Dilemma - søster og veninde

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 20:21

Slowpoke skrev:Så er det vist heller ikke værre at melde afbud til en brunch i forvejen, sådan rent lavpraktisk hvad angår mad og sædearrangement. Jeg havde hygget med veninden i stedet.


Næ, det er mere noget rent principielt med at holde sine aftaler. Så kan man selvfølgelig diskutere, hvor meget ham Prins Ib skal have lov at bestemme, men jeg bliver fx rigtig skuffet, hvis folk melder afbud, når jeg har glædet mig til at se dem, også selv om det "bare" er brunch. Og jeg ville blive ked af at der blev meldt afbud med begrundelsen "hvis min veninde ikke må være med, gider jeg heller ikke alligevel".

Jeg synes dog, at det er besynderligt, at søsteren opfører sig sådan. Hvis det ellers har været kotume, at man kunne medbringe folk og hun selv gør det, og det bare handler om, at hende veninden er lidt stille, så virker det mærkeligt,at hun ikke må komme med. Så jeg ville i hvert fald forsøge at tale med søsteren igen og se om hun kunne overtales.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Akehurst2 » 14. aug 2015, 21:32

Men er det voksenmobning, når man ikke må få lov til at tage nogen med til et arrangement?

Ja, det lyder mystisk som sagen er beskrevet her, men sådan generelt synes jeg nu nok værten gerne må bestemme over sit arrangement uden at blive beskyldt for voksenmobning.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 10:21

Øv for en møgsituation. Den kan jeg godt forstå, du er ked af at være havnet i :ae:

Kloge ting er sagt, så udover at være enig i, at din søster opfører sig som en forkælet lillesøster, der vil have sit legetøj for sig selv, ville jeg kune komme med en enkelt tilføjelse:

Hvad pokker handler det her om for søster1?!

Jeg nægter simpelthen at tro, at et voksent menneske, der normalt er nogenlunde fornuftig og ikke hamrende egoistisk, gør sådan her, hvis der ikke ligger noget andet bag.

Du skriver selv, at du har kendt din veninde i 20 år, og at du er opvokset med søster2. Jeg antager, at søster2 også har kendt veninden længe, evt. igennem dig? Søster1 er opvokset uden søskende og er først kommet ind i dit liv for 8 år siden (er hun biologisk knyttet til søster2?).

Med dette i baghovedet er min umiddelbare tanke noget så simpelt som barnlig jalousi. Veninde - der ovenikøbet er KEDELIG - har gennem din opvækst haft en nærmest søsteragtigrolle i dit liv, som søster1 naturligt ikke har haft, og nu hvor søster1 er arriveret, er veninde der STADIG og insisterer på at være en del af HENDES søskendeflok. Hvorfor nu det? Er hun (søster1) måske ikke god nok, hva'?!

Jeg sikker ikke, at det er sådan, søster1 tænker om veninde, men jalousi kan være både irrationel og urimeligt latterlig, når den beskrives med ord. Vi har alle været der, og det er der ingen skam i - det afgørende er, hordan man håndterer det og opfører sig i situationen. Ud fra det beskrevne synes jeg, din søster håndterer det uelegant, og desværre hjælper det næppe at forsøge at "overtale" hende til at invitere veninde. Det vil næppe medføre andet end at søster1 bliver presset op i et hjørne og medvirke til evt at fremprovokere en for alle rigtig ærgelig konfrontation.

Hvis du var min veninde, ville jeg opfordre dig til direkte at spørge din søster, om hun generelt har et problem med at veninde er med til arrangementer og i givet fald hvorfor? Jeg ville samtidig gøre det klart for hende, at min veninde er en fast del af mit liv på samme måde som søstre, og at jeg derfor håber, at de kan sameksistere fredeligt til de arrangementer, vi traditionelt går til sammen. Alternativt vil det i fremtiden desværre ikke være muligt at dukke op til arrangementer som søsters brunch, da det er noget, vi traditionelt har deltaget i alle fire (måske endda dig, veninde og søster2 alene før søster1 kom til?) - dødærgeligt men en direkte konsekvens af søster1s eget fravalg.

Jeg ville nok kun vælge at tage denne snak, hvis jeg reelt troede, at det handler om jalousi og dermed noget, man forhåbentlig kan tale sig igennem på en måde, hvor søster får den nødvendige bekræftelse og uskyldige veninde ikke skal bruges som brik i et spil, der slet ikke handler direkte om hende eller hendes "kedelighed" (eller fregner, briller, krøller, hårfarve, musiksmag, whatever....). Troede jeg ikke, det handlede om jalousi, ved jeg faktisk ikke helt, hvad jeg ville gøre - udover at være uendeligt skuffet over min søsters snævertsynethed og manglende rummelighed. Selv HVIS veninde var totalt tør og kedelig, ville det da netop være sødt at tage hende med ud og møde nye mennesker i trygge rammer. At afvise hende er bare så nederen, at jeg faktisk lidt mangler ord, hvis det ikke bunder i en eller anden åndssvag men forståelig følelsesgorvikling hos søster1.

Hvor gammel er søster1? (Og I andre for den sags skyld siden det har bedring for de indbyrdes forhold)
Senest rettet af Krølle 16. aug 2015, 10:31, rettet i alt 1 gang.
4
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 10:30

Var veninde enormt underholdende i stedet for stille, kunne det i jalousibetingede situationer meget vel være et problem, at veninden da bare er for MEGET! Helt ærligt. Slap lige lidt af, hva'?

Den variant har jeg set praktiseret hos en af mine veninders "stille veninder", der lavede samme stunt som søster1 på min venindes "sjove veninde" (mange veninder i den sætning, I know). Det var simpelthen så usmageligt og set fra sidelinjen en klar jalousi-ting, hun havde kørende, selvom hun hellere ville flække en arm på langs end indrømme det.

Det er bare så dødtrist, at noget, der kunne være super hyggeligt, bliver påvirket negativt, hvis det reelt handler om noget helt andet.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 12:14

Jeg orker ikke at redigere for slåfejl (igen), da jeg er på iPad :genert: Vil dog lige understrege, at jeg - HVIS det handler om jalousi - ville have stor forståelse for søster1 og hendes følelser, hvis hun vel at mærke selv kan se, at der er et problem og forsøger at medvirke til at løse det på en god måde. Hun kan ikke gøre for, at hun (måske) har det sådan, og det skal der være plads til at rumme, så længe hun selv arbejder med det og accepterer, at tingene ikke skal rettes ind efter hendes issues. Til gengæld skal det være helt legalt for hende at sige, at hun måske har det svært med nogen ting. Måske kunne det hjælpe, hvis I en gang imellem planlægger noget "søskendetid", der kun involverer jer?

Hvem ved, måske kan en (eller mange) gode snakke om det være det, der gør, at hun finde ro i situationen, så alle får det nemmere på sigt. Held og lykke med det :kys:
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 16. aug 2015, 17:42

Jeg tror helt ærligt ikke, at det handler om jalousi. Vi har i juli og august været afsted sammen til to festivaler og dermed brugt rigtig meget tid sammen bare os to, så hun kan umuligt være i underskud af mig-og-hende tid. Jeg ser måske veninden en gang, for hver 5. gang jeg ser søster1, da veninden jo er enlig mor til to uden en far i billedet, og derfor ikke har så meget tid og overskud. Søster1 og jeg er begge singler og bor desuden i samme by.

Min egen ide er noget enebarnsmentalitet. Jeg tager hende ofte i at brokke sig over noget andre gør, som hun selv ville mene var OK for hende. F.eks. bliver hun rigtig sur, hvis nogen snyder foran i en kø via en baglomme, men dagen efter kan hun foreslå, at jeg går i forvejen og holder en plads til hende i en kø, hvis hun skal på toilettet - helt uden at se problemet i det, for hun har jo en god grund!

Søster1 og søster2 er i øvrigt ikke biologisk forbundne og desuden jævnaldrende - sidst i 20'erne. Veninde og jeg er i begyndelsen af 30'erne.

Jeg tror enden på det bliver, at jeg bringer det på banen med intentionen om at melde afbud til brunch. Jeg skal bare lige finde en måde at sige det på, så det ikke bliver et angreb, for hun har jo altså al mulig ret til at bestemme over hendes egen arrangement. At jeg så ikke fatter, hvor slemt det lige kan være at have en såkaldt kedelig person blandt 15 andre mennesker i een sølle time, det må jeg prøve at holde for mig selv, så længe hun ikke udfritter mig.
2
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Krølle » 16. aug 2015, 17:59

Ok. I så fald handler det måske bare om at være egocentreret i en grad, hvor ens egne behov altid kommer først, og man aldrig tager hensyn til andre med mindre det passer ind i ens egen dagsorden. Det ville jeg sige klart og utvetydigt fra overfor.
0
Brugeravatar
BlindfullyCool
Indlæg: 124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:38
Kort karma: 41
Likede indlæg: 263

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf BlindfullyCool » 17. aug 2015, 13:02

Mi55y skrev:Jeg tror helt ærligt ikke, at det handler om jalousi. Vi har i juli og august været afsted sammen til to festivaler og dermed brugt rigtig meget tid sammen bare os to, så hun kan umuligt være i underskud af mig-og-hende tid. Jeg ser måske veninden en gang, for hver 5. gang jeg ser søster1, da veninden jo er enlig mor til to uden en far i billedet, og derfor ikke har så meget tid og overskud. Søster1 og jeg er begge singler og bor desuden i samme by.

Min egen ide er noget enebarnsmentalitet. Jeg tager hende ofte i at brokke sig over noget andre gør, som hun selv ville mene var OK for hende. F.eks. bliver hun rigtig sur, hvis nogen snyder foran i en kø via en baglomme, men dagen efter kan hun foreslå, at jeg går i forvejen og holder en plads til hende i en kø, hvis hun skal på toilettet - helt uden at se problemet i det, for hun har jo en god grund!

Søster1 og søster2 er i øvrigt ikke biologisk forbundne og desuden jævnaldrende - sidst i 20'erne. Veninde og jeg er i begyndelsen af 30'erne.

Jeg tror enden på det bliver, at jeg bringer det på banen med intentionen om at melde afbud til brunch. Jeg skal bare lige finde en måde at sige det på, så det ikke bliver et angreb, for hun har jo altså al mulig ret til at bestemme over hendes egen arrangement. At jeg så ikke fatter, hvor slemt det lige kan være at have en såkaldt kedelig person blandt 15 andre mennesker i een sølle time, det må jeg prøve at holde for mig selv, så længe hun ikke udfritter mig.


Jeg synes du skal sige noget á la: "Hej Søster. Jeg skal lige høre dig engang: Mente du det med at Veninde ikke var velkommen til din brunch?". Hvis ja: "Okay, det er jeg selvfølgelig nødt til at respektere. Men da Veninde ikke har nogen af følges med, så har jeg altså valgt at mødes med hende før festivalen, da jeg synes det ville være synd, at hun skal tage afsted alene. Så jeg kommer ikke til din brunch, men der kommer jo også så mange og så ses vi bare derinde" :afro:
7
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 17. aug 2015, 13:59

BlindfullyCool skrev:
Jeg synes du skal sige noget á la: "Hej Søster. Jeg skal lige høre dig engang: Mente du det med at Veninde ikke var velkommen til din brunch?". Hvis ja: "Okay, det er jeg selvfølgelig nødt til at respektere. Men da Veninde ikke har nogen af følges med, så har jeg altså valgt at mødes med hende før festivalen, da jeg synes det ville være synd, at hun skal tage afsted alene. Så jeg kommer ikke til din brunch, men der kommer jo også så mange og så ses vi bare derinde" :afro:


Rigtig godt forslag! Det vil jeg helt sikkert bruge!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Fru Sunshine » 17. aug 2015, 15:51

Var det den søster, der sådan set nonchalant ville bytte en festivalbillet, fordi hun skulle til bryllup?
Eller blander jeg noget sammen her?
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Mi55y » 18. aug 2015, 04:21

Fru Sunshine skrev:Var det den søster, der sådan set nonchalant ville bytte en festivalbillet, fordi hun skulle til bryllup?
Eller blander jeg noget sammen her?


Nej, det var søster2.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dilemma - søster og veninde

Indlægaf Fru Sunshine » 18. aug 2015, 08:24

Mi55y skrev:Nej, det var søster2.


Så havde jeg rodet dem sammen.

Bortset fra det, ville jeg ikke tøve med at melde fra til brunchen, hvis min veninde ikke var velkommen.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Livets forhold"