Lærere! Kom hid!

Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Lærere! Kom hid!

Indlægaf Neenah » 18. jun 2016, 14:03

Yes yes. Jeg er begyndt at gruble over mit nyeste problem, nu hvor jeg har fået et job :D

Så: lærere of debatten - om I er fra gymnasiet eller udskolingen - fortæl mig om jeres jobs. Især er jeg nysgerrig på at vide om hvordan I organiserer jeres undervisning, hvordan I helt konkret planlægger undervisning, ja i det hele taget hvor pokker man starter, når man er helt ny lærer og intet ved om undervisningsplanlægning, pædagogik, undervisningsformer og alt i den stil.

Har I nogle gode råd?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jun 2016, 16:28

Sæt dig ind i læringsmålstyret undervisning og færdigheds og vidensmål indenfor dit fag.
Planlæg al undervisning udfra det.


Hvis det er i folkeskolen forstås
0
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Neenah » 18. jun 2016, 17:08

Bimmerdyret skrev:Sæt dig ind i læringsmålstyret undervisning og færdigheds og vidensmål indenfor dit fag.
Planlæg al undervisning udfra det.


Hvis det er i folkeskolen forstås


Det er i gymnasieskolen.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jun 2016, 17:19

Neenah skrev:
Bimmerdyret skrev:Sæt dig ind i læringsmålstyret undervisning og færdigheds og vidensmål indenfor dit fag.
Planlæg al undervisning udfra det.


Hvis det er i folkeskolen forstås


Det er i gymnasieskolen.


:lol: så bare se bort fra mit indlæg
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2823
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Torn » 18. jun 2016, 17:45

Der findes med garanti en facebookguppe for landets engelskundervisere på gymnasiet. Jeg ved dog ikke, hvad den hedder.

Jeg ville kigge grundbøger igennem og sammenholde dem med bekendtgørelsen. Skabe forløb ud fra det.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jun 2016, 19:04

Ellers tjek og søg inspiration her:

http://www.emu.dk/omraade/stx/fag/engelsk
0
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. jun 2016, 12:05

Først og fremmest... Er det STX/HF/HHX/HTX eller EUX?

Dernæst: UVM.dk. Find dit fag under den rigtige uddannelse og læs de to dokumenter, der ligger der (til HHX ligger der eksempelvis to til alm, en der hedder LÆREPLAN og en, der hedder VEJLEDNING, begge får du brug for og de er rigtig gode til at sætte dig ind i, hvad der forventes, eleverne kan når du er færdig med at undervise dem.)

Du vil se, at der er visse krav til undervisningen. Der er faglige mål og der er kernestof. Dette er to vigtige ord, for det er det, eleverne skal kunne når du engang slæber deres kollektive bagdele med til eksamen, og hvordan de skal lære det. På HHX er de faglige mål:
– forstå varierede former for autentisk engelsk
– anvende et bredt alment og fagligt ordforråd og en varieret syntaks i kombination med sikker beherskelse af grammatikkens hovedregler
– anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling
– anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder med henblik på udvælgelse af stof og benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
– anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster
– anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– anvende relevante hjælpemidler til erhvervelse, vurdering og formidling af ny viden om sprogområdet og globale sammenhænge
– redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om almene, litterære, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede emner
– formulere forskellige teksttyper skriftligt, herunder oversættelser, resumeer, interne og eksterne forretningsmeddelelser og længere, selvstændige fremstillinger af komplekse problemstillinger og emner.


og kernestof er:
– det engelske sprogs grammatik, lydsystem, ortografi, idiomatik, ordforråd og orddannelse
– almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer
– faglige tekster, nyhedstekster og elektronisk baseret materiale, der behandler emner inden for marketing, international økonomi, kultur og samfundsforhold
– tekster af væsentlige engelsksprogede forfattere inden for de litterære hovedgenrer
– centrale tekster og elektronisk baseret materiale, der tilsammen giver et portræt af det moderne Storbritannien og USA omfattende historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold
– tekster og elektronisk baseret materiale om historiske og aktuelle forhold i andre dele af den engelsktalende verden.


Hvordan du dækker det hele ind er fuldkomment op til dig, bare du har det hele med! Jeg vil dog ikke foreslå dig at du bruger tre år på at se film! ;)

Third: Er du på Facebook? Meld dig ind i gruppen "Engelskundervisere på de gymnasiale uddannelser". Vi kommer med gode råd til forløb og hjælper med at finde eksamenstekster, når man står og mangler noget i sidste øjeblik. Meget hjælpsom gruppe at have i baglandet.

Fourth: Hvis det er første gang, du skal være underviser, så bed om at få tilknyttet en mentor. Jeg fik en, men brugte hende aldrig, og det fortryder jeg bittert den dag i dag!
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. jun 2016, 12:32

Og til dit spørgsmål:
Fortæl mig om jeres jobs.

Jeg tog min uddannelse fordi jeg fanderme ikke skulle ud og være gymnasielærer.... Jeg fucking elsker mit job! Samarbejdet med eleverne og at skabe et forhold til hver af dem og se dem vokse med opgaven er fantastisk. Det er en fantastisk alder, for de starter som børn og sluttersom små voksne...!

Mine tre første hold dimitterer på fredag og jeg har bedt mine hockey-knejter have Kleenex med til deres engelsklærer!

...hvordan I organiserer jeres undervisning...

Forløb. Jeg kører forløb om noget bestemt. Det kan være USA eksempelvis. Så har vi dækket en af målpindene fra ovenstående. Så skal vi finde ud af HVAD om USA der skal dækkes ind. Jo mere du kan dække af kernestoffet i et forløb jo bedre. Så mit nye USA forløb til HHX har amerikansk historie og værdier, black history and the civil rights movement i 60erne, portræt af en amerikansk virksomhed med fokus på noget merkantilt, samt noget kulturanalyse med et portræt af den amerikanske sælger (Gesteland, mener jeg de hedder). har planer om at gøre det samme med UK.

...hvordan I helt konkret planlægger undervisning
Jeg er ret sikker på, at du vil få en uges tid før eleverne starter til at få dette på plads. Vi har i al fald en uge til forberedelse før undervisningen går i gang. Men hos mig starter jeg med et forløb, enten låner jeg et fra en kollega som jeg tilpasser mine behov, eller jeg bruger det som det er. Hvis du skal have 1. års vil der sikkert være et standard grundforløb, de skal følge det første par måneder før de endelig lægger sig fast på studieretning. Nogle uddannelsesinstitutioner har faste forløb alle eleverne skal igennem for årene, hos andre er det mere frit. Vores HTXere har det samme i engelsk, lige gyldigt hvilken studieretning de er på, mens vores HHXere kun har grundforløbet til fælles.

Så jeg planlægger et forløb, og så planlægger jeg undervisningen en uge af gangen ud fra de forløb. Det kan SERIØST godt betale sig at køre parallel forløb med to klasser, for det mindsker den generelle forberedelsestid en del. Lektier giver jeg for ugen før med en generel ide til hvad jeg vil have eleverne til at foretage sig i den time og forberedelse til selve timen laver jeg dagen før.

...hvor pokker man starter, når man er helt ny lærer og intet ved om undervisningsplanlægning, pædagogik, undervisningsformer og alt i den stil.
Du starter med at tage en dyb indånding og så slapper du heeeeeeeeeeelt af...

Der er INGEN, der forventer, at du kan det hele fra dag et, og at du er forberedt til de næste tre år når du starter på din første dag! Heck, når jeg starter til August har jeg kun forberedt frem til jul, for længere kan jeg slet ikke overskue at tænke! Men det kommer lige så stille og rolig. Spørg også andre lærere, om du må komme med ind og se deres undervisning. Jeg er en MEGET anderledes lærer end mine kolleger med 25 års erfaring er det, og jeg er også en meget anderledes lærer end mine jævnaldrende. man lærer meget af at se på, hvad andre laver.

Lad være med at gå i panik. At der er ting, du ikke forstår inden for dit eget felt er meget normalt... Tro mig, jeg har lange snakke med kolleger om grammatikspørgsmål! Jeg er nemlig skidegod til at bruge engelsk grammatik, men at forklare hvorfor tingene er som de er... ja, den var straks værre! Det bedste du kan gøre er at indse, at det er lige så meget en læringsproces for dig, som det er for dine elever.

Jeg startede med et enkelt hold for tre år siden: 18 tømrere/snedkere/murere på min skoles første EUX hold... De elever jeg underviser nu er væsentligt pænere opdraget end de 18 knejter var, men vi kom sq igennem alligevel ;)

Dernæst: Trust your gut and trust your abilities! For mig personligt var det vanvittigt grænseoverskridende at stå med ansvaret for først 18 elevers engelskuddannelse, senere 46... og senere igen 78... jeg har haft 125 elever i år. Du vil have elever, der elsker det du laver, og du vil have elever, der bruger timerne på Hearthstone i stedet, fordi de ikke gider. Du vil have elever, der dukker forberedt op, du vil have elever der aldrig har deres bog med til timen. Det er ikke dit ansvar at få dine elever til at læse, det er deres.

Pædagogik pakker du også helt væk... Start med at indse, at det at lære fra sig mere eller mindre bare er at forklare og få folk til at tænke selv. Der startede jeg. Find inspiration fra dine egne lærere og dine kolleger... Og husk at der findes noget der kaldes Death by Power Point... En af mine kolleger har powerpoint præsentationer på over 100 slides... Mine elever stønner højlydt hvis jeg har over ti med... Så indse at du skal have noget forklaring, du skal have noget, hvor de arbejder i grupper, noget hvor de arbejder solo, noget gennemgang på klassen enten kun med dig eller hvor eleverne byder ind (hvis det er de samme fem der markerer, så "harpunerer" man, ofte har de svaret, ellers kan du bede om et kvalificeret gæt) eller matrix-grupper... Jeg leger meget med mine elever... Så alle tanker om pædagogikm glem dem for nu... der er nok at se til som ny. Hvis du skal overveje den slags også, bliver du skør i låget.

Jeg skal i PG til næste år, og jeg er først begyndt at overveje den slags nu. Hvis du vil, kan du gøre det, at du til hver tekst eleverne har læst til timen, laver en rød, en gul og en grøn opgave. Eleverne vælger så en farve, hvor rød er svær, gul medium og grøn let. På den måde gennemgår eleverne samme tekst på tre forskellige niveauer, der passer til deres læringsniveau.

Og det var cirka hvad jeg havde at sige...
Senest rettet af Thitida-No-Chey 19. jun 2016, 12:37, rettet i alt 2 gange.
4
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Thitida-No-Chey » 19. jun 2016, 12:32

Og jeg så lige at jeg af egocentriske grunde gik ud fra at du var engelsklærer, men der findes vanvittigt mange gymnasielærergrupper på Facebook... :) So go for it :P
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Rasmus
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jul 2016, 18:50
Kort karma: 1
Geografisk sted: Skive
Likede indlæg: 5
Kontakt:

Re: Lærere! Kom hid!

Indlægaf Rasmus » 4. jul 2016, 18:16

Først og fremmest: Tillykke med jobbet :) Det er hårdt at starte som gymnasielærer, men det er også et helt fantastisk arbejde!

Jeg har aldrig været tilhænger af gennemstruktureret undervisning, så jeg detailplanlægger sjældent min undervisning. Jeg laver overordnede forløbsplaner med hvilke temaer vi skal omkring i forløbet, samt hvilke kernebegreber der skal falde på plads i løbet af forløbet.

Derfra bliver det noget mere ad hoc, hvor jeg i høj grad tager udgangspunkt i dagsaktuelle sager og lignende for at lave undervisningen vedkommende....det er nok her jeg skal nævne at jeg underviser i samfundsfag(og historie, men det er kun som fjern-undervisning pt, så helt anden faglighed der kommer i spil der)

Jeg ville, som andre er inde på, starte med at kigge lidt i engelsklærernes del og stjæl på facebook, og ellers trække på dine kommende kolleger.
Hvis du gerne vil være meget forberedt til timerne i starten(Det var jeg også selv), så snak med de kolleger der netop har været i pædagogikum, de har sikkert en del grundige forløbsbeskrivelser.

Når du har overblik over kernestof og faglige mål, så se om du ikke kan tilpasse dem så du rammer nogle af dine egne interesseområder, i hvert fald i nogle af forløbene...undervisning er bare så meget bedre, både for dig og dem, når du brænder for det du underviser i.

Hvilken skoleform er det, jeg mener du skrev noget om handelsgymnasier i jobjagtertråden?

Det lyder som om du ikke skal starte i pædagogikum, så forsøg at komme på kurset for årsvikarer(selvom du er fastansat), det giver en ok ballast indtil du kommer i pædagogikum.

http://www.gl.org/loenogans/Nygymnasiel ... /Hjem.aspx Læs lidt om det her.

Hjemmesiden vil jeg i det hele taget opforde dig til at kigge grundigt igennem, det er gymnasielærernes fagforening, og du kan få rigtig meget støtte i praktiske spørgsmål hvis du bruger dem. Sørg også for at bruge din TR på arbejdspladsen når du bliver presset i løbet af året...ikke mindst når du skriver at du er i en stilling på mere end fuld tid(!)
I forhold til dét, så skal du også lige sikre dig at du får løn for de timer du arbejder ud over fuld tid(er det mer-arbejde eller er du ansat i en norm på over 1.0?

Jeg kunne forestille mig at du er medlem af DM lige nu, så det er ikke sikkert du lige er klar til at skifte til GL før du er sikker på om gymnasielærerjobbet er noget for dig, men tag endelig kontakt til TR alligevel, for DM og GL har et fællesskab omkring den slags forhold(så tr fungerer i praksis som fælles-tr for dig også, han/hun kan bare ikke forhandle løn for dig, men det er nok heller ikke aktuelt første år)

Held og lykke med verdens bedste job! :)

/Rasmus
0
There are those who feel that fact and fiction are significantly less distinguishable than they used to seem to be.

Tilbage til "Job"