Hvad er en sviner?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 08:14

DetSorteCirkus skrev:
Ado skrev:Du kommer altså ikke langt på den der måde. Med versaler og fed fremhævning. Beklager, men æv...Jeg synes ellers denne debat er fed på så mange måder, men hvis tonen fra mods skal være så "magtliderlig" og børnehavepædagog, så foretrækker jeg trods alt en langsom debatside med et sært fravær af en admin.

Jeg synes det er en dybt besynderlig måde det pludselig kører på herinde.


Som jeg husker det, var det netop den form for moderation, som var den store forskel på Keller og Høvdingen, og som gjorde sidstnævnte upopulær hos mange. Altså moderation gennem sletning og meget markante grænser. Keller og hans moderator-team slettede vist kun indlæg, når det var hævet over enhver tvivl, at de var mod reglementet, og kom med henstillinger, hvor konsekvensen af ikke at følge dem var låsning af tråden.

Jeg siger ikke, at moderatorerne har mere ret til det ene end det andet, omend jeg personligt er på "Keller-holdet", men ovenstående kan måske forklare, hvorfor den valgte form for moderation kræver en meget detaljeret introduktion, inden den tages i brug.


Det var akkurat den tanke jeg også sad med. Og ærligt talt, kæft hvor jeg synes det har været møg ærgerligt at logge på her til morgen. Jeg synes der er nogen mods. herinde, som tager deres "stilling" en tand for alvorligt.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2963
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6596

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 08:25

En sviner er vel i bund og grund subjektiv, men jeg vil mene at grimme ord eller nedladende kommentarer hører ind under. Jeg synes dog altid man (som læser såvel som afsender) skal være opmærksom på, at ting kan lyde hårdere på skrift end de er ment - og jeg ville måske ikke være så oprørt over en kommentar på en debat, for jeg ved hvor nemt det er at formulere sig uheldigt.

Jeg er tydeligvis gået glip af hele det her drama, og jeg kan skidegodt lide jer allesammen, men jeg synes moderatorerne skal passe på med ikke at blive grebet af DDR-stemningen og slette i et væk uden begrundelser eller villighed til at debattere modereringen. Meningen med dette forum var vel nemlig at finde den gode stemning frem igen - jeg synes den blegner lidt i dag. Hvis det hele er "hemmeligt" bliver der en mærkelig stemning og man mister lysten til at debattere.
Når det er sagt, så tror jeg også at man som moderatorer på en ny side lige skal finde det rette leje - og så er vi jo altså allesammen mennesker, der kan have en dårlig dag eller få formuleret sig uheldigt ved en fejl.
6
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Aima » 20. sep 2015, 08:33

Elvispop skrev:Nu er der, i denne tråd, mulighed for at debattere HVAD der er en sviner og hvad der ikke er.
Så debatører det dog, i stedet for at cirkle om, at man får slettet sine indlæg, når man ikke følger en henstilling fra moderator.
For sidstnævnte er IKKE til debat.


Hvad tænkte du, sådan helt konkret, formålet med tråden her skulle være?

Var hensigten udelukkende at få stoppet off-topic-snakken i de andre tråde, eller håbede du på, med det formål at I blandt moderator-teamet kunne bruge det konstruktivt, at kunne komme betegnelsen 'en sviner' nærmere?

For det giver i mine øjne ingen mening whatsoever, at lægge ud til offentlig debat, hvad 'en sviner' er. Primært fordi det vil afstedkomme så mange subjektive definitioner der er foretaget med ræsonnement i personlige grænser, og den slags som bekendt varier fra person til person. Dernæst vil det jo så også være nødvendigt at fastslå, hvis definition der vejer tungest i de potentielle kontroverser, hvor 'en sviner' indgår. Er det afsenders eller modtagers?

Jeg synes sådan set snakken kunne være interessant nok, og sad jeg i en position, hvor det var en del af mit ansvar at håndhæve nogle regler, hvis det blev nødvendigt, ville jeg absolut finde relevans i at høre brugernes generelle holdninger, men oplægget til snakken bør nok først og fremmest vinkles, så sandsynligheden for at de tilbagemeldinger, man får, som minimum ligger indenfor nogenlunde enslydende rammer.

I har tidligere meldt ud, at I primært havde den tilgang, at reglerne herinde for så vidt det var muligt, skulle bygges på et demokratisk fundament, det er fint, synes jeg, men hvis det vitterligt er dét, I ønsker som udgangspunkt, var det måske en idé at lægge de ting, der kommer op at vende, op til reel debat, efterhånden som de popper op og ikke bare kaste spørgsmålet ud i noget der minder om en semi-desperat afledningsmanøvre?

Vi har haft tråden om hvad der er god tone, og nu har vi så tråden om, hvad der er en sviner. Begge dele inviterer altså til meget subjektive svar, givet på meget abstrakte præmisser. Jeg kan udmærket forstå, hvis I i mod-teamet har haft svært ved at udlede noget som helst brugbart og konstruktivt ud af det, hvert fald.

De småproblematikker der er dukket op, kunne, når de dukkede op, med fordel være taget op i særskilte tråde, og I kunne så, I mod-teamet, bruge de tråde som afsæt, når I definerede retningslinjerne herinde, tænker jeg.

Hele spørgsmålet om, hvorvidt trådene, hvor man kan sige noget til en unavngiven, hvad med om det blev lagt op til reel meningsudveksling i en tråd for sig? Eller spørgsmålet om, hvorvidt der må nævnes profilnavne på debattører fra den anden debat og i hvilke kontekser? Eller slettepolitikken?

I kunne jo stikke en finger i jorden og høre, hvad folk helt konkret synes og føler for, og med udgangspunkt i det, kunne I så udstikke nogle helt konkrete retningslinjer og principper for hver ting. Jeg ved godt, at hele den der 'frihed under ansvar'-mentalitet er ønskværdig, men menneskers, også voksnes, logik og grænser er simpelthen så forskellige, at det er umuligt at undgå at folk bliver totalt forvirrede over, hvad der mon så er ret og vrang. Nogle er allerede ude i trusler om at skride, men jeg tror simpelthen det er forvirring og misforståelser der spiller ind, for hvis man selv har opfattelsen af, at det man gør er helt i trit med gældende retningslinjer, men det viser sig at være forkert opfattet, jamen så kunne det jo være, at det var de retningslinjer der trængte til at blive findefineret, så de lød ens i alles ører. Også internt i mod-teamet. Især dér, faktisk.

Alternativt kunne I der udgør mod-teamet konferere internt og tage beslutningerne behind the scene, men det forudsætter at I er opsatte på, at det altså er nødvendigt at tage nogle helt konkrete beslutninger og melde disse klart ud, også uanset, at nogle potentielt bliver utilfredse. Man kan ikke gøre alle tilfredse, it's a boss job, men man kommer altså ret langt ved at sørge for, at folk som minimum har noget konkret at forholde sig til.

Og det her skal absolut ikke ses som andet end et forsøg på at bidrage med noget konstruktivt. Hvorvidt I har lyst til at lade jer inspirere er fuldstændigt op til jer selv, generelt set synes jeg faktisk, I gør det ret godt allesammen i mod-teamet. Bare så I ved.

Tilføjelse: Jeg vil gerne lige undgå eventuelle misforståelser og understrege, at jeg i mit indlæg ikke har til hensigt at plædere for stramme og mange regler, men derimod blot, at de, der er, uanset vidde, til gengæld bliver helt faste og utvetydige.
Senest rettet af Aima 20. sep 2015, 09:03, rettet i alt 1 gang.
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Garfield
Indlæg: 805
Tilmeldt: 7. sep 2015, 07:19
Kort karma: 117
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1309

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Garfield » 20. sep 2015, 08:33

Jeg er også ret trist lige nu og jeg elsker ellers det her sted :(

Sådan som tråden "hvad vil du sige til debatten" står lige nu, så er det en mod, der får ødelagt en god tråd. Det er øv, men det vil jo ske. Altså, mods er jo også mennesker, ik'.

Som jeg ser det, kunne det måske løses på denne måde:
- @TurtleSpeed giver @Puffi en undskyldning for at have formuleret sig uheldigt og for at være kommet til at gå udenfor trådens emne.
- Indlæggene med "du forstår jo ikke" og de efterfølgende i tråden "hvad vil du sige til debatten" om dette slettes.
- vi kommer videre og husker at mods også laver fejl, men de gør deres bedste og indtil nu har det fungeret ret godt.

Eller er jeg helt galt afsporet? :blush2:
1
Garfield er en hankat, men jeg er altså en hunkat. Lev med det.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Krølle » 20. sep 2015, 08:39

DetSorteCirkus skrev:
Ado skrev:Du kommer altså ikke langt på den der måde. Med versaler og fed fremhævning. Beklager, men æv...Jeg synes ellers denne debat er fed på så mange måder, men hvis tonen fra mods skal være så "magtliderlig" og børnehavepædagog, så foretrækker jeg trods alt en langsom debatside med et sært fravær af en admin.

Jeg synes det er en dybt besynderlig måde det pludselig kører på herinde.


Som jeg husker det, var det netop den form for moderation, som var den store forskel på Keller og Høvdingen, og som gjorde sidstnævnte upopulær hos mange. Altså moderation gennem sletning og meget markante grænser. Keller og hans moderator-team slettede vist kun indlæg, når det var hævet over enhver tvivl, at de var mod reglementet, og kom med henstillinger, hvor konsekvensen af ikke at følge dem var låsning af tråden.

Jeg siger ikke, at moderatorerne har mere ret til det ene end det andet, omend jeg personligt er på "Keller-holdet", men ovenstående kan måske forklare, hvorfor den valgte form for moderation kræver en meget detaljeret introduktion, inden den tages i brug.


Jeg er klart fortaler for Keller-style med vide rammer, private såvel som offentlige henstillinger og låsning fremfor sletning, hvis noget kører helt af sporet. Det, der foregår herinde lige nu, vil få mig til at fordufte på sigt - jeg kan ikke acceptere at der bliver slettet i flæng i aktive tråde (undtaget hele trådoplæg, der er ren trolling i fx Kultur/samfund), navnlig fordi det vil bidrage til mere uklarhed og mytedannelse. Bare se hvordan "the thing we do not speak about" får ekstra opmærksomhed alene fordi folk skal blive enige om, hvad der blev skrevet.... Det tager så en rum tid (og op opmærksomhed) i stedet for at folk bare kunne læse tilbage, se det, tage stilling, læse en evt henstilling fra mods og komme videre. Argh, jeg har det virkelig stramt med sletninger på forums. Det har ikke fungeret på nogen af de steder, jeg har slået mine folder, tværtimod, og det er uanset om det har handlet om modeforums, bilforums, dyreforsøg eller hårforums (jeg kommer vidt omkring :slem: )

Jeg orker desuden simpelthen ikke at læse indlæg fra mods, der i heftige vendinger, med fed, understregning og STORE bogstaver antager, at en debat kan styres på detailniveau, og at man kan tale til debattørerne, som om de er uvorne børnehavebørn, hvis de stiller spørgsmål tegn ved mods linje - newsflash: hvis man kan få så mange debattører op på stikkerne over moderation, så er der nok plads til forbedring indenfor selvsamme emne. Mods, I er skønne og dejlige debattører, men det er jo ikke hjemmeværnet og skulle nødig blive det. Jeg reagerer lige så stramt på den type kommunikation og forsøg på detailstyring som på at blive forsøgt dirigeret ind til parkering på Roskilde Festival af en spruttende hvalros i wannabe-militær-outfit, der råber op om, hvem der BESTEMMER (imens der åbenlyst kun er en vej ind på pladsen, og han grundlæggende er overflødig i al sin spruttende arrigskab :stoned:).

Jeg ved ikke, om al modereringen er misforstået godhed i forsøget på at gøre det her til "et pænt sted", men det tror jeg personligt er forfejlet. Ingen gider med til fest hos klassens flittelise, hvis der sker noget andetsteds - det er simpelthen for pænt og kedeligt med stivet dug, hjemmebagt kage og kronelys i oldemors kandelabre, hvis man i stedet kan se knallertkunstner på havnen med en håndbajer. Sproget på havnen er givet mindre pænt end hjemme hos flittelise, men udover måske at blive småfornærmet kan det være, man lærer noget mere væsentligt.

Forhåbentlig bliver debatten ikke flittelises fødselsdag. Jeg vil i hvert fald vælge havnen anyday.
14
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 08:48

Krølle skrev:

Jeg orker desuden simpelthen ikke at læse indlæg fra mods, der i heftige vendinger, med fed, understregning og STORE bogstaver antager, at en debat kan styres på detailniveau, og at man kan tale til debattørerne, som om de er uvorne børnehavebørn, hvis de stiller spørgsmål tegn ved mods linje - newsflash: hvis man kan få så mange debattører op på stikkerne over moderation, så er der nok plads til forbedring indenfor selvsamme emne. Mods, I er skønne og dejlige debattører, men det er jo ikke hjemmeværnet og skulle nødig blive det. Jeg reagerer lige så stramt på den type kommunikation og forsøg på detailstyring som på at blive forsøgt dirigeret ind til parkering på Roskilde Festival af en spruttende hvalros i wannabe-militær-outfit, der råber op om, hvem der BESTEMMER (imens der åbenlyst kun er en vej ind på pladsen, og han grundlæggende er overflødig i al sin spruttende arrigskab :stoned:).




Jeg er enig i hele dit indlæg. Men specielt dette. Det magter jeg heller ikke. Og det har jeg absolut ingen respekt for. Med al respekt; jeg synes det er fint, at nogen gider være moderator. Nogen skal være, jeg ville ikke gide det, så oprigtigt hurra for, at andre vil.
Men det ER jo altså ikke en præsidentstilling. Vi er alle på samme niveau herinde. Og ja, jeg ser nemlig også en emsig hjemmeværnsmand stå med sved i overskægget, når en moderator bliver nedladende bedrevidende og trykker caps lock ned og markerer med fed skrift.

Det kan jeg slet ikke tage alvorligt. Det får bare den modsatte effekt hos mig.
5
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Krølle » 20. sep 2015, 08:51

Det kom til at lyde stramt og arrigt, hvilket ikke kun var meningen. Jeg synes, her har været en virkelig fin stemning, og det tror jeg på, kan forsætte - men der VIL ske ting, som ikke en hensigtsmæssige, of folk VIL komme til at skrive mindre flatterende ting. Such is life. At forsøge at regulere sig ud af det, er noget nær umuligt.

HJV-attitude orker jeg for øvrigt ikke fra nogen. Menig eller mod.
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 08:56

Jeg er også klar over, at jeg lyder temmelig hys i mine indlæg. Det er jeg egentlig ikke. Men jeg er oprigtigt irriteret. Og det er sgu fordi, at denne debat på så mange områder har alle ingredienserne til at blive et sted, som man virkelig bare har lyst til at være en del af. Og netop derfor bliver jeg oprigtigt "hrmpf", når jeg logger på med min morgenkaffe og bliver mødt af alt det, som kan irritere min tyktarm hos en moderator.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 09:22

Undskyld at jeg har trådt på nogen ved at bruge fremhævet skrift og store bogstaver.

Og nu er det vist osse gået for de fleste, at vi ikke ønsker at debatere den moderation som startede lavinen, før vi i teamet kan snakke med Turtle om det.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf decibell » 20. sep 2015, 09:23

Hej debat

Moderation er mange ting. Det er ikke kun at slette eller flytte indlæg og tråde, tage imod og besvare anmeldelser, give advarsler og udelukke. Det er også at skulle vurdere, hvad forskellige ting vil medføre på kort og langt sigt.

Det er mennesker, der sidder og modererer, og I vil derfor også uundgåeligt komme ud for, at selv om der er et regelsæt at holde sig til, vil der kunne opstå forskellige opfattelser af, hvordan der skal reageres lige i det givne øjeblik. Især fordi stemningen på det tidspunkt også altid vil påvirke, hvad der sker. Det er aldrig en undskyldning for evt. fejl, der bliver begået, men det er en forklaring på, hvorfor det nogen gange udvikler sig i en retning, som ingen havde forudset.

Vi har snakket meget sammen i moderatorteamet om det, der er sket i går/i nat/i morges, og vi synes, I fortjener et samlet svar omkring det, så der ikke bliver ødelagt flere tråde.

Vi har ikke haft mulighed for at tale med pågældende moderator, da personen ikke har været online. Der er enighed om i blandt os, at der formentlig er tale om, at personen har været træt og har mistet overblikket og derefter temperamentet, hvilket er menneskeligt - men som sagt kommer vi det ikke nærmere, før vi ser personen herinde igen og kan spørge ind til det.

Sletninger af indlæg og moderationen derefter var et forsøg på at begrænse følgerne af lige netop dét indlæg. Det gik tydeligvis ikke efter planen, og det er klart også noget, vi har taget til os og diskuterer internt. Hvis der er noget omkring moderationen, I gerne vil diskutere offentligt med os, så deltager vi altid meget gerne i en tråd omkring moderation, så længe niveauet er generelt og specifikke debattører/moderatorer og indlæg ikke hives med ind.

Vi håber, at dette svar kan gyde olie på oprørte vande, så trådene nu kan komme tilbage på sporet, og I alle kan få en dejlig søndag og fortsat deltage med godt humør på denne debat.

På vegne af moderatorteamet

:wave: decibell
5
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 09:27

Yvooonne skrev:
Elvispop skrev:Undskyld at jeg har trådt på nogen ved at bruge fremhævet skrift og store bogstaver.

Og nu er det vist osse gået for de fleste, at vi ikke ønsker at debatere den moderation som startede lavinen, før vi i teamet kan snakke med Turtle om det.



Selv i det her indlæg som jeg går ud fra er et forsøg på at imødekomme os er der en kommando. Helt ærligt Elvis. "og nu er det vist også gået op for de fleste" - drop det nedladende fis der.


Det var altså slet ikke ment sådan.. Skulle jeg ha' proppet det med smileys?
0
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 09:30

Elvispop skrev:
Yvooonne skrev:
Elvispop skrev:Undskyld at jeg har trådt på nogen ved at bruge fremhævet skrift og store bogstaver.

Og nu er det vist osse gået for de fleste, at vi ikke ønsker at debatere den moderation som startede lavinen, før vi i teamet kan snakke med Turtle om det.



Selv i det her indlæg som jeg går ud fra er et forsøg på at imødekomme os er der en kommando. Helt ærligt Elvis. "og nu er det vist også gået op for de fleste" - drop det nedladende fis der.


Det var altså slet ikke ment sådan.. Skulle jeg ha' proppet det med smileys?

Du har bare ikke ret meget held med at virke imødekommende på skrift i din moderatorrolle.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Elvispop » 20. sep 2015, 09:38

Jeg har undskyldt og fået likes for det.

Min gennemlæsning af tråden, fra efter jeg gik i seng, viser at folk nu har forstået at vi ikke vil debatere moderators handling, når den moderator ikke er online.
Det var blot det jeg konstaterede.

Jeg vil da heller ikke skydes ting i skoene, som jeg ikke har sagt.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 09:40

Det er egentlig lidt spøjst, for på det tidspunkt da den der "alle indlæg der omhandler minidramaet vil blive slettet"-kommentar kom fra @Dikus, da oplevede jeg faktisk slet ikke et drama undervejs. Jeg oplever det først blev drama-agtigt da de øvrige moderatorer begyndte på den der "DET TALER VI IKKE MERE OM"-attitude. Havde I ikke begyndt på det, tror jeg faktisk bare debatten om det var ebbet dramaløst ud efter nogle få indlæg. I stedet blev det blæst op.

For en god ordens skyld, så var ovenstående ikke for at jorde mere rundt i den konkrete situation. Blot et indspark til fremtidig moderation. Nogen gange er det måske bedre lige at lade debatten køre lidt længere før man griber ind, for det kan godt have modsat effekt.
5
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55653
Kontakt:

Re: Hvad er en sviner?

Indlægaf Ado » 20. sep 2015, 09:43

De griner af "os" på Jubii. Og jeg er helt ked af at skrive, at jeg faktisk godt kan forstå dem.
0
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Generelt"