Chokolade i madpakken

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. jun 2016, 06:06

Animi skrev:Signalværdien er ikke noget problem for mig. I min verden må der gerne være plads til chokolade i hverdagen.


Det var det jeg prøvede at komme frem til i mit første indlæg, med en sammenligning af pålægchokolade og spegepølse, samt hvor meget sukker der f.x. er i yoghurt og figenstænger.

At det er netop er signalværdierne folk går op i - for kigger man på den enkelte type mad, pålæg, snack etc. så stemmer vores ideer om hvad der er helt fint, og "godt signal" ikke helt overens med de faktuelle virkeligheder.

Og det er jo helt fint og lødigt at give barnet en lille pakke rosiner med, hvoraf 75% af indholdet faktisk er sukkerarter ( 10.5. gram ud af 14)
Og i nogles øjne er det "fy fy skamme" at give en chokolademad med, hvor der er i en skive lys chokolade er 2.4 gram sukker, i mørk ingen.
Og det bliver vel sagtens "fy fy" fordi mange tænker slik om chokolade.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2016, 06:08

ajnaM skrev:
vibbsen skrev:Præcis. Andre mennesker må gøre præcis hvad de vil med deres børns madpakker. Men jeg kommer ikke til at sende mit barn afsted med en mad med pålægschokolade. For vi ønsker ikke at signalerer at chokolade er en del af hverdagskosten her i huset.

Hvad andre vælger at signalerer må være deres sag.


Læser jeg dig forkert, eller siger du, at det eneste, der holder dig tilbage, er, hvad andre måtte tænke? :gruble:


Jeg må indrømme, at jeg er bedøvende ligeglad med, hvad jeg signalerer. Folk må tænke lige præcis det, de har lyst til. Jeg giver ingen fucks, så længe jeg selv ved, at vores chokoladeforbrug er helt i orden.


Ja, det læser du helt forkert. Jeg er kold som en brøndgravers numse over hvad andre måtte tænke om mit barns madpakke.

Men jeg har bestemt ikke lyst til at signalere over for Emma at chokolade er en del af hverdagskosten her i huset.
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2016, 06:14

vibbsen skrev:
ajnaM skrev:
vibbsen skrev:Præcis. Andre mennesker må gøre præcis hvad de vil med deres børns madpakker. Men jeg kommer ikke til at sende mit barn afsted med en mad med pålægschokolade. For vi ønsker ikke at signalerer at chokolade er en del af hverdagskosten her i huset.

Hvad andre vælger at signalerer må være deres sag.


Læser jeg dig forkert, eller siger du, at det eneste, der holder dig tilbage, er, hvad andre måtte tænke? :gruble:


Jeg må indrømme, at jeg er bedøvende ligeglad med, hvad jeg signalerer. Folk må tænke lige præcis det, de har lyst til. Jeg giver ingen fucks, så længe jeg selv ved, at vores chokoladeforbrug er helt i orden.


Ja, det læser du helt forkert. Jeg er kold som en brøndgravers numse over hvad andre måtte tænke om mit barns madpakke.

Men jeg har bestemt ikke lyst til at signalere over for Emma at chokolade er en del af hverdagskosten her i huset.


Ah på den måde. :gogo:

Vi diskuterer så meget kost med Sofus i forvejen, at det nok går. Og i øvrigt tænker jeg faktisk ikke mørk chokolade som et problem.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf ajnaM » 17. jun 2016, 06:22

Wizzze skrev:" Politiken har i en helt uvidenskabelig afstemning bedt læserne besvare spørgsmålet om, hvorvidt de giver deres børn pålægschokolade med i madpakken. I skrivende stund har 5.600 læsere stemt, og ud af dem svarer 61 procent ja og 39 procent nej. Så på trods af, at Preben Vestergaard Hansens i artiklen advarer mod, at det kan indgyde til en usund livsstil senere i livet, er flertallet af Politikens læsere altså tilhængere af pålægschokolade i madpakken - eller i hvert fald indrømmer de, at de giver deres børn chokolade med på madpakken.

Men det er uklogt, fastholder Preben Vestergaard Hansen.
»Jeg kan godt forstå, hvis børnene ikke har lyst til at spise en kedelig rugbrød med leverpostej eller spegepølse og hellere vil have en pålægschokolademad. Men så må forældrene tage sig sammen og lave en mere fantasifuld og mindre kønsløs madpakke. Det kan sagtens lade sig gøre. Det er forældrene, der har et problem her, ikke børnene«, siger han og henviser til, at de kan søge inspiration i Fødevarestyrelsens råd til en sund madpakke, som kan læses i faktaboksen her på siden.
»Selv om det ernærings- og sundhedsmæssigt ikke betyder så meget med et tyndt stykke pålægschokolade, så er det altså signalværdien. Hverdagens madpakke er en del af børnenes dannelsesrejse på vej mod sunde kostvaner, så for mig at se, så skriger det til himlen, at så mange forældre giver børnene pålægschokolade med. Lyt til myndighederne - de siger ikke ‘Giv dit barn pålægschokolade i madpakken’, vel?«. "

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... hokoladen/

Forældre, nu må I tage jer sammen og lytte til myndighederne !!! :naughty:

:lol2:



Preben Vestergaard Hansen har tilsyneladende ikke haft et kræsent barn. Eller også taler han om større børn, som man (forhåbentlig) kan tale lidt mere fornuft med end de helt små.

Min 4-årige har i hvert fald ikke fattet, at Fødevarestyrelsen har lavet de her gode råd til en sund madpakke. ;)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Charly » 17. jun 2016, 06:36

Jeg hader madpakker! Min dreng var kræsen som mindre og har aldrig været den store spiser til frokost, og rugbrødsmadder er bare ikke ham. Så i hele hans børnehavetid samt op til 3. klasse har vi kørt med en skive rugbrød - ½ med spegepølse og ½ med figenpålæg (som jo i øvrigt er virkelig sukkerholdigt).. Og det var så det - der skulle bare ikke pilles ved hans mad - alt andet kom retur. Så meget for at stå at lave en varieret madpakke....

Nu er han 11 og noget mindre kræsen, så nu har vi fundet nogle sunde alternativer til rugbrødsmaddene - hallelujah! Men jeg nåede et punkt hvor jeg efterhånden var ret ligeglade med om der var sukker i figenpålæg eller ej, bare ungen spiste noget.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2016, 06:40

Wizzze skrev:" Politiken har i en helt uvidenskabelig afstemning bedt læserne besvare spørgsmålet om, hvorvidt de giver deres børn pålægschokolade med i madpakken. I skrivende stund har 5.600 læsere stemt, og ud af dem svarer 61 procent ja og 39 procent nej. Så på trods af, at Preben Vestergaard Hansens i artiklen advarer mod, at det kan indgyde til en usund livsstil senere i livet, er flertallet af Politikens læsere altså tilhængere af pålægschokolade i madpakken - eller i hvert fald indrømmer de, at de giver deres børn chokolade med på madpakken.

Men det er uklogt, fastholder Preben Vestergaard Hansen.
»Jeg kan godt forstå, hvis børnene ikke har lyst til at spise en kedelig rugbrød med leverpostej eller spegepølse og hellere vil have en pålægschokolademad. Men så må forældrene tage sig sammen og lave en mere fantasifuld og mindre kønsløs madpakke. Det kan sagtens lade sig gøre. Det er forældrene, der har et problem her, ikke børnene«, siger han og henviser til, at de kan søge inspiration i Fødevarestyrelsens råd til en sund madpakke, som kan læses i faktaboksen her på siden.
»Selv om det ernærings- og sundhedsmæssigt ikke betyder så meget med et tyndt stykke pålægschokolade, så er det altså signalværdien. Hverdagens madpakke er en del af børnenes dannelsesrejse på vej mod sunde kostvaner, så for mig at se, så skriger det til himlen, at så mange forældre giver børnene pålægschokolade med. Lyt til myndighederne - de siger ikke ‘Giv dit barn pålægschokolade i madpakken’, vel?«. "

http://politiken.dk/forbrugogliv/forbru ... hokoladen/

Forældre, nu må I tage jer sammen og lytte til myndighederne !!! :naughty:

:lol2:


OK....Preben skal så bare passe sin egen butik.....Jeg er vokset op i en tid hvor pålægschokolade på madpakken hørte til almindelighederne(Skulle det være sundt, så var der karse på)....Og jeg vil altså vove påstanden at min generation/årgang ikke har taget skade på kostvanerne. Vi er med garanti ikke en skid mere usunde af den grund....

Faktisk tror jeg at nutidens ostehaps/figenstang/mælkesnitte/kikse/pølsehorn/petit danone/yoghurt smækfyldt med sukker/smooties generation får væsentlig sværere ved at danne sunde kostvaner...Modsat dengang jeg var barn, så er der idag et langt større udvalg af det jeg kalder "knap så lødigt" mad....Vi havde pålægschokolade og figenpålæg...Idag er udvalget af jo kæmpestort.

Mit eget barn får ikke pålægschokolade som en del af den daglige kost fordi jeg ikke ønsker at signalerer at chokolade er en dagligdags ting. Men jeg forsøger derudover faktisk også at undgå de værste sukkerbomber....Ting som jo virker "helt uskyldige" indtil man kigger på deklarationen...Og opdager at de er smækfyldt med sukker....Jeg er på ingen måde sukker-hysterisk...Men jeg er ret bevidst om at mange af de fødevarer som rettes mod børn faktisk er noget værre sukker stads....

Preben ville iøvrigt være død af forargelse hvis han havde set Emma's morgenmåltid....Som bestod af tykmælk. Med jordbær sovs (godt nok sådan en uden kalorier) Sukker. Og chokolade musli :gisp: :fløjt: :tie: :rulle:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf vibbsen » 17. jun 2016, 06:45

ajnaM skrev:
Ah på den måde. :gogo:

Vi diskuterer så meget kost med Sofus i forvejen, at det nok går. Og i øvrigt tænker jeg faktisk ikke mørk chokolade som et problem.


Problemet her er at Emma ikke skelner mellem mørk chokolade og "andet snoller" :lol: :lol: :lol: :lol: Heller ikke selvom vi forsøger at snakke kost ;) ;)
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Sorenspige
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 967
Likede indlæg: 9377

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Sorenspige » 17. jun 2016, 08:48

Tror I, Preben selv smører madpakker til børn?
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 17. jun 2016, 08:59

Sorenspige skrev:Tror I, Preben selv smører madpakker til børn?


Han må i hvert fald gerne komme her og smøre en "spændende, sund madpakke" som mit barn rent faktisk spiser.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 17. jun 2016, 09:02

Fuck.exe skrev:
Bøtte skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?


Spiser mini-exe det? I så fald må du godt lige fortælle hvordan det lykkes :-D

Jeg er virkelig træt af mit kræsne barn :rulle:


Mini.exe er altædende og har altid været det. Han guffede sild og makrel før han fyldte 1 :lol:

Måske er det derfor jeg sådan kan gå og tillade mig at være hysterisk med kosten. Jeg har det alt for nemt :lol:


S var også altædende en overgang, Det fik en brat ende. Og det er nok den længste fase, vi har kæmpet med noget som helst!
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8018

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Charly » 17. jun 2016, 09:10

Bøtte skrev:
Fuck.exe skrev:
Bøtte skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?


Spiser mini-exe det? I så fald må du godt lige fortælle hvordan det lykkes :-D

Jeg er virkelig træt af mit kræsne barn :rulle:


Mini.exe er altædende og har altid været det. Han guffede sild og makrel før han fyldte 1 :lol:

Måske er det derfor jeg sådan kan gå og tillade mig at være hysterisk med kosten. Jeg har det alt for nemt :lol:


S var også altædende en overgang, Det fik en brat ende. Og det er nok den længste fase, vi har kæmpet med noget som helst!


Min søn har også været megakræsen - det er rædselsfuldt. Men det har altså vendt igen, og inden for de sidste tre år er han blevet rigtig glad for at prøve nye ting og kan lide det meste.

Så måske er der håb forude :)
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Bøtte » 17. jun 2016, 09:14

Charly skrev:
Bøtte skrev:
Fuck.exe skrev:
Bøtte skrev:
Fuck.exe skrev:Jeg synes at det er sært at sammenligne chokolademadder med spegepølsemadder og snakke ernæringsværdi, især når der er snak om en småklam discountpølse. Hvad så med chokolademadder vs tomatmadder? Kartoffelmadder? Æggemadder? Frikadellemadder? Makrelmadder?


Spiser mini-exe det? I så fald må du godt lige fortælle hvordan det lykkes :-D

Jeg er virkelig træt af mit kræsne barn :rulle:


Mini.exe er altædende og har altid været det. Han guffede sild og makrel før han fyldte 1 :lol:

Måske er det derfor jeg sådan kan gå og tillade mig at være hysterisk med kosten. Jeg har det alt for nemt :lol:


S var også altædende en overgang, Det fik en brat ende. Og det er nok den længste fase, vi har kæmpet med noget som helst!


Min søn har også været megakræsen - det er rædselsfuldt. Men det har altså vendt igen, og inden for de sidste tre år er han blevet rigtig glad for at prøve nye ting og kan lide det meste.

Så måske er der håb forude :)


Håber du har ret! Jeg var også selv lidt kræsen som barn, og min mand var meget kræsen som barn og har først lagt det af sig, de sidste 8-10 år.

Hun er også begyndt at åbne op for lidt af det vi ved hun faktisk godt kan lide, det hjælper lidt på det.
0
Brugeravatar
mulledit
Indlæg: 956
Tilmeldt: 15. sep 2015, 08:08
Kort karma: 51
Likede indlæg: 877

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf mulledit » 17. jun 2016, 09:30

Min er nu så kræsen at han slet ikke vil have pålægschokolade.... Men altså dengang han fik det, så kunne han sagtens skelne mellem snoller og en pålægschokolade på en bolle.
0
Bøllen 08.06.2010 :love:

Billen 22.07.2014 :love:


IG blogger under navnet Strawberryonion
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Animi » 17. jun 2016, 09:33

Allmost_Famous skrev:Det er ret svært at stille alle tilfredse med de der madpakker, hvis man skulle gøre forsøget. Jeg husker stadig den pædagogmedhjælper i sønnikes børnehave, som brokkede sig over hans madpakke. Den var for spændende, sagde han. Jeg havde vist tegnet et ansigt på en mandarin og klattet en smiley på salamien med remouladen, eller sådan noget. Det husker jeg ikke helt. Men altså, så meget skulle man jo ikke gøre. Det skulle spises, ikke leges med. Det gjorde sønnike heller ikke, indrømmede han, "men alligevel" :lol:

Sønnike har aldrig fået så spændende madpakker med, som resten af dem uge, hvor den pædagogmedhjælper var på hans stue. Agurker blev udskåret som totempæle, rugbrødet stukket ud i alverdens figurer, små poser og bøtter med nødder og frugt, hjemmelavede rugbrødscroutoner lavet som hans forbogstav og alt, hvad jeg ellers kunne peppe den op med, mens indholder stadig var det samme.

Så barnlig er jeg nemlig.


Ej, det er da også en virkelig mærkelig holdning at have. Alligevel fed "provokation" du kom med :lol2: Da jeg arbejdede i en børnehave, synes jeg bare at det var utrolig hyggeligt med de forældre der havde lagt små beskeder, eller tegnet på bananen. Vi hyggede os altid med at læse beskederne op sammen i de små grupper.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Chokolade i madpakken

Indlægaf Wizzze » 17. jun 2016, 09:42

Allmost_Famous skrev:Nåh ja, han fik også engang sådan en færdigkøbt salat med indbygget gaffel med som madpakke i skole. Jeg havde købt en til mig selv, men sønnike ville gerne have den med. Nåh ja, så fik han da bare den med. Da han kom hjem sagde han, at læreren havde spurgt om jeg ikke havde haft tid til at lave madpakke den dag :lol: Det havde han moret sig kosteligt over.


Man får næsten lyst til at sende junior i skole med 2 cheeseburgers eller et happy meal, bare for at se hvad der ville ske :devil: :-D
1
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Børn"