Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 07:34

Med risiko for at lyde bedrevidende, så overraskede den Yougov. meningsmåling, der kom i går mig , som viste 52 for EU og 48 imod. Jeg var overbevist om at det ville være omvendt (sådan ca.). Sikken en masse penge man kunne have scoret, hvis jeg havde fulgt min 'fornemmelse'.

Til alt held, har det i den seneste tid ikke lydt som om de englændere, der har ønsket at træde ud af EU er redet med på en nationalistisk bølge, men snarere fordi et flertal ikke har lyst til at leve med de negative konsekvenser, som de har mærket i UK.
Det er lidt som om at EU, har strukket sig for langt, især med østudvidelsen. SÅ langt at bukserne er sprukket. Det er bare ikke finansmarkedernes bukser som er sprukket, men den almindelige engelske borgers, som følge at en kæmpe indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft, som har (mere eller mindre) smadret engelske arbejderes løn og levevilkår.

På sæt og vis kan jeg godt forstå deres beslutning.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 07:40

Sorenspige skrev:Fred - man kan sige meget dårligt om EU (og der er meget, som er dårligt), men vi har fred i Europa. Meget mere fred end nogensinde før i historien.

Det er jeg bange for ændrer sig, hvis de store lande igen skal til at spille med musklerne.

Edit: Dette er ikke et svar til Torns indlæg.


Det er såmænd ikke EU's skyld. Som i overhovedet. Det er mere Natos skyld. Ingen organisation eller organ har nogensinde bidraget så meget til hungersnød og humanitære katastrofer i feks Afrika som EU når de dumper deres overskudslagre på de afrikanske markeder
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 07:58

Angelina skrev:
Code71 skrev:Jeg synes alle dommedags scenarierne i denne tråd og generelt er præget af uvidenhed og angst for alt andet end det nuværende. Jeg har seriøst svært ved at se noget som helst godt ved EU

Jeg vil gerne lykønske Storbritanien med at slippe fri af Merkels klør og ideer om das Vierte Reich. Så de har chancen for at bevare selvstændigheden og jeg håber at Danmark følger med på sigt

Jeg fatter simpelthen ikke at normalt tænkende mennesker kan være FOR et sådant organ som EU som er det mest udemokratiske i verden. Befolket af alle de politikere som der ikke længere er brug for på den nationale scene. At vi intet selv kan bestemme over vores egen lovgivning og alt andet som en flok EU pampere bestemmer hen over hovedet på de nationale lovgivende forsamlinger


Er du EU modstander? :8: Det er mere overraskende end brexit!

*det-havde-jeg-aldrig-set-komme*

Jeg er som sådan også EU modstander, især grundet hvad vi udsætter den tredje verden for. Jeg synes det usmageligt. Tilgengæld tror jeg at brexit enten bliver EU's undergang - eller Englands...


Jeg er på ingen måde EU modstander. Modstander af ideen bag. Slet ikke. Jeg er indædt modstandere af et fu.... pampervælde som bruger flere penge på at rykke administrationen frem og tilbage engang i mellem og ellers udelukkende består af en masse "politikere" som ikke kan bruges i den hjemlige andedam.

Som på ingen måde tænker på vælgernes vel. Men faktor x 1.000 de nationale parlamenters ragen-til-sig-selv mentalitet

Selve grundideen bag er genial. Det det er blevet til, er ikke andet end korruption sat i næsten uhyggeligt system
Senest rettet af Code71 24. jun 2016, 08:24, rettet i alt 1 gang.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 08:04

Bad Samaritan skrev:Jeg er slet ikke uenig i din analyse af at EU som magtorgan er gennemkorrumperet og burde rives ned sten for sten og erstattes med noget bedre - men som jeg ser det, er resultatet af valget en total katastrofe. Det er den direkte regning for højrefløjens flirten med fremmedfrygt og pladderpopulisme gennem to artier, og vil ende med at få helt uoverskuelige økonomiske konsekvenser. Først for Storbrittanien og sidenhen for resten af Europa, Danmark inklusive... Hvis Brexit havde været resultatet af en informeret debat om, hvorfor EU ikke fungerer, så havde jeg kunne se dagen idag som noget positivt. Men briterne - og resten af europæerne med dem - har aldrig været mere uvidende om, hvad det rent faktisk er, som ødelægger deres velfærds- og velstandssamfund - og det kommer til at ende med at koste dem hele butikken.

Problemet er, at Brexit ikke følges op med noget "nå, men vi VIL jo gerne hinanden og de fælles løsninger" - men istedet fejres isolationstanken... som om den har disket op med noget som helst andet end en masse varm luft om, hvor lykkelige vi allesammen bliver, hvis vi bare bygger mure, som er høje nok... og den tendens er den samme i DK lige nu. Vi har bare ikke haft stenene til at melde os ud af rigmandsklubben endnu - men det kommer måske nu, hvor nej-siden for alvor får vind i sejlene efter nattens resultat. Som i: Jeg tror de fleste danskere ikke har det første clue om, hvor velstående og priviligerede, vi er blevet netop i kraft af EU - og den velstand er først for alvor truet nu. Det håber jeg, at folk derhjemme på nej-siden er klar over.


Spørgsmålet er bare på hvilke "lig" vi er blevet så velhavende og lykkelige? Hvor mange bønder i 3. verdenslande er døde af sult fordi de ikke kunne sælge deres varer, da EU lige skulle dumpe et overskudslager på det marked?

Rigmandsklubber er fine. Men det er bare som mange filthy rige i hele verden. EU ser kun manden på gulvet, når man lige skal finde ud af hvad det er man har trådt på

EU-ideen startede ud som noget der skulle være til gavn for os alle. Ikke kun i europa. Det er blevet til at det (in MY mind) ødelægger 100 gange mere end det bygger op

At det er højre populisme osv osv er jo bare auto-reaktionen når noget ikke går som forventet. Der er tale om at folk er fucking trætte af at der skal sidde nogle pampere nede et eller andet sted i europa (al efter hvilken tid på året det er) og bestemme en masse som foregår lokalt. Der er intet reelt demokrati tilbage i medlemslandene
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2016, 08:16

paint skrev:Med risiko for at lyde bedrevidende, så overraskede den Yougov. meningsmåling, der kom i går mig , som viste 52 for EU og 48 imod. Jeg var overbevist om at det ville være omvendt (sådan ca.). Sikken en masse penge man kunne have scoret, hvis jeg havde fulgt min 'fornemmelse'.

Til alt held, har det i den seneste tid ikke lydt som om de englændere, der har ønsket at træde ud af EU er redet med på en nationalistisk bølge, men snarere fordi et flertal ikke har lyst til at leve med de negative konsekvenser, som de har mærket i UK.
Det er lidt som om at EU, har strukket sig for langt, især med østudvidelsen. SÅ langt at bukserne er sprukket. Det er bare ikke finansmarkedernes bukser som er sprukket, men den almindelige engelske borgers, som følge at en kæmpe indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft, som har (mere eller mindre) smadret engelske arbejderes løn og levevilkår.

På sæt og vis kan jeg godt forstå deres beslutning.


Problemet er i bund og grund den gamle klasseforskel, der viser sit hoved igen. Et hoved der har ramt lige ind i globaliseringsmuren. Engelske arbejdere har traditionelt ikke haft en uddannelse, også indfor fag som murer, bygningsarbejder, bliktud osv. osv. Man starter som dreng/ungarbejder og så sker der sidemandsoplæring over årene, en slags mesterlære. Mens middelklassen og overklassen sender sine børn på privat schools og universiteter. Men efterhånden som industriarbejdspladserne er forsvundet i UK, og der samtidig har været en masse uddannet EU arbejdskraft, til håndværker og byggefagene, så er den engelske arbejder blevet klemt. Mens de "professionelle" englændere stadig har fundet gode jobs i byernes nye økonomi, så den gamle klasseopdeling er blevet forstærket. Og det er også hvad vi har set i stemmeafgivelsen i går.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf paint » 24. jun 2016, 08:28

Som jeg ser udfaldet af afstemningen i UK, er det ikke et ønske om isolation, der ligger bag. Men snarere at prisen for medlemskabet, har været for høj, for den almindelige englænders levevilkår. Og ud fra den vinkel, har man ment at det ikke kunne blive værre at stå udenfor EU.

Globalisering, et andet ord for uhæmmet udnyttelse af markedskræfterne – bl.a 'import' at billig arbejdskraft, som trykker lønningerne i bund, er hovedårsagen til utilfredsheden med EU – ikke bare i UK, men i hele Europa. Finansmarkederne og de store selskaber, har kronede dage, og pengene vælter ind. Men de sendes skattefrit ud af Europa igen. Europa er blevet rigere siges der. Ja, men det er ikke noget befolkningerne har mærket noget til – tværtimod, er det dem, som har måttet betale regningen for festen.

Det var finansmarkederne der skabte den finanskrise, der næsten sendte hele verden ud i økonomisk nedsmeltning, fordi de (med Obamas ord) er ”hensynsløst grådige” og er fuldkommen ligeglade med konsekvenserne.af deres handlinger, bare det giver penge i kassen. EU, har svigtet fælt mht bl.a østudvidelsen.
Det har givet et større marked, som man kunne tjene penge på, og det har man gjort. Til gengæld har den manglende regulering af de negative konsekvenser (billig arbejdskraft østfra) glimret totalt ved sit fravær. Enhver kan sige sig selv, at lande med SÅ forskellig økonomiske forudsætninger, ikke kan integreres, medmindre man regulerer kraftigt.

Det er dén regning som briterne og andre EU-lande, nu har fået nok af. Der skal regulering af markedskræfterne til og det mener man i UK, at man bedre kan gøre, når man ikke er underlagt EU's latterligt ineffektive og asociale markedspolitik.

Strammes der ikke gevaldigt op på dette fra EU's side, så er UK bare den første brik der falder.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf kidkomb » 24. jun 2016, 09:46

Bad Samaritan skrev:
Igen - jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger. Men det svarer lidt at tro, man kan fixe problemerne i et byråd ved at kyle en håndgranat ind i forsamlingshuset... og ja, højrepopulisme ER en autoreaktion - og her ville det have været fedt, hvis vi havde forstandige, erfarne politikere som bød ind med rationelle, velovervejede indspark, istedet for at fyre den af med endnu mere værdipolitik og grøftegravning. Istedet har vi en fucking børnehave, der har mere travlt med at diskutere, hvad spidsen af en jetjager koster, og hvordan de har opkvaliciferet sig selv gennem deres seneste scoring på datingmarkedet (Ja, Jarlov - det ER dig, jeg hentyder til...). DK - og Europa over en bred kam - er [b]kun blevet dummere og mere uinformerede om, hvad der rører sig i de 3. verdenslande du nævner... og nu bliver vi så også fattigere. Man skal ikke være raketforsker for at regne ud, at faldende velstand og stigende arbejdsløshed vil være endnu mere vand på højrepopulisternes mølle - og jeg ved helt ærlig ikke, hvad det er for et endgame EU-modstanderne i begge lejre tror de arbejder imod. Men jeg ved, hvad den yderste højrefløj gerne vil have - og vi ender med at få lige præcis dét, hvis vi ikke passer på.[/b]

Jeg har i øvrigt selv været ligesom dig. Glødende EU-modstander - men et DK, et Tyskland, et Frankrig og et England ude af EU og i hænderne på stærkt højredrejede regeringer er SÅ meget værre at forestille sig end noget pampervælde, og kan meget vel ende med at du og jeg ender med at stå med hatten i hånden og søge asyl i Nordafrika, som man så det under optakten til Anden Verdenskrig... og så ka man jo altid håbe på, at DE i det mindste ikke bygger mure op og lader middelhavet og hajerne klare resten. Jeg tror det bare ikke - og helt ærligt, så har vi heller ikke fortjent bedre.

Du ved, at jeg normalt ikke lægger mig ud med dig, og jeg er også bange nu, men; jeg undrer mig oprigtigt over, at du på den måde generaliserer europæere som dumme og uoplyste. Især taget i betragtning, at vi netop ER mere oplyste end vi nogensinde har været.
En af forskellene ligger vel i, at vi også er oplyste om hvad hinanden mener hele tiden.
Er du nu også så sikker på, at europæere, som helhed, er blevet nogle racistiske dummernikker?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf kidkomb » 24. jun 2016, 10:28

Angelina skrev:
kidkomb skrev:
Bad Samaritan skrev:
Igen - jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger. Men det svarer lidt at tro, man kan fixe problemerne i et byråd ved at kyle en håndgranat ind i forsamlingshuset... og ja, højrepopulisme ER en autoreaktion - og her ville det have været fedt, hvis vi havde forstandige, erfarne politikere som bød ind med rationelle, velovervejede indspark, istedet for at fyre den af med endnu mere værdipolitik og grøftegravning. Istedet har vi en fucking børnehave, der har mere travlt med at diskutere, hvad spidsen af en jetjager koster, og hvordan de har opkvaliciferet sig selv gennem deres seneste scoring på datingmarkedet (Ja, Jarlov - det ER dig, jeg hentyder til...). DK - og Europa over en bred kam - er [b]kun blevet dummere og mere uinformerede om, hvad der rører sig i de 3. verdenslande du nævner... og nu bliver vi så også fattigere. Man skal ikke være raketforsker for at regne ud, at faldende velstand og stigende arbejdsløshed vil være endnu mere vand på højrepopulisternes mølle - og jeg ved helt ærlig ikke, hvad det er for et endgame EU-modstanderne i begge lejre tror de arbejder imod. Men jeg ved, hvad den yderste højrefløj gerne vil have - og vi ender med at få lige præcis dét, hvis vi ikke passer på.[/b]

Jeg har i øvrigt selv været ligesom dig. Glødende EU-modstander - men et DK, et Tyskland, et Frankrig og et England ude af EU og i hænderne på stærkt højredrejede regeringer er SÅ meget værre at forestille sig end noget pampervælde, og kan meget vel ende med at du og jeg ender med at stå med hatten i hånden og søge asyl i Nordafrika, som man så det under optakten til Anden Verdenskrig... og så ka man jo altid håbe på, at DE i det mindste ikke bygger mure op og lader middelhavet og hajerne klare resten. Jeg tror det bare ikke - og helt ærligt, så har vi heller ikke fortjent bedre.

Du ved, at jeg normalt ikke lægger mig ud med dig, og jeg er også bange nu, men; jeg undrer mig oprigtigt over, at du på den måde generaliserer europæere som dumme og uoplyste. Især taget i betragtning, at vi netop ER mere oplyste end vi nogensinde har været.
En af forskellene ligger vel i, at vi også er oplyste om hvad hinanden mener hele tiden.
Er du nu også så sikker på, at europæere, som helhed, er blevet nogle racistiske dummernikker?


Det er jeg i hvert fald 100% overbevist om ... altså ikke ALLE, men bare som helhed ... de har lyttet til propagandaen - ladet deres had overtage og hvis vi blot skifter "muslimer" ud med en hvis anden religion, så ligner det noget vi har set før... og det er fucking skræmmende.

Men er der flere af "dem" end der nogensinde har været før? Det tror jeg nemlig ikke. Snarere omvendt. Forskellen er, at vi får at vide, hvad de mener nu. Det er ikke kun hjemme i stuerne debatten foregår.
Jeg synes virkelig det er trist, hvis I i ramme alvor mener, at europæere bliver kontinuerligt dummere og mere racistiske.
Det er et meget trist verdenssyn.
Senest rettet af kidkomb 24. jun 2016, 10:34, rettet i alt 1 gang.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf kidkomb » 24. jun 2016, 10:34

Angelina skrev:
Samano skrev:Men punden er da ikke så lav?
Jeg tjekkede lige om den er 9,2 kroner for en pund.
Det kostede den også cirka da jeg var i London i marts.


Den var nede på 8.9 i morges - og nu "helt oppe" på 9.2 - marts havde den rigtigt nok et dyk helt ned til 9.1 kortvarigt. Men ellers ligger den normalt lige omkring 9.8 stykker.... I november sidste år på 10.6

Kan i øvrigt se kollegaer der nu leder efter gode online forhandlere med fotoudstyr fra England :D

Jeg tror i øvrigt slet ikke vi har set bunden af det engelske pund endnu.

Sydbank skrev idag, at de regner med at den falder til omkring 8,5.
Jeg glæder mig til at købe ind i hvert fald :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 10:37

paint skrev:Med risiko for at lyde bedrevidende, så overraskede den Yougov. meningsmåling, der kom i går mig , som viste 52 for EU og 48 imod. Jeg var overbevist om at det ville være omvendt (sådan ca.). Sikken en masse penge man kunne have scoret, hvis jeg havde fulgt min 'fornemmelse'.

Til alt held, har det i den seneste tid ikke lydt som om de englændere, der har ønsket at træde ud af EU er redet med på en nationalistisk bølge, men snarere fordi et flertal ikke har lyst til at leve med de negative konsekvenser, som de har mærket i UK.
Det er lidt som om at EU, har strukket sig for langt, især med østudvidelsen. SÅ langt at bukserne er sprukket. Det er bare ikke finansmarkedernes bukser som er sprukket, men den almindelige engelske borgers, som følge at en kæmpe indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft, som har (mere eller mindre) smadret engelske arbejderes løn og levevilkår.

På sæt og vis kan jeg godt forstå deres beslutning.


Ja, EU er for stædige mht. at kigge på om de utilsigtede konsekvenser af diverse ting er OK eller ej for "manden på gaden" og så tilpasse i forhold til det. Når der er lavet en traktat, så vi de ikke ændre et komma i den, selv om der er mange millioner der er sure.

Og så sker sådan noget her jo. Hvis de ikke havde været dumme og f.eks. havde givet Cameron de ting han bad om for at undgå afstemningen, så havde de ikke stemt sig ud.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 10:38

Angelina skrev:Det er jeg i hvert fald 100% overbevist om ... altså ikke ALLE, men bare som helhed ... de har lyttet til propagandaen - ladet deres had overtage og hvis vi blot skifter "muslimer" ud med en hvis anden religion, så ligner det noget vi har set før... og det er fucking skræmmende.


Helt ærligt. Det er udelukkende i dit hoved det der foregår. Jeg har gennem den sidste måned set masser af Brexit udsendelser. Valg udsendelser. Pro og contra. Jeg har læst meget med åbent sind og er hverken tilhænger af den ene eller den anden yderfløj i politik. Ikke ET ENESTE sted har ordet muslimer været nævnt.

Tværtimod er England et af de lande i verden som gør mest for integration af muslimer og alle andre folkefærd og også historisk har gjort det som følge af deres kolonisationstanker tilbage i 17-18&1900 tallet.

Derimod er mange briter trætte af en masse fra østeuropa som oversvømmer arbejdesmarkedet med billig arbejdskraft og stor arbejdsløshed til følge

At henskrive det her resultat til racisme. Ja jeg ved ikke helt hvad jeg vil kalde det. Et virkeligheds billede er det i hvert fald på ingen måde

Forklar det til alle de millioner af mennesker som uden for London er blevet arbejdsløse gennem de sidste 30 år som følge af det indre marked. At stålværker, minearbejdere og des lige.

At henføre det resultat til racisme vidner for mig om at man har ladet auto-argumenterne overtage og ikke helt sat sig ind i selve baggrunden for EU-modstanden

At højrefløjs partier så traditionelt har været de eneste partier (sammen med EL i Danmark) som har taget EU modstandere alvorligt, viser sig jo på stemmetallene ved sidste EU valg.

Men det har INTET med det her resultat at gøre, selvom jeg godt ved at det er det automatiske ræsonnement i disse tider
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 10:40

2
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf fisken80 » 24. jun 2016, 10:43

kidkomb skrev:
Angelina skrev:
kidkomb skrev:
Bad Samaritan skrev:
Igen - jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger. Men det svarer lidt at tro, man kan fixe problemerne i et byråd ved at kyle en håndgranat ind i forsamlingshuset... og ja, højrepopulisme ER en autoreaktion - og her ville det have været fedt, hvis vi havde forstandige, erfarne politikere som bød ind med rationelle, velovervejede indspark, istedet for at fyre den af med endnu mere værdipolitik og grøftegravning. Istedet har vi en fucking børnehave, der har mere travlt med at diskutere, hvad spidsen af en jetjager koster, og hvordan de har opkvaliciferet sig selv gennem deres seneste scoring på datingmarkedet (Ja, Jarlov - det ER dig, jeg hentyder til...). DK - og Europa over en bred kam - er [b]kun blevet dummere og mere uinformerede om, hvad der rører sig i de 3. verdenslande du nævner... og nu bliver vi så også fattigere. Man skal ikke være raketforsker for at regne ud, at faldende velstand og stigende arbejdsløshed vil være endnu mere vand på højrepopulisternes mølle - og jeg ved helt ærlig ikke, hvad det er for et endgame EU-modstanderne i begge lejre tror de arbejder imod. Men jeg ved, hvad den yderste højrefløj gerne vil have - og vi ender med at få lige præcis dét, hvis vi ikke passer på.[/b]

Jeg har i øvrigt selv været ligesom dig. Glødende EU-modstander - men et DK, et Tyskland, et Frankrig og et England ude af EU og i hænderne på stærkt højredrejede regeringer er SÅ meget værre at forestille sig end noget pampervælde, og kan meget vel ende med at du og jeg ender med at stå med hatten i hånden og søge asyl i Nordafrika, som man så det under optakten til Anden Verdenskrig... og så ka man jo altid håbe på, at DE i det mindste ikke bygger mure op og lader middelhavet og hajerne klare resten. Jeg tror det bare ikke - og helt ærligt, så har vi heller ikke fortjent bedre.

Du ved, at jeg normalt ikke lægger mig ud med dig, og jeg er også bange nu, men; jeg undrer mig oprigtigt over, at du på den måde generaliserer europæere som dumme og uoplyste. Især taget i betragtning, at vi netop ER mere oplyste end vi nogensinde har været.
En af forskellene ligger vel i, at vi også er oplyste om hvad hinanden mener hele tiden.
Er du nu også så sikker på, at europæere, som helhed, er blevet nogle racistiske dummernikker?


Det er jeg i hvert fald 100% overbevist om ... altså ikke ALLE, men bare som helhed ... de har lyttet til propagandaen - ladet deres had overtage og hvis vi blot skifter "muslimer" ud med en hvis anden religion, så ligner det noget vi har set før... og det er fucking skræmmende.

Men er der flere af "dem" end der nogensinde har været før? Det tror jeg nemlig ikke. Snarere omvendt. Forskellen er, at vi får at vide, hvad de mener nu. Det er ikke kun hjemme i stuerne debatten foregår.
Jeg synes virkelig det er trist, hvis I i ramme alvor mener, at europæere bliver kontinuerligt dummere og mere racistiske.
Det er et meget trist verdenssyn.


Jeg tror ikke de er blevet dummere, men brøleaberne har bare fået mange platforme at komme til orde på i forhold til tidligere. Og de TAGER ordet, og det virker som om de gør det i langt højere grad end dem, der rent faktisk kan tænke en fornuftig tanke.
Jeg sidder dagligt og tager mig til hovedet når jeg f.eks. læser kommentarspor til fyens.dks artikler (og Nationen vil jeg slet ikke ind på).
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 10:43

England har ikke tænkte sig at isolere sig. De har snakket meget om at gå tilbage til deres gamle græsgange, nemlig commonwealth, og handle meget mere med USA, Australien, Sydafrika, Indien osv.

Det er et stort land og vel det mest hooked-up land i Europa, så isolerede, det bliver de aldrig. Det er slet ikke deres ting,
1
fisken80
Indlæg: 22069
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52046

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf fisken80 » 24. jun 2016, 10:47

Code71 skrev:
Angelina skrev:Det er jeg i hvert fald 100% overbevist om ... altså ikke ALLE, men bare som helhed ... de har lyttet til propagandaen - ladet deres had overtage og hvis vi blot skifter "muslimer" ud med en hvis anden religion, så ligner det noget vi har set før... og det er fucking skræmmende.


Helt ærligt. Det er udelukkende i dit hoved det der foregår. Jeg har gennem den sidste måned set masser af Brexit udsendelser. Valg udsendelser. Pro og contra. Jeg har læst meget med åbent sind og er hverken tilhænger af den ene eller den anden yderfløj i politik. Ikke ET ENESTE sted har ordet muslimer været nævnt.

Tværtimod er England et af de lande i verden som gør mest for integration af muslimer og alle andre folkefærd og også historisk har gjort det som følge af deres kolonisationstanker tilbage i 17-18&1900 tallet.

Derimod er mange briter trætte af en masse fra østeuropa som oversvømmer arbejdesmarkedet med billig arbejdskraft og stor arbejdsløshed til følge

At henskrive det her resultat til racisme. Ja jeg ved ikke helt hvad jeg vil kalde det. Et virkeligheds billede er det i hvert fald på ingen måde

Forklar det til alle de millioner af mennesker som uden for London er blevet arbejdsløse gennem de sidste 30 år som følge af det indre marked. At stålværker, minearbejdere og des lige.

At henføre det resultat til racisme vidner for mig om at man har ladet auto-argumenterne overtage og ikke helt sat sig ind i selve baggrunden for EU-modstanden

At højrefløjs partier så traditionelt har været de eneste partier (sammen med EL i Danmark) som har taget EU modstandere alvorligt, viser sig jo på stemmetallene ved sidste EU valg.

Men det har INTET med det her resultat at gøre, selvom jeg godt ved at det er det automatiske ræsonnement i disse tider


Ifølge en af samf-lærerne på mit arbejde har du helt ret. Som han sagde, England vil forhandle om en aftale, der sikrer fri handel, de østeuropæiske lande vil give dem fingeren, for det eneste de er interesserede i er arbejdets fri bevægelighed. Han fortalte mig, at der er over 2 millioner polakker i England, så det giver god mening. Også at den almindelige engelske arbejder frustreres over at se sit job forsvinde.
Hell, min kæreste er tømrer og han bryder sig altså heller ikke om polske arbejdere, der trykker lønnen og han har endda både arbejde og en fornuftig løn.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"