sund og rask, skulle jeg hilse og sige og får olie hver dag til pels og hud.
0
Brugeravatar
SourPuss
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2016, 11:25
Kort karma: 9
Likede indlæg: 49

Re: Tynd kat!

Indlægaf SourPuss » 8. jun 2016, 08:28

Nu kender jeg intet til perser, men min mor (med mig på sidelinien) har haft Maine Coon opdræt i lidt over 10 år.
Vores katte får killingefoder i lange perioder (imens hunkat er drægtig og som minimum indtil killingerne er flyttet hjemmefra), da foderet altid står fremme, er det selvfølgelig alle kattene der går i det, og de elsker det. Jeg har aldrig hørt noget om at killingefoder fremmer lidelser, men det er jo ikke ensbetydende at det ikke er sandt, jeg ville dog snakke med dyrlægen om dette... eller evt kontakte Royal Canin (ved at RCs opdrætter klubs "bagmænd" er yderst kompetente).

Derudover kan jeg anbefale Hills A/D, det er vådfoder i paté form, vi har dog erfaring med at de hurtig bliver trætte af den, men den er meget energirig. Hvis det er for tykt til at hun gider spise det, kan man blande det op med lidt vand.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Tynd kat!

Indlægaf OberstNasig » 9. jun 2016, 18:10

SourPuss skrev:Nu kender jeg intet til perser, men min mor (med mig på sidelinien) har haft Maine Coon opdræt i lidt over 10 år.
Vores katte får killingefoder i lange perioder (imens hunkat er drægtig og som minimum indtil killingerne er flyttet hjemmefra), da foderet altid står fremme, er det selvfølgelig alle kattene der går i det, og de elsker det. Jeg har aldrig hørt noget om at killingefoder fremmer lidelser, men det er jo ikke ensbetydende at det ikke er sandt, jeg ville dog snakke med dyrlægen om dette... eller evt kontakte Royal Canin (ved at RCs opdrætter klubs "bagmænd" er yderst kompetente).

Derudover kan jeg anbefale Hills A/D, det er vådfoder i paté form, vi har dog erfaring med at de hurtig bliver trætte af den, men den er meget energirig. Hvis det er for tykt til at hun gider spise det, kan man blande det op med lidt vand.


Min første indskydelse var nemlig også killingefoder, fordi det også skulle være velegnet til diegivende katte, men denne forhandler frarådede det på det kraftigste, fordi det i perserens tilfælde er vigtigt med korrekt kost, så den ikke udvikler nyreproblemer, som de især kan være plaget af. Så det er ikke fordi at det direkte fremprovokerer det.

Hun har bare aldrig villet røre det våde foder andet end at slikke slimen af, men jeg har ikke prøvet med Hills udgave. Jeg kan købe en enkelt og give det et forsøg. Fungerer det, kan jeg supplere lidt til tørkosten.
0
Brugeravatar
SourPuss
Indlæg: 24
Tilmeldt: 1. jun 2016, 11:25
Kort karma: 9
Likede indlæg: 49

Re: Tynd kat!

Indlægaf SourPuss » 9. jun 2016, 21:13

OberstNasig skrev:Hun har bare aldrig villet røre det våde foder andet end at slikke slimen af, men jeg har ikke prøvet med Hills udgave. Jeg kan købe en enkelt og give det et forsøg. Fungerer det, kan jeg supplere lidt til tørkosten.

En af mine katte gider heller ikke rigtig stikkerne i posevådfoderet, der slikker hun også mest bare slimet af. Men hun vil gerne spise det der er i paté form og elsker det når jeg blander lidt vand i så det bliver let flydende.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Tynd kat!

Indlægaf OberstNasig » 14. jun 2016, 18:28

SourPuss skrev:
OberstNasig skrev:Hun har bare aldrig villet røre det våde foder andet end at slikke slimen af, men jeg har ikke prøvet med Hills udgave. Jeg kan købe en enkelt og give det et forsøg. Fungerer det, kan jeg supplere lidt til tørkosten.

En af mine katte gider heller ikke rigtig stikkerne i posevådfoderet, der slikker hun også mest bare slimet af. Men hun vil gerne spise det der er i paté form og elsker det når jeg blander lidt vand i så det bliver let flydende.


Jeg tror, jeg vil prøve med den originale form først og gemme halvdelen til blanding med vand. Så ser jeg, hvad der funker bedst for kræets kræsne gane.
1

Tilbage til "Kæledyr"