Black-outs ved alkoholindtag.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
kokkenok
Indlæg: 168
Tilmeldt: 27. jan 2016, 15:13
Kort karma: 8
Likede indlæg: 75

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf kokkenok » 18. jun 2016, 21:24

Blackouts ved aftener med stor festivitas kan tage mange former. Dee fleste af formerne er et spørgsmål om atitude, humør mm.
Det kan gå lige fra, heftig dans og megen munterhed, med begrænset alkohol indtag til de gange hvor melankolien og sentimentaliteten bliver sat i førersædet og man måske bare burde være blevet hjemme.

Så nej, blackouts siger i sig selv ikke noget, om et evt alkohol problem.
Kan man dokumentere et stort alkohol indtag, og en historie om man var aftenen store tudeprins(esse) og at man gør det jævnligt, så slulle man måske overveje ens alkoholindtag.

Personligt har jeg fået job(tilbud) i en brandert jeg absolut intet kan huske fra, men hvor tømmermændende dagen efter var små og vi var alle sammen enige om at det var en superfed aften og ikke nogen drama eller noget.

og for relativt nyligt, var jeg på den fedeste aften i det latinamerikanske dansemiljø her hvor jeg bor, hvor jeg fra kl 18-12, brugte 700 kr, hvor det bare var sjov, spas og god mad i 18 timer - med begrænset alkohol indtag, og stor sjovhed - Hvilket for mig også er en blackout.
0
"She stands before you naked. You can see it, you can taste it, And she comes to you light as the breeze.
Now you can drink it or you can nurse it, It don't matter how you worship. As long as you're Down on your knees."
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Persnikedy » 18. jun 2016, 21:46

En gang eller 2, og jeg syndes det var utrolig uhyggeligt. Jeg har heldigvis altid været sammen med venner og selvom vi var 15 var vi ansvarsfulde nok til at ingen af os endte på sygehuset eller med at gøre noget farligt/dumt. Jo, dumme ting blev sagt, men siden vi alle var plørefulde så var man jo lidt ligeglad, drama fantes bare ikke.

Siden jeg var teen er det ikke sket og det kommer heller ikke til at ske igen. Det er alt for uhyggeligt og ubehageligt
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf vibbsen » 18. jun 2016, 22:11

Jeps. Og det er bl.a. årsagen til at jeg ikke drikker vodka. 3 vodka shot og jeg får blackouts. Ikke fordi jeg bliver skidestiv og ingenting fatter. Nej, det er langt mere uhyggeligt. Jeg kan bare ikke huske noget.
Det værste jeg har prøvet var at vågne op efter at have fået hvad der svarer til 6 cl vodka....Og ikke ane hvordan jeg var kommet i seng og hvem der havde taget tøjet af mig. Det viste sig at det havde jeg selv gjort. Jeg havde siddet og snakket med en af de andre i selskabet. Så havde jeg meddelt at jeg var træt. Havde taget mit tøj af og var hoppet ned i min sovepose. Jeg havde på ingen måde virket specielt beruset eller på nogen måde desorienteret. Jeg kan den dag idag - Og det er noget der ligner 20 år siden - intet huske.
Inden da havde der været et par andre episoder hvor jeg ikke kunne huske store dele af aftenen fordi jeg havde fået et par sorte svin eller en vodka og juice. Og jeg besluttede mig derfor for at stoppe helt med at drikke vodka. Det virkede bare ikke særlig fornuftigt at indtage noget der har den virkning....

Idag drikker jeg stadig ikke shots eller andre vodka drinks. Til gengæld så kan jeg bæller nærmest uanede mængder Gin & Tonic uden at få det dårligt. ....
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Aima » 18. jun 2016, 22:50

Det kan godt passe, at nogle har oplevet black-outs efter relativt få (stærke) genstande, for det er noget med, tendensen til black-outs skyldes, hvor hurtigt kroppen er i stand til at optage alkohol/spiritus. Det kan variere fra person til person og fra gang til gang hos den enkelte, og andre faktorer som fx. hvad og hvor meget man har spist, om man har fået nok søvn og den slags, kan vistnok også spille ind på kroppens modstandsdygtighed. Jeg mener også, det er noget med, kulsyredrikke, får kroppen til at optage alkoholen hurtigere. Så i princippet kan man godt føle sig moderat beruset, altså det er vel de færreste der bliver hønefulde på 3-4 genstande, og stadig opleve black-outs, hvis man drikker det hurtigt og kroppen optager det hurtigt.

Der er også nogle, der aldrig oplever black-outs, fordi de altid når at blive dårlige inden og derfor stopper indtaget.

Jeg kan godt opleve, at nogen fortæller mig noget fra en fest eller bytur, som jeg først genkalder mig i det øjeblik, jeg får det genfortalt, det er ikke rigtige black-outs, det er mere sådan lidt en småslørret tilstand.

Et ægte black-out oplevede jeg for første gang, som 31-årig, og var ret chokeret. Fire uger efter, altså første gang efter black-outet jeg drak igen, skete det endnu engang, selvom jeg syntes, jeg passede på. Det var i februar/marts og jeg drak ikke resten af året. Det er tre år siden nu, og jeg har siden drukket både alkohol og shots adskillige gange uden det er sket igen, men jeg passer virkelig også på og er meget opmærksom på at tage det stille og roligt, så kroppen kan følge med. Det var også derfor, jeg googlede det dengang, for selvom jeg havde hørt om det var sket for andre masser af gange, så syntes jeg simpelthen det var så ubehageligt. Jeg kan ellers gode lide at ryge lidt ud af kontrol og slippe hæmningerne på den måde, jeg føler, når jeg er påvirket af alkohol, jeg har det aldrig nederen over, når jeg har danset i bare fødder, haft en dyb heart-to-heart-snak med random dame på toilettet eller fortalt min kebabmand, jeg elsker ham, jeg synes det er ret nice at være i den tilstand, faktisk, også i retrospekt. Men de der black-outs var decideret modbydelige, jeg havde det lidt som om der var perioder, hvor jeg ikke havde fandtes. Brrrh! Aldrig igen.
4
I'll stick with hell no's and headphones...
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Giraffie » 18. jun 2016, 23:37

2 gange har jeg oplevet det. Begge gange som teenager. Den anden gang var der i et par timer, men første gang jeg oplevede det var 6 timer helt forsvundet fra min hukommelse.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Evapeva » 18. jun 2016, 23:38

JoyNips skrev:Aldrig. Som 15-årlig oplevede jeg dog at falde i søvn hængende over toilettet efter at have knækket mig og blive båret i seng uden at registrere det, men det er også det tætteste jeg kommer på et blackout.


Har oplevet præcis dét ovenfor - og ellers et enkelt blackout mere i mine teens. Men aldrig siden.

Min lillesøster på 27 har ikke rørt alkohol i nogle år nu, fordi hun hele tiden fik blackouts og vågnede op ved siden af trælse fyre og den slags. Det må bestemt ikke være skægt, men det er alligevel også en drastisk vej at gå uden så meget som at spekulere i andre veje...?

Jeg tænker umiddelbart, at blackouts må hænge sammen med overdrevet alkoholindtag. Altså at man en aften drikker en del mere end sanserne kan kapere, og derfor lukker de ned. Men jeg aner det ikke. :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Aima » 19. jun 2016, 02:04

Evapeva skrev:
JoyNips skrev:Aldrig. Som 15-årlig oplevede jeg dog at falde i søvn hængende over toilettet efter at have knækket mig og blive båret i seng uden at registrere det, men det er også det tætteste jeg kommer på et blackout.


Har oplevet præcis dét ovenfor - og ellers et enkelt blackout mere i mine teens. Men aldrig siden.

Min lillesøster på 27 har ikke rørt alkohol i nogle år nu, fordi hun hele tiden fik blackouts og vågnede op ved siden af trælse fyre og den slags. Det må bestemt ikke være skægt, men det er alligevel også en drastisk vej at gå uden så meget som at spekulere i andre veje...?

Jeg tænker umiddelbart, at blackouts må hænge sammen med overdrevet alkoholindtag. Altså at man en aften drikker en del mere end sanserne kan kapere, og derfor lukker de ned. Men jeg aner det ikke. :gruble:


Der er vildt meget på Google om det :)

Jeg forstår godt din søster i øvrigt, da det skete første gang for mig, var jeg 100% overbevist om, det var et engangstilfælde og at det aldrig ville ske igen, da det skete anden gang, var jeg fuldstændig overbevist om, jeg ikke ville drikke mig fuld de næste 10 år, også selvom min veninde som havde været med begge aftener forsikrede mig om, at jeg virkede helt normal og i øvrigt sagde, hun havde set mig MEGET mere fuld end dét masser af gange. Når jeg rammer over min grænse, plejer jeg altid at være sådan "Jeg er for fuld. Jeg skal hjem. Lige nu!" og så er jeg den der er skredet. De aftener mærkede jeg ikke det der, jeg lavede ikke snigeren, hvor jeg stak af i en taxa uden at sige farvel eller fik nogen til at følge mig hjem. Den ene gang delte min veninde og jeg en taxa hjem da byen lukkede og den anden gang har jeg siddet med tre veninder og spist pizza og fulgtes med de to af dem hjem, begge gange er de sidste timer af natten fuldstændig væk, ikke slørret eller fjernt men totally gone, som om det ikke er sket. Jeg synes stadig det er langt mere grænseoverskridende at tænke på, end på dengang jeg stod på et morgenværtshus i Ølgod og optrådte spontant med Rollo og Kings 'Dyt i bamsen' for en flaske Jägermaister.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Aima » 19. jun 2016, 02:07

^ Og det er en sang ik'os'. Jeg sang en Rollo og King-sang der hedder 'Dyt i bamsen'. Det var dét, jeg fik en flaske Jägermeister for. At synge.
Bare lige for at slå det fast :)
7
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Novella » 19. jun 2016, 04:16

Jeg har prøvet blackout - da jeg var 17-19 år og i allerhøjeste grad havde en problematisk alkoholadfærd. Det kan man sgu da ikke blive ved med?
3
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19617

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Animi » 19. jun 2016, 04:35

Jeg har haft et par blackouts, i min gymnasietid. Det er selvfølgelig ikke særlig sjovt dagen efter, for jeg kan bedst lide at huske hvad jeg har lavet. Men sket er sket, og siden jeg hverken kom til skade, gjorde skade på andre, blev ubehagelig, hidsig, voldelig og ikke gjorde min omgangskreds bekymret, så gider jeg ikke slå mig selv oven i hovedet med det og gøre det til noget større end hvad jeg personligt synes det er.
Jeg har ikke og har aldrig haft en problematisk alkoholadfærd.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Lulu » 19. jun 2016, 05:54

Minionine skrev:Jeg har prøvet min del af blackouts, hvor jeg ikke lige kan huske hvordan jeg er kommet hjem og sådan. Det er dog ved at være længe siden sidst nu. Jeg tager det ikke så tungt. De fleste jeg kender, har også prøvet det og så griner vi bare lidt af hinanden.
Egentlig lidt imponerende, hvordan jeg kan finde hjem, tage nattøj på og lægge mig under dynen, bare på instinkter :D


Jeg er også imponeret over, at uanset hvor fuld jeg har været når jeg er kommet hjem, så har jeg taget min make-up af, børstet tænder, lagt mit tøj sammen ( :stoned: ), taget nattøj på og gået i seng.
Det var dog sjældent jeg kunne huske at have gjort det dagen efter, før jeg kom ud på badeværelset og så vatrondeller med make-up ligge på håndvasken, en tandbørste der ikke lå, hvor dens plads normalt var og så mit tøj pænt foldet sammen (som jeg forøvrigt kun gør med rent tøj og aldrig med tøj jeg har haft på).
Det er skisme noget mærkeligt noget at vågne op til.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf BlueBunny » 19. jun 2016, 06:45

Jeg er overrasket over hvor mange der har prøvet det, og som tilsyneladende tager så let på det.

Black out er et voldsomt tegn fra kroppen om at sige fra. Samtidig gør det en ude i stand for at sige fra, og ikke mindst nævnes episoder hvor nogen har ageret uhensigtmæssigt over for andre. Måske overskrides andres grænser.

Jeg mener man har ansvar for egne handlinger, derfor vil jeg ikke bevidst sætte mig i en situation hvor jeg ikke kan styre dem. Jeg kan styre dem under "normalt" alkoholindtag. Ved blackout et til to gange, så bør grænsen kendes og ikke overskrides.
2
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3667
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1204
Likede indlæg: 12189

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf achillaxedprune » 19. jun 2016, 06:50

Angelina skrev:Jeg mener også at denne her hyldest af blackouts der foregår her i tråden, hvor man synes det er direkte morsomt, viser hvor forstyrret vores alkoholkultur her i landet er.


Hyldst af blackouts i tråden? :forvirret: Den kan jeg godt nok ikke få øje på.
10
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 478
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Sukisaki » 19. jun 2016, 06:58

Jeg har prøvet det 3 gange med flere års mellemrum. Det er heller ikke fordi jeg har lavet noget slemt, men synes også at det er virkelig ubehageligt!
Alle gangene holdt jeg et par måneders "alkoholfri" efterfølgende, og efter sidste gang (for 6-7 år siden) har jeg også lært at sige nej til tequila HVER gang det bliver tilbudt, og prøver at undgå shots.

Hvis det er noget der sker flere gange, og man ikke tilpasser sin opførsel for at undgå det - ja, så synes jeg at det kan tyde på at man har et problem.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Black-outs ved alkoholindtag.

Indlægaf Fru Sunshine » 19. jun 2016, 07:10

Som meget ung har jeg haft blackouts, men det er bestemt ikke noget, jeg morer mig over.

Jeg har haft et som voksen, og det synes jeg faktisk heller ikke er så sjovt, men det gjorde alle dem, der oplevede mig i den brandert.
Jeg kan ikke huske, at jeg smed mig på bordet og skrålede:"Så er der helstegt pattegris" til mine forholdsvis nye kolleger, og jeg kan ikke huske, at jeg bad min mor holde trappen stille, så jeg kunne komme i seng.
Og selv om jeg godt kan grine af min adfærd, så synes jeg stadig ikke, det er sjovt, at jeg ikke kan huske det.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"