Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Precaseptica » 16. jun 2016, 17:58

Hej debatten.

Hvad siger panelet til Berlingskes artikel fra i eftermiddags?

http://www.b.dk/nationalt/hvis-man-kan- ... re-saa-har

Flere VUC-institutioner i hovedstadsområdet oplever, at nogle muslimske studerende højlydt protesterer over undervisningen, når der indgår materiale med udtalt seksuelt indhold og undervisning om Grundloven.

Underviserne har også ændret i pensum, så de undgår materiale med seksuelt indhold. Det skriver Radio24syv torsdag.

[...]

Undervisning i Grundloven og ligestilling er blandt fundamentet i undervisningen i Danmark, og [undervisningsministeren] mener klart, at det er en misforstået tolerance, hvis underviserne ændrer deres undervisningsmateriale på baggrund af protesterne, der også består af udvandringer samt spark til møbler.


Hvad er jeres holdning til at man som studerende undsiger sig dele af pensum grundet religion?
0
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf fisken80 » 16. jun 2016, 18:41

Jeg siger at det rimelig meget er storm i et glas vand. Jeg arbejder som religionslærer på landets største vuc og jeg har aldrig oplevet problemer. Enkelte af mine kolleger har oplevet, at nogle religiøse elever kunne blive en smule sure over måden man arbejder med religionen på, men i stort set alle tilfælde kan man skære igennem og forklare, at her går vi videnskabeligt til værks og sådan er dét.

Og jeg censurer ikke. Jeg har sågar vist nogle af Muhammed-tegningerne, vi læser religionskritiske tekster og ser film med mennesker, der gør tykt grin med religion.

Nåja, jeg er da i øvrigt også dansklærer. Ingen problemer ingen selvcensur. Storm i et glas vand, men det er jo ikke noget nyt.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf BlueBunny » 16. jun 2016, 18:44

Selvfølgelig er det uacceptabelt.
Jeg synes det er mærkeligt hvis nogen synes andet.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2016, 18:48

Hvis man ikke kan pensum, så kan man vel ikke bestå?
Det er vel lidt det samme som dem der ikke studerer/laver lektier/afleverer opgaver ? :gruble: Det må folk jo selv om, det ender bare med at gå udover dem selv.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 849
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Precaseptica » 16. jun 2016, 20:52

Wizzze skrev:Hvis man ikke kan pensum, så kan man vel ikke bestå?
Det er vel lidt det samme som dem der ikke studerer/laver lektier/afleverer opgaver ? :gruble: Det må folk jo selv om, det ender bare med at gå udover dem selv.


Ja. Medmindre:

Underviserne har også ændret i pensum, så de undgår materiale med seksuelt indhold. Det skriver Radio24syv torsdag.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 17. jun 2016, 02:58

Visse muslimer skulle nok tage at blive fjernstuderende og læse hjemmefra. Så kunne de sparke til alt det møblement de orkede, iført niqab, mens de passede deres børn, så de ikke blev seksuelt misbrugt af mandlige, ble-skiftende pædagoger.

Lots of win-win.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Code71 » 17. jun 2016, 04:19

Det er helt og aldeles uacceptabelt. Dem som ikke vil deltage i den undervisning bør smides ud af studiet straks. De skal ikke have lov til at trække deres religion ned over hovedet på alle andre
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Firebird » 17. jun 2016, 05:04

Det der ærger mig allermest ved den her historie, er at det lige er vand på DF møllen. Jeg var inden på EB igår for at se om de kørte historien. Det gjorde de, og kommentarsporet var fuldt af hadefulde "smides ud" kommentarer af tvivlsom inteligens og kvalitet. Noget andet der ærger mig, er at en minoritet får lov til at ødelægge det for flertallet af muslimer der ikke laver ballade.
9
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52575

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf fisken80 » 17. jun 2016, 05:17

Firebird skrev:Det der ærger mig allermest ved den her historie, er at det lige er vand på DF møllen. Jeg var inden på EB igår for at se om de kørte historien. Det gjorde de, og kommentarsporet var fuldt af hadefulde "smides ud" kommentarer af tvivlsom inteligens og kvalitet. Noget andet der ærger mig, er at en minoritet får lov til at ødelægge det for flertallet af muslimer der ikke laver ballade.


Jeg er SÅ enig. Jeg har altså haft virkelig mange søde og rare muslimer på mine hold i min tid som underviser, og jeg har ingen problemer haft. Sidste år fik en af dem 12 i religion i en tekst om religionskritik og i år fik en af dem 10 i en tekst om buddhisme. For det store flertal er det intet problem at forholde sig objektivt til de ting de skal lære om.

Og jeg holder ikke op med at undervise i religionskritik og sekularisering.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Animi » 17. jun 2016, 08:31

Jeg tænker at man må da kunne smide de elever ud som forstyrre undervisningen. Det kan da ikke være rigtigt at de kan skabe sig sådan, og så få deres vilje.

Har faktisk aldrig tænkt på at det kunne være et problem for nogen muslimer. Jeg boede i en af de byer der har det værste ry, når det kommer til indvandere og muslimer - alligevel har der aldrig været problemer med hverken sex i tekster, eller religionstimerne. Vi havde endda engang i gymnasiet, en eksamenstekst hvor der var ekstremt mange homoseksuelle undertoner. Det var der ingen af de muslimske elever der havde et problem med at analysere og argumentere for.
Senest rettet af Animi 17. jun 2016, 09:21, rettet i alt 1 gang.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf JoyNips » 17. jun 2016, 08:51

Ennovy skrev:Jeg tænker som så mange gange før: "Hvor stort et problem er det i virkeligheden"?


Hep. Jeg så her til morgen på facebook et opslag om, hvor mange VUC-lærere, der IKKE kan genkende det omtalte og som aldrig har oplevet det. Jeg tror det er den sædvanlige fjer der er blevet blæst op til 5 høns.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf BlueBunny » 17. jun 2016, 09:08

Firebird skrev:Det der ærger mig allermest ved den her historie, er at det lige er vand på DF møllen. Jeg var inden på EB igår for at se om de kørte historien. Det gjorde de, og kommentarsporet var fuldt af hadefulde "smides ud" kommentarer af tvivlsom inteligens og kvalitet. Noget andet der ærger mig, er at en minoritet får lov til at ødelægge det for flertallet af muslimer der ikke laver ballade.


Det der burde ærgre mest er at det finder sted. Hvis ikke det fandt sted, så var der ingen issues.

DF nævnes altid, og så fjernes fokus.
Nej, det er ikke alle muslimer, ja det er dumt hvis nogen påstår det.

Fokus på at løse udfordringerne i fællesskab, der hvor de er (og naturligvis kildekritisk). Istedet for alt bliver en muslim-DF debat.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf BlueBunny » 17. jun 2016, 09:14

Ennovy skrev:
BlueBunny skrev:
Firebird skrev:Det der ærger mig allermest ved den her historie, er at det lige er vand på DF møllen. Jeg var inden på EB igår for at se om de kørte historien. Det gjorde de, og kommentarsporet var fuldt af hadefulde "smides ud" kommentarer af tvivlsom inteligens og kvalitet. Noget andet der ærger mig, er at en minoritet får lov til at ødelægge det for flertallet af muslimer der ikke laver ballade.


Det der burde ærgre mest er at det finder sted. Hvis ikke det fandt sted, så var der ingen issues.

DF nævnes altid, og så fjernes fokus.
Nej, det er ikke alle muslimer, ja det er dumt hvis nogen påstår det.

Fokus på at løse udfordringerne i fællesskab, der hvor de er (og naturligvis kildekritisk). Istedet for alt bliver en muslim-DF debat.



Men er en sur skoleelev virkelig nyhedsstof når ingen kommer til skade?


Nej, ikke een. Derfor kildekritik. Jeg har ikke hørt udfordringen før. Hvis den ikke findes, så skal det ikke blæses op.

Ligegyldigt om det er et reelt problem eller ej, så er det bare super ærgerligt at det bliver et overordnet DF-muslim debatemne. Istedet for fokus fastholdes til en situation omkring undervisning, hvor en gruppe har en uønsket adfærd. Og så denne situation debatteres/håndteres isoleret.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Code71 » 17. jun 2016, 09:15

Ennovy skrev:Men er en sur skoleelev virkelig nyhedsstof når ingen kommer til skade?


Er der virkelig nogen grund til at neglicere det ved at kalde det en sur skoleelev? For at flytte fokus?

Hvad hvis det havde været en gruppe satanister som havde skabt sig sådan. Havde du så været lige så large? Never ever.

Hvorfor tør ingen italesætte de mere end åbenlyse integrationsproblemer vi har herhjemme? Det nytter ikke at stikke hovedet i sandet. Vi har ægte og store udfordringer og de bliver bare hyppigere og værre efterhånden
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Muslimer på VUC undsiger sig en del af pensum

Indlægaf Code71 » 17. jun 2016, 09:17

BlueBunny skrev:Nej, ikke een. Derfor kildekritik. Jeg har ikke hørt udfordringen før. Hvis den ikke findes, så skal det ikke blæses op.

Ligegyldigt om det er et reelt problem eller ej, så er det bare super ærgerligt at det bliver et overordnet DF-muslim debatemne. Istedet for fokus fastholdes til en situation omkring undervisning, hvor en gruppe har en uønsket adfærd. Og så denne situation debatteres/håndteres isoleret.


Spot on. Fordi artiklen indeholder ordet muslimer er der ikke nogen grænser for hvor ikke-eksisterende problemer i virkeligheden er. Havde det været andre grupper med samme opførsel, ville det være gået meget mere amok
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"