Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf Jørn » 17. jun 2016, 12:24

Jeg ser, at en mand på 94 år er i retten, fordi han var vagt i Auswitch ....

Ja, jeg har IKKE læst eller hørt ret meget. Om hvad han har gjort og ikke gjort.

Men det får vi vel mere at vide om, går jeg ud fra ...

Normalt, så synes jeg at krigsforbrydelser skal straffes.
Også selv om det er længe siden.


Men nu ham - Han var vagt. - Det var der nu mange der var.

Bl.a var 700-800 danske SS'er ansat i divers KZ lejre. + hvad de ellers lavede.

Og tusinder og tusinderne andre.

Er denne mand noget særligt ?

Ja, jeg ved det ikke.

Ved I noget ?

Men han var ikke Eikman eller nogen af de, virkelig store.

Mener ikke han skal slippe for sine gerninger i fortiden ...

Men er han nu også så meget værre, end alle de andre, der aldrig blev fundet, og aldrig bliver straffen.

Synes det er et dilemma ...

Hvad mener du / I ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf icelady » 17. jun 2016, 12:38

Om han er værre eller bedre end andre, som lavede samme arbejde som ham, er vel underordnet. Nu er det ham, der er blevet fanget/anklaget.

Han fik 5 års fængsel, men jeg tror næppe han kommer til at afsone, grundet sin alder.


Og derudover, så kan jeg til dels godt forstå hvorfor han (og andre) har erklæret sig uskyldige. I deres optik var de underlagt et regime (det nazistiske) hvor mord på jøder og andre, der ikke lige passede ind, var i orden. Ergo har han (og andre) kun gjort, hvad der blev forventet og befalet.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf annella » 17. jun 2016, 13:05

icelady skrev:Om han er værre eller bedre end andre, som lavede samme arbejde som ham, er vel underordnet. Nu er det ham, der er blevet fanget/anklaget.

Han fik 5 års fængsel, men jeg tror næppe han kommer til at afsone, grundet sin alder.


Og derudover, så kan jeg til dels godt forstå hvorfor han (og andre) har erklæret sig uskyldige. I deres optik var de underlagt et regime (det nazistiske) hvor mord på jøder og andre, der ikke lige passede ind, var i orden. Ergo har han (og andre) kun gjort, hvad der blev forventet og befalet.



Hold da op sikken dog et argument at komme med, det var jo netop det argument Eichmann brugte til sit forsvar ved processen i Israel i 1961.

Eichmann, der var medansvarlig for, at 6 - 8 mio mennesker blev myrdet i KZ-lejre, stillede sig også ved provessen hen og sagde, at han ikke følte sig skyldig, han havde kun gjort det, der var blevet ham anbefalet. Eichman blev dømt til døden og henrettet i 1962 i Jerusalem.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf icelady » 17. jun 2016, 13:09

annella skrev:
Hold da op sikken dog et argument at komme med, det var jo netop det argument Eichmann brugte til sit forsvar ved processen i Israel i 1961.

Eichmann, der var medansvarlig for, at 6 - 8 mio mennesker blev myrdet i KZ-lejre, stillede sig også ved provessen hen og sagde, at han ikke følte sig skyldig, han havde kun gjort det, der var blevet ham anbefalet. Eichman blev dømt til døden og henrettet i 1962 i Jerusalem.




Hvis du nu læser det igen, så bruger jeg det ikke som forsvar for manden, hvilket dit udbrud godt kunne få mig til at tro. :) Jeg konstaterer såmænd bare jeg kan forstå deres argument.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf annella » 17. jun 2016, 13:13

Jørn skrev:Jeg ser, at en mand på 94 år er i retten, fordi han var vagt i Auswitch ....

Ja, jeg har IKKE læst eller hørt ret meget. Om hvad han har gjort og ikke gjort.

Men det får vi vel mere at vide om, går jeg ud fra ...

Normalt, så synes jeg at krigsforbrydelser skal straffes.
Også selv om det er længe siden.


Men nu ham - Han var vagt. - Det var der nu mange der var.

Bl.a var 700-800 danske SS'er ansat i divers KZ lejre. + hvad de ellers lavede.

Og tusinder og tusinderne andre.

Er denne mand noget særligt ?

Ja, jeg ved det ikke.

Ved I noget ?

Men han var ikke Eikman eller nogen af de, virkelig store.

Mener ikke han skal slippe for sine gerninger i fortiden ...

Men er han nu også så meget værre, end alle de andre, der aldrig blev fundet, og aldrig bliver straffen.

Synes det er et dilemma ...

Hvad mener du / I ?



Den 94-årige Reinhold Hanning fik dommen for medhjælp til mord på mindst 170.000 mennesker i KZ lejren Auschwitz-Birkenau, flertallet af de myrdede var ungariske jøder.
0
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf annella » 17. jun 2016, 13:17

icelady skrev:
annella skrev:
Hold da op sikken dog et argument at komme med, det var jo netop det argument Eichmann brugte til sit forsvar ved processen i Israel i 1961.

Eichmann, der var medansvarlig for, at 6 - 8 mio mennesker blev myrdet i KZ-lejre, stillede sig også ved provessen hen og sagde, at han ikke følte sig skyldig, han havde kun gjort det, der var blevet ham anbefalet. Eichman blev dømt til døden og henrettet i 1962 i Jerusalem.




Hvis du nu læser det igen, så bruger jeg det ikke som forsvar for manden, hvilket dit udbrud godt kunne få mig til at tro. :) Jeg konstaterer såmænd bare jeg kan forstå deres argument.



Og DET argument har jeg ikke den mindste forståelse for. Selv ved Nürnberger processerne påstod alle anklagede, at de var uskyldige, ikke en eneste blev frifundet.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf icelady » 17. jun 2016, 13:20

annella skrev:

Og DET argument har jeg ikke den mindste forståelse for. Selv ved Nürnberger processerne påstod alle anklagede, at de var uskyldige, ikke en eneste blev frifundet.


Det er skam også fint for mig, du ikke har forståelse for det, for det viser jo at folk tænker forskelligt.

Edit: Og du behøver såmænd ikke opremse div retssager for mig; jeg forholdt mig udelukkende til din brug af "Hold da op....."
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf Slettet bruger » 17. jun 2016, 13:25

icelady skrev:Om han er værre eller bedre end andre, som lavede samme arbejde som ham, er vel underordnet. Nu er det ham, der er blevet fanget/anklaget.

Han fik 5 års fængsel, men jeg tror næppe han kommer til at afsone, grundet sin alder.


Og derudover, så kan jeg til dels godt forstå hvorfor han (og andre) har erklæret sig uskyldige. I deres optik var de underlagt et regime (det nazistiske) hvor mord på jøder og andre, der ikke lige passede ind, var i orden. Ergo har han (og andre) kun gjort, hvad der blev forventet og befalet.


Det er hans eget ansvar at han gør som det blev forventet og befalet, så det dur ikke som forsvar.

Så kan man jo bare sige at man var med i mafiaen og det forventedes at man var kriminel og myrdede folk, derfor er man uskyldig.
1
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf annella » 17. jun 2016, 13:29

icelady skrev:
annella skrev:

Og DET argument har jeg ikke den mindste forståelse for. Selv ved Nürnberger processerne påstod alle anklagede, at de var uskyldige, ikke en eneste blev frifundet.


Det er skam også fint for mig, du ikke har forståelse for det, for det viser jo at folk tænker forskelligt.

Edit: Og du behøver såmænd ikke opremse div retssager for mig; jeg forholdt mig udelukkende til din brug af "Hold da op....."



Det var nu TS der citerede Eichmann, og temaet er kedelige folk fra 2. verdenskrig bl.a. krigsforbrydelser, og dem var der mere end een af.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf Jørn » 17. jun 2016, 14:18

Tak - Jeg frikender, på ingen måde manden ...

"medhjælp til mord på mindst 170.000 mennesker" - Ja, sikkert .... Men det er han vel ikke ene mand om ?
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
annella
Indlæg: 723
Tilmeldt: 20. sep 2015, 04:25
Kort karma: 6
Likede indlæg: 343

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf annella » 17. jun 2016, 16:24

Jørn skrev:Tak - Jeg frikender, på ingen måde manden ...

"medhjælp til mord på mindst 170.000 mennesker" - Ja, sikkert .... Men det er han vel ikke ene mand om ?


Det siger oordene 'medhjælp til mord' at han ikke var.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf Slettet bruger » 17. jun 2016, 21:04

Det ville også være meget vanskeligt, for ikke at sige umuligt, at myrde 170.000 mennesker ene mand, selv James Bond eller Rambo ville få problemer.
1
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Kederlige folk fra 2. verdenskrig ...

Indlægaf Jørn » 18. jun 2016, 12:31

Det tror jeg på ....
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"