Chokolade i madpakken

Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Rapfisk » 15. jun 2016, 20:00

Som barn fik jeg en pålægschokolademad med på madpakken om fredagen. Det var ét af ugens højdepunkter, og jeg synes, det ville være synd at gøre den slags til en hverdagsting.

På mit forrige arbejde kom vi engang uforvarende til at introducere konceptet til direktøren for det norske folkesundhedsinstitut. Hun var ikke imponeret.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf vibbsen » 15. jun 2016, 20:19

For min skyld må andre forældre give deres unger syltetøjmadder med i madpakken. Jeg er simpelthen bare så uendelig uinteresseret i andre børns madpakker....Kæft det er et kedeligt emne :genert: :genert:

For mit eget vedkommende bliver det en kold dag i helvede før mit barn får pålægschokolade med på madpakken. Jeg kan simpelthen ikke fordrage pålægschokolade. Det er bare SÅ klamt. :adr: Og derfor er det slet ikke noget der bliver præsenteret for Emma som noget der indgår i "hverdagskost" . Hun får det nogen gange hos Mormor & Morfar eller sammen med farmand om søndagen når jeg sover længe. Men ellers aldrig. Og hun spørger aldrig efter det. Til gengæld så er der perioder hvor jeg undre mig over at jeg ikke åbner døren om morgenen og finder en ostehaps :fløjt: Ikke at jeg tror at det er specielt meget sundere...Men jeg kan altså bare ikke have pålægschokolade....Eller nutella for den sags skyld :tie: :badr:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Studsgaard » 15. jun 2016, 20:26

Mine børn er ikke vild med pålægschokolade på rugbrød og de får ikke lyst brød i madpakken. Så herhjemme er det noget der hører weekenderne til.
Hvis de kunne lide det kunne de godt få lov at få det en gang imellem. Eks en fredag - jeg syntes ikke pålægschokolade er dårligere pålæg end spegepølse eller diverse kødpølse pålæg.

Jeg er ligeglad med hvad andre børn spiser. Sålænge de får noget mad med og ikke tigger min søn om mad - men det er jo en helt anden historie. :nej: og pisse synd for barnet.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 15. jun 2016, 20:26

vibbsen skrev:Eller nutella for den sags skyld :tie: :badr:


What? :shock:
2
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sorenspige » 15. jun 2016, 20:52

Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt undre mig over nogle af de ting, folk putter i deres børns madpakker. De der pangfarvede yoghurter med chokoladeknapper i låget, mælkesnitter og cupcakes for eksempel. Og ja, det har jeg set i børns madpakker. Men jeg kan ikke svinge mig op til noget, der ligner forargelse.

Der kommer sjældent nutella/pålægschokolade i madpakken her. Til gengæld er små müslibarer (også dem med chokolade i bunden) en del af madpakken et par gange om ugen, så det er ikke fordi jeg har et problem med lidt chokolade i madpakken.


Mon ikke forældrene giver disse ting med for at glæde/overraske barnet?

Jeg siger ikke, at det er en god ide, og jeg har oplevet børn, hvor det tog overhånd, men at det sker en gang imellem forstår jeg godt. Jeg har så også selv som barn fået fx mælkesnitte med, og det var da en glædelig overraskelse.

Mht. pålægschokolade har jeg et meget afslappet forhold til det og spiser det selv på rugbrød af og til. Min dreng får det dog kun i weekenderne.
0
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9376

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sorenspige » 15. jun 2016, 20:53

Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt undre mig over nogle af de ting, folk putter i deres børns madpakker. De der pangfarvede yoghurter med chokoladeknapper i låget, mælkesnitter og cupcakes for eksempel. Og ja, det har jeg set i børns madpakker. Men jeg kan ikke svinge mig op til noget, der ligner forargelse.

Der kommer sjældent nutella/pålægschokolade i madpakken her. Til gengæld er små müslibarer (også dem med chokolade i bunden) en del af madpakken et par gange om ugen, så det er ikke fordi jeg har et problem med lidt chokolade i madpakken.


Mon ikke forældrene giver disse ting med for at glæde/overraske barnet?

Jeg siger ikke, at det er en god ide, og jeg har oplevet børn, hvor det tog overhånd, men at det sker en gang imellem forstår jeg godt. Jeg har så også selv som barn fået fx mælkesnitte med, og det var da en glædelig overraskelse.

Mht. pålægschokolade har jeg et meget afslappet forhold til det og spiser det selv på rugbrød af og til. Min dreng får det dog kun i weekenderne.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. jun 2016, 21:16

Lurende Peber skrev:
Sangius skrev:Jeg ser ikke problemet overhoved. Specielt ikke, hvis det er mørk chokolade.
Der findes meget mere usunde ting at give med på madpakken :)
Jeg vil mene, at 3stjernet salami med farvestoffer og smagsforstærker og ditten og datten er værre end en skive chokolade.
Dengang jeg smurte madpakker fik ungerne nogen gange pålægschokolade på rugbrød. Ikke første valg men heller ikke sidste.



googlede hhv galle og jessen pålægchokolade og en skive spegepølse.
Der er f.x. mere end 3 gange så meget fedt i et stykke spegepølse.
Et stykke lys pålægchokolade er hhv fedt og sukker, sukker udgør ca. 60%
Et stykke pålægchokolade vejer ca. 4 gr. - det er altså max 2.5 gram sukker i alt.

I en helt alm. 100 grams frugtyogurt er der ca. 6.4 gram sukker
i 50 gram danon-yogurt er der 6.3 gram sukker
I en figenstang er der 14 gram naturlige sukkerarter, ikke tilsatte!

Så det er jo ikke ligefrem pålægcokoladen der er sukker-skurken her, ifht, hvad man ellers kunne finde på at putte af hygge-snask i ungernes madpakke.

Mine børn får indimellem chokolademadder med, ligesom de får leverpostej, 3*salami, hjemmebagte kanelsnegle, et stykke kage, en rest pizza, en lækker sandwich osv.
Ingen af tingene er hverdag, for madpakkerne varierer en del, for at gøre dem spændene og interessante.
5
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4348
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10660

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf BlueBunny » 16. jun 2016, 04:15

Pålægschokolade ser jeg ikke et problem i.
Varieret og med måde.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf vibbsen » 16. jun 2016, 06:08

Bøtte skrev:
vibbsen skrev:Eller nutella for den sags skyld :tie: :badr:


What? :shock:


Yep...Det bliver dødt løb mellem nutella og pålægschokolade i kampen om at være det mest klamme pålæg. Det kan godt være at et detaljeret målfoto vil vise at nutella kom først. Det handler primært om svineriet....Vi har nutella i skabet. Primært fordi hr.vibbsen elsker det. Emma ved det er der. Men hun spørger aldrig til det. Hun vil ligeså gerne have ost :-D Mors pige (Jeg ELSKER ost)

Det skal dog siges at jeg havde svoret at Emma ALDRIG fik lov til at spise figenstænger/pålæg. Det er nemlig en virkelig skarp konkurrent til pålægschokolade/nutella. Og her har jeg måttet indse at man har et standpunkt til man tager et nyt. For Emma ELSKER figenprodukter. Især figenstænger. Og af en eller anden grund så er figenpålæg blåstemplet til børnebrug. På trods af at det da at nogen af det sødeste klisterstads man kan servere. Så vi har altid figenstænger i skabet. Og jeg ved fra børnehaven at hun henrykt guffer figenpålæg hvis det er på menuen (OK, nu guffer hun henrykt alting).
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fru Sunshine » 16. jun 2016, 07:30

Jeg begriber ikke, at det er noget andre end forældrene skal blande sig i.
Og lur mig om ikke chokolademodstanderne ikke har det mindste problem med hverken figenstænger, rosiner og lignende klisterstads, der er proppet med frugtsukker og klistrer fast til tænderne.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Skralde
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:13
Kort karma: 429
Likede indlæg: 5338

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Skralde » 16. jun 2016, 07:43

Min datter for en mad med pålægschokolade hver dag. Ja, hver dag! :D Jeg har virkelig svært ved at se hvorfor det skal være så slemt at få det i forhold til leverpostej, spege- og kødpølse. Og apropos sukkerpolitik og lign. i institutioner er jeg modstander - alt skal ikke foregå efter laveste fællesnævner, men det bør i stedet for tages op med de enkelte forældre, hvis man som pædagog har en oprigtig bekymring for barnets madindtag. Og det skal være af bekymring - ikke af forargelse, vel og mærke.
4
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 08:11

For mig handler det ikke altid om, at uha uha mit barn må ikke få sukker. For mig handler det også om, at chokolade ikke skal være en hverdags-ting. Chokolade (og figenstænger/ostehaps/muffins/frugtyoghurter/chips/vingummi/whatever) er noget der hører specielle anledninger til, og ikke noget der skal spises hver dag. Jeg ser ikke nogen grund til, at min dreng skal spise chokolade hver dag, når han lige så gerne vil have gulerod og agurk. En madpakke skal holde kroppen kørende, den skal ikke dulme et snack-behov. Den indstilling vil jeg så vidt muligt prøve at føre videre til mine børn. En madpakke er overhovedet ikke kedelig, tør eller træls bare fordi den ikke lige indeholder lidt sødt.

Men igen, hvis mit barn nægtede at spise andet end rugbrød med pålægschokolade, så var han blevet fyldt med så mange chokolademadder han overhovedet gad spise. Man skal gøre det der virker.
4
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf mulledit » 16. jun 2016, 08:15

Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt undre mig over nogle af de ting, folk putter i deres børns madpakker. De der pangfarvede yoghurter med chokoladeknapper i låget, mælkesnitter og cupcakes for eksempel. Og ja, det har jeg set i børns madpakker. Men jeg kan ikke svinge mig op til noget, der ligner forargelse.

Der kommer sjældent nutella/pålægschokolade i madpakken her. Til gengæld er små müslibarer (også dem med chokolade i bunden) en del af madpakken et par gange om ugen, så det er ikke fordi jeg har et problem med lidt chokolade i madpakken.


Se jeg har det ligesom dig.. Har kommer så ikke noget i andet end knækbrød og gulerødder, barnet er pt. MEGET kræsen :rulle: Men han har fået en bolle med pålægschokolade med til eftermiddagsmad, da han gik i børnehave og det gjorde jeg gerne igen. Var mit barn overvægtigt, eller lign, så ville jeg finde på noget andet.

Jeg var faktisk tæt på at nå forargelsen da den ældste gik i vuggestue. Her var en pige der hver dag fik en chokolade croissant og en dåse sodavand med til eftermiddagsmag. Det var alligevel, efter min mening, for meget af det gode. Hun var 1 år. Men om jeg kunne finde på at kommentere det - ALDRIG. Det må man gå ud fra at forældrene har styr på... Men jeg var sgu lidt rystet.
1
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Animi » 16. jun 2016, 08:22

Når jeg får børn, så kan jeg sagtens forestille mig at får chokoladepålæg med i madkassen - og ikke kun om fredagen. Jeg kan virkelig ikke se problemet, og ovenpå en rugbrødsmad synes jeg ikke rigtig at det kvalificerer som slik.

Jeg bliver nok også den slags forælder der tillader slik i hverdagen :gisp: Ikke hver dag og ikke i store mængder. Men jeg har aldrig brudt mig om konceptet "fredagsslik" og jeg vil hellere have at mine børn får lidt hyggesødt en gang i mellem, uanset om det er onsdag eller lørdag, end en stor portion slik fordi der er Disney sjov. Jeg har selv oplevet at jeg alt i alt spiser mindre slik i løbet af en uge, hvis det er tilladt når jeg har lyst, end hvis jeg kun må én dag om ugen, hvor jeg så også går amok fordi det er noget jeg har haft lyst til i flere dage. Så det vil jeg gerne give videre til evt børn.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 08:25

mulledit skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt undre mig over nogle af de ting, folk putter i deres børns madpakker. De der pangfarvede yoghurter med chokoladeknapper i låget, mælkesnitter og cupcakes for eksempel. Og ja, det har jeg set i børns madpakker. Men jeg kan ikke svinge mig op til noget, der ligner forargelse.

Der kommer sjældent nutella/pålægschokolade i madpakken her. Til gengæld er små müslibarer (også dem med chokolade i bunden) en del af madpakken et par gange om ugen, så det er ikke fordi jeg har et problem med lidt chokolade i madpakken.


Se jeg har det ligesom dig.. Har kommer så ikke noget i andet end knækbrød og gulerødder, barnet er pt. MEGET kræsen :rulle: Men han har fået en bolle med pålægschokolade med til eftermiddagsmad, da han gik i børnehave og det gjorde jeg gerne igen. Var mit barn overvægtigt, eller lign, så ville jeg finde på noget andet.

Jeg var faktisk tæt på at nå forargelsen da den ældste gik i vuggestue. Her var en pige der hver dag fik en chokolade croissant og en dåse sodavand med til eftermiddagsmag. Det var alligevel, efter min mening, for meget af det gode. Hun var 1 år. Men om jeg kunne finde på at kommentere det - ALDRIG. Det må man gå ud fra at forældrene har styr på... Men jeg var sgu lidt rystet.


Det synes jeg der lyder helt skørt! En 1-årig der spiste croissant og sodavand hver dag :forvirret2:

Jeg ville aldrig tænke over en mælkesnitte eller en nutellamad i andre børns madpakker, men lige det der ville jeg godt nok også studse over. Uden at kommentere på det, selvfølgelig. Det må de jo selv om.
0
Gulvaber er også mennesker.

Tilbage til "Børn"