Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf JoyNips » 25. jun 2016, 13:28

Tanten skrev:Hun er ikke den eneste skyldige her.


Æh jo. Hun har begået mord. Lige gyldigt hvor lidt ledelsen har handlet på arbejdsmiljøet, så er hun da den eneste skyldige i at myrde folk...
8
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 13:33

Britisk forsker om sygeplejerskedrab: Sådan kan 'dødsengle' opdages

Britisk kriminolog har fundet flere gennemgående karaktertræk i 16 sager, hvor sygeplejersker har dræbt patienter.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/briti ... le-opdages
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9669

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Tanten » 25. jun 2016, 13:40

JoyNips skrev:
Tanten skrev:Hun er ikke den eneste skyldige her.


Æh jo. Hun har begået mord. Lige gyldigt hvor lidt ledelsen har handlet på arbejdsmiljøet, så er hun da den eneste skyldige i at myrde folk...


Ja, men hun har formentlig kunnet dræbe så mange, fordi der har været så meget tumult på afdelingen, at hun ikke er blevet opdaget tidligere - og folk, der har gjort ledelsen opmærksom på hende, ikke er blevet hørt.

Mit indlæg er ment sådan her: "Det dårlige arbejdsmiljø på afdelingen bærer en del af skylden for, at den drabsdømte sygeplejerske kunne fortsætte så længe, som hun gjorde".
4
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 16:42

Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Ekliptika » 25. jun 2016, 18:42

Mette skrev:Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.



Jeg er ikke sygeplejerske, så jeg forstår ikke dit indlæg.
- Findes der en term i sygeplejen, der hedder "ordineret kærlig pleje"?
- Hvem kan ordinere dette?
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf kidkomb » 25. jun 2016, 18:48

Det er noget man giver til terminalpatienter.
De holdes simpelthen i live mest skånsomt, fordi døden er lige oppe over.
De andre ting er jeg ikke sikker på, men nej, man må selvfølgelig ikke aflive et menneske med for stor dosis.
Det er ikke ensbetydende med, at det aldrig er blevet gjort.
Det er sikkert også blevet gjort med familiens velsignelse.
Nogle gange skal patienten bare ikke lide mere.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 18:55

Ekliptika skrev:
Jeg er ikke sygeplejerske, så jeg forstår ikke dit indlæg.
- Findes der en term i sygeplejen, der hedder "ordineret kærlig pleje"?
- Hvem kan ordinere dette?
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?


Det sidste sker i hvert fald og er lovligt. Hvis man skal smertedække en terminal patient, kan det i sidste ende betyde, at doserne er med til at fremskynde døden.
Men at være terminal betyder selvfølgelig ikke i sig selv, at sygeplejerskerne så må pumpe morfin og stesolid i en efter forgodtbefindende, så jeg forestiller mig, at det tvivlsomme her har ligget i forløbet op til den dødelige behandling.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:06

Ekliptika skrev:
Mette skrev:Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.



Jeg er ikke sygeplejerske, så jeg forstår ikke dit indlæg.
- Findes der en term i sygeplejen, der hedder "ordineret kærlig pleje"?
- Hvem kan ordinere dette?
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?

Jeg er sygeplejerske.

1. Ja, det gør der. Ikke bare i sygepleje, men i hele sundhedsvæsenet.
2. Det gør en læge (ofte efter vurdering og samarbejde med plejepersonalet)
3. Der vil ofte være faste rammeordinationer man kan give af morfin, stesolid og lignende (ligesom man finder på fx afføringsmiddel og panodil helt generelt, så vi ikke skal ringe læge hver gang en patient skal have et brev afførringsmiddel). Derudover vil det i akutte situationer på mange afdelinger være sådan, at erfarne sygeplejersker kan sige "vi giver xx mg mere", og får den på forventet efterbevilling. Så giver man en standarddosis mere man har erfaring med. Det er fx hvis en patient er i SVÆRE smerter, og første dosis ikke hjælper og lægen er optaget - fx i en nattevagt, hvor en læge dækker flere afsnit, og det skal være NU og lægen ikke kan komme NU eller tale i telefon NU.
4. Njah. Ja og nej. For vi HAR jo ikke aktiv dødshjælp. Men altså på et tidspunkt så dør du jo altså. Og så længe der er rigeligt dokumentation for at patienten blev ved at have smerter fx, og det er givet for at lindre lidelsen, så er det ok. Det er selvfølgelig ikke ok at slå nogen bevidst ihjel. Men ja, jeg vil tro de fleste erfarne læger og sygeplejersker har givet en dosis der muligvis ville medføre indsovning i løbet af natten (det er også forskellige alt efter vægt, sygdom osv hvornår nok er nok), men hvor alternativet var en patient, der skreg i smerter og lidelse...
8
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:07

Ekliptika skrev:
Mette skrev:Der er en ting jeg ikke forstår.
Der var ordineret kærlig pleje til en eller flere af de terminale patienter. Så burde der jo også være ordineret morfin og stesolid, og ikke påbegyndes hjerte/lungeredning.

Jeg kender mange sygeplejersker der skulle anholdes for mord, hvis det er mordet give morfin og stesolid til en døende patient. Også selvom det ikke er ordineret skriftligt.



Jeg er ikke sygeplejerske, så jeg forstår ikke dit indlæg.
- Findes der en term i sygeplejen, der hedder "ordineret kærlig pleje"?
- Hvem kan ordinere dette?
- Dækker den ordination over, at man som sygeplejerske kan give morfin og/eller stesolid uden, at en læge har angivet hvilken dosis, patienten må få?
- Dækker termen også over, at man som sygeplejerske eller læge må give doser, man med sit faglige kendskab til medicin ved, er dødelige?


Lægen kan ordinere Kærlig pleje. Dækker over at man ikke gør andet end at lindre og ikke yder livreddende behandling. Altså ingen blodprøver, blodtryksmåling osv. Men smertestillende, beroligende, sugning af slim, lejring og hvad man ellers kan for at lindre inden døden indtræffer.
Som sygeplejerske må man ikke bare give morfin og stesolid som der passer en. Men i virkeligheden (og måske især på en travl medicinsk afdeling), så er det nok de færreste sygeplejersker der bare står og kigger på en døende der har smerter og uro, og venter på at lægen har tid til at ordinere. Tit sker de ordinationer mundtligt over tlf, og bliver så efterfølgende (eller aldrig) ordineret i computer-systemet.
Store doser morfin og stesolid kan være dødeligt. Men nødvendigt.
0
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Mette » 25. jun 2016, 19:10

De mange mange gange jeg har passet terminale patienter, har jeg hver gang jeg gav endnu en sprøjte, fortalt de pårørende, at det jo kunne være nu patienten tog sit sidste åndedrag.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:10

Jeg synes i øvrigt sagen er dybt tragisk. Og det må man åbenbart ikke rigtigt sige? :gruble: I hvert fald ikke ude i den virkelige verden. Mange er sådan "hun er bare en fucking psykopat". Det er hun så faktisk ikke. Hun har ikke dyssocial personlighedsforstyrrelse.
Men uagtet hendes handlinger så er det sgu da tragisk? Det er tragisk for datteren, for den dømtes forældre, for de berørte patienter og pårørende, for sygeplejerskestanden, for sundhedsvæsenet osv.
Og ja, datteren har så nok ikke så godt af at være ved moderen - men derfor er det stadig et traume at ens mor kommer i fængsel på livstid for seriedrab. Tænker jeg. Min far var også relativt alkoholisk i perioder. Derfor var det sgu stadig noget værre lort, da han døde. Ens forældre er ens forældre.
Og jeg kan mærke forskel på job. Patienterne spørger mere til medicinen - og det er fint for mig, jeg har intet at skjule, men jeg synes det er uhyggeligt, at nogle nok er reelt bange nu, så jeg gør endnu mere ud af at fortælle alt jeg gør og alt indhold.
Jeg synes det er tragisk, at hun har været og er så forstyrret i sit sind så det her er sket.

Jeg forstår faktisk ikke, at man ikke kan se, at det er dybt tragisk på alle planer. Måske er jeg for blød, men jeg synes generelt det er virkelig tragisk når folk er så forstyrrede at de slår andre ihjel. Det er kraftedeme noget værre lort for alle indblandende :whine:
16
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:11

Mette skrev:De mange mange gange jeg har passet terminale patienter, har jeg hver gang jeg gav endnu en sprøjte, fortalt de pårørende, at det jo kunne være nu patienten tog sit sidste åndedrag.

Præcis.
Og når der er ordineret kærlig pleje er det også minus i/minus r - altså ingen genoplivning og ingen respirator, og derfor undrer det mig også, hvorfor der er forsøgt hjerte-lunge-redning på nogle af de patienter. Det burde ingen have forsøgt.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jun 2016, 19:16

Karkluden skrev:
Mette skrev:De mange mange gange jeg har passet terminale patienter, har jeg hver gang jeg gav endnu en sprøjte, fortalt de pårørende, at det jo kunne være nu patienten tog sit sidste åndedrag.

Præcis.
Og når der er ordineret kærlig pleje er det også minus i/minus r - altså ingen genoplivning og ingen respirator, og derfor undrer det mig også, hvorfor der er forsøgt hjerte-lunge-redning på nogle af de patienter. Det burde ingen have forsøgt.


Men var der ikke noget med, som Mette også skriver, at der ikke var ordineret KP til alle de pågældende patienter?
Hvis en har været terminal, men endnu ikke fået ordineret KP, kunne det måske være grunden til, at vedkommende blev genoplivet.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:19

Nu taler jeg lidt med mig selv, men jeg tror faktisk ikke, at alle forstår hvor voldsomt terminale patienter kan have det. De kan skrige dybt inderligt og rædselsslagent af smerte. Så det løber sygeplejersker med 40 års erfaring koldt ned ad ryggen. Store stærke mænd kan hulke flere timer af smerter.
Jeg har ahft en patient, der var så syg i lungerne, at h*n adskillige gange om dagen var ved at få respirationsstop, og til sidst valgte h*n simpelthen (i de 15 minutter h*n var ladt alene) at bruge sine sidste kræfter på at pille sin ilttilskudsmaske af og dermed blive kvalt. Og så var det overstået. Masken lå krampet sammen i hånden, og der var et smil på læberne. For første gang i måneder. Nogle gange kan døden være en stor lettelse.
Det er så ikke lige casen i denne her rædsomme sag, men der er mange sager, hvor alle parter selv tigger om ekstra morfin, og selv siger "jeg ved godt, jeg nok dør af det medicin, men jeg vil hellere dø af det end med alle de smerter".
4
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 25. jun 2016, 19:20

DetSorteCirkus skrev:
Karkluden skrev:
Mette skrev:De mange mange gange jeg har passet terminale patienter, har jeg hver gang jeg gav endnu en sprøjte, fortalt de pårørende, at det jo kunne være nu patienten tog sit sidste åndedrag.

Præcis.
Og når der er ordineret kærlig pleje er det også minus i/minus r - altså ingen genoplivning og ingen respirator, og derfor undrer det mig også, hvorfor der er forsøgt hjerte-lunge-redning på nogle af de patienter. Det burde ingen have forsøgt.


Men var der ikke noget med, som Mette også skriver, at der ikke var ordineret KP til alle de pågældende patienter?
Hvis en har været terminal, men endnu ikke fået ordineret KP, kunne det måske være grunden til, at vedkommende blev genoplivet.

Nåårh, det troede jeg. Joeh, det kan sagtens være de ikke er nået dertil - eller at det ikke er vurderet nødvendigt endnu. My bad :) :lol: :genert:

Uagtet hvad er det jo en grum grum sag, og man får da også lidt paranoia indbyrdes hvis der pludseligt er mange dødsfald på en vagt (det sker jo), men man er bare nødt til at italesætte og ikke have sådan et shitty miljø som de havde :)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Livets forhold"