Skal DK have en afstemning om EU ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Jørn » 25. jun 2016, 07:50

:fløjt:

Skal DK have en folkeafstemning, om EU ?

(Jeg mener JA).

Eller - som minimum, en demokratisk debat om, hvordan vi bruger EU, og hvordan vi gør EU bedre ....

http://arbejderen.dk/indland/en-histori ... modstanden
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Precaseptica » 25. jun 2016, 07:53

Det vil jeg mene burde være på sin plads. Vi er generelt ret negativt stemte overfor EU. Vi stemmer nej hver gang de vil os noget. Så jeg synes ikke det ville være urimeligt at man tog demokratisk stilling til sagen. Der er ingen tvivl om at afstemningen i England vil motivere kræfterne herhjemme der gerne så en afstemning til at komme på banen.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Precaseptica » 25. jun 2016, 07:56

Dog vil jeg tilføje, at hvis England får lov at starte en domino-effekt, så kan det jo betyde at EU projektet dør ud. Så der kan være strategi i at udskyde flere afstemninger af den art vi så i England. Spørgsmålet er så om EU får rettet op på de ting, der udgør projektets kritikpunkter. Der er ikke nok gennemsigtighed og det er mærkeligt for folk at vende sig til tanken om at de højeste magter i forbundet ikke er demokratisk valgt.
0
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 845
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 210
Likede indlæg: 1874

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Precaseptica » 25. jun 2016, 07:58

ShuruQ skrev:Jeg er meget sjælden enig med Rina Ronja Kari, men som hun sagde i går, så er der en hel masse danskere der er så unge at de aldrig har fået lov til at tage stilling til om hvorvidt vi bør være i EU eller ej ved et valg valg og jeg synes det ville give rigtig god mening at vi får muligheden.

Hvis det bliver aktuelt vil jeg nok stemme "ja" til at blive, men så har jeg og en masse andre danskere også fået lov at give vores mening til kende og det synes jeg vi bør have.


Enig.

Desuden er det EU som vores forældres generation sagde ja til ikke det samme som det EU vi har i dag. Så det er måske rigtigt nok at det er på tide at revidere projektet.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Tux » 25. jun 2016, 08:28

Nej, hvilket et politisk flertal i øvrigt også har afvist..
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Animi » 25. jun 2016, 08:30

Ja, det synes jeg.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Code71 » 25. jun 2016, 08:32

Ja selvfølgelig skal vi det. Det viser bare politikernes ulidelige arrogance at de afviser at spørge vælgerne
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf achillaxedprune » 25. jun 2016, 08:53

Nej, det skal vi helt sikkert ikke.

Men en reform af EU til at gå tilbage til at være et handelssamarbejde, og ikke et socialt samarbejde, så jeg gerne. Men en udmelding af EU ville være torskedumt.
5
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf kidkomb » 25. jun 2016, 09:07

Udover, at jeg vil mene, at vi bør vente med at gøre for meget i den retning, indtil vi har set hvordan det videre går efter UK's udmelding,
så vil jeg ikke mene, at spørgsmålet bør være så forsimplet som "Ind eller ud af EU".

Lige nu bør vi fokusere på at få nogle gode relationer og aftaler med UK. (Så meget som vores medlemskab i unionen tillader os)
I og med befolkningen i DK er så EU-skeptiske (ca halv-halv) så kan vi, i fremtiden, bruge UK's erfaringer til rigtig meget.

Jeg synes ikke man skal vente de 7 år, som en udtrædelse nok tager, men i hvert fald 2 år.
Så kunne vores politikere passende lade være med at betragte vælgerne som stupide får og rent faktisk give os noget brugbar information og ikke kun de små detaljer de lige synes er vigtige for at få stemmer.
Og de kunne gro nosser nok til rent faktisk at svare på de spørgsmål de bliver stillet.

Præcis som achillaxedprune siger, så kan vi meget vel se et EU, som af-bureaukratiserer sig.
Og det er jo i virkeligheden dét som danskerne gerne vil have.
Et samarbejde om handel og forsvar og ikke en totalitær overstat.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 09:29

Nej - for det første er der ikke ret mange, der går ind for helt at forlade EU. Og fr det andet kan man jo ikke lave nogen som helst internationale aftaler, hvis man ustandselig skal "spørge folket", om de nu også stadigvæk mener det samme som sidste år.

I øvrigt vil det da være sund fornuft lige at se tiden lidt an, og tage bestik ud fra, hvad der kommer til at ske. Foreløbig er der jo ikke reelt sket noget.
0
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Jørn » 25. jun 2016, 09:36

Man kunne jo godt samarbejde og handle med andre lande - før 1972. I FN, Unesco, EFTA og andre steder. Jeg går også ind for samarbejde. Med alle lande ! - EU kan jo, ikke engang, finde ud af, at lave nogle fornuftige, og bindende aftaler på flygtninge området. Jeg har ikke noget imod, af DK, tager nogle flere. Men det virker da underligt, at visse lande ikke vil tage ret mange, og lande som Sverige og Tyskland tager dobbelt så mange, som DK, f.eks.

Vi har kunnet "reformere" EU - lige siden 1972 ...
Men, reelt er det vokset og vokset - Og det et netop formålet : En superstat. Europas Forenede Stater ....
0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 09:43

ShuruQ skrev:Jeg er meget sjælden enig med Rina Ronja Kari, men som hun sagde i går, så er der en hel masse danskere der er så unge at de aldrig har fået lov til at tage stilling til om hvorvidt vi bør være i EU eller ej ved et valg valg og jeg synes det ville give rigtig god mening at vi får muligheden.

Hvis det bliver aktuelt vil jeg nok stemme "ja" til at blive, men så har jeg og en masse andre danskere også fået lov at give vores mening til kende og det synes jeg vi bør have.


Dét synes jeg til gengæld, er et dårligt argument. Teoretisk set skulle vi så afholde løbende Folkeafstemninger, fordi der hvert år er nye unge, som ikke havde mulighed for at stemme året før.

Vi lever alle sammen med beslutninger, som er truffet før vi selv havde indflydelse på det. Kort sagt: i et demokratisk samfund, må man leve med de beslutninger som er truffet på basis af de vælgere der havde stemmeret da beslutningen blev taget – medmindre man, som i UK, står med en befolkning, som er delt i to og hvor den éne halvdel ønsker at omstøde beslutningen. Eller et parti, som ønsker en Folkeafstemning, får 90 mandater (eller kan samle 90 mandater) i Folketinget.

”Vi blev ikke spurgt, fordi vi ikke var født dengang”, holder ikke, hvis man tænker de generelle konsekvenser igennem. ;)
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 09:49

Jørn skrev:Man kunne jo godt samarbejde og handle med andre lande - før 1972. I FN, Unesco, EFTA og andre steder. Jeg går også ind for samarbejde. Med alle lande ! - EU kan jo, ikke engang, finde ud af, at lave nogle fornuftige, og bindende aftaler på flygtninge området. Jeg har ikke noget imod, af DK, tager nogle flere. Men det virker da underligt, at visse lande ikke vil tage ret mange, og lande som Sverige og Tyskland tager dobbelt så mange, som DK, f.eks.

Vi har kunnet "reformere" EU - lige siden 1972 ...
Men, reelt er det vokset og vokset - Og det et netop formålet : En superstat. Europas Forenede Stater ....

Så du tror, at hvis man ikke har et forpligtende samarbejde, hvor handelskrige og rigtige krige mod hinanden ikke er en mulighed, at så ville det blive lettere at samarbejde?
Det lyder lidt ikke helt realistisk. :)
0
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2016, 09:54

achillaxedprune skrev:Nej, det skal vi helt sikkert ikke.

Men en reform af EU til at gå tilbage til at være et handelssamarbejde, og ikke et socialt samarbejde, så jeg gerne. Men en udmelding af EU ville være torskedumt.



Men nu spørges der jo ikke til, om vi skal melde os ud, men om vi skal have en afstemning?

Hvis man synes, det er dumt at spørge befolkningen, kan det være, man skal genoverveje sit demokratiske udgangspunkt. :p
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27072

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf ajnaM » 25. jun 2016, 09:57

Jeg synes, det er skræmmende, at politikerne er så meget imod en folkeafstemning. Selv DF er jo imod.

Og jeg tror, det er EU's akilleshæl - at politikerne tror, de kan trumfe noget igennem, vel vidende at befolkningen egentlig ikke går ind for det. Det bliver jo aldrig et folkeligt forankret projekt, og i et demokrati ender det jo så bare med at blive en ret skrøbelig konstellation.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"