Tips til vask af sengetøj?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 07:48

Har nogen nogle gode tips til hvordan man bevarer den gode fornemmelse af rent og crispy sengetøj længst mulig tid?

Jeg oplever nogen gange at mit vasketøj efter vask "føles lidt anderledes", som om det har fået en lidt "voksagtig" overflade selvom jeg vasker som jeg plejer? Så har nogen af jer gode tips til vask af sengetøj?

-Jeg vasker altid mit sengetøj ved 60 grader.
-Jeg bruger aldrig skyllemiddel (netop for at undgå den glatte "voksfornemmelse").
-Jeg tilsætter lidt eddike til skyllevandet
-Jeg bruger pulver til hvid vask (pt Ariel)
-Jeg holder vaskemaskinen ren og vasker den igennem på 90 grader ca 1 gang om måneden.
-Jeg tørretumbler, da jeg ikke har plads til at hænge sengetøj op.

Hvorfor oplever jeg alligevel den lidt "voksede" fornemmelse i sengetøjet? Jeg vil have den rene fornemmelse hver gang? Skal jeg give sengetåøjet en tur på 90 en gang i mellem?

Har nogen nogle gode tips?
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Aquadorable » 22. jun 2016, 08:17

Jeg aner ikke, hvorfor du oplever den 'voksede' fornemmelse, men jeg kan fortælle, hvad vi gør - for vi oplever det ikke :)

- Vasker på 60 grader
- Bruger Neutral vaskemiddel i flydende form
- Ingen skyllemiddel - til gengæld smider vi en skefuld soda med indimellem (ikke hver gang)
- Hænger sengetøjet op, så det tørrer enten i det fri eller i tørrekælder
1
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 08:30

Lismaens skrev:For meget sæbe, måske?


Det kunne måske være et bud. Jeg synes dog jeg er opmærksom på ikke at overdosere.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf HappyPaww » 22. jun 2016, 08:49

Tror det er tørretumblingen der gør det...
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf girl_beat » 22. jun 2016, 09:15

Jeg tænker, om sengetøjet er gammelt og måske trænger til udskiftning? Synes at sengetøj med tiden bliver fedtet (ikke underligt med de tusindvis af døde hudceller, hudfedt og hvad der ellers opsamles i sådan noget...) og at dén fornemmelse hænger ved trods vask ved høje temperaturer.
2
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Akehurst2 » 22. jun 2016, 09:42

girl_beat skrev:Jeg tænker, om sengetøjet er gammelt og måske trænger til udskiftning? Synes at sengetøj med tiden bliver fedtet (ikke underligt med de tusindvis af døde hudceller, hudfedt og hvad der ellers opsamles i sådan noget...) og at dén fornemmelse hænger ved trods vask ved høje temperaturer.


Jeg synes også, der kommer et punkt, hvor sengetøjet bare føles gammelt. I nogen tilfælde bliver det meget blødt og det er okay, men jeg har også haft sæt hvor det netop føltes som om, det bare ikke kunne blive (og holde sig) lige så rent længere.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Annione » 22. jun 2016, 10:06

En meget fuld maskine? Propper du den?
Jeg bruger meget mindre sæbe, end pakken foreskriver - men jeg synes stadig mit tøj er dejligt rent.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 10:30

girl_beat skrev:Jeg tænker, om sengetøjet er gammelt og måske trænger til udskiftning? Synes at sengetøj med tiden bliver fedtet (ikke underligt med de tusindvis af døde hudceller, hudfedt og hvad der ellers opsamles i sådan noget...) og at dén fornemmelse hænger ved trods vask ved høje temperaturer.


Nej det er ikke gammelt. Jeg er temmelig hysterisk med mit sengetøj, så det bliver skiftet ud inden det bliver for slidt.

Jeg tror måske overdosering af vaskemiddel kan være svaret. Jeg vil i hvert fald prøve at dosere mindre næste gang. Men kom endelig med flere gode råd :-p
Senest rettet af lulu-p 22. jun 2016, 10:32, rettet i alt 1 gang.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 10:31

Annione skrev:En meget fuld maskine? Propper du den?
Jeg bruger meget mindre sæbe, end pakken foreskriver - men jeg synes stadig mit tøj er dejligt rent.


Nej, jeg pakker den normalt. Men jeg vil prøve med mindre sæbe. Eventuelt skifte vaskemiddel.
Min vaskemaskine er ret ny og med øko-øko programmer, så det er muligt at den skyller med for lidt vand i forhold til doseringen af vaskemiddel. Jeg prøver også at slå øko-programmet fra næste gang.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Krølle » 22. jun 2016, 11:26

Kan det være din tørretumbler, den er gal med? Mange har udover "hverdagsfilteret" et mere hemmeligt filter, som man gør klogt i at rense med jævne mellemrum - der kan ophobe sig en del snasket fnuller :tie:
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 11:59

Krølle skrev:Kan det være din tørretumbler, den er gal med? Mange har udover "hverdagsfilteret" et mere hemmeligt filter, som man gør klogt i at rense med jævne mellemrum - der kan ophobe sig en del snasket fnuller :tie:


Åh ja :lol: . Det hemmelige filter kender jeg alt for godt :wacko: . Det er rent :lol:
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Hewlett » 22. jun 2016, 12:24

Du skal måske undlade eddiken. Det fjerner jo kalk men jeg tænker at netop kalken kan være med til at gøre sengetøjet lidt mere "sprødt", hvis det giver mening? :)
0
Brugeravatar
Badesandalen
Indlæg: 2402
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2841

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf Badesandalen » 22. jun 2016, 12:24

Jeg kender godt den der fornemmelse af voks du beskriver, mest fra min mands pudebetræk. Han er meget varm når han sover og kan godt svede en del, og hvis vi ikke vasker betrækkene hurtigt nok eller varmt nok, kommer det der voks-noget. Kan det være det?
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Tips til vask af sengetøj?

Indlægaf lulu-p » 22. jun 2016, 14:18

Badesandalen skrev:Jeg kender godt den der fornemmelse af voks du beskriver, mest fra min mands pudebetræk. Han er meget varm når han sover og kan godt svede en del, og hvis vi ikke vasker betrækkene hurtigt nok eller varmt nok, kommer det der voks-noget. Kan det være det?


Njaaee voksfornemmelsen er nok den samme, men jeg synes nogen gange den er der allerede umiddelbart efter vask. Og det er hele sengetøjet ikke kun, hvor vi "slider" mest.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

Tilbage til "Livets forhold"