Skal jordbærboden fjernes?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf HerErJeg » 20. jun 2016, 20:07

Meget spændende sag. http://nyheder.tv2.dk/2016-06-19-jordba ... t-er-loegn
Den sædvanlige sang om regler er regler og altid skal overholdes til punkt og prikke.
Dog ualmindeligt påfaldende at det igen igen er skrankepaverne i Danmarks Naturfredningsforening der anmelder og svinger øksen.
Ikke noget med forbipasserende, kunder, naboer eller lokalsamfundet, så generelt er opbakningen til sådan et lille hus på plads. Hvem farer også hjem og snager i om alle rette tilladelser er indhentet?
Jeg synes ærgerligt talt, at antallet af æbletræer og gyngestativer og blomsterbede der har måttet lade livet er rigeligt højt, fordi DN har haft lange øjne eller siddet og gennemtrevlet luftfotos og krydstjekket med lovgivninger og paragraffer. De er skyld i utrolig meget lige gyldigt fnidder som ingen gavner og som kun skaber omkostninger.
Undskyldningen er jo at Danmark ville bukke under i det rene ragnarok, hvis ikke der blev håndhævet nådesløst. Vi ville sikkert kvæles i jordbærboder, hvis ikke det var fordi de alleredes findes. DN har bare ikke opdaget dem endnu.

Jeg kommer aldrig i livet til at blive medlem af sådan en omgang skrankepaveri.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. jun 2016, 20:47

deler absolut din betragtning...
De kunne godt overveje begrebet, at vælge sine kampe med omhu, - for ja, det bliver netop skrankepaveri for regelryttere, og grundlæggende ucharmerende og bare dumt. Brug energien der hvor det virkelig batter.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf landsbytossen » 21. jun 2016, 04:10

Det er så typisk. Folk gider ikke sætte sig ind i reglerne og når de opdager deres egen dumhed, klynker de i mederne. Her er det en salgsbod andre gange er det en p-afgift eller lignende, hvor fejlen ligger 100 % hos dem selv.
4
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Karkluden » 21. jun 2016, 04:17

landsbytossen skrev:Det er så typisk. Folk gider ikke sætte sig ind i reglerne og når de opdager deres egen dumhed, klynker de i mederne. Her er det en salgsbod andre gange er det en p-afgift eller lignende, hvor fejlen ligger 100 % hos dem selv.

Sådan har jeg det sgu også lidt. Vi har et familiemedlem, der brokker sig over p-bøder. Tja, dem får man jo ligesom som oftest pga. en selv.

Ja, det er en "lille" sag, men jeg synes bare folk skulle sætte sig ind i reglerne.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Modesty Blame » 21. jun 2016, 04:21

Det bliver sgu svært at håndhæve regler, når de er nødvendige, hvis vi bare skal ignorere dem, når regelbruddene bare virker ubetydelige nok.
9
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Anne Droid » 21. jun 2016, 04:29

Selvfølgelig skal den det. Alle andre i det åbne land må heller ikke bare bygge det de vil.
2
Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 21. jun 2016, 04:44

HerErJeg skrev:Meget spændende sag. http://nyheder.tv2.dk/2016-06-19-jordba ... t-er-loegn
Den sædvanlige sang om regler er regler og altid skal overholdes til punkt og prikke.


Jeg garanterer dig for at folk FOR ALVOR begyndte at pive, hvis kommunen besluttede sig for at sige "fuck reglerne, vi forvalter ud fra vores dagshumør og personlige meninger".

Dog ualmindeligt påfaldende at det igen igen er skrankepaverne i Danmarks Naturfredningsforening der anmelder og svinger øksen.


DN er kun the messenger. Det er folkene bag jordbærboden der har fucket up, og KUN dem. Alle andre har fulgt bogen. Det synes jeg er ret væsentligt at holde fast i.

Ikke noget med forbipasserende, kunder, naboer eller lokalsamfundet, så generelt er opbakningen til sådan et lille hus på plads. Hvem farer også hjem og snager i om alle rette tilladelser er indhentet?


De fleste synes generelt, at landzonerne skal være natur og idyl uden butikker og bygninger. Det er dén betragtning, som planloven beskytter på vegne af danskerne. Også dem der ikke råber højt.
11
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf HerErJeg » 21. jun 2016, 04:50

Hvis boden kan løftes på en lastbil og fjernes når sæsonen er slut? Hvad så? Skal man så gennem møllen med byggetilladelse og landzonetilladelse hver eneste sommer? Det er jo dybt latterligt.
Hvad definerer et byggeri egentligt? Hvis der er et stort bord med et halvtag skruet på det ene sæt bordben, er det er byggeri? Det står på jorden og der er tag. DN vil jo sikkert også synes den skal fjernes.

Generelt synes jeg DN bruger alt krudt på at gå efter dem de ikke kan lide. Landbrug i særdeleshed.
Da siloen med gødning brændte i Fredericia og kvælstof løb ud i Lillebælt, der var de straks ude og kræve landmændenes kvælstofkvote beskåret tilsvarende. Det er ikke nogens skyld, og hvis vi over i den slags forholdsregning når der sker noget, så vil det være ulideligt for alle at være her.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf fisken80 » 21. jun 2016, 04:51

I Bogense på Nordfyn er der en mand, der har brugt over 100.000 kroner på nye vinduer, der desværre har vist sig at være i strid med lokalplanen, så nu skal hele lortet skiftes igen... Surt ja, hans egen skyld JA.

Jeg er så hamrende træt af, at mange mennesker i det her land mener, at love og regler kan bøjes og vinkles så de passer i deres kram. Nej, venner, sådan fungerer det måske i visse bananstater, men det her er Danmark. Hvis man er utilfreds må man arbejde på at få lovene ændret, og det gør man ikke ved bare at bryde dem og tænke "Jeg må godt"
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. jun 2016, 05:05

Jeg synes, at ejeren argumenterer så dårligt for, hvorfor han ikke har søgt tilladelse (det med at slå en streg), at jeg øjeblikkelig får ham mistænkt for bevidst at have tænkt "går den, så går den", og den indstilling kan jeg generelt ikke acceptere, da den tyder på manglende forståelse for, at reglerne findes, fordi det netop ikke ville være en skid ubetydeligt, hvis alle bare begyndte at klampe landskabet til med, hvad de nu lige har lyst til.

I stedet for at starte en underskriftsindsamling havde det klædt ham at pakke boden sammen og erkende, at han var blevet opdaget, og at det er den risiko, han selv har valgt at løbe. Derefter kunne han så arbejde politisk for at få reglerne ændret, hvis det er det, han vil.
3
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Modesty Blame » 21. jun 2016, 05:28

Hvor mange af den slags huse skal der stilles op, før det bliver et problem? Hvis der ses bort fra et hus, hvordan skal man så nægte det næste?
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Tux » 21. jun 2016, 06:25

Det kan kun gå for langsomt med at få den bod væk, på samme måde som ulovligt opførte carporte skal væk. Når man ikke sætter sig ind i reglerne må man jo tage konsekvensen i stedet for at håbe på at ingen opdager en..
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Akehurst2 » 21. jun 2016, 08:04

HerErJeg skrev:Hvis boden kan løftes på en lastbil og fjernes når sæsonen er slut? Hvad så? Skal man så gennem møllen med byggetilladelse og landzonetilladelse hver eneste sommer? Det er jo dybt latterligt.
Hvad definerer et byggeri egentligt? Hvis der er et stort bord med et halvtag skruet på det ene sæt bordben, er det er byggeri? Det står på jorden og der er tag. DN vil jo sikkert også synes den skal fjernes.


Men hvis det er så ubetydeligt og midlertidigt, hvorfor så ikke bare søge en tilladelse med den begrundelse?
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf Kattefjæs » 21. jun 2016, 09:22

Jeg tvivler på at DN har personale til at sidde og lusekæmme hver kvadratmeter af det danske land for at finde folk med ulovlige jordbærboder som de kan kaste sig over. :lol: Mon ikke det i ganske mange tilfælde er helt almindelige borgere, som opdager den slags, som derefter informerer DN fordi de ikke selv har tid/ressourcer til at undersøge lokalplaner og gøre noget ved sagen? For nej, folk render jo ikke hjem og snager i om tilladelserne er indhentet. Det ville de i stedet bede fx DN om. Forståeligt nok.

Det er heller ikke mærkeligt at der ikke er nogen protester at høre i lokalsamfundet. Mandens reaktion er jo at lave en underskriftindsamling og være indigneret i medierne. Det er der nok ikke nogen der gider gå imod.

Med dét sagt, så er jeg umiddelbart glad for at man går op i at lokalplanerne overholdes, for ja, nogle gange kan de måske være restriktive og virke latterlige, men de beskytter også almindelige mennesker fra lige pludselig at få anlagt en udkigspost, en helikopterlandingsplads eller en racerbane i nabohaven. Det ville først være problematisk hvis man lavede lokalplaner og bagefter besluttede sig for at det da dybest set var ligegyldigt at overholde dem. Så kunne man give tilladelse til jordbærboder her og der fordi man havde lyst. Men hvad så hvis den næste sag var om en spontant anlagt legeplads eller andet som man så ikke var i humør til at se igennem fingre med? Hvordan vurderer man hvem som må bryde reglerne og hvem som ikke må?

Enten skal lokalplanerne overholdes, eller også skal de slet ikke eksistere, hvilket ville være markant værre. Manden i artiklen lyder som en typisk "går den, så går den"-type som dybest set ikke har gidet sætte sig ind i reglerne eller bevidst har valgt at ignorere dem, hvorefter han bliver påtaget fornærmet og giver sig til at hyle op om hvor dumme reglerne er i stedet for at erkende at han selv har begået en fejl.

Det er lige meget hvem som anmelder det. Lokalplanerne skal overholdes, og heldigvis for det da.
7
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Skal jordbærboden fjernes?

Indlægaf icelady » 21. jun 2016, 13:07

Så må folk jo bare køre længere efter deres jordbær og til vinter deres kartofler.

At de klasker en bod op, uden lige at tjekke om det er lovligt, er jo bare dumt.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"