Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Sorenspige » 17. jun 2016, 09:00

Jeg bliver i dårligt humør, når jeg vågner om morgenen og solen skinner :genert:.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7459
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19498

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Animi » 17. jun 2016, 09:02

Sorenspige skrev:Jeg bliver i dårligt humør, når jeg vågner om morgenen og solen skinner :genert:.


:sol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4563
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20861

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf catnip » 17. jun 2016, 10:41

Advocatus-Diaboli skrev:Hvis man lader sin 2-årige lege 30 cm ude i vandet i en sø, hvor der er skilte om at det er forbudt at svømme fordi der er alligatorer, og éns 2-årig bliver taget af en alligator - så har man kun sig selv at takke!


Som jeg har forstået det var der "No swimming" skilte, men ingen skilte om at der kunne være alligatorer i vandet. At det så er en selvfølge i Florida er en helt anden snak...
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4495
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 940
Likede indlæg: 4728

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Panton » 17. jun 2016, 14:57

Jeg har aldrig set Game of thrones og forstår ikke hypen :genert:
6
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 18:26

Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.
5
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 17. jun 2016, 18:42

Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Den kan jeg godt følge dig i - fordi det er så logisk at der ikke burde være noget kort at smide rundt med
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 18:46

Bimmerdyret skrev:
Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Den kan jeg godt følge dig i - fordi det er så logisk at der ikke burde være noget kort at smide rundt med

Det er vi naturligvis ganske uenige i. Og selv hvis det var - hvad nytte har man af at skamme forældre, der mister deres barn? Hvad nytte har du af det? For at fremstå som en der sagtens kan regne alskens konsekvenser ud på dit barns vegne? Eller for at give forældrene endnu større skyldfølelse end de formentlig allerede lider af? Helt ærligt, hvad er pointen?
14
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Bimmerdyret » 17. jun 2016, 19:20

Dr_bp skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Den kan jeg godt følge dig i - fordi det er så logisk at der ikke burde være noget kort at smide rundt med

Det er vi naturligvis ganske uenige i. Og selv hvis det var - hvad nytte har man af at skamme forældre, der mister deres barn? Hvad nytte har du af det? For at fremstå som en der sagtens kan regne alskens konsekvenser ud på dit barns vegne? Eller for at give forældrene endnu større skyldfølelse end de formentlig allerede lider af? Helt ærligt, hvad er pointen?


Helt ok :)
Som jeg svarede på indlægget, så kan jeg netop ikke se behovet for at smide et skyld-kort fordi det er så oplagt hvor problemet ligger.
Det betyder ikke at jeg ikke mener der er tragisk det er det sket.
Men de pågældende forældre repræsenterer nu forældre der logisk set har trådt i nællerne.
At der er folk der har luret dette allerede kan man vel ikke lade dem til last??

Jeg er ærligt talt ret ligeglad med de pågældende forældre, jeg kan slet ikke relatere mig til deres adfærd, fordi den logisk set er så langt fra mig og min, så jeg ville aldrig ende i den situation.
Det er som jeg har sagt - tragisk - de har mistet deres barn - og det er deres egen skyld!

And sorry - jeg havde luret faren... Det kræver ikke så meget logik...
Og det er det jeg kommenterer ud fra.

Jeg ved også godt at de ikke læser dette, eller er på dette fora osv.

Jeg udtaler mig som forældre!

Og ærlig talt...hvis jeg som person /forældre mener at de pågældende har dummet sig big time, og der er 2 forældre der tager det til sig, så er jeg mere rettiglig end dem, der bare hylder ansvarsfralæggelse
0
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 19:24

Log_Lady skrev:
Dr_bp skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Den kan jeg godt følge dig i - fordi det er så logisk at der ikke burde være noget kort at smide rundt med

Det er vi naturligvis ganske uenige i. Og selv hvis det var - hvad nytte har man af at skamme forældre, der mister deres barn? Hvad nytte har du af det? For at fremstå som en der sagtens kan regne alskens konsekvenser ud på dit barns vegne? Eller for at give forældrene endnu større skyldfølelse end de formentlig allerede lider af? Helt ærligt, hvad er pointen?


Det virker som om, det er en tendens, der er vokset frem i takt med, at folk er begyndt at bruge nettet til at udgyde deres holdninger om alle mulige og umulige ting. Så kan man sidde dér og være fashionabelt kynisk og iskoldt rationel, og analysere og dissekere alt mellem himmel og jord, så man fremstår helt enormt vidende og kompetent som menneske, i hvert fald så længe, man ikke selv er dén, der har formastet sig til at være alt andet end gennemført perfekt.

Guderne forbyde, at man undlod at komme med sine bedrevidende, selvhævdende kommentarer, og i stedet holdt sin kæft, og lod folk, som har empati og situationsfornemmelse, om at bakke op om dem, der gennemlever denne forfærdelige tragedie.

Præcis. Jeg læste et indlæg fra en morblogger der efter at have bedt inderligt om at folk lagde deres trefork væk og stoppede udskamningen af andre forældre, skrev dette:

'At the funeral for this two year boy who died in front of his parents, can you do me a favor? Can you walk up to the mother and say the words that you just typed out last week? Can you? Can you greet her, hug her, shake the father’s hand and then say, “ Who was watching that little boy? You should have known better. I would never let that happen to MY child.”
Can you do that for me? I mean, you felt those words so deeply in your heart and soul that you typed them for a million people to read. Certainly you can say it straight to the faces of the people you meant it for, right?'

Hun har ret - det ville man aldrig nogensinde sige til de forældre. De fleste af os kan jo sagtens tæmme de momentane følelser af forargelse, når vi læser om sådan en sag, mest fordi der er ingen pointe i at smide skyld efter folk, der lige har gennemlevet deres værste mareridt.

Jeg er famer træt af 'det burde du have vidst'-mentaliteten. Den tjener ikke andet formål end at slå hinanden oven i hovedet med alle de fejl, vi alle begår.
21
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 19:45

Bimmerdyret skrev:
Dr_bp skrev:
Bimmerdyret skrev:
Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Den kan jeg godt følge dig i - fordi det er så logisk at der ikke burde være noget kort at smide rundt med

Det er vi naturligvis ganske uenige i. Og selv hvis det var - hvad nytte har man af at skamme forældre, der mister deres barn? Hvad nytte har du af det? For at fremstå som en der sagtens kan regne alskens konsekvenser ud på dit barns vegne? Eller for at give forældrene endnu større skyldfølelse end de formentlig allerede lider af? Helt ærligt, hvad er pointen?


Helt ok :)
Som jeg svarede på indlægget, så kan jeg netop ikke se behovet for at smide et skyld-kort fordi det er så oplagt hvor problemet ligger.
Det betyder ikke at jeg ikke mener der er tragisk det er det sket.
Men de pågældende forældre repræsenterer nu forældre der logisk set har trådt i nællerne.
At der er folk der har luret dette allerede kan man vel ikke lade dem til last??

Jeg er ærligt talt ret ligeglad med de pågældende forældre, jeg kan slet ikke relatere mig til deres adfærd, fordi den logisk set er så langt fra mig og min, så jeg ville aldrig ende i den situation.
Det er som jeg har sagt - tragisk - de har mistet deres barn - og det er deres egen skyld!

And sorry - jeg havde luret faren... Det kræver ikke så meget logik...
Og det er det jeg kommenterer ud fra.

Jeg ved også godt at de ikke læser dette, eller er på dette fora osv.

Jeg udtaler mig som forældre!

Og ærlig talt...hvis jeg som person /forældre mener at de pågældende har dummet sig big time, og der er 2 forældre der tager det til sig, så er jeg mere rettiglig end dem, der bare hylder ansvarsfralæggelse

Jeg har stadig ualmindelig svært ved at se formålet med / behovet for at fremhæve hvor skylden lægger.

Til det fremhævede; Jeg kan ikke se, hvordan de 2 ting i det her tilfælde hænger sammen, At man UNDLADER at pege fingre af forældrene, er da ikke det samme som at hylde ansvarsfralæggelse?
Du får det næsten til at lyde som om du har ret til at dømme forældrene, fordi de - i din optik - brude have vidst bedre. Som om at det godt nok er synd for forældrene, men så kan de lære det- agtigt. Det forstår jeg ikke.

Det der behov for at dømme andres handlinger (disclaimer: I de tilfælde hvor det alligevel ikke tjener et højere læringsformål, og hvor man kan regne us at de implicerede så rigelig har mødt konsekvensen af deres utilsigtede handlinger), det kommer jeg aldrig til at forstå.

-Og så forholder jeg mig i øvrigt ikke til om det var ansvarsløst af forældrene eller ej. Det er fuldstændigt ligegyldigt, de har set en aligator stikke af med deres lille dreng. Enough said.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. jun 2016, 19:50

Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Jeg kan kun tale for mig selv, men det luner at smide det skyld-kort. Den slags er så dumt, at det pisser mig af. Det hjælper derfor alvorligt, at lukke nogle af de frustrationer ud.

Når man som forælder gør noget SÅ ubegavet, så skulle man slet ikke have lov til at have børn. Det er bare ærgerligt at det går ud over en 2-årig, at de skal have den slags skåret ud i pap før de fatter det.

Men det er nu på ingen måder shaming. De aner ikke hvad jeg har skrevet, og er lykkeligt uvidende.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. jun 2016, 19:55

Dr_bp skrev:'At the funeral for this two year boy who died in front of his parents, can you do me a favor? Can you walk up to the mother and say the words that you just typed out last week? Can you? Can you greet her, hug her, shake the father’s hand and then say, “ Who was watching that little boy? You should have known better. I would never let that happen to MY child.”
Can you do that for me? I mean, you felt those words so deeply in your heart and soul that you typed them for a million people to read. Certainly you can say it straight to the faces of the people you meant it for, right?'

Hun har ret - det ville man aldrig nogensinde sige til de forældre.


Jeg ville ikke gøre det til selve begravelsen, men du kan bide dig selv i bamsen på at jeg ville stille de spørgsmål - og mange andre, som er væsentligt hårdere - hvis det var nogen i min familie, der havde gjort det.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 19:56

Advocatus-Diaboli skrev:
Dr_bp skrev:Jeg forstår ikke behovet for at smide skyld-kortet i forbindelse med alligator-ulykken i Disneyworld.


Jeg kan kun tale for mig selv, men det luner at smide det skyld-kort. Den slags er så dumt, at det pisser mig af. Det hjælper derfor alvorligt, at lukke nogle af de frustrationer ud.

Når man som forælder gør noget SÅ ubegavet, så skulle man slet ikke have lov til at have børn. Det er bare ærgerligt at det går ud over en 2-årig, at de skal have den slags skåret ud i pap før de fatter det.

Men det er nu på ingen måder shaming. De aner ikke hvad jeg har skrevet, og er lykkeligt uvidende.

- Du er bare heldig at de ikke læser dansk :P

Jeg er helt uenig i det fremhævede. Det ligger formentlig en fejlslagen konsekvensberegning bag den handling, fremfor overlagt ondskab eller ligegydlighed. Deri ligger hele forskellen, synes jeg
2
Dr_bp
Indlæg: 274
Tilmeldt: 16. sep 2015, 13:53
Kort karma: 58
Likede indlæg: 551

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf Dr_bp » 17. jun 2016, 20:01

Advocatus-Diaboli skrev:
Jeg ville ikke gøre det til selve begravelsen, men du kan bide dig selv i bamsen på at jeg ville stille de spørgsmål - og mange andre, som er væsentligt hårdere - hvis det var nogen i min familie, der havde gjort det.



Det tror jeg ikke en skid på, at du ville. Det giver måske mening at stille sig selv det spørgsmål, men det tjener ikke noget formål at udsætte andre for den slags - andet end at skamme dem ud eller give dem endnu større skyldfølelse. Jeg tænker at den i forvejen må være ubærlig for dem.
Og det er jo i virkeligheden ligegyldig - Det får de ikke deres barn tilbage af.
2
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7518
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8607

Re: Det må man ikke sige, så det gør jeg alligevel!

Indlægaf decibell » 17. jun 2016, 20:06

Jeg har tit tænkt, når jeg læser sådan noget, at det måske også handler om, at det rammer folk så dybt i hjertet, at de - nok mest ubevidst - har behov for at distancere sig fra hændelsen og de negative følelser, det skaber, ved at tænke/føle og i mange tilfælde også ytre højt, at det aldrig kunne ske for deres børn.

Dette var i øvrigt ikke ment som respons på svarene fra Advocatus-Diaboli, det er en helt generel betragtning.
2
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.

Tilbage til "Generelt"