De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Guldfisk » 25. jun 2016, 05:44

Jeg så følgende billede på Facebook, og det fik mig til at overveje: Er der nogen emner, hvor ældre mennesker ikke burde udnytte deres demokratiske rettigheder?
Clq7LmNWkAQ5GA1.jpg


Hvad tænker du? Hvilken alder og hvilke emner?
Skal 90+ have lov at stemme til Folketinget? (80+, 70+, 60+?)
Burde 80+ have haft lov til at stemme om tronfølgeloven (de ville næppe komme til at opleve en evt. ældstepige regere).
Skal alle over 60 lige stikke en finger i jorden, når det handler om EU?
Burde man vægte stemmerne efter generationernes størrelse?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Guldfisk
Indlæg: 537
Tilmeldt: 18. aug 2015, 18:40
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1264

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Guldfisk » 25. jun 2016, 05:53

Jeg lægger da gerne ud med at afsløre, at min umiddelbare holdning er nej til alle spørgsmålene.
16 år, som bruges i eksemplet er lang tid. Desuden kan de unge jo forhåbentligt udnytte de næste 69 år til at påvirke samfundet i den retning, de gerne vil. Jeg ser dem ikke som håbløst låst på ældre generationers ønsker.

Men jeg er meget åben for argumenter for det modsatte.

Hvis en aldersgrænse kunne forhindre, at politikerne tænkte i kortsigtede løsninger, både mht. økonomi og klima, ville det da være værd at overveje.
Jeg er bare heller ikke overbevist, om at unge er bedre til at behovsudsætte og regne på konsekvenserne end ældre.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 06:55

Jeg må indrømme, at min umiddelbare reaktion på den vinkling var "forkælet vrøvl" og dernæst "tilsidesættelse af erfaringens værdi". Eller nok nærmere manglende evne til overhovedet at indse den.

Mit kvalificerede gæt er, at de fleste i aldersgruppen 18-24 år, som har stemt "remain", er studerende uden den store tilknytning til arbejdsmarkedet, og i og med afstemningen tilsyneladende primært har handlet om netop det samt det sociale sikkerhedsnet, tænker jeg også, at disse vælgere i forhold til dette emne langtfra er de bedst kvalificerede til at afgøre valget. Det betyder overhovedet ikke, at de ikke skulle have være med til at træffe beslutningen, for de er myndige; jeg kan bare ikke se, at de er BEDRE kvalificerede end deres forældre eller bedsteforældre. Jeg har respekt for en ung kvinde, jeg hørte om, som var bange for at miste retten til barsel, men bortset fra det er det min oplevelse, at argumenterne primært har kredset om emner med størst relevans for eliten; udveksling, international karriere, ægteskab med en borger fra et andet land.

Dernæst er det efter min mening både farligt og forkert udelukkende at tolke resultatet som en konsekvens af folkeforførende populisme. Som Code nævner et sted, har der været masser af konkrete grunde for borgere, som virkelig er kommet i klemme i især EUs arbejdsmarkedspolitik, og det er sgu nok derfor, at tallene ikke kun viser et stort "leave" i pensionisternes rækker, hvilket jeg kan forstå, at man nu ihærdigt prøver at køre på. Nej, det er også flertallet i den absolut arbejdsdygtige aldersgruppe, 50-65, som med stort flertal har stemt "out". Da vi ved, at globaliseringen kan ramme hårdere, jo ældre man er (det var faktisk derfor, den fyrede fabriksanasatte i mit spørgsmål til EU-manden var 60 og ikke 25), kunne det tyde på, at budskabet fra disse vælgere ikke bare er reaktionært, men faktuelt lødigt.

Jeg er som sagt ikke sikker på, at den gode løsning på de engelske arbejderes mange problemer nødvendigvis skal findes udenfor EU-systemet, da den primære hæmsko er og bliver elitens skyklapper og pinligt ringe viden om mennesker andre steder i samfundet, men jeg kan altså meget godt forstå, at man simpelthen ikke stemmer for et system, der direkte har skadet en.
6
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5656

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf landsbytossen » 25. jun 2016, 07:12

Guldfisk skrev:Jeg så følgende billede på Facebook, og det fik mig til at overveje: Er der nogen emner, hvor ældre mennesker ikke burde udnytte deres demokratiske rettigheder?
Clq7LmNWkAQ5GA1.jpg


Hvad tænker du? Hvilken alder og hvilke emner?
Skal 90+ have lov at stemme til Folketinget? (80+, 70+, 60+?)
Burde 80+ have haft lov til at stemme om tronfølgeloven (de ville næppe komme til at opleve en evt. ældstepige regere).
Skal alle over 60 lige stikke en finger i jorden, når det handler om EU?
Burde man vægte stemmerne efter generationernes størrelse?

Nej, Bertel Haarder bør ikke stikke en finger i jorden vedr. EU
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 09:27

"De unge" kunne vist godt have haft større indflydelse - hvis de havde gidet møde frem i større tal.
Jeg har godt set den opstilling om, at der er en aldersmæssig skævhed mellem leave og remain. Men jeg mener også at have set, at stemmeprocenten var (og typisk er) noget højere blandt de ældre vælgere.
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf yessup » 25. jun 2016, 11:30

Sådan vil det jo altid være. Der er også flere kvinder end mænd. Flere har en erhvervsuddannelse end en akademisk uddannelse osv. Så demokratiet vil altid styrke nogle grupper på bekostning af andre. Det er jo netop også derfor nogle grupper har kæmpet så hårdt for at få det indført ;)

Så set herfra er det bare en præmis ved demokratiet man må leve med. Man kan opbløde det ved brede forlig osv. men grundlæggende er demokrati flertalsdiktatur. Man kan trøste sig med at det eneste alternativ er mindretalsdiktatur. At nogle bestemmer over andre er nu engang et uomgængeligt menneskeligt vilkår.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Oveditlevsen » 25. jun 2016, 14:21

Culpøs skrev:
Guldfisk skrev:Jeg så følgende billede på Facebook, og det fik mig til at overveje: Er der nogen emner, hvor ældre mennesker ikke burde udnytte deres demokratiske rettigheder?
Clq7LmNWkAQ5GA1.jpg


Hvad tænker du? Hvilken alder og hvilke emner?
Skal 90+ have lov at stemme til Folketinget? (80+, 70+, 60+?)
Burde 80+ have haft lov til at stemme om tronfølgeloven (de ville næppe komme til at opleve en evt. ældstepige regere).
Skal alle over 60 lige stikke en finger i jorden, når det handler om EU?
Burde man vægte stemmerne efter generationernes størrelse?


1) Jeg tænker at alder ikke bør være afgørende.

Jeg tager nu debatten ud på ét lille sidespor. Jeg mener derimod, at vi bør afskaffe demokratiet og indføre teknokrati. Jeg mener desværre, at mange stemmeberettigede mennesker ikke er egnet til at stemme. Med andre ord: Jeg mener ikke at alles stemmer er lige meget værd.


Hvem bør have den største indflydelse? 10.000 fornuftige, indsigtsfulde, vise eller begavede mennesker VS 100.000 irrationelle, ubegavede eller ukloge mennesker?

Hvis du svarede sidstnævnte, så kommer der her et nyt spørgsmål.

Hvor vil du helst leve? Et land styret af 179 fornuftige, indsigtsfulde, vise og begavede mennesker eller et land styret af 179 sinker, irrationelle, ubegavede og ukloge mennesker.

Hvad vil det sige at være fornuftig, indsigtsfuld, vis og begavet? Før det kan bruges som oplæg til en debat bør det konkretiseres, og efter hvilke kriterier skal disse mennesker udvælges?

Det smukke ved et demokrati er jo at dermed får en befolkning også de ledere som de har fortjent. Historisk set har intet land være bedre tjent med en "elite" end et regulært demokrati.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2016, 14:40

De unge har jo altid skullet leve eller dø, med de ældres valg, de fleste soldater der falder i krig, plejer at være unge, det er trods alt noget voldsommere end dette valg. Men ældre skal jo også leve med de unges valg, det er jo ikke ubekendt at unge/yngre hellere vil bruge penge på skoler, børnepleje osv. end på plejehjem og ældrehjælp. Alle tænker og stemmer ud fra deres situation ikke en situation om mange år, og derfor er det godt at vælger befolkningen er sammensat af alle grupper. Her til Brexit er der mange gruppe forskelle det er ikke kun ung / gammel.
Var det folk men uddannelser der bestemte, så var UK blevet i EU. Alle med en studentereksamen eller over stemte mest for, mens alle dem der kun har hvad der svarer til folkeskole/10. klasse stemte imod, men i et samfund, hvor mange ikke får en uddannelse, så var sidste gruppe den største.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43765

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 16:06

Hvis der overhovedet, skal være nogen mening i begrebet 'Folkeafstemning', må det nødvendigvis også være 'folket' eller befolkningen – som i hele befolkningen (stemmeberettigede), der stemmer. Jeg har meget svært ved at se argumenter for en begrænsning eller andre former for udvælgelse af, hvem der må stemme – hvis det skal foregå under betegnelsen 'demokrati'.

Udvælgelser af vælgere, på forhånd, efter alder, er direkte latterligt. Hvad bliver så det næste?: køn, beskæftigelse, uddannelsesniveau, hårfarve, bopæl? :stoned:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2016, 16:19

paint skrev:Hvis der overhovedet, skal være nogen mening i begrebet 'Folkeafstemning', må det nødvendigvis også være 'folket' eller befolkningen – som i hele befolkningen (stemmeberettigede), der stemmer. Jeg har meget svært ved at se argumenter for en begrænsning eller andre former for udvælgelse af, hvem der må stemme – hvis det skal foregå under betegnelsen 'demokrati'.

Udvælgelser af vælgere, på forhånd, efter alder, er direkte latterligt. Hvad bliver så det næste?: køn, beskæftigelse, uddannelsesniveau, hårfarve, bopæl? :stoned:


Også kendt som de gode gamle dage ;)

"Valgret til Folketinget havde alle uberygtede mænd over 30 år med egen husstand. Kvinder, tjenestefolk samt mænd, der var straffede, umyndige eller ikke havde tilbagebetalt en modtaget fattighjælp, kunne ikke stemme."
Den gang var der styr på tingene ! Det går også meget hurtigere med optællingen når kun 15% af befolkningen kan stemme :devil:
1
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Slettet bruger » 25. jun 2016, 22:19

Guldfisk skrev:Jeg så følgende billede på Facebook, og det fik mig til at overveje: Er der nogen emner, hvor ældre mennesker ikke burde udnytte deres demokratiske rettigheder?
Clq7LmNWkAQ5GA1.jpg


Hvad tænker du? Hvilken alder og hvilke emner?
Skal 90+ have lov at stemme til Folketinget? (80+, 70+, 60+?)
Burde 80+ have haft lov til at stemme om tronfølgeloven (de ville næppe komme til at opleve en evt. ældstepige regere).
Skal alle over 60 lige stikke en finger i jorden, når det handler om EU?
Burde man vægte stemmerne efter generationernes størrelse?


Plat - det er stemmetal af dem der faktisk gik ned og stemte, men så vidt jeg ved er det ret få at de 18-24 årige der går ned og stemmer i UK.

Tallene må være meget forskellige hvis man regner sofavælgerne med.

Man kan jo se direkte på tallene, at der ligger mega mange stemmer i 65+ gruppen.

Fordi alle de andre til sammen er til remain, så er der så mange +65 der stemmer at de tipper flertallet over.

Summa summarum: De unge kan ikke tage sig sammen til at stemme. Ingen arme, ingen EU :)
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Slettet bruger » 25. jun 2016, 22:21

Billede
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23757
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22003

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 22:27

eks-Maupassant skrev:[...]
Fordi alle de andre til sammen er til remain, så er der så mange +65 der stemmer at de tipper flertallet over.

Summa summarum: De unge kan ikke tage sig sammen til at stemme. Ingen arme, ingen EU :)

Det er vist veldokumenteret, at de unge generelt stemmer mindre derovre. Men du har da læst planchen forkert: 50-64 har også Leave-flertal.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Slettet bruger » 25. jun 2016, 22:40

dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:[...]
Fordi alle de andre til sammen er til remain, så er der så mange +65 der stemmer at de tipper flertallet over.

Summa summarum: De unge kan ikke tage sig sammen til at stemme. Ingen arme, ingen EU :)

Det er vist veldokumenteret, at de unge generelt stemmer mindre derovre. Men du har da læst planchen forkert: 50-64 har også Leave-flertal.


Gud ja, tallene giver ikke 100% i alt. Jeg nøjedes med højre kolonne fordi jeg gik ud fra summen var 100.

De 18-24 giver 88% i alt, og de sidste 12% ved vi så ikke hvad gør.

Mærkelig grafik.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4843
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6406

Re: De unge skal leve med konsekvenserne af de ældres valg

Indlægaf Stars » 26. jun 2016, 06:17

eks-Maupassant skrev:
dgd2007 skrev:
eks-Maupassant skrev:[...]
Fordi alle de andre til sammen er til remain, så er der så mange +65 der stemmer at de tipper flertallet over.

Summa summarum: De unge kan ikke tage sig sammen til at stemme. Ingen arme, ingen EU :)

Det er vist veldokumenteret, at de unge generelt stemmer mindre derovre. Men du har da læst planchen forkert: 50-64 har også Leave-flertal.


Gud ja, tallene giver ikke 100% i alt. Jeg nøjedes med højre kolonne fordi jeg gik ud fra summen var 100.

De 18-24 giver 88% i alt, og de sidste 12% ved vi så ikke hvad gør.

Mærkelig grafik.

Det er fordi de ikke har "ved ikke" kolonnen med.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"