Chokolade i madpakken

JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf JoyNips » 16. jun 2016, 08:45

Fuck.exe skrev: En madpakke skal holde kroppen kørende


Udover at jeg er enig med dig omkring at chokolade og andet guf ikke er en hverdagsting, så er det her også lidt vigtigt, synes jeg. Jeg forstår ikke den der med at "pålægschokolade er ikke værre end spegepølse, for der er jo fedt i spegepølse".
En tilfældig oksekødsspegepølse har et proteinindhold på omkring 20 % mod pålægschokolades 4-6 %. Spegepølsen indeholder en del af de essentielle aminosyrer. Spegepølsen indeholder b-vitamin. Ernæringsmæssigt er det rimelig meget en no brainer...

Jeg er slet ikke ude i noget korstog mod pålægschokolade, og jeg synes folk skal fylde deres børn med lige nøjagtig den mad de vil, men der er altså gået noget ret grundlæggende viden om ernæring tabt, hvis man mener det kan være det samme om barnet spiser pålægschokolade eller spegepølse.
5
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 16. jun 2016, 08:47

Fuck.exe skrev:For mig handler det ikke altid om, at uha uha mit barn må ikke få sukker. For mig handler det også om, at chokolade ikke skal være en hverdags-ting. Chokolade (og figenstænger/ostehaps/muffins/frugtyoghurter/chips/vingummi/whatever) er noget der hører specielle anledninger til, og ikke noget der skal spises hver dag. Jeg ser ikke nogen grund til, at min dreng skal spise chokolade hver dag, når han lige så gerne vil have gulerod og agurk. En madpakke skal holde kroppen kørende, den skal ikke dulme et snack-behov. Den indstilling vil jeg så vidt muligt prøve at føre videre til mine børn. En madpakke er overhovedet ikke kedelig, tør eller træls bare fordi den ikke lige indeholder lidt sødt.

Men igen, hvis mit barn nægtede at spise andet end rugbrød med pålægschokolade, så var han blevet fyldt med så mange chokolademadder han overhovedet gad spise. Man skal gøre det der virker.



jeg har det faktisk lidt omvendt. :genert:

Jeg synes, det bedste ved 0-sukkerpolitikken er, at mit barn ikke lærer, at man spiser sødt ved særlige lejligheder. Eller - jeg kan desværre ikke selv lade være, for for mig er det en totalt internaliseret tign, det med at spise kage og slik til fester. Men han lærer i børnehaven, at man fint kan holde fødselsdag uden kage. Ingen af børnene efterspørger det. Det synes jeg er fedt, og kan han holde fast i det, bare en lille smule, tror jeg, det vil gøre en positiv forskel.

Selve sukkerindtaget er jeg lidt ligeglad med.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf lulu-p » 16. jun 2016, 08:52

Om fredagen må de tage en mad med pålægschokolade med. Eller Nutella, eller peanutbutter hvis de har mere lyst til det. Den lille på 6 kigger med store misundelige øjne, for hun går stadig i BH med 0-sukker politi(k). Hun får i stedet en mad med pålægschokolade når hun kommer hjem fredag eftermiddag.

Jeg vægter sunde madpakker ret højt. I det hele taget vægter vi sund mad højt til alle måltider, så en pålægschokolademad om fredagen gør i mine øjne hverken fra eller til. Men det betyder meget for børnene, de synes det er enormt hyggeligt og fredagsagtigt.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 08:53

ajnaM skrev:
Fuck.exe skrev:For mig handler det ikke altid om, at uha uha mit barn må ikke få sukker. For mig handler det også om, at chokolade ikke skal være en hverdags-ting. Chokolade (og figenstænger/ostehaps/muffins/frugtyoghurter/chips/vingummi/whatever) er noget der hører specielle anledninger til, og ikke noget der skal spises hver dag. Jeg ser ikke nogen grund til, at min dreng skal spise chokolade hver dag, når han lige så gerne vil have gulerod og agurk. En madpakke skal holde kroppen kørende, den skal ikke dulme et snack-behov. Den indstilling vil jeg så vidt muligt prøve at føre videre til mine børn. En madpakke er overhovedet ikke kedelig, tør eller træls bare fordi den ikke lige indeholder lidt sødt.

Men igen, hvis mit barn nægtede at spise andet end rugbrød med pålægschokolade, så var han blevet fyldt med så mange chokolademadder han overhovedet gad spise. Man skal gøre det der virker.



jeg har det faktisk lidt omvendt. :genert:

Jeg synes, det bedste ved 0-sukkerpolitikken er, at mit barn ikke lærer, at man spiser sødt ved særlige lejligheder. Eller - jeg kan desværre ikke selv lade være, for for mig er det en totalt internaliseret tin, det med at spise kage og slik til fester, men han lærer i børnehaven, at man fint kan holde fødselsdag uden kage. Ingen af børnene efterspørger det.

Selve sukkerindtaget er jeg lidt ligeglad med.


Jeg synes at det er virkelig vigtigt at lære børn, at man sagtens kan hygge og have det sjovt, uden at der absolut skal kage eller slikposer på bordet. Af samme grund er jeg meget imod begrebet "fredagsslik". Herhjemme er slik og chips et aktivt valg vi tager, og ikke bare noget der er forudbestemt fordi det tilfældigvis lige er fredag. Det handler om at finde en balance i tingene således man ikke er fanatisk, men heller ikke vælter i chokoladekiks hver dag :D

Da Skinke.exe startede i børnehaven var jeg lige ved at gå i spagat da jeg hørte at de ikke havde nul-sukker-politik, men nu har jeg efterhånden vænnet mig til det. Forældrene er heldigvis gode til at balancere mellem grovboller og kage, sådan at ungerne til fødselsdage ikke bliver fyldt med røde pølser, hvidt brød, slikposer, kagemand og så lige en flødebolle til dessert.
2
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2016, 08:59

Jeg kommer også til at tænke på, hvad med de små brikjuice eller kakao, som mange også får med i madpakken, eller til om eftermiddagen, dem er der jo også meget mere sukker i, end rubberen med et stykke pålægschokolade, eller hvad med bananen, det er jo også en "sukkerbombe" i den sammenligning. :gruble:

Mon ikke bare vi skal konkludere at de fleste forældre godt selv kan finde ud af hvad deres børn skal have af madpakker og snacks, og dem der eventuelt har et misforstået forhold til god mad, dem snakker man med individuelt, fremfor at udråbe en eller anden form for hellig krig mod et produkt eller måde at gøre tingene på.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf mulledit » 16. jun 2016, 09:01

Fuck.exe skrev:
mulledit skrev:
Allmost_Famous skrev:Jeg kan godt undre mig over nogle af de ting, folk putter i deres børns madpakker. De der pangfarvede yoghurter med chokoladeknapper i låget, mælkesnitter og cupcakes for eksempel. Og ja, det har jeg set i børns madpakker. Men jeg kan ikke svinge mig op til noget, der ligner forargelse.

Der kommer sjældent nutella/pålægschokolade i madpakken her. Til gengæld er små müslibarer (også dem med chokolade i bunden) en del af madpakken et par gange om ugen, så det er ikke fordi jeg har et problem med lidt chokolade i madpakken.


Se jeg har det ligesom dig.. Har kommer så ikke noget i andet end knækbrød og gulerødder, barnet er pt. MEGET kræsen :rulle: Men han har fået en bolle med pålægschokolade med til eftermiddagsmad, da han gik i børnehave og det gjorde jeg gerne igen. Var mit barn overvægtigt, eller lign, så ville jeg finde på noget andet.

Jeg var faktisk tæt på at nå forargelsen da den ældste gik i vuggestue. Her var en pige der hver dag fik en chokolade croissant og en dåse sodavand med til eftermiddagsmag. Det var alligevel, efter min mening, for meget af det gode. Hun var 1 år. Men om jeg kunne finde på at kommentere det - ALDRIG. Det må man gå ud fra at forældrene har styr på... Men jeg var sgu lidt rystet.


Det synes jeg der lyder helt skørt! En 1-årig der spiste croissant og sodavand hver dag :forvirret2:

Jeg ville aldrig tænke over en mælkesnitte eller en nutellamad i andre børns madpakker, men lige det der ville jeg godt nok også studse over. Uden at kommentere på det, selvfølgelig. Det må de jo selv om.


Jep, jeg ved efterfølgende at der var flere forældre der studsede over det. Men pigen er helt velfungerende og normalvægtig i dag :lol: :lol: :lol: Men jeg spærrede lige øjnene op. pædagogerne har helt sikkert påtalt det, det ændrede sig også over tid.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf JoyNips » 16. jun 2016, 12:09

Wizzze skrev:Jeg kommer også til at tænke på, hvad med de små brikjuice eller kakao, som mange også får med i madpakken, eller til om eftermiddagen, dem er der jo også meget mere sukker i, end rubberen med et stykke pålægschokolade, eller hvad med bananen, det er jo også en "sukkerbombe" i den sammenligning. :gruble:



Men du er også med på, at "sukker" ikke bare er "sukker", ikke?
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf FruKuk » 16. jun 2016, 12:42

Jeg ville ønske, at mine unger gad spise rugbrødsmadder med pålægschokolade - det er nemlig så super nemt at smøre :genert: Og jeg hader at smøre madpakker...
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2016, 13:20

JoyNips skrev:
Wizzze skrev:Jeg kommer også til at tænke på, hvad med de små brikjuice eller kakao, som mange også får med i madpakken, eller til om eftermiddagen, dem er der jo også meget mere sukker i, end rubberen med et stykke pålægschokolade, eller hvad med bananen, det er jo også en "sukkerbombe" i den sammenligning. :gruble:



Men du er også med på, at "sukker" ikke bare er "sukker", ikke?


Jo jeg er klar over at bananens naturlige glukose og fruktose er en anden ting i forhold til den kunstige sukrose som sikkert er brugt i chokoladen. Og bananen har masser af gode fibre og vitaminer, jeg advokerer ikke for at folk skal stoppe med bananer eller frugt, bare at disse også har godt med kulhydrater og kalorier.
1
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 16. jun 2016, 13:25

Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er virkelig vigtigt at lære børn, at man sagtens kan hygge og have det sjovt, uden at der absolut skal kage eller slikposer på bordet. Af samme grund er jeg meget imod begrebet "fredagsslik". Herhjemme er slik og chips et aktivt valg vi tager, og ikke bare noget der er forudbestemt fordi det tilfældigvis lige er fredag. Det handler om at finde en balance i tingene således man ikke er fanatisk, men heller ikke vælter i chokoladekiks hver dag :D

Da Skinke.exe startede i børnehaven var jeg lige ved at gå i spagat da jeg hørte at de ikke havde nul-sukker-politik, men nu har jeg efterhånden vænnet mig til det. Forældrene er heldigvis gode til at balancere mellem grovboller og kage, sådan at ungerne til fødselsdage ikke bliver fyldt med røde pølser, hvidt brød, slikposer, kagemand og så lige en flødebolle til dessert.


Det er jo også lidt en svær balance, for hvornår spiser man egentlig slik og kage, hvis det ikke er når der sker noget specielt, men heller ikke til hverdag? :gruble:

Grundlæggende er der jo ikke nogen grund til at gøre det overhovedet. Som udgangspunkt har børn jo ikke fået den der ind, med at man skal spise, når man hygger sig. Det er noget, vi lærer dem. Og jeg går egentlig ikke ind for at lære mine unger det - jeg tror, livet ville være meget lettere for mig selv, bogstaveligt talt, hvis jeg ikke havde koblet mad+hygge i en tidlig alder.

Men omvendt er det svært, for jeg kan overhovedet ikke selv undvære. :genert: Og børn gør jo grundlæggende som deres forældre gør, så de ender jo alligevel med at spise kage og slik. Og samtidig synes jeg jo selv, det er fantastisk med kage, og vil jeg virkelig fratage dem den oplevelse? (Og er det overhovedet reelt så stor en oplevelse, eller er det bare noget, jeg synes, fordi jeg er max sukkerafhængig og opvokset med kage til alle festlige lejligheder? :gruble: )
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Akehurst2 » 16. jun 2016, 13:42

ajnaM skrev:Det er jo også lidt en svær balance, for hvornår spiser man egentlig slik og kage, hvis det ikke er når der sker noget specielt, men heller ikke til hverdag? :gruble:

Grundlæggende er der jo ikke nogen grund til at gøre det overhovedet. Som udgangspunkt har børn jo ikke fået den der ind, med at man skal spise, når man hygger sig. Det er noget, vi lærer dem. Og jeg går egentlig ikke ind for at lære mine unger det - jeg tror, livet ville være meget lettere for mig selv, bogstaveligt talt, hvis jeg ikke havde koblet mad+hygge i en tidlig alder.

Men omvendt er det svært, for jeg kan overhovedet ikke selv undvære. :genert: Og børn gør jo grundlæggende som deres forældre gør, så de ender jo alligevel med at spise kage og slik. Og samtidig synes jeg jo selv, det er fantastisk med kage, og vil jeg virkelig fratage dem den oplevelse? (Og er det overhovedet reelt så stor en oplevelse, eller er det bare noget, jeg synes, fordi jeg er max sukkerafhængig og opvokset med kage til alle festlige lejligheder? :gruble: )


Gode overvejelser - for skal man helt forsøge det søde? Det synes jeg ikke - det smager jo dejligt, og det er jo ikke rygeheroin og finsprit, vi taler om.

Nu har jeg ikke børn, men i forhold til mig selv, så har jeg en dårlig tendens til at "bruge" mad (herunder sødt). Både til at hygge og fest og til trøst (og ved kedsomhed :tie:)

Jeg synes, det er vigtigt, at man spiser for at holde kroppen i gang og også, at man godt kan gøre noget særligt ud af mad for at fejre, men at man forsøger ikke at bruge mad til at dulme følelser og at man ikke som en Pavlovsk refleks skal have noget bestemt på bestemte tidspunkter, men at man i stedet bliver bedre til at lytte til sin krop, uden at lade den bestemme.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 16. jun 2016, 14:19

ajnaM skrev:
Fuck.exe skrev:For mig handler det ikke altid om, at uha uha mit barn må ikke få sukker. For mig handler det også om, at chokolade ikke skal være en hverdags-ting. Chokolade (og figenstænger/ostehaps/muffins/frugtyoghurter/chips/vingummi/whatever) er noget der hører specielle anledninger til, og ikke noget der skal spises hver dag. Jeg ser ikke nogen grund til, at min dreng skal spise chokolade hver dag, når han lige så gerne vil have gulerod og agurk. En madpakke skal holde kroppen kørende, den skal ikke dulme et snack-behov. Den indstilling vil jeg så vidt muligt prøve at føre videre til mine børn. En madpakke er overhovedet ikke kedelig, tør eller træls bare fordi den ikke lige indeholder lidt sødt.

Men igen, hvis mit barn nægtede at spise andet end rugbrød med pålægschokolade, så var han blevet fyldt med så mange chokolademadder han overhovedet gad spise. Man skal gøre det der virker.



jeg har det faktisk lidt omvendt. :genert:

Jeg synes, det bedste ved 0-sukkerpolitikken er, at mit barn ikke lærer, at man spiser sødt ved særlige lejligheder. Eller - jeg kan desværre ikke selv lade være, for for mig er det en totalt internaliseret tign, det med at spise kage og slik til fester. Men han lærer i børnehaven, at man fint kan holde fødselsdag uden kage. Ingen af børnene efterspørger det. Det synes jeg er fedt, og kan han holde fast i det, bare en lille smule, tror jeg, det vil gøre en positiv forskel.

Selve sukkerindtaget er jeg lidt ligeglad med.


Det er faktisk en rigtig god pointe, jeg ikke havde overvejet :genert:
Jeg er mest bare træt af hvis nogle skulle diktere hvad der skulle i madkassen og ikke så meget, hvad de får til fødselsdag.

Jeg var godt nok temmelig overrasket første gang, der blev holdt fødselsdag i S' børnehave. Det bestod af kagemand, hvide boller pg brikjuice/kakao. Det var alt for meget efter min mening. Da jeg lavede frugt (sammen med boller) til S' fødselsdag kastede de sig over det hele og alt blev spist. Så tror faktisk ikke det så meget handler om hvad der serveres men mere om 'stemningen' omkring det og det at det ikke er madpakker.
1
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf icelady » 16. jun 2016, 14:29

Nu gik mine unger i institutioner, før der kom al det der ingen sukker/ingen slik/intet noget som helst-politikker.

Og de fik da ind imellem pålægschokolade med, eller en Kindersnitte eller noget 3. som helt sikkert i dag ville stemple mig som en dårlig mor.

Så længe det er en del af en varieret kost så kan jeg ikke se problemet...og jeg kan slet ikke se, hvorfor jeg skulle blande mig i, hvad andre forældre giver deres unger med i madpakken.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sangius » 16. jun 2016, 14:33

JoyNips skrev:
Fuck.exe skrev: En madpakke skal holde kroppen kørende


Udover at jeg er enig med dig omkring at chokolade og andet guf ikke er en hverdagsting, så er det her også lidt vigtigt, synes jeg. Jeg forstår ikke den der med at "pålægschokolade er ikke værre end spegepølse, for der er jo fedt i spegepølse".
En tilfældig oksekødsspegepølse har et proteinindhold på omkring 20 % mod pålægschokolades 4-6 %. Spegepølsen indeholder en del af de essentielle aminosyrer. Spegepølsen indeholder b-vitamin. Ernæringsmæssigt er det rimelig meget en no brainer...

Jeg er slet ikke ude i noget korstog mod pålægschokolade, og jeg synes folk skal fylde deres børn med lige nøjagtig den mad de vil, men der er altså gået noget ret grundlæggende viden om ernæring tabt, hvis man mener det kan være det samme om barnet spiser pålægschokolade eller spegepølse.


Ernæringsmæssigt synes jeg ikke, at det er en no-brainer. Mørk pålægschokolade indeholder f.eks. fenoler, og en sundere slags mættet fedtsyre end f.eks. kød. Desuden indeholder kakao mange forskellige vitaminer, mineraler og anitoxidanter.

Så køber man en ordentlig mørk pålægschokolade, så er det da absolut ikke mindre sundt end en skive spegepølse. Og i min optik uden tvivl meget sundere end de billige spegepølser.
4
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 16. jun 2016, 17:01

Sangius skrev:
JoyNips skrev:
Fuck.exe skrev: En madpakke skal holde kroppen kørende


Udover at jeg er enig med dig omkring at chokolade og andet guf ikke er en hverdagsting, så er det her også lidt vigtigt, synes jeg. Jeg forstår ikke den der med at "pålægschokolade er ikke værre end spegepølse, for der er jo fedt i spegepølse".
En tilfældig oksekødsspegepølse har et proteinindhold på omkring 20 % mod pålægschokolades 4-6 %. Spegepølsen indeholder en del af de essentielle aminosyrer. Spegepølsen indeholder b-vitamin. Ernæringsmæssigt er det rimelig meget en no brainer...

Jeg er slet ikke ude i noget korstog mod pålægschokolade, og jeg synes folk skal fylde deres børn med lige nøjagtig den mad de vil, men der er altså gået noget ret grundlæggende viden om ernæring tabt, hvis man mener det kan være det samme om barnet spiser pålægschokolade eller spegepølse.


Ernæringsmæssigt synes jeg ikke, at det er en no-brainer. Mørk pålægschokolade indeholder f.eks. fenoler, og en sundere slags mættet fedtsyre end f.eks. kød. Desuden indeholder kakao mange forskellige vitaminer, mineraler og anitoxidanter.

Så køber man en ordentlig mørk pålægschokolade, så er det da absolut ikke mindre sundt end en skive spegepølse. Og i min optik uden tvivl meget sundere end de billige spegepølser.


Og dertil kommer, at en proteinrig kost ikke er noget at stile efter, når det kommer til små børn. De skal altså have kulhydrater og fedt. Men selvfølgelig ikke alt for mange tomme kulhydrater.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Børn"