Spørgsmål til retningslinjerne

Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: MODERATION

Indlægaf decibell » 23. jun 2016, 10:52

lillebjoern skrev:
Dikus skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Dikus skrev:
*host* GENERELLE spørgsmål. Ikke flytte diskussionen om den konkrete moderation.


Det er jo temmelig svært når NOGEN låser den tråd, hvor vi diskuterede tingene i. Hvis vi havde spørgsmål til JER om moderation, så skulle vi jo nok tage dem herover i denne tråd.


I er velkomne til at tale ud privat, men ikke via debatten.

Denne henstilling skal følges.


Må man så heller ikke oprette en tråd (til os brugere), hvor vi diskuterer emnet?


Ville det kunne foregå sagligt og uden at overtræde reglerne om god tone?
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf kidkomb » 23. jun 2016, 11:03

Dikus skrev:
kidkomb skrev:Konkret spørgsmål til moderation:
Hvorfor i alverden må den samtale kun foregå privat?
Det fremmer da, om noget, sladder og bagtaleri.
Desuden finder jeg debatten virkelig vedkommende, eftersom det er (bør være) en form for fælles enighed om reglerne, der er afgørende for et godt forum.


Der er forskel på at diskutere reglerne og konkrete sager.

Jeg ved det. Men en generel diskution er bare virkelig meget nemmere, når man må drage eksempler.
Ellers bliver det bare at pseudo-drage eksempler og maskere, hvad man mener. Alle kan se, hvad der bliver snakket om alligevel jo.
Alle ved at det er det eksempel vi taler om alligevel.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf kidkomb » 23. jun 2016, 11:18

Dikus skrev:
kidkomb skrev:
Dikus skrev:
kidkomb skrev:Konkret spørgsmål til moderation:
Hvorfor i alverden må den samtale kun foregå privat?
Det fremmer da, om noget, sladder og bagtaleri.
Desuden finder jeg debatten virkelig vedkommende, eftersom det er (bør være) en form for fælles enighed om reglerne, der er afgørende for et godt forum.


Der er forskel på at diskutere reglerne og konkrete sager.

Jeg ved det. Men en generel diskution er bare virkelig meget nemmere, når man må drage eksempler.
Ellers bliver det bare at pseudo-drage eksempler og maskere, hvad man mener. Alle kan se, hvad der bliver snakket om alligevel jo.
Alle ved at det er det eksempel vi taler om alligevel.


Det er ikke mit indtryk, at folk har en forståelse af den fulde sammenhæng. Så langt fra. Og mit liv er simpelthen for kort til at skulle redegøre for syv debattøres indlæg, pb'er, røde kort, henvendelser til moderatorer go alt muligt andet hver gang, jeg deltager i en moderation.

Jeg er ikke lønnet. Og jeg ville ikke selv sætte pris på, at jeg blev udstillet i sådan en situation.

Skal det være et krav for jer debattører, at vi skal redegøre offentligt for alt dette - så bliver det uden mig.

Det var ikke dig, eller mods i det hele taget, jeg ville debattere det med. Slet ikke. Det var alle brugerne. For at nå en bredere enighed.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf kidkomb » 23. jun 2016, 11:19

Jeg ville faktisk synes, at mod'sne ikke burde deltage i den diskution.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16247
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32462

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf icelady » 23. jun 2016, 11:25

Problemet er jo bare, at den anden tråd med al tydelighed viste at det kan ikke debatteres i en god ro og orden.
Hvorfor skulle der så laves endnu en tråd om det, som med 99,9% sikkerhed ville ende i det samme?


Og overordnet set; hvis man endelig skrev ordentlig til at begynde med, ville det jo slet ikke ende ud med henstillinger/advarsler.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf kidkomb » 23. jun 2016, 11:30

Fordi manglen på den gode ro og orden vil fortsætte ufortrødent i det skjulte.

Men det er jer der bestemmer. Og det har jeg det fint med. Jeg ville bare gerne have den debat.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55864
Kontakt:

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Ado » 23. jun 2016, 11:36

icelady skrev:Problemet er jo bare, at den anden tråd med al tydelighed viste at det kan ikke debatteres i en god ro og orden.
Hvorfor skulle der så laves endnu en tråd om det, som med 99,9% sikkerhed ville ende i det samme?


Og overordnet set; hvis man endelig skrev ordentlig til at begynde med, ville det jo slet ikke ende ud med henstillinger/advarsler.

Taler du om Skums farveltråd? Hvis ja; jamen, så ser det da trist ud mht. at have en debat med kant, hvis I mener, at den var for meget.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16247
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32462

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf icelady » 23. jun 2016, 11:39

Vi ved jo alle (både moderatorer og almindelige debattører) at der nok er en heftig PB-udveksling (og sikkert også rødbede udveksling) igang, som nok næppe er særlig velegnet for børneøjne. :)

Det kan vi som moderatorer ikke gøre noget ved, for det er ganske enkelt et af vilkårene herinde. At det foregår i det skjulte.
Med mindre en anmelder en PB (eller kort) kan vi intet gøre.


Og det har også foregået før den her sag. Nu er problemet bare at det var en af de mere populære der fandt moderationen utilfredsstillende.

Samme polemik ville jo ikke være opstået, hvis det havde været en af de mere upopulære debattører.

Og for min skyld (både som moderator & almindelig debattør) kan I sagtens lave en sådan tråd herinde. Præmissen er bare, at moderatorer læser med og evt skrider ind.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16247
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32462

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf icelady » 23. jun 2016, 11:41

Ado skrev:Taler du om Skums farveltråd? Hvis ja; jamen, så ser det da trist ud mht. at have en debat med kant, hvis I mener, at den var for meget.


Jeg taler bla om Skums tråd.

Der er flere måder at have en debat med kant på... at have en debat med kant på er for moderator-teamet IKKE ensbetydende med slet skjulte stikpiller. :)
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55864
Kontakt:

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Ado » 23. jun 2016, 11:45

icelady skrev:
Ado skrev:Taler du om Skums farveltråd? Hvis ja; jamen, så ser det da trist ud mht. at have en debat med kant, hvis I mener, at den var for meget.


Jeg taler bla om Skums tråd.

Der er flere måder at have en debat med kant på... at have en debat med kant på er for moderator-teamet IKKE ensbetydende med slet skjulte stikpiller. :)



Okay. Så synes jeg godt nok charmen er ved at gå af dette sted, hvis Skums tråd ligefrem er på kanten. Hvad er det for et sted I vil have? En debat, hvor det lige så godt kunne være en chatbot, der skrev indlæggene?
Det fede ved en debat er netop at "mødes" med mennesker med andre meninger og at der er puls i en debat. Hvis I er så forskrækkede over en tråd med mange meninger som f.eks. Skums, så forudser jeg denne debat en kort levetid.
4
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Aima » 23. jun 2016, 11:47

Nu har jeg genlæst de sidste fem-seks sider i den anden tråd, og jeg synes ikke, tonen i diskussionen var slem. Hvis det slet og ret handler om, at I ikke ønsker debat af konkrete sager, så fair nok, så skal tråden da låses, og så skulle den i øvrigt nok have været låst 10 sider tidligere, men det med tone og god ro og orden ser jeg personligt ikke. Folk går da lidt til hinanden, men ift. så mange andre debatter og diskussioner, synes jeg ikke det var slemt i den anden.
5
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55864
Kontakt:

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Ado » 23. jun 2016, 11:54

Så nu bliver Skum nok snart til **** på tastaturet. :D :D
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9162

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Kommodedyret » 23. jun 2016, 13:27

Skum-Gate!

There. I said it :-D
8
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Fru Sunshine » 23. jun 2016, 13:58

Ado skrev:
icelady skrev:
Ado skrev:Taler du om Skums farveltråd? Hvis ja; jamen, så ser det da trist ud mht. at have en debat med kant, hvis I mener, at den var for meget.


Jeg taler bla om Skums tråd.

Der er flere måder at have en debat med kant på... at have en debat med kant på er for moderator-teamet IKKE ensbetydende med slet skjulte stikpiller. :)



Okay. Så synes jeg godt nok charmen er ved at gå af dette sted, hvis Skums tråd ligefrem er på kanten. Hvad er det for et sted I vil have? En debat, hvor det lige så godt kunne være en chatbot, der skrev indlæggene?
Det fede ved en debat er netop at "mødes" med mennesker med andre meninger og at der er puls i en debat. Hvis I er så forskrækkede over en tråd med mange meninger som f.eks. Skums, så forudser jeg denne debat en kort levetid.

Den forudsigelse er jo kommet hver gang, der har været utilfredshed med moderation, og debatten lever endnu.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12996
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55864
Kontakt:

Re: Spørgsmål til retningslinjerne

Indlægaf Ado » 23. jun 2016, 14:01

Fru Sunshine skrev:
Ado skrev:
icelady skrev:
Ado skrev:Taler du om Skums farveltråd? Hvis ja; jamen, så ser det da trist ud mht. at have en debat med kant, hvis I mener, at den var for meget.


Jeg taler bla om Skums tråd.

Der er flere måder at have en debat med kant på... at have en debat med kant på er for moderator-teamet IKKE ensbetydende med slet skjulte stikpiller. :)



Okay. Så synes jeg godt nok charmen er ved at gå af dette sted, hvis Skums tråd ligefrem er på kanten. Hvad er det for et sted I vil have? En debat, hvor det lige så godt kunne være en chatbot, der skrev indlæggene?
Det fede ved en debat er netop at "mødes" med mennesker med andre meninger og at der er puls i en debat. Hvis I er så forskrækkede over en tråd med mange meninger som f.eks. Skums, så forudser jeg denne debat en kort levetid.

Den forudsigelse er jo kommet hver gang, der har været utilfredshed med moderation, og debatten lever endnu.



Muligt. Men måske moderatorerne burde tænke over, hvad de selv var utilfredse med på Jubii.
2
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"