Går du til tandlæge?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
honeybee
Indlæg: 254
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf honeybee » 26. jun 2016, 18:46

Ja. Jeg går hver 6. mdr, hvor jeg får tandrensning og flourbehandling + tandpasta på recept :) For 1,5 år siden gik jeg hver 3. mdr grundet ekstrem udsatte tænder og hvor der pludselig opstod 5(!!) huller ud af det blå. Min medicin havde lige ødelagt emaljen hele vejen rundt. Nu er jeg endelig ude af medicinen og har haft 3 besøg i træk uden huller. Har aldrig misset er besøg og kommer aldrig til det, det har jeg for stor respekt for mine ret pæne tænder til :ninja:
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Fuck.exe » 26. jun 2016, 23:26

På et tidspunkt holdt jeg pause fra at gå til tandlæge i 6 år, fordi jeg var nærig, og det resulterede i at jeg så måtte slippe en mindre formue da jeg endelig kom afsted. Siden har jeg passet rigtig godt på mine tænder, og jeg har ikke haft et eneste hul siden. Selv min sidste graviditet med daglige opkastninger, kom mine tænder igennem uden skader. Ganske rart!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at blive gammel sammen med mine tænder, så jeg passer og plejer dem grundigt med tandbørstninger, tandtråd, tandstikker, jævnlige besøg hos tandlægen, tandrensninger, og passer på med ikke at gå amok med sukker og sodavand dagligt.
1
Gulvaber er også mennesker.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 23:29

Jeos, 1-2 gange om året, men i et land hvor det koster 10% af Danmark mwahaha!
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Karkluden » 27. jun 2016, 01:14

Novella skrev:
HerErJeg skrev:Jeg tror at det med tandlægen er lidt ligesom luksusfælden: Bare der er råd til smøger, så er alt godt.
Nu er det jo ikke alle der ryger, men selvom pengene er små, så er der bare nogle mærkelige prioriteringer af og til.
Der findes ikke nogen form for forsikringsdækning mod store tandlægeregninger?

Undskyld, men hvad f.. mener du med det? Er du klar over, at de 300-500 kr sådan et besøg koster, har været mit madbudget i en uge? For en familie? Har du aldrig prøvet at være på SU eller hvad?

Novella, jeg forstår virkelig godt, hvor du kommer fra, for jeg har også, for ganske nyligt, været på SU (dog uden børn) og med en kronisk sygdom, der krævede medicin osv. Men jeg har altså også altid undret mig over, hvor mange af mine medstuderende der ikke gik til tandlæge. Jeg gav omkring 300 kr en gang om året. Jeg lagde 30 kr til side hver måned. Og jeg ved godt, at i enkelte budgetter gør de 30 kr en seriøs forskel, og det forstår jeg. Men mange af mine medstudernede havde fint råd til gannitøj, div. kosttilskud eller byture i massevis. Men havde ekstremt lave madbudgetter og gik ikke til tandlæge, undlod medicinsk behandling for fx blærebetændelse osv. Og så er vi nok en del, der får tanken om at nogle ikke prioriterer godt nok nærmere end at de ikke har råd. Selvom det selvfølgelig for nogle er helt reelt de ikke har råd :kys:
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Novella » 27. jun 2016, 02:02

Jeg har personligt passet min tandlæge, det er ikke sådan, men jeg finder det temmelig uvidende at konkludere, at folk der ikke har råd, bare har røget pengene væk (ikke dig, Karklud - det er TS, jeg henvender mig til). Jeg har fx mere end en gang stået med et skrigende ørebarn, der skulle til vagtlæge midt om natten og derefter på vagtapotek efter penicillin. Burde jeg have tager cyklen og fragtet min ulykkelige unge på halvandet år gennem hele byen i cykelanhænger for at spare de penge til taxa, eller hvad tænker du, TS? Eller burde jeg bare have fikset det ødelagte regntøj med gaffatape, da en unge var skredet ned ad en stenet skrænt og kom vrælende hjem med flænset tøj - eller var det okay, at jeg købte et nyt sæt? Bare lige for at nævne to eksempler på, hvordan 300-400 kr til et tandlægebesøg kunne få ben at gå på.
3
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Q-beben » 27. jun 2016, 05:14

Novella skrev:Jeg har personligt passet min tandlæge, det er ikke sådan, men jeg finder det temmelig uvidende at konkludere, at folk der ikke har råd, bare har røget pengene væk (ikke dig, Karklud - det er TS, jeg henvender mig til). Jeg har fx mere end en gang stået med et skrigende ørebarn, der skulle til vagtlæge midt om natten og derefter på vagtapotek efter penicillin. Burde jeg have tager cyklen og fragtet min ulykkelige unge på halvandet år gennem hele byen i cykelanhænger for at spare de penge til taxa, eller hvad tænker du, TS? Eller burde jeg bare have fikset det ødelagte regntøj med gaffatape, da en unge var skredet ned ad en stenet skrænt og kom vrælende hjem med flænset tøj - eller var det okay, at jeg købte et nyt sæt? Bare lige for at nævne to eksempler på, hvordan 300-400 kr til et tandlægebesøg kunne få ben at gå på.


Jeg er helt enig. Det er præcis det samme, der sker for min veninde, som har så dårlig økonomi, selvom hun er fuldtidsarbejde, at hun heller ikke kan gå til tandlæge.

Så kommer deres kat hjem med det ene øje hængende ud af øjenhulen. Selvfølgelig er hun nødt til at tage katten til dyrlæge og få syet øjet. Men så ryger hendes opsparing til tandlæge + at hun bliver nødt til at lave en afdragsordning med dyrlægen. Hun søgte et eller andet legat til betaling af dyrlægeregningen, men fik det ikke. Det er ligesom, at hun altid er bagud pga., at der hele tiden kommer uforudsete udgifter. Pengene til hendes søns konfirmation fik hun f.eks. skrabet sammen ved at tage et ekstra job og vente med at få pengene udbetalt til, at han skulle konfirmeres. Men det var også en hård periode, fordi hun jo er alene med to børn. Så to jobs var bestemt ikke lykken.
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf HerErJeg » 27. jun 2016, 05:41

Jeg kan høre vi er ved at komme over i debatten omkring, hvorvidt man skal sætte "ting" højere end vedligehold på sig selv.
Selvfølgelig kan regntøj gå i stykker og katten blive kørt over. Cyklen kan blive stjålet. Det er opståede hændelser og smerter måske en del her og nu, fordi der ikke er budgetteret med det.
Er måden at finde penge til det på ved at spare sig selv væk? Væk med tandlægen, væk med ulykkesforsikring til sig selv og børnene, som flere desværre vælger at gøre. For tandlægens vedkommende, kommer regningen blot snigende på et andet tidspunkt, bare meget større.
Jeg påpeger blot , at der nok er nogle med uhensigtsmæssige vaner, som samtidigt påstår de ikke ejer salt til et æg. Men de finder sjovt nok penge til at ryge eller holde hest, eller blot sidde til leje en lovlig dyr lejlighed. Så kan det godt være at det er definitionen af livskvalitet for den enkelte, hvorfor er det så den forebyggende tandpleje er så let at skrotte?
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf IrmaPigen » 27. jun 2016, 06:14

Hvis man ikke har råd til tandlæge, bør man skippe katten. Den skal både have mad og jævnligt til dyrlæge, dels akut og dels vaccinationer.

Mennesker før dyr. IMO.
3
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Fuck.exe » 27. jun 2016, 06:47

IrmaPigen skrev:Hvis man ikke har råd til tandlæge, bør man skippe katten. Den skal både have mad og jævnligt til dyrlæge, dels akut og dels vaccinationer.

Mennesker før dyr. IMO.


Hvis valget her stod mellem regelmæssige tandlægebesøg og husdyr, så valgte jeg til hver en tid at passe på mine tænder. Jeg ser husdyr som en luksus som man kun skal have, hvis man har råd til det.
0
Gulvaber er også mennesker.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jun 2016, 06:59

HerErJeg skrev:Jeg kan høre vi er ved at komme over i debatten omkring, hvorvidt man skal sætte "ting" højere end vedligehold på sig selv.
Selvfølgelig kan regntøj gå i stykker og katten blive kørt over. Cyklen kan blive stjålet. Det er opståede hændelser og smerter måske en del her og nu, fordi der ikke er budgetteret med det.
Er måden at finde penge til det på ved at spare sig selv væk? Væk med tandlægen, væk med ulykkesforsikring til sig selv og børnene, som flere desværre vælger at gøre. For tandlægens vedkommende, kommer regningen blot snigende på et andet tidspunkt, bare meget større.
Jeg påpeger blot , at der nok er nogle med uhensigtsmæssige vaner, som samtidigt påstår de ikke ejer salt til et æg. Men de finder sjovt nok penge til at ryge eller holde hest, eller blot sidde til leje en lovlig dyr lejlighed. Så kan det godt være at det er definitionen af livskvalitet for den enkelte, hvorfor er det så den forebyggende tandpleje er så let at skrotte?


Men hvad siger du til Novellas indlæg? Eller det er måske vitterlig dem, du (også) kommenterer på her?
0
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Aquadorable » 27. jun 2016, 07:42

Jeg går til tandlæge to gange om året og prioriterer det højt. Min emalje er ikke særlig god (er født med det), så jeg skal passe meget på. Bruger årligt ca. 7.000 kroner på tandlæge, så derfor er jeg meget opmærksom på at komme af sted til de halvårlige tjek, så jeg ikke ender med større regninger end det.
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Q-beben
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 23. dec 2015, 11:23
Kort karma: 267
Likede indlæg: 4288

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Q-beben » 27. jun 2016, 11:08

Fuck.exe skrev:
IrmaPigen skrev:Hvis man ikke har råd til tandlæge, bør man skippe katten. Den skal både have mad og jævnligt til dyrlæge, dels akut og dels vaccinationer.

Mennesker før dyr. IMO.


Hvis valget her stod mellem regelmæssige tandlægebesøg og husdyr, så valgte jeg til hver en tid at passe på mine tænder. Jeg ser husdyr som en luksus som man kun skal have, hvis man har råd til det.


Sat på spidsen er jeg selvfølgelig enig i, at mennesker kommer før dyr. Men oftest er virkeligheden og valgene bare ikke så sorte/hvide, som vi gerne vil gøre dem til.

Den her familie har haft katten, da moren og faren stadig boede sammen. Katten flytter selvfølgelig med, da de bliver skilt. Det er svært at skaffe sig af med (hvilket heller ikke er gratis i øvrigt) børnenes kæledyr og bedste ven, fordi katten mister et øje.

Min pointe er, at når man ser et par tænder, som ikke er passet/renset ordentlig, så kan der måske være en historie bagved, som ikke kun handler om manglende personlig hygiejne.

PS. Min veninde har også søgt flere legater til værdigt trængende forældre. Hun modtog et sidste år, så de kunne komme på ferie for første gang siden skilsmissen.
0
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2023

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Fuck.exe » 27. jun 2016, 11:30

Q-beben skrev:
Sat på spidsen er jeg selvfølgelig enig i, at mennesker kommer før dyr. Men oftest er virkeligheden og valgene bare ikke så sorte/hvide, som vi gerne vil gøre dem til.

Den her familie har haft katten, da moren og faren stadig boede sammen. Katten flytter selvfølgelig med, da de bliver skilt. Det er svært at skaffe sig af med (hvilket heller ikke er gratis i øvrigt) børnenes kæledyr og bedste ven, fordi katten mister et øje.

Min pointe er, at når man ser et par tænder, som ikke er passet/renset ordentlig, så kan der måske være en historie bagved, som ikke kun handler om manglende personlig hygiejne.

PS. Min veninde har også søgt flere legater til værdigt trængende forældre. Hun modtog et sidste år, så de kunne komme på ferie for første gang siden skilsmissen.


Jeg ved godt, at det ikke er så nemt som det lyder til. Det er aldrig sjovt at skulle skille sig af med sine kæledyr, og især ikke når der er børn inde i billedet :( Det ændrer dog ikke på at jeg selv havde prioriteret anderledes, men jeg forstår godt at andre ikke vil gøre det samme. Det er bare ikke altid så lige til.
1
Gulvaber er også mennesker.
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf gro71 » 27. jun 2016, 11:53

Efter at jeg som studerende ikke gik til tandlæge i 3-4 år og derfor måtte have en rodbehandling, der efterfølgende har generet mig i adskillige år, har kostet virkelig mange penge og endte med, at tanden her for nyligt blev trukket ud, har jeg i dén grad lært, at det ikke kan betale sig ikke at gå til tandlægen. Før udtrækningen blev jeg indkaldt til "syn" hvert halve år, men efter udtrækningen skal jeg kun afsted 1 gang om året, fordi jeg ikke har andre problemtænder.
0
Brugeravatar
Sukisaki
Indlæg: 477
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:06
Kort karma: 40
Likede indlæg: 796

Re: Går du til tandlæge?

Indlægaf Sukisaki » 27. jun 2016, 14:27

De første par år efter jeg var flyttet hjemmefra var jeg ikke til tandlæge. Jeg tror ikke rigtig jeg tænkte over det.
Da en kæreste måtte have hevet 2 tænder ud, kom jeg i tanke om det igen, og efter tandlægens råd har jeg været en gang om året siden.
0

Tilbage til "Livets forhold"