Fund af svangeunge

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Fund af svangeunge

Indlægaf Sangius » 26. jun 2016, 06:45

Hejsa

For to uger siden kom min mors lille Jack Russel slæbende hjem med en svaneunge. Vi aner simpelthen ikke, hvor hun har fundet den henne. Der er ikke rigtig nogen søer i området, og vi ser ingen svaner nogen steder :forvirret:

Nå, det lille kræ går nu sammen med gæssene og ænderne, og den trives. Gasen, som ellers passer gæslingerne, gider dog ikke rigtig passe den, men den tolerer at den eksisterer, så det er jo fint. Den vokser, trives, snadrer og gør ved. Den er ca. på størrelse med en kat nu.

Men ved I noget om sådan en fætter? Kan den selv lære at flyve, nu den går sammen med fugle, som aldrig vil flyve? Hvornår bliver den hvid? Tror I sådan en bliver tam, eller får vi en arm-brækkende psykopat i baghaven i den nærmeste fremtid? :lol:
Ved I hvordan man ser forskel på hun og han svaner?

Jeg synes det er svært at google sig frem til noget videre omkring den :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Fund af svangeung

Indlægaf Daine » 26. jun 2016, 07:03

Jeg aner intet om svaner, men jeg synes I skal kontakte den nærmeste vildplejestation http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-e ... estationer, for at høre om de enten a) kan komme med nogle input til hvordan I kan hjælpe ungen bedst muligt, eller b) kan overtage pasningen af den og sørge for den bliver sat ud igen, når den kan klare sig selv.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf Sangius » 26. jun 2016, 07:10

Sådan nogen har vi allerede kontakt til. Ind til videre stiller de sig fint tilfreds med at den trives, går sammen med gæs, og får det rigtige mad. Jeg har ikke på fornemmelsen at de overhoved har tænkt sig at passe den selv, nu den trives her :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf Daine » 26. jun 2016, 07:17

Det er fint :) Men har de ikke en der kan svare på de spørgsmål? Det er ikke for at lyde mavesur, men en svaneunge er jo ikke lige det mest gængse "kæledyr", så der er måske ikke så megen hjælp at hente herinde. Der kan selvfølgelig sidde en med stor fugleviden, i så tilfælde pakker jeg bare lige så stille sammen igen, men ellers troede jeg at der var eksperter på sådanne stationer.

Derudover vil jeg lige sige, at jeg synes det er så fint I hjælper - og bor et sted, hvor den kan gå sammen med andre :) Det er jo næsten Den Grimme Ælling om igen :lun:
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf Sangius » 26. jun 2016, 07:23

Det er lidt hyggeligt med sådan en lille en, ja :P

Vi kender en der arbejder inde for området, og det er ham vi har haft kontakt med. Han ved ikke meget om svaner der opdrættes sammen med gæs og ænder. Den bliver først hvid næste år, har vi så fået at vide, siger min mor. Ellers er det mest fordi vi nok ikke lige har fået spurgt om alle de små interesse spørgsmål, så jeg tænkte at det jo kunne være, der var en vild fugle-kender herinde, som bare vidste alt om svaner :D

Vi fik at vide, at de normalt vil begynde at flyve efter 3 måneder. Så det kan ikke vare længe, før den er helt stor og ligner en svane. Så må vi jo se, hvad den bliver til. :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27059

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf ajnaM » 26. jun 2016, 07:36

Hvis I 'kun' har talt med ham, I kender, og han ikke ved ret meget om svaner, ville jeg nok lige ringe til en vildtplejestation. De vil sandsynligvis have erfaring med den specifikke problemstilling, og ellers kan de helt sikkert henvise jer til en, der har.

Der er en liste med kontaktinformationer her: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-e ... estationer


Vi havde i øvrigt et par fugle boende, da jeg var lille. To skovskader - fru pilofax og hr. hans. :lol: :lun: Men min far er biolog og ved en masse om fugle, og det krævede en del at få dem til at trives på en måde, hvor de også senere ville kunne klare sig selv. Jeg ville ikke selv kunne finde ud af det i dag, så hvis man ikke ved noget om det, ville jeg helt klar spørge nogen, der gør. I risikerer at få en 'tam' svane, der ikke kan klare sig selv.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf Sangius » 26. jun 2016, 07:48

Det er min mor der har haft kontakten. Så vidt jeg ved har de snakket med nogen i Roskilde som er sådan en vildtpleje sted ting. Jeg må lige høre hende om det :) . Den skal jo helst kunne klare sig selv, hvis den vælger at stikke af. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Fund af svangeunge

Indlægaf dgd2007 » 26. jun 2016, 08:40

H.C. Andersen har jo skrevet noget om den der situation, men jeg ved ikke, hvor praktisk anvendeligt det er ... :)
0

Tilbage til "Generelt"