Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 10:48

fisken80 skrev:
kidkomb skrev:
Angelina skrev:
kidkomb skrev:
Bad Samaritan skrev:
Igen - jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger. Men det svarer lidt at tro, man kan fixe problemerne i et byråd ved at kyle en håndgranat ind i forsamlingshuset... og ja, højrepopulisme ER en autoreaktion - og her ville det have været fedt, hvis vi havde forstandige, erfarne politikere som bød ind med rationelle, velovervejede indspark, istedet for at fyre den af med endnu mere værdipolitik og grøftegravning. Istedet har vi en fucking børnehave, der har mere travlt med at diskutere, hvad spidsen af en jetjager koster, og hvordan de har opkvaliciferet sig selv gennem deres seneste scoring på datingmarkedet (Ja, Jarlov - det ER dig, jeg hentyder til...). DK - og Europa over en bred kam - er [b]kun blevet dummere og mere uinformerede om, hvad der rører sig i de 3. verdenslande du nævner... og nu bliver vi så også fattigere. Man skal ikke være raketforsker for at regne ud, at faldende velstand og stigende arbejdsløshed vil være endnu mere vand på højrepopulisternes mølle - og jeg ved helt ærlig ikke, hvad det er for et endgame EU-modstanderne i begge lejre tror de arbejder imod. Men jeg ved, hvad den yderste højrefløj gerne vil have - og vi ender med at få lige præcis dét, hvis vi ikke passer på.[/b]

Jeg har i øvrigt selv været ligesom dig. Glødende EU-modstander - men et DK, et Tyskland, et Frankrig og et England ude af EU og i hænderne på stærkt højredrejede regeringer er SÅ meget værre at forestille sig end noget pampervælde, og kan meget vel ende med at du og jeg ender med at stå med hatten i hånden og søge asyl i Nordafrika, som man så det under optakten til Anden Verdenskrig... og så ka man jo altid håbe på, at DE i det mindste ikke bygger mure op og lader middelhavet og hajerne klare resten. Jeg tror det bare ikke - og helt ærligt, så har vi heller ikke fortjent bedre.

Du ved, at jeg normalt ikke lægger mig ud med dig, og jeg er også bange nu, men; jeg undrer mig oprigtigt over, at du på den måde generaliserer europæere som dumme og uoplyste. Især taget i betragtning, at vi netop ER mere oplyste end vi nogensinde har været.
En af forskellene ligger vel i, at vi også er oplyste om hvad hinanden mener hele tiden.
Er du nu også så sikker på, at europæere, som helhed, er blevet nogle racistiske dummernikker?


Det er jeg i hvert fald 100% overbevist om ... altså ikke ALLE, men bare som helhed ... de har lyttet til propagandaen - ladet deres had overtage og hvis vi blot skifter "muslimer" ud med en hvis anden religion, så ligner det noget vi har set før... og det er fucking skræmmende.

Men er der flere af "dem" end der nogensinde har været før? Det tror jeg nemlig ikke. Snarere omvendt. Forskellen er, at vi får at vide, hvad de mener nu. Det er ikke kun hjemme i stuerne debatten foregår.
Jeg synes virkelig det er trist, hvis I i ramme alvor mener, at europæere bliver kontinuerligt dummere og mere racistiske.
Det er et meget trist verdenssyn.


Jeg tror ikke de er blevet dummere, men brøleaberne har bare fået mange platforme at komme til orde på i forhold til tidligere. Og de TAGER ordet, og det virker som om de gør det i langt højere grad end dem, der rent faktisk kan tænke en fornuftig tanke.
Jeg sidder dagligt og tager mig til hovedet når jeg f.eks. læser kommentarspor til fyens.dks artikler (og Nationen vil jeg slet ikke ind på).


Der er mange der er sure, fordi deres livsform bliver fucked op og politikerne er ligeglade.

Hvis man bor i København, er noget biotek, design, global handel, så har man politikernes interesse og de vil gøre en masse ting for dig.

Hvis man bor i Sønderborg og er ufaglært så er de ligeglade med en.

Så er det jo ikke så mærkeligt folk bliver sure.

Finder det selv mærkeligt, at man ikke altid spørger ind til grunden, Folk bliver som regel ikke sure for no reason. Ja ikke i store grupper samtidigt i hvert fald :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 10:49

kidkomb skrev:
Angelina skrev:
Samano skrev:Men punden er da ikke så lav?
Jeg tjekkede lige om den er 9,2 kroner for en pund.
Det kostede den også cirka da jeg var i London i marts.


Den var nede på 8.9 i morges - og nu "helt oppe" på 9.2 - marts havde den rigtigt nok et dyk helt ned til 9.1 kortvarigt. Men ellers ligger den normalt lige omkring 9.8 stykker.... I november sidste år på 10.6

Kan i øvrigt se kollegaer der nu leder efter gode online forhandlere med fotoudstyr fra England :D

Jeg tror i øvrigt slet ikke vi har set bunden af det engelske pund endnu.

Sydbank skrev idag, at de regner med at den falder til omkring 8,5.
Jeg glæder mig til at købe ind i hvert fald :D


Så det første der sker i UK efter udmeldelsen er at alle deres internetbutikker bliver støvsuget for varer :) Det er jo ikke sådan vi får dem til at fortrtyde.

Skal nok også handle lidt engelsk i dag :)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Wizzze » 24. jun 2016, 11:01

Skotterne går efter en uafhængigheds afstemning indenfor 2års, så Skotland ikke forlader EU.

STOR Britanien ser ud til at gå mod Little Britain :gruble:



0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 11:07

Skotterne skulle måske besinde sig - for EU ligner for mig et foretagende med en usikker fremtid i dag,

Uden UK forskyder stemmevægten sig, så de fattige lande nu har flertal. De lande der gerne vil løse alle økonomiske problemer ved at låne penge og dele dem ud til deres befolkninger.

... og de kan jo bare stemme igennem nu, at rige lande skal overføre en hel masse til fattige lande.

Det vil Tyskland, Holland, Finland næppe bryde sig om i længden.

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan løses.

Man burde lave en ny traktat, der adresserede problemerne så man undgik at EU bliver revet fra hinanden.

Tror bare ikke det kan ske, fordi EU-systemets virkelighedskontakt er så svag, at de hellere vil sidde og råbe DET HER SKER IKKE DET FINDES IKKE mens huset falder ned om ørerne på dem.
1
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 11:12

eks-Maupassant skrev:Skotterne skulle måske besinde sig - for EU ligner for mig et foretagende med en usikker fremtid i dag,

Uden UK forskyder stemmevægten sig, så de fattige lande nu har flertal. De lande der gerne vil løse alle økonomiske problemer ved at låne penge og dele dem ud til deres befolkninger.

... og de kan jo bare stemme igennem nu, at rige lande skal overføre en hel masse til fattige lande.

Det vil Tyskland, Holland, Finland næppe bryde sig om i længden.

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan løses.

Man burde lave en ny traktat, der adresserede problemerne så man undgik at EU bliver revet fra hinanden.

Tror bare ikke det kan ske, fordi EU-systemets virkelighedskontakt er så svag, at de hellere vil sidde og råbe DET HER SKER IKKE DET FINDES IKKE mens huset falder ned om ørerne på dem.


Alt i mens "politikerne" dernede nok skal sørge for at det ikke rammer den SELV økonomisk.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Thitida-No-Chey
Indlæg: 506
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:41
Kort karma: 67
Likede indlæg: 1532

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Thitida-No-Chey » 24. jun 2016, 11:24

Angelina skrev:Jeg tror sgi skotterne skrider denne gang..

http://www.independent.co.uk/news/uk/po ... 00466.html

Skrider skotterne, forudser jeg, at Nordirland også vil forsøge at stemme sig tilbage til Irland. Så er det et spørgsmål om hvorvidt lille bitte Wales har lyst til at forsøge sig med løsrivelse. En ting er i al fald sikkert; det her lugter langt væk af et UK i opløsning...
1
It's a shark
shaking his tail
in his pink speedos....
What's not to like??
Billede
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Tux » 24. jun 2016, 11:26

Angelina skrev:Jeg tror sgi skotterne skrider denne gang..

http://www.independent.co.uk/news/uk/po ... 00466.html


Ja det ville være en dejlig ting :banan:
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 24. jun 2016, 11:29

Angelina skrev:
Samano skrev:Men punden er da ikke så lav?
Jeg tjekkede lige om den er 9,2 kroner for en pund.
Det kostede den også cirka da jeg var i London i marts.


Den var nede på 8.9 i morges - og nu "helt oppe" på 9.2 - marts havde den rigtigt nok et dyk helt ned til 9.1 kortvarigt. Men ellers ligger den normalt lige omkring 9.8 stykker.... I november sidste år på 10.6

Kan i øvrigt se kollegaer der nu leder efter gode online forhandlere med fotoudstyr fra England :D

Jeg tror i øvrigt slet ikke vi har set bunden af det engelske pund endnu.


Jeg tror at - alle "eksperternes" dommedagsscenarier til trods - al den finansielle og økonomiske ustabilitet har udlignet sig, og er tilbage i normal hverdag igen senest i 2020.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 11:30

Thitida-No-Chey skrev:
Angelina skrev:Jeg tror sgi skotterne skrider denne gang..

http://www.independent.co.uk/news/uk/po ... 00466.html

Skrider skotterne, forudser jeg, at Nordirland også vil forsøge at stemme sig tilbage til Irland. Så er det et spørgsmål om hvorvidt lille bitte Wales har lyst til at forsøge sig med løsrivelse. En ting er i al fald sikkert; det her lugter langt væk af et UK i opløsning...


Nordirland og Wales går ingen steder :)

Og jeg tvivler på at EU som det ser ud når skoternes afstemning kommer om et par år ser godt nok ud til at friste dem fra UK og over i EU.

En ting der kan ske, er f.eks. at alle de polakker der pt bor i England tager til Irland og Skotland, for at bo i et engelsktalende land der er med i EU. Det vil betyde rigtigt meget i de lande fordi de er mindre. Det er ca 3 millioner mennesker der måske skal til at finde sig et andet land at bo i.
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 11:34

DetSorteCirkus skrev:
Angelina skrev:
DetSorteCirkus skrev:Tror I, at vi får en afstemning i DK?


Ja... og højrefløjens argument vil blive at vi så kan sige nej til alle de der sortsnuskere - og alle islamofoberne vil straks løbe med på den bølge.

Jeg er spændt på om EU overlever det her.


Jeg har bare meget svært ved at se, hvordan processen frem mod en sådan afstemning vil blive.
Nu, hvor resultatet fra UK foreligger, kan jeg kun forestille mig, at V og S vil gøre alt for at undgå en afstemning, hvilket betyder, at initiativet og presset skal komme fra DF, som på mig har virket, som om de, i hvert fald pt., har EU-mundkurv på.


Jeg tror også, DF's ageren vil blive afgørende.

Og det er lidt tricky, for EU-spørgsmålet er på mange måder tvetydigt i forhold til DF. De kan bruge det til at markere en forskel mellem dem og de andre borgerlige partier, og samtidig fremme deres nationalistiske elementer, men de kan også vælge at nedtone EU-politikken, så de kan fremme samarbejdet med de andre partier.

Damn you, DF. De formår sgu altid at positionere sig, så de har alle kortene på hånden. (Og det mener jeg jo så, de kan, fordi deres vælgere er for dumme/bange/snæversynede til rigtig at gå op i andet end udlændingepolitikken... :fløjt:)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 11:42

paint skrev:Med risiko for at lyde bedrevidende, så overraskede den Yougov. meningsmåling, der kom i går mig , som viste 52 for EU og 48 imod. Jeg var overbevist om at det ville være omvendt (sådan ca.). Sikken en masse penge man kunne have scoret, hvis jeg havde fulgt min 'fornemmelse'.

Til alt held, har det i den seneste tid ikke lydt som om de englændere, der har ønsket at træde ud af EU er redet med på en nationalistisk bølge, men snarere fordi et flertal ikke har lyst til at leve med de negative konsekvenser, som de har mærket i UK.
Det er lidt som om at EU, har strukket sig for langt, især med østudvidelsen. SÅ langt at bukserne er sprukket. Det er bare ikke finansmarkedernes bukser som er sprukket, men den almindelige engelske borgers, som følge at en kæmpe indvandring af billig østeuropæisk arbejdskraft, som har (mere eller mindre) smadret engelske arbejderes løn og levevilkår.

På sæt og vis kan jeg godt forstå deres beslutning.


Og jeg kan sådan set også godt forstå de danskere, der står i samme situation.

Spørgsmålet er bare, om det at træde ud af EU er et holdbart værn mod globaliseringen. Det tror jeg desværre ikke, det er, og det er næsten det mest sørgelige - at vi står over for nogle gigantiske udfordringer, set med velfærds-vestlige øjne, og ingen kommer med kompetente bud på, hvordan vi skal løse dem på længere sigt.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf ajnaM » 24. jun 2016, 11:43

(I øvrigt ser jeg også modviljen mod arbejdskraftens frie bevægelighed som en del af den nationalistiske bølge... det bliver hurtigt 'os mod dem', og om det så handler om østarbejdere eller flygtninge, kan et eller andet sted være hip som hap.)
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. jun 2016, 11:46

Inspireret af trådens musikalske udgangspunkt kom jeg lige i tanke om denne her, som jeg faktisk synes beskriver både "leave"- og "remain"-holdet på godt og ondt.

0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Code71 » 24. jun 2016, 11:50

ajnaM skrev:(I øvrigt ser jeg også modviljen mod arbejdskraftens frie bevægelighed som en del af den nationalistiske bølge... det bliver hurtigt 'os mod dem', og om det så handler om østarbejdere eller flygtninge, kan et eller andet sted være hip som hap.)


Så kan du jo også kalde fagforeninger for nationalistiske foreninger. Det er der vel ikke ret mange der er enige i? Det er bare to helt og aldeles forskellige ting
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 24. jun 2016, 11:52

ajnaM skrev:(I øvrigt ser jeg også modviljen mod arbejdskraftens frie bevægelighed som en del af den nationalistiske bølge... det bliver hurtigt 'os mod dem', og om det så handler om østarbejdere eller flygtninge, kan et eller andet sted være hip som hap.)


Man kan jo også overveje om det var smart eller ikke-smart af EU at love alle landene i vest at det ikke kom til at ske at millioner af østeuropære ville tage til vest?

Jeg vil selv putte det i kassen af ikke-smart, fordi folks tillid har det med at erodere når man fremturer med hellige løfter man er stensikker på bliver holdt og som man kan garantere for evigt, og man så bare lader som ingenting og intet gør, når det så viser sig at det man lovede ikke ville ske faktisk sker :)

F.eks. en artikel fra politiken fra 2005. Diskussionen dengang handlede om en masse mennesker der advarede om massiv tilstrømning fra øst til vest hvis man lukkede op, og folk der mente det ikke kom til at ske. Med vanlig stil prøver politiken at gøre lidt indirekte grin af tilstrømnings-påståerne, ved at kalde det at de snakker om "horder".

http://politiken.dk/oekonomi/ECE113548/ ... et-hjemme/

Havde EU lyttet tilbage i 2005, så havde UK ikke stemt sig ud. Det havde ikke været sværere end at lave nogen kvoter så "rushet" kom til at ske i et tempo så folk i modtagerlandene ku nå at følge med.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"