Dengang før www, gps, osv.

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Sophaya » 20. sep 2015, 16:16

DetSorteCirkus skrev:
Sophaya skrev:Jeg er født i 93 og min far er IT-direktør, så jeg er flasket op med computere og internet. Min første mobil fik jeg da jeg var 6- en klods med antenne, men trods alt en mobil :D Jeg husker dog tydeligt mine bedsteforældres hjem med leksika i lange baner, fastnettelefon og en helt anden ro end den man kan have i dag hvor smartphonen bipper konstant.
Nu er jeg 80 indeni, hvilket ikke helt matcher de 22 udenpå, men jeg får altså ofte lyst til at tage mine veninders mobiler og drukne dem i deres drinks - for der er godt nok mange, der ikke bare kan være sammen med andre mennesker, men lige skal have et par samtaler kørende på sms også. Så lad da vær!

Og så havde jeg altså en walkman. Som jeg hørte Troldepus og Prop og Berta bånd på i stor stil. Og senere en discman, hvilket nok var det vildeste. Min Blå Øjne cd var konstant i brug.


Jeg fik walkman som 4-5-årig i midten af 80erne, og det blev betragtet som vanvittigt at give sådan noget til et lille barn.
Mine bedsteforældre havde besøgt min onkel i USA og købt en walkman med hjem til alle os fem børnebørn. Min yngste fætter er 8 år ældre end mig, men min mormor og morfar syntes ikke, at jeg skulle snydes, bare fordi gaven dengang blev anset for mere passende for teenagere.


Folk var også dybt forargede over at jeg fik en mobil så tidligt. Men nu rejste jeg i tog mellem min far og min mor - lidt over en times tur alene. Jeg prøvede børneguidet tur en enkelt gang, og brød mig ikke om det. Kompromisset blev at mor satte mig på toget, jeg havde mobilen med og far stod klar da jeg kom ud af toget igen. Det fungerede fint.
0
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Tibbler » 20. sep 2015, 16:19

Der var mange, der havde et bip bip spil, i stil med dette:

Billede


Og de virkelig heldige, havde så et med 2 :8: skærme. Det var så ikke mig :/

Billede
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Flora » 20. sep 2015, 16:28

Jeg var heldig nok til at min far engang kom hjem med en afart spillemaskine med dette spil :banan:

Billede

Så vidt jeg husker kunne den ikke andet :D
1
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf decibell » 20. sep 2015, 17:05

Jeg havde en veninde, der boede i samme række som os, bare få numre nede. Vores forældre var rigtig trætte af, at vi ringede til hinanden i stedet for at gå over og ringe på. De klagede over, at det altid var til os, når de tog den. SÅ kom der en funktion på telefonerne, så man kunne få sin egen ringetone. Det var sager. :lol:
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf hthy » 20. sep 2015, 23:33

DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.



Det passer nu ikke helt. Jeg hørte det i 7 pressen i radioen i sengen om morgenen dagen efter, det var efter TV-avis tid den blev åbnet om aftenen, skyndte mig komme op og tændte for tysk TV de havde rigtig mege,t men samme aften var der ret lange reportager fra Berlin i dansk TV.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf hotlips » 20. sep 2015, 23:52

hthy skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.



Det passer nu ikke helt. Jeg hørte det i 7 pressen i radioen i sengen om morgenen dagen efter, det var efter TV-avis tid den blev åbnet om aftenen, skyndte mig komme op og tændte for tysk TV de havde rigtig mege,t men samme aften var der ret lange reportager fra Berlin i dansk TV.


Jeg mener også de sendte adskillige drproducerede programmer fra dengang ved 25-års jubilæet.

Iøvrigt var der ekstra tvavis om morgenen da Tjernobyl sprang,jeg kan huske alle de voksne i vores hus så det,meget skræmmende.

Jeg har iøvrigt Lademanns fra 35 stående,det bliver der ikke lavet om på,jeg bruger det jævnligt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 03:55

hthy skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.



Det passer nu ikke helt. Jeg hørte det i 7 pressen i radioen i sengen om morgenen dagen efter, det var efter TV-avis tid den blev åbnet om aftenen, skyndte mig komme op og tændte for tysk TV de havde rigtig mege,t men samme aften var der ret lange reportager fra Berlin i dansk TV.


Hvis du går ind på DR Bonanza, kan du se det, de sendte, og det er som beskrevet. Bortset fra at tv-avisen faktisk kun er udvidet med fem minutter og det først d. 10.11. Tidligere på dagen har ekstraudsendelsen på ti min. været sendt.I dokumentaren "24 timer vi aldrig glemmer - Berlinmurens fald" fortæller en af korrespondenterne, at man ikke kunne producere indslag i den fart, man kan i dag, bl.a. fordi billeder og film ikke kunne sendes hjem digitalt, og at det, man viste, var det, man havde. Tysk tv har formodentlig produceret i Berlin og sikkert også i perioder bare sendt direkte uden redigering.

Jeg mindes også, at der var mere i dansk tv, og det må enten have skyldtes, at TV2 har haft en fyldigere dækning, eller at en lidt længere tv-avis plus en lille ekstraudsendelse har føltes længere dengang, fordi man ikke var vant til det.
Senest rettet af DetSorteCirkus 21. sep 2015, 04:18, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 04:08

hotlips skrev:
hthy skrev:
DetSorteCirkus skrev:Nyhedsdækningen var godt nok også en anden i den analoge tidsalder.
Da Berlinmuren faldt, forlængede DR tv-avisen med ti minutter og supplerede vist næste dag med en ekstra-udsendelse af samme varighed.
Mere havde man ikke stof til, har jeg siden læst.



Det passer nu ikke helt. Jeg hørte det i 7 pressen i radioen i sengen om morgenen dagen efter, det var efter TV-avis tid den blev åbnet om aftenen, skyndte mig komme op og tændte for tysk TV de havde rigtig mege,t men samme aften var der ret lange reportager fra Berlin i dansk TV.


Jeg mener også de sendte adskillige drproducerede programmer fra dengang ved 25-års jubilæet.

Iøvrigt var der ekstra tvavis om morgenen da Tjernobyl sprang,jeg kan huske alle de voksne i vores hus så det,meget skræmmende.

Jeg har iøvrigt Lademanns fra 35 stående,det bliver der ikke lavet om på,jeg bruger det jævnligt.


DR kan sagtens have timevis af optagelser fra dengang liggende. Det hele blev bare ikke sendt på dagen eller dagen efter.
Fx. blev der d. 12. 11. sendt en længere reportage (23 min.).
0
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 08:58

Dengang før smartphones kunne jeg alle mine veninders telefonnumre i hovedet og alle fødselsdage på hele folkeskoleklassen.

En hel del af dem kan jeg endnu, men jeg kan ikke et eneste fra i dag. Herunder kan jeg ikke min mands mobilnummer, eller for den sags skyld hans fastnetnummer, som så også er mit eget fastnetnummer i dag.
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 09:05

Jeg har lavet litteratursøgninger vha mikrofilm på biblioteket.... fanme noget kun lettere at google i dag!!!
1
Tally-ho
Akehurst2
Indlæg: 14187
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40721

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Akehurst2 » 21. sep 2015, 09:13

milisa skrev:Jeg har lavet litteratursøgninger vha mikrofilm på biblioteket.... fanme noget kun lettere at google i dag!!!


Øj ja, husker da jeg skrev en opgave i 2000 og sad og læste gamle (som endda kun i få år gamle) avisartikler på microfilm. Og betalte for print af hver enkelt. Det var virkelig tungt.

Til gengæld så giver papiraviser og microfilm af samme jo et meget bedre billede af historiernes prioritering og præsentation, for man kan se om det bare var en lille notits på side 7 eller forsidehistorie, hvor mange billeder, der var til illustration og hvor stor overskriften var. Det hele bliver så udvisket i dag når man får sig en stak helt ensartede print fra Infomedia.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 09:18

Tibbler skrev:Der var mange, der havde et bip bip spil, i stil med dette:

Billede


Og de virkelig heldige, havde så et med 2 :8: skærme. Det var så ikke mig :/

Billede

Jeg havde tre skærme.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 09:33

Vi havde leksika i lange baner, der var kun en TV kanal (og vi elskede, når vi sad lørdag aften og så Schhh, det er lørdag med Jarl Friis-Mikkelsen og Ole Stephensen - det var dengang Walther og Carlo blev "født" - og brødrene Øbberbøv) og hvis man ringede til 0059 fik man jordens største telefonregning.

Vi havde firmatelefon, og man skulle kun dreje områdenummer, hvis man skulle ringe uden for sit eget område. Da områdenumrene så blev faste, var det helt vildt skægt at ringe til Aarhusnumre uden områdenummer, for at høre telefondamen sige "Husk nul SEKS".
De første mange år, jeg kan huske, havde vi drejeskivetelefon, og da vi jo altså havde firmatelefon, skulle vi huske at trykke på den lille sorte knap, inden vi drejede nummeret, for at ringe ud af huset og ikke bare ud til fars kontor. Da vi fik telefon med knapper, skulle vi huske at trykke nul.
Hvis man ringede til vores nummer (som jeg stadig kan huske), kom man igennem til kontoret. Så skulle man bede om lokalnummeret, men da det var en lille virksomhed, virkede det også at spørge efter os ved navn.

Og så var der masser af telefonbokse rundt omkring i byen. Jeg kan huske, da man indførte telekortene.

Jeg kan faktisk også huske tiden før dankortet. Nogle gange skrev mor en check nede i Nima, men de var ikke glade for at tage den.
Da dankortet kom, kan jeg huske, at man altid var nødt til at spørge, om de tog dankort - og når de gjorde, var det i sådan en slædeting, der tog en kopi af de fremhævede bogstaver og tal på kortet, og så skulle man skrive under.

Jeg var den lykkelige ejer af en gul Sony Walkman, der kostede 999.- i lille Danmark, og det var altså pænt pebret i firserne, men min søster og jeg købte hver sin i Tyskland, hvor de var billigere.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 421
Likede indlæg: 4834

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 09:35

Akehurst2 skrev:
milisa skrev:Jeg har lavet litteratursøgninger vha mikrofilm på biblioteket.... fanme noget kun lettere at google i dag!!!


Øj ja, husker da jeg skrev en opgave i 2000 og sad og læste gamle (som endda kun i få år gamle) avisartikler på microfilm. Og betalte for print af hver enkelt. Det var virkelig tungt.

Til gengæld så giver papiraviser og microfilm af samme jo et meget bedre billede af historiernes prioritering og præsentation, for man kan se om det bare var en lille notits på side 7 eller forsidehistorie, hvor mange billeder, der var til illustration og hvor stor overskriften var. Det hele bliver så udvisket i dag når man får sig en stak helt ensartede print fra Infomedia.


Yes yes, alle mine større skriftlige opgaver i gymnasiet (dansk, historie og spansk for mit vedkommende i hhv 98, 99 og 2000) foregik med næsen begravet i de gamle arkiver for at finde udklip og mikrofilm.... Akkeja.... Dælme glad for at speciale og phd foregik 10 og 15 år senere!
0
Tally-ho
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52565

Re: Dengang før www, gps, osv.

Indlægaf fisken80 » 21. sep 2015, 10:06

Jeg sagde på et tidspunkt til nogle elever, at de var heldige, at de havde google og i det hele taget de enorme muligheder for at søge information. Og så nævnte jeg, at jeg jo selv måtte på biblioteket og låne bøger om de emner jeg skulle skrive opgave om, herefter udspillede følgende replikskifte sig:

Elev: Hvordan vidste du så hvor i bogen du skulle læse?
Mig: Det vidste jeg ikke
Elev: Jamen - hvad gjorde du så?
Mig: Læste bogen
Elev (med dyb rædsel i stemmen): HELE bogen????????
Mig: Øh ja
Elev kan ikke sige mere, men er gået i chok
9
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Livets forhold"