Kobe kød Godmorgen Danmark

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2016, 07:55

En food director fra MASH er i Godmorgen DK med en klump Kobe kød.
Super eksklusivt.

Godt nok.

Men måske forstår jeg ikke helt the fuzz over det. For dén klump han stod med, det var da smækfyldt med fedt.
Nærmest over-marmoreret i min optik og ikke meget kød.

Ja, køerne får massage og øl. Det gør ikke alle køer.

Men hvad gør det så eksklusivt, når man tager lige den klump kød han havde med, i betragtning?
A) det er ikke mainstream
B) det er dyrt
C) det tager tid.

Men...
(Igen ud fra klumpen i tv - kødet, ikke food directoren) det var jo langt mere fedt, end jeg havde forventet og ikke noget, som jeg umiddelbart ville glæde mig til at smage.
:gruble:

Anyone?
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Tobywan » 20. jun 2016, 08:06

Smagen - du kan slet ikke sammenligne det med et mere almindeligt stykke kød. Det er vitterligt markant bedre end selv et stykke virkelig godt traditionelt produkt.

Nu er gode bøffer generelt ikke for de fedtforskrækkede. Nøglen til smagfuldt kød, med saft og kraft i god kvalitet, ligger direkte i fedtmarmoreringen. Uden den får man nemt et tørt og smagsløst resultat. Kobe og tilsvarende gør lige netop det. men bare langt bedre.
8
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2016, 08:15

Tobywan skrev:Smagen - du kan slet ikke sammenligne det med et mere almindeligt stykke kød. Det er vitterligt markant bedre end selv et stykke virkelig godt traditionelt produkt.

Nu er gode bøffer generelt ikke for de fedtforskrækkede. Nøglen til smagfuldt kød, med saft og kraft i god kvalitet, ligger direkte i fedtmarmoreringen. Uden den får man nemt et tørt og smagsløst resultat. Kobe og tilsvarende gør lige netop det. men bare langt bedre.

Jo, men når du så på klumpen han havde med, vil jeg tro, at det var 90 % fedt, og 10 % kød.
Og jeg kan ellers netop godt lide en godt marmoreret bøf!
Men i det målestoksforhold?
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf JoyNips » 20. jun 2016, 08:16

Det er netop fedtmarmoreringen, der gør forskellen.

Jeg spiste både kobe og wagyukød (kobe er kun fra et bestemt område, nemlig Kobe, mens wagyu er den samlede betegnelse for det her kød) for nylig i Japan, og det er klart hypen og pengene værd. Både smag og tekstur er noget ganske særligt.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf JoyNips » 20. jun 2016, 08:26

Sophies-mor skrev:
Tobywan skrev:Smagen - du kan slet ikke sammenligne det med et mere almindeligt stykke kød. Det er vitterligt markant bedre end selv et stykke virkelig godt traditionelt produkt.

Nu er gode bøffer generelt ikke for de fedtforskrækkede. Nøglen til smagfuldt kød, med saft og kraft i god kvalitet, ligger direkte i fedtmarmoreringen. Uden den får man nemt et tørt og smagsløst resultat. Kobe og tilsvarende gør lige netop det. men bare langt bedre.

Jo, men når du så på klumpen han havde med, vil jeg tro, at det var 90 % fedt, og 10 % kød.
Og jeg kan ellers netop godt lide en godt marmoreret bøf!
Men i det målestoksforhold?
:gruble:


Den bedste klasse Kobe skal have omkring 80 % fedt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9490
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Sophies-mor » 20. jun 2016, 08:38

JoyNips skrev:
Sophies-mor skrev:
Tobywan skrev:Smagen - du kan slet ikke sammenligne det med et mere almindeligt stykke kød. Det er vitterligt markant bedre end selv et stykke virkelig godt traditionelt produkt.

Nu er gode bøffer generelt ikke for de fedtforskrækkede. Nøglen til smagfuldt kød, med saft og kraft i god kvalitet, ligger direkte i fedtmarmoreringen. Uden den får man nemt et tørt og smagsløst resultat. Kobe og tilsvarende gør lige netop det. men bare langt bedre.

Jo, men når du så på klumpen han havde med, vil jeg tro, at det var 90 % fedt, og 10 % kød.
Og jeg kan ellers netop godt lide en godt marmoreret bøf!
Men i det målestoksforhold?
:gruble:


Den bedste klasse Kobe skal have omkring 80 % fedt.

Ok tak.
:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Wizzze » 20. jun 2016, 09:00

Modsat fedtkanten som det kendes f.eks. fra en Entrecote så er fedtet i Kobe, intramuskulært. Når du tilbereder kødet så vil fedtet og smagen trænge ind i kødet. Det er på ingen måde et fedtorgie man ender med på tallerkenen, hvor en masse skal skæres fra.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Tobywan » 20. jun 2016, 10:15

Wizzze skrev:hvor en masse skal skæres fra.


Skæres fra?? :8:
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Wizzze » 20. jun 2016, 10:19

Tobywan skrev:
Wizzze skrev:hvor en masse skal skæres fra.


Skæres fra?? :8:


Jeg ved det godt, det var også et svært koncept for mig at acceptere, men der findes åbenbart mennesker der skærer fedtet af deres bøffer!! Ja jeg ved det lyder skørt og som som en skrøne, men det er altså sandt!! :8: :gisp:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Tobywan » 20. jun 2016, 10:19

Wizzze skrev:
Tobywan skrev:
Wizzze skrev:hvor en masse skal skæres fra.


Skæres fra?? :8:


Jeg ved det godt, det var også et svært koncept for mig at acceptere, men der findes åbenbart mennesker der skærer fedtet af deres bøffer!! Ja jeg ved det lyder skørt og som som en skrøne, men det er altså sandt!! :8: :gisp:


Det må være som at skære i eget kød :trist:
4
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Fru Sunshine » 20. jun 2016, 13:06

Tobywan skrev:
Wizzze skrev:
Tobywan skrev:
Wizzze skrev:hvor en masse skal skæres fra.


Skæres fra?? :8:


Jeg ved det godt, det var også et svært koncept for mig at acceptere, men der findes åbenbart mennesker der skærer fedtet af deres bøffer!! Ja jeg ved det lyder skørt og som som en skrøne, men det er altså sandt!! :8: :gisp:


Det må være som at skære i eget kød :trist:

Næh, men det er en ret effektiv måde at undgå fedtdiarré på ;)
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Skvatman » 21. jun 2016, 07:25

Købte noget engang fra Skagenfoods, det var simpelthen helt lyserødt af fedtmamorering - en fremragende smag. Og ungerne som normalt ikke er 100% vild med skærtkød/steaks osv lappede det i sig. Ja, ved det er en brist i min opdragelse af dem, at de ikke spiser alm steaks - arbejder på det.

Det har ikke den fedt-fornemmelse man kan få, ved at sætte tænderne i en fedtkant - som for NOGLE kan være herre klammo. Kan klart anbefale man prøver...
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Kobe kød Godmorgen Danmark

Indlægaf Myresluger » 21. jun 2016, 18:29

Jeg melder mig i koret... Kobe kød er intet mindre end fantastisk!!
1

Tilbage til "Mad og drikke"