Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3476

Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Torn » 27. jun 2016, 12:43

Er folkeafstemninger en uskik i det parlamentariske demokrati? Hvornår skal der (ikke) folkestemmes?

Min tanke udledes af denne debat:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8802252/uffe-ellemann-hvis-det-er-arrogant-at-vaere-imod-folkeafstemninger-betragter-jeg-det-som-et-haederstegn/

Uffe Ellemann udtaler sig:

"Politikerne fraskriver sig ansvaret ved at udskrive en folkeafstemning - ansvaret for at finde brede løsninger, for det er jo det, de er valgt til. Og folkeafstemninger koger en kompliceret problematik ned til et ja eller nej og er bindende i modsætning til et almindeligt folketingsvalg, hvor vælgerne jo trods alt kan ombestemme sig og finde en et andet sted at sætte krydset næste gang,« siger den tidligere udenrigsminister og V -formand [Uffe Ellemann], der heller ikke er imponeret af den seneste danske folkeafstemning i december".
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Stars » 27. jun 2016, 14:31

Ja undskyld, men det er da noget pis at fyre af, at folkeafstemninger er mere bindende end folketingsvalg.
Det er de da kun, fordi det kun er store ting, der sendes til folkeafstemning. Hvis vi forestillede os, at alle lovforslag blev lagt ud til folkeaftemning, kunne man da også ombestemme sig næste gang, der er et ændringsforslag til færdselslove fx. På samme måde kan man altså ikke bare lige lave det om ved et folketingsvalg, at vi er gået med i krigen i Irak eller hvis folketinget (forudsat de havde bemyndigelse til det) afgav al suverænitet til EU.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2016, 15:01

Torn skrev:Er folkeafstemninger en uskik i det parlamentariske demokrati? Hvornår skal der (ikke) folkestemmes?

Min tanke udledes af denne debat:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8802252/uffe-ellemann-hvis-det-er-arrogant-at-vaere-imod-folkeafstemninger-betragter-jeg-det-som-et-haederstegn/

Uffe Ellemann udtaler sig:

"Politikerne fraskriver sig ansvaret ved at udskrive en folkeafstemning - ansvaret for at finde brede løsninger, for det er jo det, de er valgt til. Og folkeafstemninger koger en kompliceret problematik ned til et ja eller nej og er bindende i modsætning til et almindeligt folketingsvalg, hvor vælgerne jo trods alt kan ombestemme sig og finde en et andet sted at sætte krydset næste gang,« siger den tidligere udenrigsminister og V -formand [Uffe Ellemann], der heller ikke er imponeret af den seneste danske folkeafstemning i december".


Afstemninger i Folketinget er ogsaa bare et ja eller et nej.

Og hvis befolkningen ikke kan finde ud at tage stilling til noget som helst, hvorfor er de saa de helt rigtige politikere der sidder i folketinget?

Kan ikke se hvorfor man gaar ind for overhovedet at holde folketingsvalg hvis man synes folkeafstemninger ikke dur.
2
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 16:09

Helt enig med Uffe Ellemann. At tage stilling til politik i dag er så kompliceret at det meget sjældent kan koges ned et spørgsmål, som befolkningen kan tage informeret stilling til. Og at tage uinformeret stilling er næsten værre end ikke at tage stilling.

Derfor vælger vi folk, som har de samme værdier som os selv og stoler på at de kan tage de rigtige beslutninger (ellers stemmer vi på nogen andre næste gang). Det er en aldeles fin styreform.

Ikke at det forhindrer os i på internettet at svælge rundt i hvor åndssvage vores politikere er og hvor meget bedre vi selv ville være, hvis bare vi gad rejse os fra sofaen, selvfølgelig.
1
#Klimatosse
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Slettet bruger » 27. jun 2016, 18:10

[quote="FruitFly"]Helt enig med Uffe Ellemann. At tage stilling til politik i dag er så kompliceret at det meget sjældent kan koges ned et spørgsmål, som befolkningen kan tage informeret stilling til. Og at tage uinformeret stilling er næsten værre end ikke at tage stilling.

Derfor vælger vi folk, som har de samme værdier som os selv og stoler på at de kan tage de rigtige beslutninger (ellers stemmer vi på nogen andre næste gang). Det er en aldeles fin styreform.

Ikke at det forhindrer os i på internettet at svælge rundt i hvor åndssvage vores politikere er og hvor meget bedre vi selv ville være, hvis bare vi gad rejse os fra sofaen, selvfølgelig.[/quote

Hvorfor er det ikke alt for kompliceret

Jeg vil gerne bestride at det er nemt at finde ud hvad for vaerdier en politiker har. Med mindre man er telepat altsaa.

Ergo burde folk ikke have lov til at stemme til folketingsvalg. Den er en logisk konsekvens af det du siger.
0
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Oveditlevsen » 27. jun 2016, 18:31

FruitFly skrev:Helt enig med Uffe Ellemann. At tage stilling til politik i dag er så kompliceret at det meget sjældent kan koges ned et spørgsmål, som befolkningen kan tage informeret stilling til. Og at tage uinformeret stilling er næsten værre end ikke at tage stilling.

Derfor vælger vi folk, som har de samme værdier som os selv og stoler på at de kan tage de rigtige beslutninger (ellers stemmer vi på nogen andre næste gang). Det er en aldeles fin styreform.

Ikke at det forhindrer os i på internettet at svælge rundt i hvor åndssvage vores politikere er og hvor meget bedre vi selv ville være, hvis bare vi gad rejse os fra sofaen, selvfølgelig.


Som jeg husker det kræver grundloven at der skal afholdes folkeafstemninger ved afgivelse af suverænitet, er det så også en uskik?
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. jun 2016, 18:43

Torn skrev:Er folkeafstemninger en uskik i det parlamentariske demokrati?


Næ, det er en sikkerhedsventil vi borgere har mod magtliderlige politikere som Lykketoft og Elleman. Havde vi ikke dem, så var der intet til hinder for at de juridisk legalt ændrede eksempelvis grundloven, og besluttede at de skulle sidde i Folketinget til de døde, og herefter skulle efterfølgeren være den som de havde udpeget i et testamente. De ville kunne beslutte sig for ALT, hvad der blot var flertal for i Folketinget - UANSET hvor uhørt eller latterlig en ting, det måtte være. Befolkningen ville ikke kunne gøre en skid...lovligt.

Selvom det er sat på spidsen, så kan mindre eddermame også være nok til at lave rav i den. Og ud fra hvordan jeg har set politikerne i Danmark skatte og forvalte den magt, de trods alt har fået tilranet sig, så har jeg 0 % tillid til at de kan håndtere at få dén magt.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 18:56

eks-Maupassant skrev:Hvorfor er det ikke alt for kompliceret

Jeg vil gerne bestride at det er nemt at finde ud hvad for vaerdier en politiker har. Med mindre man er telepat altsaa.

Ergo burde folk ikke have lov til at stemme til folketingsvalg. Den er en logisk konsekvens af det du siger.

Det er det ikke, men det skal du ikke lade dig genere af.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 18:59

Oveditlevsen skrev:Som jeg husker det kræver grundloven at der skal afholdes folkeafstemninger ved afgivelse af suverænitet, er det så også en uskik?

Grundloven kræver kun folkeafstemning, hvis det er mindre end 5/6 af folketinget, der støtter suverænitetsafgivelsen. Det så vi f.eks. med afstemningen om patentdomstolen, hvor DF og Enhedslisten var modstandere. Hvis DF også havde støttet domstolen, ville den bare være blevet vedtaget uden folkeafsteming.

Og nej, folkeafstemninger om suverænitetsafgivelse og folkeafstemninger om grundlovsændringer er ikke en uskik. Det tror jeg vist heller ikke jeg (eller Uffe Ellemand) har sagt.
1
#Klimatosse
Oveditlevsen
Indlæg: 668
Tilmeldt: 18. jun 2016, 20:26
Kort karma: 20
Likede indlæg: 580

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Oveditlevsen » 27. jun 2016, 19:06

FruitFly skrev:
Oveditlevsen skrev:Som jeg husker det kræver grundloven at der skal afholdes folkeafstemninger ved afgivelse af suverænitet, er det så også en uskik?

Grundloven kræver kun folkeafstemning, hvis det er mindre end 5/6 af folketinget, der støtter suverænitetsafgivelsen. Det så vi f.eks. med afstemningen om patentdomstolen, hvor DF og Enhedslisten var modstandere. Hvis DF også havde støttet domstolen, ville den bare være blevet vedtaget uden folkeafsteming.

Og nej, folkeafstemninger om suverænitetsafgivelse og folkeafstemninger om grundlovsændringer er ikke en uskik. Det tror jeg vist heller ikke jeg (eller Uffe Ellemand) har sagt.

5/6 er nu også en del ;)
Derudover udtalte du dig jo generelt om folkeafstemninger, hvori suverænitetsafgivelser også indgår. Men det er da fint at du anerkender at folket er kompetent nok til folkeafstemninger om det emne, at du så mener at EU er lidt for kompliceret er da lidt underligt...
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 19:13

Oveditlevsen skrev:5/6 er nu også en del ;)

Derudover udtalte du dig jo generelt om folkeafstemninger, hvori suverænitetsafgivelser også indgår. Men det er da fint at du anerkender at folket er kompetent nok til folkeafstemninger om det emne...

Tak skal du have. Jo, jeg mener nok at det er rimeligt at folket er med til at sætte retningslinierne for spillet (altså Grundloven), eller kunne politikerne jo bare bestemme at der ikke skulle afholdes folketingsvalg og den slags. Det mener jeg bestemt vi er kompetente til, så det er vi da enige om.

Og tak for at give mig mulighed for at præcisere min holdning: jeg mente kun folkeafstemninger om emner, som Folketinget er fuldt kompetent til at tage beslutninger om. De grundlovsbestemte folkeafsteminger har jeg som sagt intet imod; snarere tværtimod - dem er jeg afgjort tilhænger af!
0
#Klimatosse
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 27. jun 2016, 19:17

Oveditlevsen skrev:... at du så mener at EU er lidt for kompliceret er da lidt underligt...

EU er flere størrelsesordner mere kompliceret end Grundloven. Er det en underlig holdning at have? Er du ikke enig?
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 109
Likede indlæg: 3690

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 28. jun 2016, 06:45

Vi burde have langt flere folkeafstemninger, om alt fra fri hash (politikere mere vidende, come on!) til migrationspørgsmål (repræsentative politikere har sent os til den sump vi befinder os i idag), til indkøb af kampfly, til hastigheden på motorvejen, etc. Det er ikke fordi det giver bedre love, men fordi det giver legimitet. Demokrati eksisterer ikke fordi det er den bedste styreform, men fordi det er den der giver den største legitimitet.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf FruitFly » 28. jun 2016, 07:05

Vlad Kalashnikov skrev:Vi burde have langt flere folkeafstemninger, om alt fra fri hash (politikere mere vidende, come on!) til migrationspørgsmål (repræsentative politikere har sent os til den sump vi befinder os i idag), til indkøb af kampfly, til hastigheden på motorvejen, etc. Det er ikke fordi det giver bedre love, men fordi det giver legimitet. Demokrati eksisterer ikke fordi det er den bedste styreform, men fordi det er den der giver den største legitimitet.

Ellers tak. Jeg føler det rigeligt legitimt at jeg kan være en repræsentant på Tinget - for mig er det klart at foretrække at vælge en forsamling, som tager det på sig at sætte sig ind i sagerne og vælge for mig.

Jeg har ingen interesse i blive inddraget i at træffe beslutninger som jeg ikke har forstand på.
0
#Klimatosse
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Det parlamentariske demokrati og folkeafstemninger

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. jun 2016, 07:12

FruitFly skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:Vi burde have langt flere folkeafstemninger, om alt fra fri hash (politikere mere vidende, come on!) til migrationspørgsmål (repræsentative politikere har sent os til den sump vi befinder os i idag), til indkøb af kampfly, til hastigheden på motorvejen, etc. Det er ikke fordi det giver bedre love, men fordi det giver legimitet. Demokrati eksisterer ikke fordi det er den bedste styreform, men fordi det er den der giver den største legitimitet.

Ellers tak. Jeg føler det rigeligt legitimt at jeg kan være en repræsentant på Tinget - for mig er det klart at foretrække at vælge en forsamling, som tager det på sig at sætte sig ind i sagerne og vælge for mig.

Jeg har ingen interesse i blive inddraget i at træffe beslutninger som jeg ikke har forstand på.


Man VED man har en dårlig sag, når man i ramme alvor anvender samme argumentation som en Rokokopost-artikel om emnet..

http://rokokoposten.dk/2016/06/28/mogen ... rand-prix/
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"