Skal DK have en afstemning om EU ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 25. jun 2016, 12:31

Modesty Blame skrev:Nope, det er en anden tråd.
[...]

Ah, sorry :fløjt:
0
Brugeravatar
tjald62
Indlæg: 819
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 65
Geografisk sted: Randers NV
Likede indlæg: 799

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf tjald62 » 25. jun 2016, 13:18

dgd2007 skrev:
ajnaM skrev:Hvis opbakningen havde været der til at begynde med, havde historien måske været en anden. Men der er jo ikke tale om, at folkestemningen er vendt nu - den har aldrig været overvældende EU-positiv, hverken herhjemme eller i udlandet.

I øvrigt har man haft årtier til at vende den. At prøve at få befolkningerne med, at demokratisere, og hvad der ellers har været snak om - men det er jo bare blevet mere og mere elitært, og den brede befolkning fatter mindre og mindre.

Jeg har haft fag på universitetet om EU's opbygning og policy-processer, og alligevel forstår jeg alt for lidt. Sådan et system kan man ikke have, hvis man samtidig skal have et demokrati.

Hvis du mener i DK, så var opbakningen der jo i høj grad. Ved afstemningen, da vi meldte os ind, var der vist 60-70% for.
Der har så været en række afstemninger, hvor mere "unionsagtige" tiltag er blevet stemt ned.
Men der har vist aldrig været en særlig høj procent, der helt ville ud.
Jeg mener bare, at man ikke bør smide det hele på gulvet pga. en øjeblikkelig stemning.
I øjeblikket er det jo endda helt uklart, hvad alternativerne egentlig er.


Du bør så lige husk at da vi den gang stemte om at komme ind i EF der blev det ført en skræmmekampagne for at få os ind i EF og folk tude ikke andet end at stemme ja.
0
Babsoman :ivrig: :slem:

Dagens ord: "anmeller"
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 13:54

Der fandtes i hvert fald indædte modstandere også i 1972.... :lol: https://www.youtube.com/watch?v=ZF4ECBQPmYA

Og læg mærke til verset: "Så sir' de vi skal stemme, det må stå klart for enhver, men i virk'ligheden syns' de ikke, at vores stemme er noget værd."

Følelsen af at politikerne i virkeligheden er ligeglad med befolkningen er altså ikke ligefrem ny

(Optagelsen er nyere end sangen, den er fra 1972)
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Oveditlevsen » 25. jun 2016, 14:12

EU bør reformeres, så det vender tilbage til udgangspunktet, fri handel og samarbejde mellem selvstændige nationer.
Drømmen om en fælles Union bør skrottes.

Bare fordi UK har haft en afstemning betyder det ikke at vi også skal, hvis det vitterligt er nødvendigt må der være bedre argumenter.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 15:00

Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Jeg synes det bliver sagt fint af Lars Seier i Børsen: "»Det eneste vi nogensinde er blevet spurgt om, det er at gå ind i et frihandelsområde. Og så er vi blevet spurgt om euro’en, og det har danskerne sagt nej til. Vi er ikke blevet spurgt til en fælles socialpolitik, vi er ikke blevet spurgt om bankunionen, skattepolitik eller til et europæisk militært samarbejde. Derfor er det helt utilstedeligt ud fra et synspunkt om demokratisk legitimitet, at EU blander sig i de her ting,« tordner Lars Seier Christensen."

Derfor er det på tide at vi bliver spurgt - dels fordi en stor bid af vælgerne er blevet udskiftet siden der sidst blev sagt ja til EU, og dels fordi at dem der trods alt sagde ja til EU i sin tid, ikke har sagt ja til EU i denne form. I et repræsentativt demokrati vælger vi politikerne til almindelig dagligdags drift af landet, men store spørgsmål af denne type karakter skal simpelthen forelægges folket. Det skal ikke besluttes af folketingspolitikere. Det er nøjagtig samme princip der gælder i erhvervslivet. En administrerende direktør kan styre den daglige drift efter hans eget skøn, men større spørgsmål skal forelægges bestyrelsen til godkendelse - medmindre den administrerende direktør også er ejeren. Det er der til gengæld en del MF'ere, der lader til at tro.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Jørn
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. jan 2016, 19:57
Kort karma: 7
Likede indlæg: 46

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Jørn » 25. jun 2016, 16:02

0
Med Venlig Hilsen
_____Jørn______
fisken80
Indlæg: 22341
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52564

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf fisken80 » 25. jun 2016, 17:11

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Jeg synes det bliver sagt fint af Lars Seier i Børsen: "»Det eneste vi nogensinde er blevet spurgt om, det er at gå ind i et frihandelsområde. Og så er vi blevet spurgt om euro’en, og det har danskerne sagt nej til. Vi er ikke blevet spurgt til en fælles socialpolitik, vi er ikke blevet spurgt om bankunionen, skattepolitik eller til et europæisk militært samarbejde. Derfor er det helt utilstedeligt ud fra et synspunkt om demokratisk legitimitet, at EU blander sig i de her ting,« tordner Lars Seier Christensen."

Derfor er det på tide at vi bliver spurgt - dels fordi en stor bid af vælgerne er blevet udskiftet siden der sidst blev sagt ja til EU, og dels fordi at dem der trods alt sagde ja til EU i sin tid, ikke har sagt ja til EU i denne form. I et repræsentativt demokrati vælger vi politikerne til almindelig dagligdags drift af landet, men store spørgsmål af denne type karakter skal simpelthen forelægges folket. Det skal ikke besluttes af folketingspolitikere. Det er nøjagtig samme princip der gælder i erhvervslivet. En administrerende direktør kan styre den daglige drift efter hans eget skøn, men større spørgsmål skal forelægges bestyrelsen til godkendelse - medmindre den administrerende direktør også er ejeren. Det er der til gengæld en del MF'ere, der lader til at tro.


Jeg er ellers overhovedet ikke fan af LS men her synes jeg han har rigtig meget ret.
Den der konstante afgivelse af vores selvbestemmelse på forskellige områder er uspiselig for rigtig mange, og det forstår jeg ærligt talt godt. Jeg tvivler ærlig talt på, at den almindelige ufaglærte arbejder eller håndværkeren kan se de helt store fordele i, at der komme en masse østeuropæere og underbyder dem. Arbejdskraftens fri bevægelighed kan på mange måder være en god ting, jeg tror bare det kom alt for tidligt.

Jeg havde håbet på, at England blev, men måske bliver det her så stort et wakeup call, at man går i gang med de tiltrængte reformer.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 17:45

fisken80 skrev:...England...

Storbritannien ... :fløjt:
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Code71 » 25. jun 2016, 17:52

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg synes det er tåkrummende pinligt, den måde som mange EU-tilhængere i UK, i DK og rundt omkring i EU opfører sig. De er dårlige tabere på den ufede måde, og de fortsætter med de skræmmebilleder, der fik dem til at tabe afstemningen i første omgang. England overlever fint at stå uden for!

Jeg synes det bliver sagt fint af Lars Seier i Børsen: "»Det eneste vi nogensinde er blevet spurgt om, det er at gå ind i et frihandelsområde. Og så er vi blevet spurgt om euro’en, og det har danskerne sagt nej til. Vi er ikke blevet spurgt til en fælles socialpolitik, vi er ikke blevet spurgt om bankunionen, skattepolitik eller til et europæisk militært samarbejde. Derfor er det helt utilstedeligt ud fra et synspunkt om demokratisk legitimitet, at EU blander sig i de her ting,« tordner Lars Seier Christensen."

Derfor er det på tide at vi bliver spurgt - dels fordi en stor bid af vælgerne er blevet udskiftet siden der sidst blev sagt ja til EU, og dels fordi at dem der trods alt sagde ja til EU i sin tid, ikke har sagt ja til EU i denne form. I et repræsentativt demokrati vælger vi politikerne til almindelig dagligdags drift af landet, men store spørgsmål af denne type karakter skal simpelthen forelægges folket. Det skal ikke besluttes af folketingspolitikere. Det er nøjagtig samme princip der gælder i erhvervslivet. En administrerende direktør kan styre den daglige drift efter hans eget skøn, men større spørgsmål skal forelægges bestyrelsen til godkendelse - medmindre den administrerende direktør også er ejeren. Det er der til gengæld en del MF'ere, der lader til at tro.


Enig. Pinlig optræden er det helt rigtige ord. Der er ikke grænser for hvor hurtigt dommedag kommer nu og hvordan Storbritannien nu afgår ved døden. BS
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20485
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43972

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf paint » 25. jun 2016, 17:55

FruitFly skrev:
fisken80 skrev:...England...

Storbritannien ... :fløjt:


Ja. Men lad os nu se hvor længe forstavelsen 'Great', holder ( bye bye, Scotland og Nordirland) :fløjt:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 18:04

paint skrev:
FruitFly skrev:
fisken80 skrev:...England...

Storbritannien ... :fløjt:


Ja. Men lad os nu se hvor længe forstavelsen 'Great', holder ( bye bye, Scotland og Nordirland) :fløjt:


Nordirland er ikke del af GB... (eller EM 2016, for den sags skyld).

GB = England, Skotland og Wales.
UK = England, Skotland, Wales og Nordirland. (Det er UK der har været til valg.)
De britiske øer = England, Skotland, Wales, Nordirland og Irland.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 19:41

Advocatus-Diaboli skrev:GB = England, Skotland og Wales.
UK = England, Skotland, Wales og Nordirland. (Det er UK der har været til valg.)
De britiske øer = England, Skotland, Wales, Nordirland og Irland.

Det er jeg med på. På engelsk er Great Britain uden Nordirland, mens United Kingdom er England, Skotland, Wales og Nordirland (og som er det land, der netop har haft folkeafstemning). Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien". Eller vil du påstå at vi siger "Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland"? Det skal du være velkommen til :)

De brtiske øer er en geografisk betegnelse, og ikke navnet på en nation.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 20:14

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:GB = England, Skotland og Wales.
UK = England, Skotland, Wales og Nordirland. (Det er UK der har været til valg.)
De britiske øer = England, Skotland, Wales, Nordirland og Irland.


Det er jeg med på. På engelsk er Great Britain uden Nordirland, mens United Kingdom er England, Skotland, Wales og Nordirland (og som er det land, der netop har haft folkeafstemning).


Så giver det jo heller ikke mening at inkludere Nordirland i GB, som Paint gør.

Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien".


Nej, det kender jeg ingen der gør. Det ville også være forkert. Jeg synes de fleste er udmærket i stand til at skelne mellem GB og UK. Selv hvis de rent faktisk gjorde, så ville det jo ikke ændre på hvad der er UK og hvad der er GB.


De brtiske øer er en geografisk betegnelse, og ikke navnet på en nation.


Har nogen da påstået det?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 20:49

Advocatus-Diaboli skrev:
Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien".


Nej, det kender jeg ingen der gør. Det ville også være forkert. Jeg synes de fleste er udmærket i stand til at skelne mellem GB og UK. Selv hvis de rent faktisk gjorde, så ville det jo ikke ændre på hvad der er UK og hvad der er GB.

OK. Hvad kalder I så United Kingdom på dansk?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 25. jun 2016, 21:32

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien".


Nej, det kender jeg ingen der gør. Det ville også være forkert. Jeg synes de fleste er udmærket i stand til at skelne mellem GB og UK. Selv hvis de rent faktisk gjorde, så ville det jo ikke ændre på hvad der er UK og hvad der er GB.

OK. Hvad kalder I så United Kingdom på dansk?


United Kingdom eller UK.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"