Ultimatummer

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Ultimatummer

Indlægaf Torn » 18. jun 2016, 14:03

Er det no-go at stille ultimatummer i et forhold?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ultimatummer

Indlægaf Sophies-mor » 18. jun 2016, 14:07

Det afhænger vel af hvad det er?
Men vi har jo alle ting, man ikke accepterer i et forhold? Så hvis man ikke bøjer af for modargumenter er det vel et ultimatum...
7
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Ultimatummer

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 14:10

Tja.

Hvis ens bedre halvdel gør noget, som er så voldsomt at man ikke kan leve med det, hvad er så alternativet? Man skal vel give ham/hende en chance for at kunne ændre adfærd.

Jeg har egentlig svært ved at se alternativet, hvis man er så langt ude, at forholdet ikke kan fortsætte hvis der ikke laves ændringer. Jeg ville så så vidt muligt altid forsøge at indgå i løsningen, støtte og hjælpe hvis det er nødvendigt. Men i sidste ende er der bare ting jeg ikke ville kunne leve med, og så bliver det jo et slags ultimatum? :)
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Ultimatummer

Indlægaf BlueBunny » 18. jun 2016, 14:16

Det kan man nok bedst vurdere. Det viser hvortil grænsen går. Den der stiller ultimatums skal så være parat til at følge det selv, ellers bliver det lidt vagt.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12187

Re: Ultimatummer

Indlægaf achillaxedprune » 18. jun 2016, 14:17

Det har jeg det OK med.

Jeg kan godt lide klare linjer... Så kan man melde ud, hvor man står og så kan den anden tage en beslutning ud fra dét. Jeg kan ikke se det frygtelige i det, men jeg ved af mange - især på debatten - virker til at være helt allergiske overfor konceptet.

Bom bom... Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har givet et ultimatum. Men jeg kunne sagtens forestille mig, at ende i en situation, hvor jeg sagde, at hvis x skete, så ville jeg gå. Og mene det.
3
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19645
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46290

Re: Ultimatummer

Indlægaf LadyFox » 18. jun 2016, 14:39

Nej, det synes jeg ikke. Ikke konstant og hele tiden, og hvis man stiller et ultimatum må man også være klar til at følge det til dørs hvis udfaldet IKKE ender som man håbede på, ellers er det jo bare tomme trusler og det er ingen tjent med.
Men jeg tror også på der kan opstå ting i et forhold som den ene part ikke kan leve i, men hvor det er værd ikke bare at smide forholdet ud inden man har prøvet at sige "hør her, det her det er enten eller.".

Jeg har selv stillet min kæreste et ultimatum, og han har valgt at indrette sig efter det. Det handlede også om alkohol. Min kæreste var ude i et misbrug, og det kunne jeg ikke holde til.
Senest rettet af LadyFox 18. jun 2016, 14:40, rettet i alt 1 gang.
6
...
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Ultimatummer

Indlægaf Mulan » 18. jun 2016, 14:39

Jeg vil gerne undsige et forhold, hvor man kommer derud, at et ultimatum overhovedet er nødvendigt for at kunne være sammen som et par. Så nej, ikke umiddelbart, da jeg ser det som det sidste desperate forsøg på at rette op på noget, der skulle være løst/arbejdet med før.
2
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Ultimatummer

Indlægaf Fru Sunshine » 18. jun 2016, 14:45

Hvis man er klar til at tage konsekvensen, kan man vel godt stille et ultimatum.
Der er nok noget, man ikke kan leve med hos en partner, og så må man jo være ærlig omkring det.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2147
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4981

Re: Ultimatummer

Indlægaf Anne Droid » 18. jun 2016, 14:47

Jeg blev en gang stillet et ultimatum. Det ville jeg ikke finde mig i og gik. Det havde han ikke regnet med.

Jeg går ikke ind for ultimatum i parforhold, men i situationen LogLady beskriver, kan jeg godt sætte mig ind i det og ville sikkert selv gøre det samme.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Ultimatummer

Indlægaf Tobywan » 18. jun 2016, 15:28

Det kommer selvfølgelig an på den helt specifikke situation og ingen regel uden undtagelse. Sådan helt generelt vil jeg sige nej - det har ingen steder at gøre i et forhold.

Hvis noget er så stort et problem at et ultimatum er nødvendigt, så bør man nok nærmere overveje om det er et forhold man faktisk bør fortsætte.

Man er sandsynligvis også nået et punkt hvor kommunikationen alligevel ikke fungerer, hvilket igen er en årsag til at der næppe er en fremtid.
2
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Ultimatummer

Indlægaf Sophies-mor » 18. jun 2016, 15:29

Anne Droid skrev:Jeg blev en gang stillet et ultimatum. Det ville jeg ikke finde mig i og gik. Det havde han ikke regnet med.

Jeg går ikke ind for ultimatum i parforhold, men i situationen LogLady beskriver, kan jeg godt sætte mig ind i det og ville sikkert selv gøre det samme.

Hvilken?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Ultimatummer

Indlægaf Aima » 18. jun 2016, 17:37

Forventninger i parforholdet er altså ikke det samme som ultimatummer. Definitionen af et ultimatum er, at der inden det afsættes, har været en konflikt eller en forhandlingsproces, så et ultimatum er ikke, at man skrider, hvis kæresten har bollet sin sekretær, et ultimatum er, at man skrider, hvis han gør det igen.

Bareligeforatsigedet.
25
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Ultimatummer

Indlægaf vibbsen » 18. jun 2016, 18:35

Jeg synes ultimatummer i parforholdet er OK....Hvis det er på den præmis som Aima fremlægger "Hvis du gør det igen - så er jeg den der er skredet"....

Og stiller man et ultimatum så skal man naturligvis være klar til at føre det ud i livet......Er man ikke klar til at skride hvis stodderen nogensinde igen knalder sin sekretær/slår hunden/lader være med at ringe når han er i byen. Så skal man ikke stille dem....

Min mand udtalte sig på et tidspunkt temmelig ufordelagtigt om min bror kæreste - som han iøvrigt aldrig har mødt over for sin egen bror og svigerinde. Der fik han besked på at jeg ville under ingen omstændigheder finde mig i at han omtalte vores svigerinde på den måde over for nogen. Og at det ikke ville ske igen.
Det var ikke et ultimatum. Det var en klokkeklar forventning. Og den fes lige ind på lystavlen kunne jeg se......
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Ultimatummer

Indlægaf musel » 18. jun 2016, 19:57

Tobywan skrev:Det kommer selvfølgelig an på den helt specifikke situation og ingen regel uden undtagelse. Sådan helt generelt vil jeg sige nej - det har ingen steder at gøre i et forhold.

Hvis noget er så stort et problem at et ultimatum er nødvendigt, så bør man nok nærmere overveje om det er et forhold man faktisk bør fortsætte.

Man er sandsynligvis også nået et punkt hvor kommunikationen alligevel ikke fungerer, hvilket igen er en årsag til at der næppe er en fremtid.


Helt enig i alt hvad der skrives her. Jeg kan ikke forestille mig at stille min kæreste et ultimatum, for det ville betyde at vi allerede var derude, hvor han har gjort eller gør noget der har fået mig til at miste respekten for ham, eller tilliden til ham og vores forhold. Hvis han blev alkoholiker eller fik et alkoholproblem ville jeg heller ikke stille ham et ultimatum. Jeg ville forsøge at hjælpe ham ud af det og være der for ham og hvis det ikke hjalp, så ville jeg tage mine ting og gå. Men jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg ville stille ham et ultimatum om "mig eller alkoholen", for det vil for mig blot være tilkendegivelsen af, at der ikke er noget at gøre.

Men igen, ingen regler uden undtagelser, så jeg skal da ikke udelukke at det kan ske, jeg har bare virkelig svært ved at forestille mig det.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Ultimatummer

Indlægaf Sangius » 18. jun 2016, 20:01

musel skrev:
Tobywan skrev:Det kommer selvfølgelig an på den helt specifikke situation og ingen regel uden undtagelse. Sådan helt generelt vil jeg sige nej - det har ingen steder at gøre i et forhold.

Hvis noget er så stort et problem at et ultimatum er nødvendigt, så bør man nok nærmere overveje om det er et forhold man faktisk bør fortsætte.

Man er sandsynligvis også nået et punkt hvor kommunikationen alligevel ikke fungerer, hvilket igen er en årsag til at der næppe er en fremtid.


Helt enig i alt hvad der skrives her. Jeg kan ikke forestille mig at stille min kæreste et ultimatum, for det ville betyde at vi allerede var derude, hvor han har gjort eller gør noget der har fået mig til at miste respekten for ham, eller tilliden til ham og vores forhold. Hvis han blev alkoholiker eller fik et alkoholproblem ville jeg heller ikke stille ham et ultimatum. Jeg ville forsøge at hjælpe ham ud af det og være der for ham og hvis det ikke hjalp, så ville jeg tage mine ting og gå. Men jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at jeg ville stille ham et ultimatum om "mig eller alkoholen", for det vil for mig blot være tilkendegivelsen af, at der ikke er noget at gøre.

Men igen, ingen regler uden undtagelser, så jeg skal da ikke udelukke at det kan ske, jeg har bare virkelig svært ved at forestille mig det.


Så er det vel også lidt et ultimatum, selvom man måske ikke direkte har formuleret det som et. Hvis han ikke stopper med at drikke, så forlader du ham. Ergo er det jo et ultimatum mellem dig eller alkohol.

Men jeg er enig - jeg kan heller ikke forestille mig at skulle give min mand et ultimatum, men i bund og grund er det vel hvad man gør, hvis man forlader manden for noget specifikt han gør, som han ikke evner at stoppe med. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Forhold og sex"