Skal DK have en afstemning om EU ?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 25. jun 2016, 22:07

Advocatus-Diaboli skrev:
FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien".


Nej, det kender jeg ingen der gør. Det ville også være forkert. Jeg synes de fleste er udmærket i stand til at skelne mellem GB og UK. Selv hvis de rent faktisk gjorde, så ville det jo ikke ændre på hvad der er UK og hvad der er GB.

OK. Hvad kalder I så United Kingdom på dansk?


United Kingdom eller UK.

Det lyder ikke dansk, men ok.
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Slettet bruger » 25. jun 2016, 22:12

FruitFly skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Men på dansk kalder vi "United Kingdom" for "Storbritannien".


Nej, det kender jeg ingen der gør. Det ville også være forkert. Jeg synes de fleste er udmærket i stand til at skelne mellem GB og UK. Selv hvis de rent faktisk gjorde, så ville det jo ikke ændre på hvad der er UK og hvad der er GB.

OK. Hvad kalder I så United Kingdom på dansk?


England :)
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Slettet bruger » 25. jun 2016, 22:25

Nej tak - der er stor risiko for en Danxit hvis der kommer en.

Jeg vil vente og se hvordan det gør med UK i det EU-løse først. Måske om 3-4 år kan vi tage det op, men det er aaalt for tidligt nu.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. jun 2016, 07:54

achillaxedprune skrev:Nej, det skal vi helt sikkert ikke.

Men en reform af EU til at gå tilbage til at være et handelssamarbejde, og ikke et socialt samarbejde, så jeg gerne. Men en udmelding af EU ville være torskedumt.
Enig men du svarer på et andet spørgsmål. Spørgsmålet var om vi skulle have en afstemning, ikke om vi skulle melde os ud.

Jeg er for en afstemning, men ville stemme for EU.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 26. jun 2016, 08:11

Jeg mener vi skal forlade EU. Men en afstemning nu, tror jeg vil resultere i at vi bliver i EU.
Derfor vil jeg foretrække at vente og se hvordan det går briterne. Det vil måske få flere danskere over på nej-siden hvis de ser at det ikke er endt med ren ragnarok og anarki i Storbritanien, som skræmmekampagnerne jo ellers går på.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23791
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf dgd2007 » 27. jun 2016, 08:29

Det er da klart, at alle har en tendens til at ønske/ikke-ønske folkeafstemninger, afhængigt af om man tror, det vil give opbakning til ens synspunkt.

Men altså, det er jo regler i Grundloven om, hvornår man skal have dem. Så vidt jeg husker, har de alle været, når et flertal i Folketinget har syntes, vi skulle indføre en større ændring - og folket så er blevet spurgt, om det var med på den.

Der er ikke noget, der foreskriver, at man skal have folkeafstemninger om, hvorvidt man skal træde ud af internationale aftaler, blot fordi en Gallup har vist en eller anden øjeblikkelig stemning.

Noget andet er, hvis et flertal i Folketinget pludselig syntes, vi skulle træde ud af EU. Så ville det formentlig være meget passende at holde en. Men det er jo ikke tilfældet.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Torn » 27. jun 2016, 12:46

Jeg synes, det hele er for ustabilt nu. Jeg så gerne en afstemning (hvor jeg håber, vi forbliver i EU), men den skal først falde om fx 5 år. Lige nu synes jeg, Europa raser af følelser. Der mangler ro og rationalitet til så store beslutninger.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2926

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf thomassneum » 27. jun 2016, 12:58

Der er jo ingen der reelt kan overskue projektet.
Tjener vi penge på det, eller er det en udgift. Hvor meget suverænitet har vi beholdt ect.

Jeg mener at vores politikere bør arbejde på en større gennemskuelighed.. det er den eneste måde at beholde EU samarbejdet på. Det er naturligt, at folk frygter det som de ikke kender, eller kan overskue.

Skal vi så have en afstemning? - Tja.. måske. men ikke lige nu og her. En afstemning skal ske på et fornuftigt, og gennemskueligt grundlag.
1
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 16:11

dgd2007 skrev:Men altså, det er jo regler i Grundloven om, hvornår man skal have dem. Så vidt jeg husker, har de alle været, når et flertal i Folketinget har syntes, vi skulle indføre en større ændring - og folket så er blevet spurgt, om det var med på den.

Næsten. Hvis et flertal i Folketinget vil afgive suverænitet - og flertallet IKKE udgør 5/6 eller mere af folketinget, så skal der afstemmes.

Og så skal grundlovsændringer også altid til folkeafstemning.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 16:12

Lemonella skrev:Morten Messerschmidt har så udtalt, at det er en af de sædvanlige flosker som kommer med jævne mellemrum, men der aldrig reelt bliver gjort noget ved.

Jeg er ikke bleg for at indrømme at Morten Messerschmidt har været temmelig begavet at høre på i forbindelse med Brexit. Jeg er oprigtigt talt imponeret.
0
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Slettet bruger » 30. jun 2016, 12:14

FruitFly skrev:
Lemonella skrev:Morten Messerschmidt har så udtalt, at det er en af de sædvanlige flosker som kommer med jævne mellemrum, men der aldrig reelt bliver gjort noget ved.

Jeg er ikke bleg for at indrømme at Morten Messerschmidt har været temmelig begavet at høre på i forbindelse med Brexit. Jeg er oprigtigt talt imponeret.


han er mega dugtig.

hvis han nogen sinde faar moevet sig frem som partileder for et parti, saa vil han ha en OK chance for at blive statsminister IMO.

tror de har sendt ham til EU fordi Tulle er nervoes for at Messerschmidt stjaeler rampeluset fra ham. nu er der frem for ham 6 aar mere :-p
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal DK have en afstemning om EU ?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 30. jun 2016, 14:29

amz8E02_460s.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"