At kunne lide svampe.

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 12:29

Jeg vil gerne lære at kunne lide svampe, men igennem mit liv har jeg kun smagt en svamp jeg kunne lide, og den kan jeg ikke huske hvad hedder.
Mit største problem med tilberedte svampe er konsistensen, og ved rå svampe er det smagen.

Jeg tænker at vejen frem er at smage det en masse gange, altså begynde at inkluderer svampe i min mad lige så langsomt så eg bliver vant til dem. Men jeg tænker at nogle svampe/retter er bedre at starte ud med end andre?
0
...
Simsallabim
Indlæg: 51
Tilmeldt: 31. maj 2016, 20:17
Kort karma: 0
Likede indlæg: 14

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Simsallabim » 25. jun 2016, 12:48

Risotto med kantareller i små stykker... Det er mit bud på en mild svamperet:-)
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Rapfisk » 25. jun 2016, 12:49

Der er vel to veje at gå.

Enten skal du gå med retter, hvor svampe er integreret, så du ikke får følelsen af at "NU spiser jeg en svamp". Det kunne være svampesuppe (uden svampestykker i) eller lasagne med svampe, der er hakket så småt, at de bare føles som en del af kødet.

Alternativt skal du gå med svampe, der ikke smager enormt meget af svamp. Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvilke det er, fordi jeg godt kan lide dem, men jeg synes fx ikke, at en grillet portobellosvamp med ost og/eller eller som bund til en burgerbøf smager af alverden (den tager smag af det, man spiser den med eller krydrer den med). Omvendt er det en stor svamp, så det kan godt være, den vil være overvældende for dig.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 12:50

Simsallabim skrev:Risotto med kantareller i små stykker... Det er mit bud på en mild svamperet:-)

Det er da også et godt bud, planen var at spise risotto i den nærmeste fremtid :)
0
...
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf billiebean » 25. jun 2016, 12:53

En omelet med stegte svampe i små stykker, stegt grønkål, lidt hvidløg og godt med parmesan smager godt. Der er også noget til at tage fokus væk fra svampene.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 12:55

Rapfisk skrev:Der er vel to veje at gå.

Enten skal du gå med retter, hvor svampe er integreret, så du ikke får følelsen af at "NU spiser jeg en svamp". Det kunne være svampesuppe (uden svampestykker i) eller lasagne med svampe, der er hakket så småt, at de bare føles som en del af kødet.

Alternativt skal du gå med svampe, der ikke smager enormt meget af svamp. Jeg har lidt svært ved at vurdere, hvilke det er, fordi jeg godt kan lide dem, men jeg synes fx ikke, at en grillet portobellosvamp med ost og/eller eller som bund til en burgerbøf smager af alverden (den tager smag af det, man spiser den med eller krydrer den med). Omvendt er det en stor svamp, så det kan godt være, den vil være overvældende for dig.

Det tror jeg du har ret i.

Jeg tænker selv at jeg er mest til ikke at prøve at snyde mig selv ved at kamuflerer svampen så meget som muligt i retten sådan at jeg nærmest ikke opdager det, da målet ikke er jeg skal kunne spise det, men mere at jeg skal kunne nyde at spise det.
0
...
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Persnikedy » 25. jun 2016, 12:58

Jege r som dig ikke glad for at spise dem (smagen genere mig ikke men konsistensen...) og risottto er et godt sted at starte. især fordi du akn skære svampene i små stykker så de ikke er overvældende.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Hunkat » 25. jun 2016, 13:09

Hvis du bruger portobello så vil jeg ikke anbefale at fylde dem med ost. Når sådan en smeltet ost bliver kold får den ret meget konsistens af svampen og det tror jeg ikke du vil bryde dig ret meget om når du ikke bryder dig om konsistensen..
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 13:15

Hunkat skrev:Hvis du bruger portobello så vil jeg ikke anbefale at fylde dem med ost. Når sådan en smeltet ost bliver kold får den ret meget konsistens af svampen og det tror jeg ikke du vil bryde dig ret meget om når du ikke bryder dig om konsistensen..

Det er muligt. Hvis jeg går med portobellosvampen så er det måske en idé at prøve noget uden ost først, så kan jeg jo vurdere om jeg har mod på at give det med osten et skud senere hen. Jeg elsker ost :P
0
...
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2016, 13:19

Kantareller har en kraftig smag, så den ville jeg ikke starte med som introduktion til svampe.

Jeg ville starte med karl Johan svampen stegt i smør og fløde på toast, som her
http://sjoenne.com/mad/karl-johan-svampe-i-floede/

Svampen er ikke så jordet/umami i smagen, men fin og let, og supplerer det fede i smør/fløde godt, og konsistensen er ikke gummi eller vandet blød, men med et fint lille bid, uden det er som rå champignon eller lign.

Næste jeg ville kaste mig over er Portobello, f.eks. bagt i ovn eller grillet med hvidløgssmør eller en cremet smøreost.

De fine små hvide enoki svampe er også nemme at gå til enten som rå i en salat, eller lige med det sidste minut eller to, i en wok ret eller noget pasta på panden.

Hvordan har TS det med alm. Champignon? både rå og tilberedte, hvordan er den smag / konsistens, det kan måske guide os mere ind på hvilke slags svampe der rammer godt, og hvilke der bør undgås.
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 13:38

Wizzze skrev:Kantareller har en kraftig smag, så den ville jeg ikke starte med som introduktion til svampe.

Jeg ville starte med karl Johan svampen stegt i smør og fløde på toast, som her
http://sjoenne.com/mad/karl-johan-svampe-i-floede/

Svampen er ikke så jordet/umami i smagen, men fin og let, og supplerer det fede i smør/fløde godt, og konsistensen er ikke gummi eller vandet blød, men med et fint lille bid, uden det er som rå champignon eller lign.

Næste jeg ville kaste mig over er Portobello, f.eks. bagt i ovn eller grillet med hvidløgssmør eller en cremet smøreost.

De fine små hvide enoki svampe er også nemme at gå til enten som rå i en salat, eller lige med det sidste minut eller to, i en wok ret eller noget pasta på panden.

Hvordan har TS det med alm. Champignon? både rå og tilberedte, hvordan er den smag / konsistens, det kan måske guide os mere ind på hvilke slags svampe der rammer godt, og hvilke der bør undgås.

Den stuvning lyder meget blød i det. Men hvis du siger det ikke er så slemt er det vel rigtigt :)

Jeg er rigtig dårlig til champignon, tilberedt er det som sagt konsistensen der driller, jeg finder dem meget blød og dog alligevel lidt seje i det, eg synes dog ikke det smager af så meget.
Rå kan jeg godt med konsistensen, men synes til gengæld at de har meget smag, sådan meget intenst, og jordet som du nævner.
Champignon er den svamp jeg har smagt jeg mindst har kunne lide, men jeg har heller ikke meget erfaring med svampe, og har ikke styr på hvilke som jeg hat smagt. Men jeg prver lige at google mig lidt ind på hvilken svamp det er jeg har smagt som jeg synes smagte godt.
0
...
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Hunkat » 25. jun 2016, 13:48

Oh, hvis du rigtig skal på eventyr så skulle du næsten prøve at gå på svampejagt selv når vi kommer nærmere efteråret. Udover f.eks. karl Johan så kan man også finde Stor Løghat. Tørret og i gryderetter smager den af... ja, løg og er rigtig lækker.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf Wizzze » 25. jun 2016, 13:54

LadyFox skrev:
Wizzze skrev:Kantareller har en kraftig smag, så den ville jeg ikke starte med som introduktion til svampe.

Jeg ville starte med karl Johan svampen stegt i smør og fløde på toast, som her
http://sjoenne.com/mad/karl-johan-svampe-i-floede/

Svampen er ikke så jordet/umami i smagen, men fin og let, og supplerer det fede i smør/fløde godt, og konsistensen er ikke gummi eller vandet blød, men med et fint lille bid, uden det er som rå champignon eller lign.

Næste jeg ville kaste mig over er Portobello, f.eks. bagt i ovn eller grillet med hvidløgssmør eller en cremet smøreost.

De fine små hvide enoki svampe er også nemme at gå til enten som rå i en salat, eller lige med det sidste minut eller to, i en wok ret eller noget pasta på panden.

Hvordan har TS det med alm. Champignon? både rå og tilberedte, hvordan er den smag / konsistens, det kan måske guide os mere ind på hvilke slags svampe der rammer godt, og hvilke der bør undgås.

Den stuvning lyder meget blød i det. Men hvis du siger det ikke er så slemt er det vel rigtigt :)

Jeg er rigtig dårlig til champignon, tilberedt er det som sagt konsistensen der driller, jeg finder dem meget blød og dog alligevel lidt seje i det, eg synes dog ikke det smager af så meget.
Rå kan jeg godt med konsistensen, men synes til gengæld at de har meget smag, sådan meget intenst, og jordet som du nævner.
Champignon er den svamp jeg har smagt jeg mindst har kunne lide, men jeg har heller ikke meget erfaring med svampe, og har ikke styr på hvilke som jeg hat smagt. Men jeg prver lige at google mig lidt ind på hvilken svamp det er jeg har smagt som jeg synes smagte godt.


Det er vigtigt at svampen bliver stegt ikke kogt, dvs. man skal have stegt væsken ud af svampen, så en varm varm pande en tricket. Og så stege dem til de begynder at blive gyldne/brune, før fløden kommer på, og så skal det reduceret ind, til det bliver cremet, så bliver de ikke bløde og gummi.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 13:54

Hunkat skrev:Oh, hvis du rigtig skal på eventyr så skulle du næsten prøve at gå på svampejagt selv når vi kommer nærmere efteråret. Udover f.eks. karl Johan så kan man også finde Stor Løghat. Tørret og i gryderetter smager den af... ja, løg og er rigtig lækker.

Jeg har tit været på svampejagt, og det er rigtig hyggeligt. Jeg tror dog det er lidt sjovere når man spiser fangsten, i stedet for at frygte at skulle grave uden om den i maden :P
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: At kunne lide svampe.

Indlægaf LadyFox » 25. jun 2016, 14:27

Wizzze skrev:
LadyFox skrev:
Wizzze skrev:Kantareller har en kraftig smag, så den ville jeg ikke starte med som introduktion til svampe.

Jeg ville starte med karl Johan svampen stegt i smør og fløde på toast, som her
http://sjoenne.com/mad/karl-johan-svampe-i-floede/

Svampen er ikke så jordet/umami i smagen, men fin og let, og supplerer det fede i smør/fløde godt, og konsistensen er ikke gummi eller vandet blød, men med et fint lille bid, uden det er som rå champignon eller lign.

Næste jeg ville kaste mig over er Portobello, f.eks. bagt i ovn eller grillet med hvidløgssmør eller en cremet smøreost.

De fine små hvide enoki svampe er også nemme at gå til enten som rå i en salat, eller lige med det sidste minut eller to, i en wok ret eller noget pasta på panden.

Hvordan har TS det med alm. Champignon? både rå og tilberedte, hvordan er den smag / konsistens, det kan måske guide os mere ind på hvilke slags svampe der rammer godt, og hvilke der bør undgås.

Den stuvning lyder meget blød i det. Men hvis du siger det ikke er så slemt er det vel rigtigt :)

Jeg er rigtig dårlig til champignon, tilberedt er det som sagt konsistensen der driller, jeg finder dem meget blød og dog alligevel lidt seje i det, eg synes dog ikke det smager af så meget.
Rå kan jeg godt med konsistensen, men synes til gengæld at de har meget smag, sådan meget intenst, og jordet som du nævner.
Champignon er den svamp jeg har smagt jeg mindst har kunne lide, men jeg har heller ikke meget erfaring med svampe, og har ikke styr på hvilke som jeg hat smagt. Men jeg prver lige at google mig lidt ind på hvilken svamp det er jeg har smagt som jeg synes smagte godt.


Det er vigtigt at svampen bliver stegt ikke kogt, dvs. man skal have stegt væsken ud af svampen, så en varm varm pande en tricket. Og så stege dem til de begynder at blive gyldne/brune, før fløden kommer på, og så skal det reduceret ind, til det bliver cremet, så bliver de ikke bløde og gummi.


:gogo:

Jeg er lidt lost i at finde ud af hvad det er for en svamp jeg godt kunne lide. Men den ligner enoki svampen i formen i hvert fald, jeg fik svampen stegt som tilbehør til noget oksefilet på en fin restaurarent.
0
...

Tilbage til "Mad og drikke"