Forældres brug af børn på de sociale medier

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Kisser
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:42
Kort karma: 232
Likede indlæg: 2700

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Kisser » 15. jun 2016, 15:13

Bum bum.. jeg synes egentlig at det handler om mere end bare "findes der billeder af mig på internettet, som jeg ikke har godkendt" - jeg tænker også, at det er en del af hele den der glansbillede-kultur, hvor noget næsten ikke har værdi før det har fået x-antal likes på facebook. Ja, babybilleder er rimeligt uskyldige at dele, men jeg synes at det er en lidt uheldig tendens, når forældre f.eks. tagger deres børn i opslag om karakterer eller deler diverse billeder, hvis de ikke spørger om lov.

Jeg tror, at mit problem er, at børnene bliver brugt i forældrenes selviscenesættelse overfor omverdenen. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvad det gør ved børn, hvis de oplever at de skal være en uendelig kilde til (offentlig) stolthed hos forældrene f.eks. Den stolthed, synes jeg primært at man bør kommunikere til børnene og selvf. til sine venner og familie, men hold det face to face. Lad være med at sætte opslag op på lygtepælene i hele byen.

Men igen, jeg er måske også farvet af, at jeg HAR sådan nogle forældre, der ikke heeelt fatter mediet og SLET ikke forstår, at man ikke må offentliggøre helt nye graviditetr, billeder af nykøbt hus (som sælger stadig bor i) og selv de mindst flaterende billeder, så hele verden kan se dem.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf TomKah » 15. jun 2016, 17:32

Jeg forstår så omvendt ikke hvordan pokker man kan være så bange for internettet i almindelighed og sociale medier i særdeleshed. Jeg fatter simpelt hen ikke hvad I er bange for.
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 15. jun 2016, 17:50

Aima skrev:(...)

Ift. selve udleveringen af børnene, så synes jeg ikke, billeder og opdateringer på Facebook, er anderledes, end hvad man ser andre steder. Hvad med herinde, eksempelvis? Mennesker har skrevet i tusindvis af indlæg om deres børn og deres børns måder at være børn på. Synes du også dét er forkert? Som skrevet, så synes jeg, at når man placerer identificerbar materiale af andre på sociale medier, så skal man have samtykke. Min revisor har et billede af sine børn hængende på væggen på sit kontor, i princippet er dét heller ikke nødvendigt, hvis han ville kigge på det, kunne han jo have det liggende i en skuffe og tage det frem for sig selv. Der kommer mange mennesker på dét kontor, gætter jeg på, også mennesker som mig, der ikke har nogen relation til de børn. Synes du også, det er forkert, at de hænger til fri gloning lige der på en væg, alle og enhver kan se? Nej, det synes jeg ikke. Rettighederne er stadig hos din revisor og han alene kan styre, hvem der ser billedet. Hna bestemmer, hvem billedet foræres til/bliver set af.

Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke bare skal smide oplysninger og billeder af andre mennesker på nettet, jeg er selv grænsende til det hysteriske med det, faktisk, og har været det siden det sekund, jeg fik min Facebookprofil. Alle omkring mig ved det, fordi jeg, de gange det er sket at nogen har taget billeder, har været meget tydelig omkring, de ikke skulle på Facebook. Jeg deler billeder af mig selv få gange om året derovre og er i det hele taget yderst begrænset i min aktivitet, fik jeg børn, ville jeg ikke smide billeder på Facebook, for jeg ville, som med alt muligt andet, ikke have lyst til at dele det dér. Mit udgangspunkt er jo så mine personlige følelser og præferencer, og det ville naturligvis være dem, jeg lod mig diktere af. Også på mit barns vegne. Det ville det også, hvis jeg omvendt fandt glæde i at dele, og begge dele er fuldstændig i orden, synes jeg. Jeg er voksen, jeg kan heldigvis fuldstændig selv bestemme, og det gør jeg så, men før jeg selv kunne sige til og fra, var det mine forældres pligt at gøre det for mig og sommetider blev det så sikkert også gjort ud fra deres egne følelser, behov og smag. Det tror jeg, er ganske naturligt. Jeg synes, du er selvmodsigende. Du er enig i, at man ikke bare skal smide oplysninger og billeder af andre mennesker på nettet. Men når det gælder forældres råderum over børnenes oplysninger, så kan det være fuldstændig i orden? Beklager, hvis jeg misforstår.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Slettet bruger » 15. jun 2016, 17:57

TomKah skrev:Jeg forstår så omvendt ikke hvordan pokker man kan være så bange for internettet i almindelighed og sociale medier i særdeleshed. Jeg fatter simpelt hen ikke hvad I er bange for.


Det kan jo være irriterende for børnene hvis de søger et job som 30årig, arbejdstageren googler dem, og så finder en masse billeder af dem hvor de leger i strandkanten som 2-årige.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf TomKah » 15. jun 2016, 18:02

eks-Maupassant skrev:
TomKah skrev:Jeg forstår så omvendt ikke hvordan pokker man kan være så bange for internettet i almindelighed og sociale medier i særdeleshed. Jeg fatter simpelt hen ikke hvad I er bange for.


Det kan jo være irriterende for børnene hvis de søger et job som 30årig, arbejdstageren googler dem, og så finder en masse billeder af dem hvor de leger i strandkanten som 2-årige.


Men stadig hvilken betydning ville et sådant billede have for arbejdsgiveren. Alle har jo været børn engang og der er jo intet issue i et sådan billede?

I øvrigt skal det da godt nok være en ihærdig arbejdsgiver eftersom billedet udelukkende ligger i mit navn.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 15. jun 2016, 18:02

Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:
Bimmerdyret skrev:Ærlig talt, så råbte man ikke højt i gamle dage, når man viste blefotos og delte sjove historier om sine børn.
Desuden, så deler ungerne lige så meget den anden vej - jeg synes det er regulært hysteri.


Der er jo forskel på at vise det til de allernærmeste og så lægge det på en åben profil på Instagram. Men hvis man i gamle dage havde slået det op på alle lygtepæle i landet havde jeg også syntes, det var for meget.


Min far havde billeder af mig og mine brødre stående på sit kontor - det betød at stort set alle i området der skulle besøge øjenlæge så billedet af mig og mine brødre... vildt fremmede mennesker, kunne se (og beundre) hans tre fine vandkæmmede børn, i deres pæneste søndagstøj. Stod lige ved siden af bryllupsbilledet, af ham og min mor.

For selvom jeg f.eks smider det på facebook, og det ER tilgængeligt for alle i hele verden, så er det jo ikke alle der ser det, SÅ interessant er jeg eller mine børn trods alt heller ikke.


Men din far havde stadig rettigheden over billedet og kunne fjerne det, hvis du ønskede det eller der var nogen, han ikke ønskede skulle se det. Ved at placere billedet virtuelt forærer han rettigheden over jeres forevigede minde til andre og ingen har mulighed for at tilbagekalde det og du ville ikke få retten til at vælge fx facebook fra, fordi du allerede figurerer der.
1
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2016, 18:05

eks-Maupassant skrev:
Det kan jo være irriterende for børnene hvis de søger et job som 30årig, arbejdstageren googler dem, og så finder en masse billeder af dem hvor de leger i strandkanten som 2-årige.


Jeg kan oprigtigt ikke se problemet.

Og hvad så, hvis arbejdsgiver ser et billede af et lille barn, der leger i strandkanten? Hvad kan det have af konsekvenser for nogen mennesker? Det er da så inderligt ligegyldigt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 15. jun 2016, 18:08

Børns Vilkår nævner også den vinkling, at forældrene er dobbeltmoralske. Det er praksis at opdrage sine børn til ikke at dele billeder/oplysninger om andre, med mindre man har spurgt og fået lov. Men andre regler gælder for forældrene. Jeg forstår ikke, hvorfor forældre ikke behøver samtykke. Det er i mit hoved helt grundlæggende, at man ikke lægger billeder op af folk uden de har sagt god for det.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Slettet bruger » 15. jun 2016, 18:09

Aima skrev:
Torn skrev:Jeg forstår ikke helt argumentet om, at man tager mange valg for sine små børn. Altså, ja, naturligvis gør man det. Men de valg er jo først og fremmest for børnenes skyld og dernæst mange af dem strengt nødvendige. Fx pasning, skole, tøj, omgangskreds. Er det for børnenes skyld, at man lægger dem (identificerbare) på internettet? Er det strengt nødvendigt? Bør man ikke lade sine børn (og andre) selv beslutte, om deres identitet skal formes på de sociale medier?

Man skal ikke lægge andre mennesker på de sociale medier uden samtykke. Det burde være ganske almindelig pli, men alligevel er det der, den digitale dannelse mangler allertydeligst. Den virtuelle virkelighed er gældende og man forærer rettigheder over egen - og andres(!) privatliv, når man deler billeder og informationer.

Nej, man bliver med al sandsynlighed ikke traumatiseret af at være på facebook og langt de fleste har ikke noget imod, at man bliver delt og offentliggjort. Men man kan ikke tage de valg på andres vegne. Det handler om rettigheder - og de kan først holdes i hævd, hvis man har givet samtykke til det, der deles.

Det handler ikke om, at jeg er en forælder, der har brug for at bashe andre forældre(!?). Og det handler ikke om, at jeg ikke bryder mig om sociale medier. Jeg er en facebookskøge og jeg arbejder med sociale medier i det daglige. Det handler for mig om, at der generelt hersker en kultur, hvor at får man taget et billede, har man ikke længere retten over det. Det er en uskik.


Forældre deler vel billeder af deres børn, fordi de synes det giver mening for dem? Fordi de vil dele deres stolthed og fordi det giver dem et eller andet? Det er vel langt fra samtlige valg, man tager på sine børns vegne, der er for barnets skyld? Jeg er lige blevet inviteret til 1-års fødselsdag her i juli, og selvom det da nok skal blive hyggeligt, tvivler jeg på, barnet får en federe dag, end hun ellers ville have fået. Jeg er også ret sikker på, at flertallet af ønskerne på listen, mere er for forældrenes skyld, end for barnet, for hun er nok ret ligeglad. Når forældre tager til fotograf med deres babyer og småbørn, er det vel heller ikke for børnenes skyld? Forældre tager masser af valg der først og fremmest er i egen interesse, og heldigvis da.

Ift. selve udleveringen af børnene, så synes jeg ikke, billeder og opdateringer på Facebook, er anderledes, end hvad man ser andre steder. Hvad med herinde, eksempelvis? Mennesker har skrevet i tusindvis af indlæg om deres børn og deres børns måder at være børn på. Synes du også dét er forkert? Min revisor har et billede af sine børn hængende på væggen på sit kontor, i princippet er dét heller ikke nødvendigt, hvis han ville kigge på det, kunne han jo have det liggende i en skuffe og tage det frem for sig selv. Der kommer mange mennesker på dét kontor, gætter jeg på, også mennesker som mig, der ikke har nogen relation til de børn. Synes du også, det er forkert, at de hænger til fri gloning lige der på en væg, alle og enhver kan se?

Jeg er fuldstændig enig i, at man ikke bare skal smide oplysninger og billeder af andre mennesker på nettet, jeg er selv grænsende til det hysteriske med det, faktisk, og har været det siden det sekund, jeg fik min Facebookprofil. Alle omkring mig ved det, fordi jeg, de gange det er sket at nogen har taget billeder, har været meget tydelig omkring, de ikke skulle på Facebook. Jeg deler billeder af mig selv få gange om året derovre og er i det hele taget yderst begrænset i min aktivitet, fik jeg børn, ville jeg ikke smide billeder på Facebook, for jeg ville, som med alt muligt andet, ikke have lyst til at dele det dér. Mit udgangspunkt er jo så mine personlige følelser og præferencer, og det ville naturligvis være dem, jeg lod mig diktere af. Også på mit barns vegne. Det ville det også, hvis jeg omvendt fandt glæde i at dele, og begge dele er fuldstændig i orden, synes jeg. Jeg er voksen, jeg kan heldigvis fuldstændig selv bestemme, og det gør jeg så, men før jeg selv kunne sige til og fra, var det mine forældres pligt at gøre det for mig og sommetider blev det så sikkert også gjort ud fra deres egne følelser, behov og smag. Det tror jeg, er ganske naturligt.


Jo der er, og det er af tekniske grunde. Fordi folk bruger deres rigtige navn på facebook kan børnene nemt identificeres med fulde navn og det hele. Det gør at en algoritme vil kunne koble navn og person på billedet sammen, så det kan søges frem så længe internettet eksisterer.

Der er opfundet en stalker-app i Rusland, hvor man kan tage et billede af en person, og så finder appen frem til personens identitet på et socialt medie.

Man kan så diskutere hvor skidt det er at der er børnebilleder af en som folk kan stalke frem - jeg ville selv synes det var meget irriterende. Men hvis jeg var vokset op med nettet var jeg måske ligeglad.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27057

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2016, 18:11

Torn skrev:Børns Vilkår nævner også den vinkling, at forældrene er dobbeltmoralske. Det er praksis at opdrage sine børn til ikke at dele billeder/oplysninger om andre, med mindre man har spurgt og fået lov. Men andre regler gælder for forældrene. Jeg forstår ikke, hvorfor forældre ikke behøver samtykke. Det er i mit hoved helt grundlæggende, at man ikke lægger billeder op af folk uden de har sagt god for det.


Jeg er i mange tilfælde enig i, at man bør spørge om lov.

Men ærligt talt, ville min 4-årige glo mærkeligt på mig, hvis jeg spurgte. Han ved overhovedet ikke, hvad Facebook og Instagram er og kan selvfølgelig ikke tage stilling til sin digitale tilstedeværelse. Selvsagt er det ikke nemmere med ham på 3 måneder...

Der må altså være en bagatelgrænse. Helt små børn skal ikke spørges, ej heller vil de blive holdt ansvarlige som voksne.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 15. jun 2016, 18:13

ajnaM skrev:
Torn skrev:Børns Vilkår nævner også den vinkling, at forældrene er dobbeltmoralske. Det er praksis at opdrage sine børn til ikke at dele billeder/oplysninger om andre, med mindre man har spurgt og fået lov. Men andre regler gælder for forældrene. Jeg forstår ikke, hvorfor forældre ikke behøver samtykke. Det er i mit hoved helt grundlæggende, at man ikke lægger billeder op af folk uden de har sagt god for det.


Jeg er i mange tilfælde enig i, at man bør spørge om lov.

Men ærligt talt, ville min 4-årige glo mærkeligt på mig, hvis jeg spurgte. Han ved overhovedet ikke, hvad Facebook og Instagram er og kan selvfølgelig ikke tage stilling til sin digitale tilstedeværelse. Selvsagt er det ikke nemmere med ham på 3 måneder...

Der må altså være en bagatelgrænse. Helt små børn skal ikke spørges, ej heller vil de blive holdt ansvarlige som voksne.


For mig ville det betyde, at jeg ikke kunne dele oplysninger og billeder af mine (små) børn på offentlige medieplatforme. Samtykke er for mig grundlæggende.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Slettet bruger » 15. jun 2016, 18:13

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det kan jo være irriterende for børnene hvis de søger et job som 30årig, arbejdstageren googler dem, og så finder en masse billeder af dem hvor de leger i strandkanten som 2-årige.


Jeg kan oprigtigt ikke se problemet.

Og hvad så, hvis arbejdsgiver ser et billede af et lille barn, der leger i strandkanten? Hvad kan det have af konsekvenser for nogen mennesker? Det er da så inderligt ligegyldigt.


Det er jo en personlig holdning som så meget andet. Lige som at nogen ikke kan lide edderkopper men de ikke generer andre.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf TomKah » 15. jun 2016, 18:15

Jeg kan ikke se problemet. Det kan godt være internettet aldrig glemmer men det gider nok heller ikke huske noget ligegyldigt som mine børnebilleder. Hvis mine børn en dag endelig skulle blive så kendte at folk gad stalke babybilleder så ville de nok blive fundet frem fra folks private gemmer alligevel. Folk tager jo usandsynligt mange billeder i det hele taget.

Og der ER altså kæmpe forskel på at poste billeder af voksne mennesker og sine egne børn. De fleste poster dog også af voksne og det er min erfaring at det er ganske få som er decideret bange for Facebook og sociale medier.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf TomKah » 15. jun 2016, 18:17

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
Det kan jo være irriterende for børnene hvis de søger et job som 30årig, arbejdstageren googler dem, og så finder en masse billeder af dem hvor de leger i strandkanten som 2-årige.


Jeg kan oprigtigt ikke se problemet.

Og hvad så, hvis arbejdsgiver ser et billede af et lille barn, der leger i strandkanten? Hvad kan det have af konsekvenser for nogen mennesker? Det er da så inderligt ligegyldigt.


Det er jo en personlig holdning som så meget andet. Lige som at nogen ikke kan lide edderkopper men de ikke generer andre.


Men helt grundlæggende er dette vel en personlig holdning vi diskuterer. Altså det er så jeg ved ikke noget decideret kriminelt ved at poste billeder af sine børn på internettet hverken anonymt eller ved brug af deres navn.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Forældres brug af børn på de sociale medier

Indlægaf Torn » 15. jun 2016, 18:21

TomKah skrev:
Og der ER altså kæmpe forskel på at poste billeder af voksne mennesker og sine egne børn. De fleste poster dog også af voksne og det er min erfaring at det er ganske få som er decideret bange for Facebook og sociale medier.


Jeg er ikke bange for facebook. Jeg mener bare, at normal og god opførsel på digitale platforme blandt andet indeholder, at man ikke deler noget (identificerbart) om folk, med mindre de har sagt god for det. Også børn, da jeg ikke ser forskel i deres rettigheder og voksnes rettigheder på det her område.
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"