Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Kommodedyret » 21. jun 2016, 18:39

Malina22 skrev:
fisken80 skrev:
Hewlett skrev:At anklage TS for at være hysterisk fordi hun er træt af og frustreret over at hendes hjem lugter af røg, synes jeg godt nok virker usympatisk.

Og hvordan ved man at der er en risiko for at man bliver generet at røg når man flytter ind i en lejlighed, hvis lugten ikke er der ved fremvisning af lejligheden? Banker man på hos over- og underbo samt eventuelle naboer fra andre opgange og forhører sig om de ryger? Ej...

Til TS: jeg kan godt forstå du er frustreret! Jeg kan huske at have læst en anden tråd som omhandlede samme problem. Her kom der forslag om at tætte eventuelle sprækker og revner i gulvpaneler, hvis røgen sivede op den vej igennem. Trænger røgen kun ind gennem vinduerne er du "heldig", så må du nøjes med at lukke vinduerne når han går i gang dernede.

Kan du evt. foreslå ham at han f.eks. ryger i den ene ende af lejligheden? Så kan du have vinduer åbne i den anden ende.


Fordi der findes folk der ryger.... derfor er der altid en risiko når man bor i lejlighed, medmindre man flytter ind i et røgfrit byggeri. Sådan er det nu engang.
Og jeg må indrømme jeg synes det er flabet at forsøge at bestemme hvor i folks hjem de må ryge.


Han må gerne ryge i sit eget hjem. Men skal jeg lukke mine vinduer, så han kan have sine åbne? Han burde bare lukke sine, da det jo så er indenfor hans egne fire vægge.


Læs mit indlæg :)
Hvordan kan du være sikker på at det ikke trænger op gennem gulvet og langs væggene?
0
Closure, closure, closure closure closure
Malina22
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. mar 2016, 23:20
Kort karma: 0
Likede indlæg: 7

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Malina22 » 21. jun 2016, 18:42

Fordi det er tydeligt at det kommer ind igennem mine vinduer? Det er jo nemlig når jeg gerne vil lufte ud, at det generer. Det stiger ikke op igennem gulvet.

P.s. Læs også gerne mine indlæg - har kommenteret på dette før.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19616

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Animi » 21. jun 2016, 18:48

Nej, han bør ikke lukke sine vinduer når han ryger, selvom det irriterer dig. Han gør jo ikke noget der er imod reglerne.
Jeg kan godt forstå at det irriterer dig, men det er jo et af de vilkår man må leve med når man bor i lejlighed. Så længe han ikke gør noget imod reglerne, er der ikke så meget at gøre andet end at flytte.
9
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Slettet bruger » 21. jun 2016, 18:55

Konstruktivt forslag

Billede
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Hewlett » 21. jun 2016, 19:29

fisken80 skrev:
Hewlett skrev:At anklage TS for at være hysterisk fordi hun er træt af og frustreret over at hendes hjem lugter af røg, synes jeg godt nok virker usympatisk.

Og hvordan ved man at der er en risiko for at man bliver generet at røg når man flytter ind i en lejlighed, hvis lugten ikke er der ved fremvisning af lejligheden? Banker man på hos over- og underbo samt eventuelle naboer fra andre opgange og forhører sig om de ryger? Ej...

Til TS: jeg kan godt forstå du er frustreret! Jeg kan huske at have læst en anden tråd som omhandlede samme problem. Her kom der forslag om at tætte eventuelle sprækker og revner i gulvpaneler, hvis røgen sivede op den vej igennem. Trænger røgen kun ind gennem vinduerne er du "heldig", så må du nøjes med at lukke vinduerne når han går i gang dernede.

Kan du evt. foreslå ham at han f.eks. ryger i den ene ende af lejligheden? Så kan du have vinduer åbne i den anden ende.


Fordi der findes folk der ryger.... derfor er der altid en risiko når man bor i lejlighed, medmindre man flytter ind i et røgfrit byggeri. Sådan er det nu engang.
Og jeg må indrømme jeg synes det er flabet at forsøge at bestemme hvor i folks hjem de må ryge.


Nu er det altså langt fra de fleste byggerier hvor røg er til gene for de andre beboere, selvom der bor folk som ryger i deres lejligheder.

Og så handler det ikke om at bestemme, det handler om at foreslå løsninger på et problem som er til stor gene for den ene part.
1
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Hewlett » 21. jun 2016, 19:40

Malina22 skrev:Fordi det er tydeligt at det kommer ind igennem mine vinduer? Det er jo nemlig når jeg gerne vil lufte ud, at det generer. Det stiger ikke op igennem gulvet.

P.s. Læs også gerne mine indlæg - har kommenteret på dette før.


Jeg må så være ærlig og indrømme at jeg troede problemet var større og at vi snakkede tobaksrøg som steg op igennem gulve, gulvpaneler osv.
1
Brugeravatar
Urtekussen
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:12
Kort karma: 1449
Likede indlæg: 16145

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Urtekussen » 21. jun 2016, 20:41

Køb ekstra mange cigaretter til ham, for at speede processen op.
3
2011
2015
2018
2020
2023
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Aima » 21. jun 2016, 21:54

Du får uanset ikke trumfet igennem, at manden kun må ryge i sin egen lejlighed, hvis han har lukket sine vinduer, det er fuldstændigt nyttesløst at bruge energi på, så hvad med i stedet at finde løsningshatten frem og søge mulighederne for et kompromis af en art?

Hvad med at foreslå ham, rygningen kun foregår ud af vinduerne på den ene side af bygningen? Så ryger han dér og du åbner vinduerne på den anden side. Går det godt, kan I jo udvide aftalen til, at fra morgen til eftermiddag ryger han ud af vinduerne på side A, fra eftermiddag til morgen, ryger han ud af side B, så kan du have vinduerne åbnet på skift.
Og er der kun én side på bygningen, kunne du jo foreslå, at I fik en times disponeringstid på skift. Nabo må ryge ud af vinduet mellem 8-9, 10-11, 12-13, 14-15, 16-17, 18-19, 20-21, 22-23, 00-1, 2-3, 4-5 og 6-7 og du kan så have åbne vinduer mellem 9-10, 11-12, 13-14, 15-16, 17-18, 19-20, 21-22, 23-24, 1-2, 3-4, 5-6 og 7-8.

Jeg forstår udmærket din frustration, men hvad forventer du, boligselskabet kan gøre? Bede manden stoppe med at ryge i sit eget hjem, eller kun gøre det med lukkede vinduer? Og hvis du derudover ser udover dit eget behov, synes du så helt oprigtigt, det ville være retfærdigt? Manden er ryger, det kan man jo mene om, som man vil, men det ændrer ikke på, det nu engang er sådan det er. Han bor i et samfund hvor det er tilladt at ryge, og medmindre man har bosat sig et sted med særlige foranstaltninger, så også i sit eget hjem, det får du nok heller ikke ændret på. Du har behov for åbne vinduer, din nabo har behov for at ryge, ville det i virkeligheden ikke være mest fair, at både dit og hans behov fik et hensyn?
3
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Aima » 21. jun 2016, 22:09

Hvordan i alverden skulle det kunne gøre noget som helst for TS' problem, at politiet bliver indblandet? Altså, hvad havde I tænkt jer, politiet skulle kunne gøre ved det konkrete problem, at manden ryger i sit eget hjem? De kan snuppe det hash han potentielt har liggende på tidspunktet, og så kan de give ham en bøde, hvordan skulle det gavne TS?
8
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. jun 2016, 23:03

Aima skrev:Hvordan i alverden skulle det kunne gøre noget som helst for TS' problem, at politiet bliver indblandet? Altså, hvad havde I tænkt jer, politiet skulle kunne gøre ved det konkrete problem, at manden ryger i sit eget hjem? De kan snuppe det hash han potentielt har liggende på tidspunktet, og så kan de give ham en bøde, hvordan skulle det gavne TS?


De konfiskerer i hvert fald næppe cigaretterne...
Jeg synes også, at det mest af alt leder tankerne hen på nabohævn, hvilket sjældent løser en konflikt.
3
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf vibbsen » 22. jun 2016, 06:05

DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Hvordan i alverden skulle det kunne gøre noget som helst for TS' problem, at politiet bliver indblandet? Altså, hvad havde I tænkt jer, politiet skulle kunne gøre ved det konkrete problem, at manden ryger i sit eget hjem? De kan snuppe det hash han potentielt har liggende på tidspunktet, og så kan de give ham en bøde, hvordan skulle det gavne TS?


De konfiskerer i hvert fald næppe cigaretterne...
Jeg synes også, at det mest af alt leder tankerne hen på nabohævn, hvilket sjældent løser en konflikt.


Faktisk vil jeg sige at det i dette tilfælde kan virke decideret konfliktoptrappende. Naboen har ligesom gjort sit standpunkt i denne her sag klart : Han har ikke tænkt sig at bøje sig for sin overbos krav om at han kun må ryge i sit eget hjem, såfremt han holder sine vinduer lukkede, således at hun ikke generes af hans røg når hun skal have dækket sit behov for at få luftet ud.

At begynde at blande politiet ind i sagen, vil jo ikke ændre på noget.
3
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Code71 » 22. jun 2016, 06:11

Hewlett skrev:Nu er det altså langt fra de fleste byggerier hvor røg er til gene for de andre beboere, selvom der bor folk som ryger i deres lejligheder.

Og så handler det ikke om at bestemme, det handler om at foreslå løsninger på et problem som er til stor gene for den ene part.


Så hvis det næste problem bliver at hun ikke kan li at han laver lasagne fordi hun ikke bryder sig om lugten. Så skal dit såkaldte kompromis være at hun får sin vilje?

Jeg ved godt hvordan jeg ville besvare en sådan "anmodning" Flyt eller lev med det
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf vibbsen » 22. jun 2016, 08:55

ShuruQ skrev:
DetSorteCirkus skrev:
Aima skrev:Hvordan i alverden skulle det kunne gøre noget som helst for TS' problem, at politiet bliver indblandet? Altså, hvad havde I tænkt jer, politiet skulle kunne gøre ved det konkrete problem, at manden ryger i sit eget hjem? De kan snuppe det hash han potentielt har liggende på tidspunktet, og så kan de give ham en bøde, hvordan skulle det gavne TS?


De konfiskerer i hvert fald næppe cigaretterne...
Jeg synes også, at det mest af alt leder tankerne hen på nabohævn, hvilket sjældent løser en konflikt.


Derudover er chancen for politiet overhovedet har bemanding, ressourcer og villighed til at køre ud for at konfiskere eksempelvis 3 gram hash en har til privat brug godt nok så forsvindende minimal at den er til at overse, specielt når man tænker på hvad de ellers afviser at blande sig i, netop pga ressourcemangel.

Udover det er jeg også enig at det nærmere vil ende udi en konfliktoptrapning end det modsatte og det er ingen vel interesseret i?


Og nu kan politiet jo heller ikke bare komme brasende ind i folks hjem og gennemrode deres ting for at finde eventuel hash. Vi lever i et retssamfund. Det vil kræve en ransagningskendelse. Og jeg gad nok se den dommer som udsteder en sådan på baggrund af en naboklage....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Oddinary
Indlæg: 573
Tilmeldt: 15. jan 2016, 16:08
Kort karma: 57
Likede indlæg: 679

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf Oddinary » 22. jun 2016, 09:07

Har han ingen beskæftigelse? Er det muligt at lade vinduer stå åbent, når han er udenfor hjemmet?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43983

Re: Naboens røg - jeg kan ikke mere!:'(

Indlægaf paint » 22. jun 2016, 09:14

Der er ganske enkelt ikke noget at komme efter mht. andre beboeres rygning i deres egen lejlighed, medmindre, at der er tale om en røgfri ejendom (som er et ret nyt og indtil videre ret sjældent fænomen)
Hér hvor jeg bor (andelsforening), er der tre lejligheder hvor man åbenbart var generet af røg fra nabo/underbo mv. De har selv bekostet en tætning af hulrum bag gulvpaneler samt en opkradsning af gulvfuger og ny fugemasse ilagt. Det har nemlig vist sig, at det er lige præcis dér, at røglugten kommer op i lejligheden. I ældre lejligheder, støder gulvbrædder ikke altid helt op til væggen, (men det skjules af gulvpanelerne) og hiver man panelerne af, kan man se større eller mindre åbne områder, hvor der er åbent direkte ned til etageadskillelsen (bærebjælkerne).
Det samme gælder under dørtrin, hvor gulvbrædderne f.eks ligger i én retning i det éne rum og i en anden retning i et tilstødende rum (f.eks en entré). Hér er der også åbne områder ned til etageadskillelsen, hvor røg og lugte kan sive op)
'Behandlingen' består i at man hiver alle gulvpaneler af og sprøjter ekspansionsskum ned i hulrummene og efterfølgende skærer det overskydende 'skum' (som nu er blev en fast porøs masse) af, så panelerne, dørtrin mv. kan sidde, hvor de sad før.
Når det er særligt slemt, hvis der er åbne vinduer (hos f.eks overbo og underbo samtidigt), så skyldes det (ifølge én af håndværkerne i vores ejendom) at der opstår gennemtræk via etageadskillelsen, hvorved røglugt presses op gennem etageadskillelsen ( de nævnte steder). Udfører man, eller får udført, ovennævnte 'operation', forsvinder generne, også med åbne vinduer.
Man kan lave ovenstående selv, sådan rum for rum, som den ene beboer har gjort. Eller man kan lade et firma lave det (men det koster)
7
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra

Tilbage til "Bolig"