Skal genetikken forbyde os at få børn?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Q-beben » 26. jun 2016, 09:26

Mine tanker er affødt af en tråd inde i Sex og Samliv, hvor retten til at danne par som søskende diskuteres.

Der findes i dag dødbringende sygdomme, hvor vi er nået så langt med genetikken, at vi kan se i vores gener, om vi 100% udvikler sygdommen. Og dermed også gir det jo også en risiko for, at vi kan give det videre til vores børn.

Jeg mener, at med HIV/AIDS er det ikke lovligt at have ubeskyttet sex med nogen, hvis de ikke ved, at man har HIV/AIDS.

Men burde det så også være ulovligt at give dødbringende sygdomme videre til sit barn? Altså bør der være en lov, som siger, at man skal testes, når man er gravid, hvis man er bærer af arvemateriale med dødbringende sygdomme?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf LadyFox » 26. jun 2016, 10:05

Nej.


Hvad skulle straffen være hvis man med de forkerte gener (muligvis på trods af prævention) blev gravid og ikke ønsker en abort? Tvangsabort? Tvangfjernelse? Fængsel eller?
Skulle det helt være ulovligt at dyrke sex hvis der gemte sig ting i generne, fordi afholdenhed jo er den eneste måde man kan sikre sig 100% imod graviditet.
Hvor stor skulle risikoen for et sygt barn være før at det blev ulovligt?
1
...
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. jun 2016, 11:15

Angelina skrev:
Q-beben skrev:Mine tanker er affødt af en tråd inde i Sex og Samliv, hvor retten til at danne par som søskende diskuteres.

Der findes i dag dødbringende sygdomme, hvor vi er nået så langt med genetikken, at vi kan se i vores gener, om vi 100% udvikler sygdommen. Og dermed også gir det jo også en risiko for, at vi kan give det videre til vores børn.

Jeg mener, at med HIV/AIDS er det ikke lovligt at have ubeskyttet sex med nogen, hvis de ikke ved, at man har HIV/AIDS.


Men burde det så også være ulovligt at give dødbringende sygdomme videre til sit barn? Altså bør der være en lov, som siger, at man skal testes, når man er gravid, hvis man er bærer af arvemateriale med dødbringende sygdomme?


Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.
2
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf JoyNips » 26. jun 2016, 14:39

Nej. Jeg er overbevist om, at naturen klarer det godt nok med at sortere fra - og at vi i øvrigt også selv gør ret meget i form af fosterdiagnostik.

Jeg skal i øvrigt selv have foretaget nakkefoldsscanning om 3 uger og min kæreste og jeg er enige om, at vi har tilvalgt de her undersøgelser for at bruge dem. Hvis der er noget alvorligt galt med babyen, skal vi ikke have den.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43831

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf paint » 26. jun 2016, 14:52

JoyNips skrev:Nej. Jeg er overbevist om, at naturen klarer det godt nok med at sortere fra - og at vi i øvrigt også selv gør ret meget i form af fosterdiagnostik.

Jeg skal i øvrigt selv have foretaget nakkefoldsscanning om 3 uger og min kæreste og jeg er enige om, at vi har tilvalgt de her undersøgelser for at bruge dem. Hvis der er noget alvorligt galt med babyen, skal vi ikke have den.


Er det ikke lidt sent? :-D
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jun 2016, 15:27

Q-beben skrev:
Men burde det så også være ulovligt at give dødbringende sygdomme videre til sit barn? Altså bør der være en lov, som siger, at man skal testes, når man er gravid, hvis man er bærer af arvemateriale med dødbringende sygdomme?


Nu kan man jo sagtens være gravid og føde uden at have noget som helst med det offentlige system at gøre, og ellers kunne man jo så bare vente til man havde overskredet den fri abort-grænse og hvad så???

Og hvor langt skal man gå og hvor mange penge skal man bruge på dette i sundhedsvæsnet?
Nogle arvelige sygdomme er kønsbestemt, dvs at man skal bruge penge på ægsortering
Hvad vil det betyde for menneskeligt samvær (genbank man kan slå partner op i?)
Hvor stor risiko skal der være?
Hvad skal konsekvensen være?
Hvornår skal man tilbyde genbehandling osv.
Tvangssterelisering?

Jeg synes faktisk at det er alm ganske sunde (rent genetisk) raske mennesker, der i mange tilfælde er det største problem, og de skal have lov til at yngle..
1
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Q-beben » 26. jun 2016, 15:42

Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)
0
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Q-beben » 26. jun 2016, 15:47

Hvad nu, hvis vi anskuer det fra barnets side? Er det fair overfor barnet at blive født med en dødelig sygdom? Har barnet ingen rettigheder?

Min personlige holdning er, at jeg er enormt splittet. På den ene side mener jeg, at det bør være op til forældrene. På den anden side synes jeg ikke, det er fair mht. barnet. Jeg hælder dog til, at det er forældrenes ansvar og beslutning.

Og hvem kan afgøre, hvad et godt liv er? Det er jo ikke sikkert, at man får et dårligt liv, fordi man lever kortere tid end de fleste gør.

Og så synes jeg, at udviklingen inden for genteknologi gør, at vi lige pludselig har fået mange flere muligheder og dermed ting at tage stilling til. Især mht. de her dødelige sygdomme.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. jun 2016, 15:58

Q-beben skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)


Det er jeg sgu ikke sikker på at man synes, hvis man er blevet smittet med AIDS eller HIV af en person, som godt vidste de havde det selv, men som alligevel holdt det hemmeligt.
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jun 2016, 19:35

Q-beben skrev:Hvad nu, hvis vi anskuer det fra barnets side? Er det fair overfor barnet at blive født med en dødelig sygdom? Har barnet ingen rettigheder?


Hvilke rettigheder skulle det i så fald være og hvordan kan man egentlig give rettigheder til noget, der ikke er garanteret liv?
I så fald vil det betyde at det er staten, samfundet der ejer og bestemmer over alle individer, endda før og efter de er født.
Et 2 dage gammelt barn med downs, eller hjerneskade eller vand i hovedet osv - der kan man sige:
- at barnet ikke er i stand til at udtrykke sig følelsesmæssigt og logisk i den pågældende situation
- at forældrene er uden skyld, men kan bestemme (og vil samfundet egentlig erkende medlidenhedsdrab...)

´Kort sagt..et barn har ingen rettigheder før det er et liv - og det er når det kan opretholde sig selvstændigt.
Hvad angår rettigheder og forhold der er gældende og kan være gældende når voksne ser barnet (så har barnet ingen rettigheder)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 26. jun 2016, 19:36

Advocatus-Diaboli skrev:
Q-beben skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)


Det er jeg sgu ikke sikker på at man synes, hvis man er blevet smittet med AIDS eller HIV af en person, som godt vidste de havde det selv, men som alligevel holdt det hemmeligt.


Tror det grundlæggende issue er, at HIVS, AIDS ikke er så dødelig en sygdom som det engang var.
En Hiv/Aids person har længere estimeret levetid end en diabetiker.
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 26. jun 2016, 20:16

Bimmerdyret skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Q-beben skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)


Det er jeg sgu ikke sikker på at man synes, hvis man er blevet smittet med AIDS eller HIV af en person, som godt vidste de havde det selv, men som alligevel holdt det hemmeligt.


Tror det grundlæggende issue er, at HIVS, AIDS ikke er så dødelig en sygdom som det engang var.
En Hiv/Aids person har længere estimeret levetid end en diabetiker.


Jamen, så kan jeg godt se at det er fjong at fortie den slags overfor en partner.
3
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 21:18

Minou skrev:Jeg har svært ved at se hvordan det skal håndhæves.

Jeg synes man må tro på at mennesker er så fornuftige at de ikke får børn hvis de har dårlige gener.


Billede
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf fisken80 » 27. jun 2016, 05:47

Bimmerdyret skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Q-beben skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)


Det er jeg sgu ikke sikker på at man synes, hvis man er blevet smittet med AIDS eller HIV af en person, som godt vidste de havde det selv, men som alligevel holdt det hemmeligt.


Tror det grundlæggende issue er, at HIVS, AIDS ikke er så dødelig en sygdom som det engang var.
En Hiv/Aids person har længere estimeret levetid end en diabetiker.


Men derfor er der stadig mennesker, for hvem medicinen ikke virker. Det er eddermame usselt at dyrke random sex med folk, uden at fortælle dem, at man er smittet med HIV.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Skal genetikken forbyde os at få børn?

Indlægaf Bimmerdyret » 27. jun 2016, 18:42

Advocatus-Diaboli skrev:
Bimmerdyret skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Q-beben skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Angelina skrev:Siden hvornår er det ulovligt? Kan du henvise til en paragraf? For det er da ret nyt.


Nej, det er ikke. Det blev indført i 1994, og suspenderet igen i 2011. Det er straffelovens § 252, stk. 2. Der var både AIDS og HIV omfattet. Det kan de i princippet blive igen, hvis ministeren beslutter sig for det, jf. § 252, stk. 3.


Tak for info - det er godt at høre, at det er suspenderet :)


Det er jeg sgu ikke sikker på at man synes, hvis man er blevet smittet med AIDS eller HIV af en person, som godt vidste de havde det selv, men som alligevel holdt det hemmeligt.


Tror det grundlæggende issue er, at HIVS, AIDS ikke er så dødelig en sygdom som det engang var.
En Hiv/Aids person har længere estimeret levetid end en diabetiker.


Jamen, så kan jeg godt se at det er fjong at fortie den slags overfor en partner.


Det er der ingen, der har sagt det er, men HIV som sygdom er ikke længere farligere end andre smittesygdomme strafferetsligt, så derfor er der ikke nogen grund til at opretholde en særstatus for netop denne sygdom.
0

Tilbage til "Livets forhold"