At læse til sygeplejerske.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Venus222 » 16. jun 2016, 11:05

Jeg vil gerne læse til sygeplejerske, og jeg vil gerne begynde inde for de næste par år. Årsagen til at jeg ikke har søgt ind nu er at vi er ved at købe hus, så pt. går det ikke rigtig at jeg er på SU.

Men (der er altid et men :genert: )... Jeg er simpelthen nervøs for at det er for svært. Det er nok noget pjat, for jeg anser mig selv som værende helt normalt begavet. Dog er jeg ikke specielt god til udenadslære...

Så er der nogen af jer herinde der er sygeplejersker, og hvad var jeres oplevelse af studiet? :)

Jeg er i øvrigt sosu-assistent, så jeg er allerede inden for området. :)
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Firebird » 16. jun 2016, 11:17

Spørg Pjeps og Karkluden. De er så vidt jeg er orienteret begge sygeplejesker. Jeg mener også der er noget med at du får merit når du er sosu. :)
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Karkluden » 16. jun 2016, 11:55

Jeg svarer lige lidt senere, men firebird har ret.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
chokoladegris
Indlæg: 171
Tilmeldt: 16. jan 2016, 12:50
Kort karma: 24
Likede indlæg: 172

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf chokoladegris » 16. jun 2016, 11:58

Har en veninde der er færdiguddannet sygeplejerske om et år, fatter dog hat og briller af hvad hun fortæller mig de lærer om. Men der er (ifølge mig) en del teori og begreber man skal kunne. Nu skriver du at du er SOSU-assistent, derfor tænker jeg ikke at det er et problem for dig at kunne følge med :-) du har jo lidt kendskab til det i forvejen!
Jeg ved at studiet er en blanding af gruppearbejde, selvstændige opgaver, praktikker (både længere og kortere) og oplæg.
1
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Fuck.exe » 16. jun 2016, 12:26

Shmartiesh skrev:Tag


Du ved da vist en ting eller 14 :D
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Venus222 » 16. jun 2016, 16:02

Jeg vil bare sige at jeg har læst jeres svar. Er på job, så er her lidt on/off. :)
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Buller » 16. jun 2016, 17:21

Jeg er ved at læse til sygeplejerske, modul 8 pt.

Altså, jeg er ikke overbebyrdet, selvfølgelig skal man lære lidt, men ærligt talt så sidder barren ret lavt.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Pjeps » 16. jun 2016, 17:47

Jeg er Sygeplejerske og vist bare normalt begavet. Jeg var SSA (i 10 år inden) og fik merit, synes ikke det var voldsomt svært, og det var klart en fordel at have en del SSA erfaringmed i bagagen, især bagefter når du skal ud i det første job. Det sværeste var at vænne sig til rollen som studerende nr man som jeg kom direkte fra en mellemleder stilling, men jeg synes at mine kliniksteder var gode til at tage udgangspunkt i de enkelte studerendes erfaringer.
Spring du blot ud i det, og du er altid velkommen til at skrive og spørge, hvis der er noget du ønsket uddybet.

Jeg er forøvrigt meget lidt teoretiker, men man kan som dygtig praktiker komme rigtigt langt.der er meget at læse, men man lærer hurtigt at prioritere hvad der er vigtigt og hvad der kan skimmes.
2
:ninja:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Karkluden » 16. jun 2016, 17:55

Jeg synes egentlig de andre siger det godt. Jeg kom fra gymnasiet og et relevant sabbatår.
Jeg var overbebyrdet på modul 9 hvor jeg fik stress men det handlede mest om at jeg ikke kunne acceptere jeg a) fandt det modul røvsygt og B ) min styrke ikke ligger i det forskningsorienterede arbejde.
Hvis jeg havde indset det og hapset det 2-4-7-tal så havde det gået meget bedre.

Ellers synes jeg heller ikke det har været slemt. Af og til meget pensum, men det handler jo om at prioritere sin tid og også acceptere at man ikke behøver kunne alt i hovedet. Jeg slår sgu tit op på Pro.medicin, sundhed.dk eller i bøgerne.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Venus222 » 16. jun 2016, 18:44

Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?
0
Brugeravatar
Shmartiesh
Indlæg: 1919
Tilmeldt: 10. jan 2016, 17:18
Kort karma: 157
Likede indlæg: 3019

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Shmartiesh » 16. jun 2016, 19:00

Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?


Det er vist kun hvis du har læst som enkeltfag.

Niveauet er forskelligt alt efter hvor du læser. Og har hørt at uddannelsen bliver lavet om til semesteruddannelse i stedet for modul, men ved ikke hvilken betydning det får.
0
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Venus222 » 16. jun 2016, 20:07

Shmartiesh skrev:
Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?


Det er vist kun hvis du har læst som enkeltfag.

Niveauet er forskelligt alt efter hvor du læser. Og har hørt at uddannelsen bliver lavet om til semesteruddannelse i stedet for modul, men ved ikke hvilken betydning det får.



Ok, jeg må have fat i en studievejleder. :)
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Pjeps » 16. jun 2016, 20:15

Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?


Jeg var på et forkursus i kemi og fysik der varede 1 el 2 uger som sygeplejeskolen tilbød, som genopfriskning, og da det var mere end 15 år siden jeg var blevet student fik jeg rigtig stor glæde af det.

Men jeg kan ikke huske hvilket niveau man skal have.
1
:ninja:
Brugeravatar
Venus222
Indlæg: 1035
Tilmeldt: 4. sep 2015, 18:32
Kort karma: 134
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2662

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Venus222 » 16. jun 2016, 20:28

Pjeps skrev:
Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?


Jeg var på et forkursus i kemi og fysik der varede 1 el 2 uger som sygeplejeskolen tilbød, som genopfriskning, og da det var mere end 15 år siden jeg var blevet student fik jeg rigtig stor glæde af det.

Men jeg kan ikke huske hvilket niveau man skal have.



Skal man til eksamen efter det kursus?
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: At læse til sygeplejerske.

Indlægaf Karkluden » 17. jun 2016, 00:20

Venus222 skrev:
Pjeps skrev:
Venus222 skrev:Super mange tak for jeres svar. :kys:

Er det noget med at man skal have fysik/kemi på et eller andet niveau for at blive optaget?


Jeg var på et forkursus i kemi og fysik der varede 1 el 2 uger som sygeplejeskolen tilbød, som genopfriskning, og da det var mere end 15 år siden jeg var blevet student fik jeg rigtig stor glæde af det.

Men jeg kan ikke huske hvilket niveau man skal have.



Skal man til eksamen efter det kursus?

Der var flere af mine medstuderende, der også havde taget det kursus. De var ikke til eksamen.

Jeg havde en matematisk linje med kemi og fysik i gymnasiet og kun ét sabbatår, så jeg undlod kurset. Min vurdering er, at vi alle havde fine forudsætninger.

helt generelt vil jeg sige, at hvis man indstiller sig på, at der kan være en del variation i læsetyngden - nogle moduler er ekstremt pensumtunge, andre skøjter man igennem - og at der simpelthen nok vil være områder man synes er røvsyge eller som man ikke er god til, så er det ikke udpræget svært at blive sygeplejerske.
det kan være svært at acceptere, når noget er svært for en, synes jeg, fordi det jo trods alt er menneskers liv, man arbejder med. Men alt det kliniske gør de et stort arbejde med simulation og klinikophold for at man virkelig får lært.
Og selvom jeg stadig synes, at statistik og litteratursøgning er røvsygt og ikke min spidskompetence, så er jeg altså en god sygeplejerske, og jeg fik stadig 7 til min BA-eksamen selvom jeg ikke havde forberedt mig en skid mellem aflevering og forsvar (pga. influenza). Og jeg er ikke bekymret for at skulle lave noget af det igen ifm. videreuddannelse engang. Jeg har blot valgt, at jeg ikke skal tage en kandidat fx.

Og så skal man være åben. Dem der havde det sværest på mit hold var dem, der HAVDE besluttet sig for, at de bare IKKE kunne med gamle/hjemmesygepleje/børn/psykiatri/hjerter eller whatever. Men hvis du er uddannet sosu, så er du jo nok lidt mere openminded end dét :)
Ikke at man ikke må have ideer - jeg syntes og synes ved gud også, at pædiatri og infektionsmedicin er gudsjammerligt uinteressant - men jeg fik fx nyremedicin i første klinik. Anede intet om det. Jeg havde ikke så god kemi med vejlederen, men specialet var ENORMT spændende.
I psykiatrien fik jeg et lukket psykoseafsnit, og de første to uger var jeg totalt overstimuleret, men så faldt jeg til, og blev virkelig glad for det.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"