Chokolade i madpakken

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Chokolade i madpakken

Indlægaf Wizzze » 15. jun 2016, 13:20

Debatten raser mellem eksperter og forældre! Emnet? pålægschokolade i madpakken.

http://politiken.dk/mad/ECE3252989/dine ... madpakken/

Eksperten: uha uha, pålægschokolade = slik og sukker til børn i hverdagen = dårlige forældre !

Forældrene: Fuck dig, pålægschokolade = sød dessert der afslutter måltidet, det er ikke slik, og bland dig lige uden om !

Men hvad mener du?

Pålægschokolade i madpakken = ok eller = :shock: :ad!: :nerve: :gisp: :panik:
0
Do as I say! :whip:
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Lulu » 15. jun 2016, 13:26

Personligt putter jeg det ikke på madpakken og kommer heller ikke til det. Hvis det endelig skal være pålægschokolade så synes jeg det hører weekenden til.

Jeg er dog ligeglad med hvad andre gør og mener eksperter og andre skal blande sig udenom. Forældrene kan nok godt selv styre deres børns sukkerindtag og kan de ikke er det nok ikke pålægschokoladen der vælter læsset.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 15. jun 2016, 13:26

Hos os er pålægschokolade = det der får et ekstra stykke rugbrød til at glide ned. (= mindre sur unge om eftermiddagen)
Vores datter spiser konsekvent et halvt stykke rugbrød med leverpostej og ikke mere. Efter der er kommet pålægschokolade med ryger der 1-2 kvarte mere ned. Og er der noget med hjem, er det altid med pålægschokolade.
Jeg kan i øvrigt ikke se det er så meget mere usundt end fed kødpølse/spegepølse eller lignende, som mange har med.

Og lige som alt muligt andet oplæg så varierer vi det (og det hænder da at der ryger andet ned også), så hun ikke får det med hver dag. Det eneste hun konsekvent får med er en halv med leverpostej.

Jeg er i den grad glad for at vores datter går i en institution uden sukkerpolitik, for det magter jeg simpelthen ikke. Vi skal nok styre det selv.
Senest rettet af Bøtte 15. jun 2016, 13:28, rettet i alt 1 gang.
5
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Akehurst2 » 15. jun 2016, 13:28

Et enkelt stykke pålægschokolade, også selvom det skulle være hver dag, lyder som meget, meget småt at gå op i.

Hvis kosten generelt er fin, så kan det simpelthen ikke være et problem.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Wizzze » 15. jun 2016, 13:32

Akehurst2 skrev:Et enkelt stykke pålægschokolade, også selvom det skulle være hver dag, lyder som meget, meget småt at gå op i.

Hvis kosten generelt er fin, så kan det simpelthen ikke være et problem.


Det er også sådan cirka hvad jeg tænker, god mørk choko på noget ordenligt rugbrød, burde være en bedre snack end så meget andet der kan findes i madpakker rundt omkring.
5
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf girl_beat » 15. jun 2016, 13:34

Man kunne - helt hypotetisk - foranlediges til at tro, I taler meget om børn hjemme hos jer... Der anes et gennemgående tema i mange af dine tråde for tiden... ;) :fløjt:
6
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf JoyNips » 15. jun 2016, 13:37

Jeg synes egentlig, det er fint at begrænse indtaget af slik lidt. Og i mine øjne er pålægschokolade også chokolade, uanset at det er en tynd skive. Men hvis det er en pålægschokolademad eller slet ingenting til frokost, så er pålægschokoladen da at foretrække. Jeg synes bare, at det bør være et bevidst valg at give sit barn slik dagligt og ikke noget, man bare gør pr. automatik.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fuck.exe » 15. jun 2016, 13:44

Jeg synes ikke at pålægschokolade (eller nutella, for den sags skyld) hører hjemme i en madpakke, men jeg kan virkelig ikke hidse mig op over, at andre vælger den løsning. Jeg er ret ligeglad med andre børns madpakker, så længe det ikke er mig der skal smøre dem :D
1
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fuck.exe » 15. jun 2016, 13:50

Lige en sidebemærkning: Jeg er overhovedet ikke sukkerforskrækket. Til min 4-åriges fødselsdag i børnehaven blev der serveret den vildeste kage med smørcreme, sukkerprint og hele molevitten. Men alting til sin tid, og det er netop derfor jeg prøver at begrænse indtaget af sukker i hverdagen, for der er i forvejen så rigeligt med anledninger til sukkerindtag i en børnehave: sommerfester, julehygge, fredagskaffe, fødselsdage, fællesspisning (med kage eller is til dessert), ture, sommerlejr osv osv.
0
Gulvaber er også mennesker.
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 15. jun 2016, 14:13

Jeg har svært ved at se problemet. Nu har vi både madordning og nul-sukkerpolitik i børnehaven, men når den tid kommer, hvor jeg skal smøre madpakker (åh gru!), så kunne jeg sagtens finde på at give en halv rugbrød med mørk pålægschokolade med en gang imellem.

I øvrigt er jeg helt enig med Bøtte i, at det ofte er pålægschokoladen, der får den ekstra rugbrødsmad til at glide ned hos min småtspisende 4-årige. Og hvis valget står mellem ingen mad eller en mad med pålægschoko, så er det fint med mig, at han får det lille stykke chokolade.

(Og så lige: Det er sg* ikke slik, når det spises på rugbrød! :D )
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Muuh » 15. jun 2016, 14:21

Jeg kan sagsten finde på at give en halv rugbrød eller halv grov bolle med mørk pålægchokolade med i madpakken, det har oftes været om fredagen, hvor jeg godt synes der må være lidt ekstra godt i madpakken.

Det sker også at de får små yoghurt med og der er da mindst lige så meget sukker i, som et stykke mørk pålægchokolade.
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sangius » 15. jun 2016, 15:00

Jeg ser ikke problemet overhoved. Specielt ikke, hvis det er mørk chokolade.
Der findes meget mere usunde ting at give med på madpakken :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Lurende Peber » 15. jun 2016, 16:17

Sangius skrev:Jeg ser ikke problemet overhoved. Specielt ikke, hvis det er mørk chokolade.
Der findes meget mere usunde ting at give med på madpakken :)
Jeg vil mene, at 3stjernet salami med farvestoffer og smagsforstærker og ditten og datten er værre end en skive chokolade.
Dengang jeg smurte madpakker fik ungerne nogen gange pålægschokolade på rugbrød. Ikke første valg men heller ikke sidste.
4
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sangius » 15. jun 2016, 17:45

Lurende Peber skrev:
Sangius skrev:Jeg ser ikke problemet overhoved. Specielt ikke, hvis det er mørk chokolade.
Der findes meget mere usunde ting at give med på madpakken :)
Jeg vil mene, at 3stjernet salami med farvestoffer og smagsforstærker og ditten og datten er værre end en skive chokolade.
Dengang jeg smurte madpakker fik ungerne nogen gange pålægschokolade på rugbrød. Ikke første valg men heller ikke sidste.


Præcis. Meget af det gejl man kan købe af pålæg er proppet med alle mulige ting, som jeg ville holde meget længere væk fra mine børn end sukker. :)
Jeg fik ofte mørk pålægschokolade som barn, i en ellers sund og generelt meget slik-fattig kost. Jeg ville ikke tænke meget over, at give mine unger pålægschokolade. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Panton » 15. jun 2016, 19:06

Fuck.exe skrev:Jeg synes ikke at pålægschokolade (eller nutella, for den sags skyld) hører hjemme i en madpakke, men jeg kan virkelig ikke hidse mig op over, at andre vælger den løsning. Jeg er ret ligeglad med andre børns madpakker, så længe det ikke er mig der skal smøre dem :D



Præcis hvad jeg ville sige :gogo:

Men var mit barn meget tynd og småtspisende hvor pålægschokolade kunne få mere ned, så ændrede jeg nok min holdning. Det har dog aldrig været "nødvendigt".
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Børn"