Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3064
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5795

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Tux » 23. jun 2016, 16:02

Nej det synes jeg egentlig ikke det skal..
1
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3697

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 23. jun 2016, 17:01

Nej. Skal ikke lovliggøres. Det lille antal det evt. kunne hjælpe står på ingen måde mål med den store risiko for øget misbrug det kan medfører. Af primært ældre søskende der misbruger eller manipulerer yngre søskende til sex. Der er i det hele taget en lang række seksuelle feticher man som individ hellere burde undertrykke end udleve - blodskam er en af dem.

I øvrigt er der igen forhøjelse af genetiske defekter forbundet med blodskam. Der er en forhøjet risiko for at eksisterende genetiske defekter resulterer i misdannelser.
7
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Novella » 23. jun 2016, 21:22

Er afkom det væsentligste ved et seksuelt forhold? :gruble:

Jeg synes, at der er en frastødende tanke, at søskende boller. Det må virkelig give nogle seriøse spændinger i en familie - også hvis de så holder op/slår op igen? Men om det er et tilstrækkeligt godt argument for ikke at tillade det, ved jeg sgu ikke. Det er det vel ikke.
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf JoyNips » 24. jun 2016, 05:27

Nej. Uanset at det måtte være voksne mennesker, der frivilligt ønsker at dyrke sex med hinanden, så må der være noget helt galt hvis søskende kan få en sådan idé og lyst. Uanset at ingen kommer til skade ved handlingen. For man ER allerede skadet hvis man har lyst til at dyrke sex med sin bror eller søster. Og der skal vi som samfund altså have nogle gængse regler, der kan beskytte de her stakler mod sig selv.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf zembra1986 » 24. jun 2016, 07:50

LadyFox skrev:Ja, der synes jeg at det skal. Jeg synes at så længe der er tale om 2 (eller flere) frivillige voksne mennesker, så mener jeg ikke det er samfundets opgave at bestemme hvem folk skal elske, eller dyrke sex med.
Det må folk selv om.


x2
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf godtnavn » 24. jun 2016, 16:44

Når anonym sæddonation er lovligt bør søskendesex også være det :) Der er mange der er halvsøskende uden at vide det, og sikkert også nogen der er kærester man tager jo ikke en dna-test når man får en ny kæreste :)

Hvis jeg opdagede min kæreste var min halvbror ville det ikke ændre mine følelser for ham, dog var jeg personligt aldrig blevet kæreste med ham hvis jeg for 6 år siden da vi mødte hinanden havde fundet ud af vi var søskende, men ville ikke føle mig kriminel hvis vi fandt ud af det nu. Nu er der så ingen risiko for det da ingen af vores forældre har brugt donor, og de har mødt hinanden så en af dem havde nok taget en snak med os hvis vi ikke havde den far vi troede.
1
én-to-fire
Indlæg: 94
Tilmeldt: 26. maj 2016, 10:51
Kort karma: 8
Likede indlæg: 176

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf én-to-fire » 25. jun 2016, 18:56

Vlad Kalashnikov skrev:Nej. Skal ikke lovliggøres. Det lille antal det evt. kunne hjælpe står på ingen måde mål med den store risiko for øget misbrug det kan medfører. Af primært ældre søskende der misbruger eller manipulerer yngre søskende til sex. Der er i det hele taget en lang række seksuelle feticher man som individ hellere burde undertrykke end udleve - blodskam er en af dem.

I øvrigt er der igen forhøjelse af genetiske defekter forbundet med blodskam. Der er en forhøjet risiko for at eksisterende genetiske defekter resulterer i misdannelser.


Det markerede er jeg enig i, og jeg mener derfor ikke det skal lovliggøres.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Daine » 25. jun 2016, 19:55

godtnavn skrev:Når anonym sæddonation er lovligt bør søskendesex også være det :) Der er mange der er halvsøskende uden at vide det, og sikkert også nogen der er kærester man tager jo ikke en dna-test når man får en ny kæreste :)

Hvis jeg opdagede min kæreste var min halvbror ville det ikke ændre mine følelser for ham, dog var jeg personligt aldrig blevet kæreste med ham hvis jeg for 6 år siden da vi mødte hinanden havde fundet ud af vi var søskende, men ville ikke føle mig kriminel hvis vi fandt ud af det nu. Nu er der så ingen risiko for det da ingen af vores forældre har brugt donor, og de har mødt hinanden så en af dem havde nok taget en snak med os hvis vi ikke havde den far vi troede.

Jeg synes der er forskel på, om man er vokset op sammen eller først har mødt hinanden som voksne. Jeg bryder mig ikke om tanken om søskendesex, men jeg synes det kan undskyldes hvis det først sker når man møder hinanden som voksne. Måske fordi jeg er naiv at jeg så tror det sker på baggrund af reel tiltrækning og ikke er et spil om magt eller misbrug.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf godtnavn » 25. jun 2016, 19:57

Daine skrev:
godtnavn skrev:Når anonym sæddonation er lovligt bør søskendesex også være det :) Der er mange der er halvsøskende uden at vide det, og sikkert også nogen der er kærester man tager jo ikke en dna-test når man får en ny kæreste :)

Hvis jeg opdagede min kæreste var min halvbror ville det ikke ændre mine følelser for ham, dog var jeg personligt aldrig blevet kæreste med ham hvis jeg for 6 år siden da vi mødte hinanden havde fundet ud af vi var søskende, men ville ikke føle mig kriminel hvis vi fandt ud af det nu. Nu er der så ingen risiko for det da ingen af vores forældre har brugt donor, og de har mødt hinanden så en af dem havde nok taget en snak med os hvis vi ikke havde den far vi troede.

Jeg synes der er forskel på, om man er vokset op sammen eller først har mødt hinanden som voksne. Jeg bryder mig ikke om tanken om søskendesex, men jeg synes det kan undskyldes hvis det først sker når man møder hinanden som voksne. Måske fordi jeg er naiv at jeg så tror det sker på baggrund af reel tiltrækning og ikke er et spil om magt eller misbrug.


Men loven gør bare ikke forskel i dag :) Optimalt ville jeg have en lov der lovliggjorde søskendesex mellem søskende der ikke er vokset op sammen :)
0
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 268
Likede indlæg: 4380

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Q-beben » 26. jun 2016, 09:19

Interessant spørgsmål, for min kulturopdragelse gør, at jeg aldrig har overvejet det rimelige i at ændre lovgivningen på det punkt. Og jeg synes, at det starter en helt ny diskussion om de muligheder/udfordringer, vi får, når udviklingen inden for genetik først for alvor tager fart. Hvilket den er godt i gang med at gøre nu.

Problemer affødt af indavl øges, hvis søskende finder sammen over flere generationer. Dvs., søskendebørn får børn, som finder sammen og får børn, som... osv... Men hvad er sandsynligheden for det? Og vi forbyder jo ikke folk med genetiske fejl at få børn? Alene det at skrive det virker usmagelig... Der findes jo sygdomme, hvor kendskabet til generne i dag gør, at sygdommen 100% vil forekomme, såfremt man videregiver sit arvemateriale på det punkt til sine børn. Er det så også forkert?

Når jeg tænker nærmere over det, så bør det være legalt og op til folk selv at afgøre, om de vil gifte sig med en søskende.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2016, 02:53

godtnavn skrev:Når anonym sæddonation er lovligt bør søskendesex også være det :) Der er mange der er halvsøskende uden at vide det, og sikkert også nogen der er kærester man tager jo ikke en dna-test når man får en ny kæreste :)

Hvis jeg opdagede min kæreste var min halvbror ville det ikke ændre mine følelser for ham, dog var jeg personligt aldrig blevet kæreste med ham hvis jeg for 6 år siden da vi mødte hinanden havde fundet ud af vi var søskende, men ville ikke føle mig kriminel hvis vi fandt ud af det nu. Nu er der så ingen risiko for det da ingen af vores forældre har brugt donor, og de har mødt hinanden så en af dem havde nok taget en snak med os hvis vi ikke havde den far vi troede.


De laver så få babyer med 1 donors sæd at der er forsvindende lille risiko for at de mødes og har sex som voksne.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2016, 02:55

Q-beben skrev:Interessant spørgsmål, for min kulturopdragelse gør, at jeg aldrig har overvejet det rimelige i at ændre lovgivningen på det punkt. Og jeg synes, at det starter en helt ny diskussion om de muligheder/udfordringer, vi får, når udviklingen inden for genetik først for alvor tager fart. Hvilket den er godt i gang med at gøre nu.

Problemer affødt af indavl øges, hvis søskende finder sammen over flere generationer. Dvs., søskendebørn får børn, som finder sammen og får børn, som... osv... Men hvad er sandsynligheden for det? Og vi forbyder jo ikke folk med genetiske fejl at få børn? Alene det at skrive det virker usmagelig... Der findes jo sygdomme, hvor kendskabet til generne i dag gør, at sygdommen 100% vil forekomme, såfremt man videregiver sit arvemateriale på det punkt til sine børn. Er det så også forkert?

Når jeg tænker nærmere over det, så bør det være legalt og op til folk selv at afgøre, om de vil gifte sig med en søskende.



De kommer an på hvad sygdommen er. Hvis den er at barnet stensikkert dør 1 mdr gammel under usigeligt stærke smerter, så vil jeg mene man godt kunne forbyde det, hvis nogen skulle synes det var fedt at få en masse af den type børn.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9081
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21923

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Purple Haze » 27. jun 2016, 09:44

Synes generelt at 'ligegyldige' love bør fjernes - og det her mener jeg er en af dem.

Der er stadig love der forbyder at voldtage og begå overgreb, og der er love med pædofeli.
Og voksende mennesker tager selv stilling til om de vil beholde eventuelle "fejlbefængte" børn - det kan alle andre så kan et søskende par vel også.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Zombie » 27. jun 2016, 10:49

Jeg må indrømme, at dette er et af de områder, hvor jeg er totalt ligeglad både i den ene og den anden retning. Vi har, som debattøren over mig så rigtigt påpeger, allerede love imod voldtægt og seksuelt misbrug forårsaget af sin "modenhed" eller whatever, hvor man manipulerer den anden part.
Og hvis man i stedet for disse paragraffer bruger loven om søskendesex, så skal ofret jo også straffes, da det er et tveægget sværd. Hvad er så pointen?

Jeg hælder nok mest til, at loven bør afskaffes. Jeg synes da, søskendesex er så meget uden for normen, at det er problematisk - omvendt gider jeg ikke diktere, hvad der er rigtigt for andre.

Statistisk er der større risiko for, at en kvinde på 39 år får retarderede børn end en bror/søster gør - så længe der ikke generelt i deres familie er tradition for indavl. Og når vi ikke lovgiver mod den 39 årige, finder jeg ikke argumentet om genetiske defekter som validt ift. søskende-børn. Det er jo ren diskrimination, hvor man fisker efter rationelle argumenter, der ikke rigtig findes.

Får man børn internt i en familie, sådan meget, så er det ligegyldigt hvor tæt eller fjern relationen er. Fætter/kusine børn i flere generationer er lige så problematisk, men ikke ulovligligt.
Og de fleste oplyste mennesker i dag ved godt, at børn af søskende - særligt i flere generationer - ikke er nogen god idé.
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. jun 2016, 11:21

Novella skrev:Er afkom det væsentligste ved et seksuelt forhold? :gruble:

Jeg synes, at der er en frastødende tanke, at søskende boller. Det må virkelig give nogle seriøse spændinger i en familie...


Hvis du tror spændingerne er seriøse allerede ved tanken om den seksuelle akt, så bare vent til de seriøst fucked up arvestridigheder begynder at dukke op.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Forhold og sex"