Den store rejse-sniksnaktråd

Er du i tvivl om hvor du skal tage på ferie? Her kan du spørge om råd, eller dele dine egne rejseoplevelser.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Annione » 18. jun 2016, 22:07

sigge skrev:Jeg har lige siddet og set kvalifikation til Formel 1. De kører i Baku i Azerbaijan. Og det ligner faktisk en rigtigt hyggelig og interessant by, som kunne være et besøg værd på et tidspunkt. Er der nogen af jer, der har erfaring med at være turist i Azerbaijan: Visum, sikkerhed, sprogfærdigheder, holdning til "vesteuropæere" osv. osv.?

Det skulle være en rigtig spændende og smuk by. Andet ved jeg ikke om Baku.
1
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf dykkersild » 23. jun 2016, 11:57

Sjg skrev:
Mi55y skrev:
Mi55y skrev:Er der nogen, der har rejst i Skotland uden for højsæsonen?

Min kæreste og jeg snakker om, at næste rejsedestination måske kunne være Skotland... Han er glad for at vandre, og Skotland byder jo på en masse dejlig natur at rende rundt i. Men hvad med temperaturen? Sommeren er nemlig booket op, men spørgsmålet er, om det kunne klares engang i efteråret? Hvornår er det for sent/tidligt på året, hvis man gerne vil bruge et par dage på at vandre?

Tager selvfølgelig gerne imod tips til flotte områder, der er til at vandre i også for en nybegynder...


Slet ingen, der har rejst i Skotland?

Jeg var med min kæreste i Skotland i efteråret 2015, hvor vi kørte fra Edinburgh igennem Cairngorms National Park, forbi Loch Ness, op på Isle of Skye og tilbage igen igennem Lochaber og Glenfinnan - og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.

Vi var ikke på vandretur, men vi tog et par overnatninger i telt i Cairngorms, som simpelthen bare indeholder den flotteste, nærmest Jurassic Park-agtige natur med masser af bjerge og bregner alle vegne. Parken er meget stor, så jeg er helt sikker på, at der også er gode vandreområder at finde - evt. med en Google-søgning. :) Derudover byder parken også på masser af forskellige oplevelser i naturen - den er bl.a. hjem til en stor flok fritgående rensdyr, som man kan besøge og fodre, ligesom der er mulighed for bungee jump, river rafting og lignende.

Vejret var OK. Vi var heldige, at det ikke regnede, mens vi var derovre, men jeg ville nok pakke regntøj, for det er vist ikke normen. Temperaturmæssigt mindede det om Danmark med blandede gode og dårlige dage. Jeg havde en tynd uldfrakke med, og den kunne jeg sagtens holde varmen i.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Isle of Skye. Naturen deroppe er simpelthen så smuk, og så er der ekstremt mange får, som nogle steder nærmest går frit omkring. I hvert fald er de sjældent indhegnede. Det er nu en sjov oplevelse at måtte stå ud af bilen ca. 1 gang hver 10. kørte km for at genne får væk fra vejen. :D


Manner det lyder lige som noget for mig og manden - hvor lang tid brugte I på turen. Vi ville helt klart også skulle vandre. Lejede I også campingudstyr eller tog I alt det med hjemmefra?
0
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf StripesAddict » 24. jun 2016, 07:12

Vi skal på bryllupsrejse til USA - vi skifter begge navn (manden får fjernet to ud af tre efternavne, og ikke andet), jeg får tilføjet hans efternavn efter det jeg hedder pt. Jeg ved at man normalt siger at man fint kan rejse i sit gamle navn og at man skal bestille billetter efter hvad der står i passet - men hvad med når det er USA - jeg tænker de godt kan være lidt mere skrappe? Jeg tænker vi tager vielsesattesten med, men er det nok?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf JoyNips » 24. jun 2016, 08:02

Mi55y skrev:
Mi55y skrev:Er der nogen, der har rejst i Skotland uden for højsæsonen?

Min kæreste og jeg snakker om, at næste rejsedestination måske kunne være Skotland... Han er glad for at vandre, og Skotland byder jo på en masse dejlig natur at rende rundt i. Men hvad med temperaturen? Sommeren er nemlig booket op, men spørgsmålet er, om det kunne klares engang i efteråret? Hvornår er det for sent/tidligt på året, hvis man gerne vil bruge et par dage på at vandre?

Tager selvfølgelig gerne imod tips til flotte områder, der er til at vandre i også for en nybegynder...


Slet ingen, der har rejst i Skotland?


Jeg var i Glasgow forrige weekend. Fin by. Ikke specielt hyggelig og lidt nedslidt. Der er gratis adgang på nærmest alle museer, og det er supernemt at finde rundt. Undergrunden er en ring med en 15-16 stationer, så det er ret ligemeget hvis man kommer til at tage den forkerte vej rundt. Centrum er temmelig småt. Det er ikke en by, man behøver at bruge mere end et par dage i.

Folk er meget søde. Vi blev spurgt mange gange, hvor vi var fra og når vi sagde Danmark begyndte alle som én at ævle løs om danske fodboldspillere der har spillet i hhv Celtic og Rangers gennem årene. :lol: Vores første taxachauffør gav den også hele armen som tourguide.

Der er masser af god indisk mad.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf topmadras3 » 24. jun 2016, 11:07

Hvordan gør i med penge på rejse -veksler det hele inden og har kontanter med-og hvis, opbevare i dem på hotellet eller har dem alle med rundt?
0
Mamaseraptor
Indlæg: 1281
Tilmeldt: 26. okt 2015, 06:24
Kort karma: 97
Likede indlæg: 1434

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mamaseraptor » 24. jun 2016, 11:35

Veksler herhjemme og opbevarer på hotellet :)
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Annione » 24. jun 2016, 11:37

topmadras3 skrev:Hvordan gør i med penge på rejse -veksler det hele inden og har kontanter med-og hvis, opbevare i dem på hotellet eller har dem alle med rundt?


Vi har ofte en del cash med os, når vi rejser i længere tid. Dem efterlader vi i pengeskabet på hotellet.

Når det er kortere ferie har jeg som regel størstedelen af kontanterne i tasken, og bare et lille beløb på hotellet.

Man kan dog efterhånden bruge kort virkelig mange steder, så det gør jeg mest.
1
Sjg
Indlæg: 153
Tilmeldt: 28. nov 2015, 22:32
Kort karma: 11
Likede indlæg: 212

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Sjg » 25. jun 2016, 16:54

dykkersild skrev:
Sjg skrev:
Mi55y skrev:
Mi55y skrev:Er der nogen, der har rejst i Skotland uden for højsæsonen?

Min kæreste og jeg snakker om, at næste rejsedestination måske kunne være Skotland... Han er glad for at vandre, og Skotland byder jo på en masse dejlig natur at rende rundt i. Men hvad med temperaturen? Sommeren er nemlig booket op, men spørgsmålet er, om det kunne klares engang i efteråret? Hvornår er det for sent/tidligt på året, hvis man gerne vil bruge et par dage på at vandre?

Tager selvfølgelig gerne imod tips til flotte områder, der er til at vandre i også for en nybegynder...


Slet ingen, der har rejst i Skotland?

Jeg var med min kæreste i Skotland i efteråret 2015, hvor vi kørte fra Edinburgh igennem Cairngorms National Park, forbi Loch Ness, op på Isle of Skye og tilbage igen igennem Lochaber og Glenfinnan - og det var en fuldstændig fantastisk oplevelse.

Vi var ikke på vandretur, men vi tog et par overnatninger i telt i Cairngorms, som simpelthen bare indeholder den flotteste, nærmest Jurassic Park-agtige natur med masser af bjerge og bregner alle vegne. Parken er meget stor, så jeg er helt sikker på, at der også er gode vandreområder at finde - evt. med en Google-søgning. :) Derudover byder parken også på masser af forskellige oplevelser i naturen - den er bl.a. hjem til en stor flok fritgående rensdyr, som man kan besøge og fodre, ligesom der er mulighed for bungee jump, river rafting og lignende.

Vejret var OK. Vi var heldige, at det ikke regnede, mens vi var derovre, men jeg ville nok pakke regntøj, for det er vist ikke normen. Temperaturmæssigt mindede det om Danmark med blandede gode og dårlige dage. Jeg havde en tynd uldfrakke med, og den kunne jeg sagtens holde varmen i.

Jeg kan i øvrigt varmt anbefale Isle of Skye. Naturen deroppe er simpelthen så smuk, og så er der ekstremt mange får, som nogle steder nærmest går frit omkring. I hvert fald er de sjældent indhegnede. Det er nu en sjov oplevelse at måtte stå ud af bilen ca. 1 gang hver 10. kørte km for at genne får væk fra vejen. :D


Manner det lyder lige som noget for mig og manden - hvor lang tid brugte I på turen. Vi ville helt klart også skulle vandre. Lejede I også campingudstyr eller tog I alt det med hjemmefra?

Det var også en fantastisk oplevelse, der klart kan anbefales! :gogo:

Vi var afsted i 14 dage, hvoraf de 4 blev tilbragt i Edinburgh. Jeg synes, at det var passende, og vi havde god tid til det hele.

Teltet købte vi derovre (vi manglede et ordentligt telt, og priserne er en smule bedre end her i Danmark), men soveposer, liggeunderlag osv. havde vi med i bagagen. :)
1
topmadras3
Indlæg: 238
Tilmeldt: 29. aug 2015, 21:35
Kort karma: 42
Likede indlæg: 152

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf topmadras3 » 26. jun 2016, 17:46

Samano,Annione og Mamaseraptor tak for jeres svar :) ,tror nemlig ikke jeg kan lide at gå rundt med alle kontanter på mig, men ved heller ikke om det er sikkert at opbevare dem på hotellet
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 27. jun 2016, 06:31

Vi er en gruppe venner, som har snakket om at holde nytår et sted under lidt varmere himmelstrøg. Eftersom vi nok ikke skal udover en uge, så kan det jo ikke for alvor blive et varmt sted, som kan betale sig mht. flytid. Men hvor kan vi i det mindste undgå vinterjakken i december? Det skal være et sted, hvor der er lidt af hvert at se og lave, da vi er mange forskellige typer... Håber I har nogle gode forslag!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6708
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9689

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf FrøkenM » 27. jun 2016, 06:33

Mi55y skrev:Vi er en gruppe venner, som har snakket om at holde nytår et sted under lidt varmere himmelstrøg. Eftersom vi nok ikke skal udover en uge, så kan det jo ikke for alvor blive et varmt sted, som kan betale sig mht. flytid. Men hvor kan vi i det mindste undgå vinterjakken i december? Det skal være et sted, hvor der er lidt af hvert at se og lave, da vi er mange forskellige typer... Håber I har nogle gode forslag!

Vi har holdt nytår på Gran Canaria og der var fint vejr. Jeg ville vælge Puerto Rico, da det er det varmeste sted på øen :)
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 27. jun 2016, 06:41

Samano skrev:
Mi55y skrev:Vi er en gruppe venner, som har snakket om at holde nytår et sted under lidt varmere himmelstrøg. Eftersom vi nok ikke skal udover en uge, så kan det jo ikke for alvor blive et varmt sted, som kan betale sig mht. flytid. Men hvor kan vi i det mindste undgå vinterjakken i december? Det skal være et sted, hvor der er lidt af hvert at se og lave, da vi er mange forskellige typer... Håber I har nogle gode forslag!

Jeg ville vælge Marokko eller Israel vis det skal være steder der også er noget at se, men jeg er heller ikke til de klassisk charter destinationer.


Det kunne være spændende! Ved du noget om, hvordan de fejrer nytår? Der skulle jo også helst være lidt festivitas på den aften.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Charly » 27. jun 2016, 13:48

Nogen, der har været på Kefalonia?

Vi skal afsted om 3 uger. Det ser så dejligt ud, men det er jo altid sjovt at høre fra andre, der rent faktisk har været der :)
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Charly » 28. jun 2016, 06:39

Rakel skrev:
Charly skrev:Nogen, der har været på Kefalonia?

Vi skal afsted om 3 uger. Det ser så dejligt ud, men det er jo altid sjovt at høre fra andre, der rent faktisk har været der :)


Vi har været der - med to børn :)

Var det godt, og var I ude at se noget?

Vi regner med at leje bil et par dage.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Den store rejse-sniksnaktråd

Indlægaf Mi55y » 28. jun 2016, 07:22

Jeg overvejer en lille get-away med kæresten her i løbet af efteråret... Er Milano noget værd?

Det kan nemlig gøres for under 2.000,- pr. person for 3-4 overnatninger på godt hotel, hvis man flyver fra Hamborg.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Rejser"