Anyways: jeg står og skal købe en bil fordi jeg har fået et job, jeg skal pendle til hver dag. Finanserne er små efter et år på dagpenge, så det skal være den mest økonomiske løsning. I husstanden har vi i forvejen en bil - en Toyota Aygo fra 2012, som er købt brugt.
Alvidende bilmennesker: fortæl mig hvad jeg skal kigge efter - ny eller brugt? Mikrobil eller et nummer større? Hvilket mærke? Model? Årgang? Antal kilometer? Hvilket udstyr er nødvendigt?
Budgettet hedder absolut max 75.000 kr. og gerne under. Jeg skal køre 120 km om dagen - det hele på landevej. Fartpilot er et must. Jeg har selv tænkt i Skoda Citigo, Hyundai i10 eller VW up.
Finansiering: hvordan gøres det mest praktisk? Er det typisk ens egen bank, der er billigst, eller kan man finde billigere løsninger? Vi kan lægge 20.000 i udbetaling og vil gerne afvikle så hurtigt som muligt.
Forsikring: Er selskaberne til at forhandle med? Jeg har kørt bil mere eller mindre konstant siden jeg fik kørekort (pga. arbejde), men har aldrig ejet en bil før. Vil det give mig nogen fordele? Er der nogen selskaber der kan anbefales til førstegangsbilejere (eller til højt antal km. per år.