Rygning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Rygning

Indlægaf fisken80 » 27. jun 2016, 11:27

Sundhedsstyrelsen har fremlagt en række forslag til at komme rygning til livs: http://nyheder.tv2.dk/politik/2016-06-2 ... it-danmark

Det er egentlig ikke selve planen jeg er interesseret i at diskutere, men mere det, at der i artiklen står, at 18% af de 15-årige ryger jævnligt. Det synes jeg dælme er mange.
Jeg var for en uges tid siden til et arrangement i min barndomsby og sad her ved bord med en gammel bekendt og hendes to børn på 16 år. Den ene røg, og røg faktisk en del. Og jeg sagde selvfølgelig ikke noget, men indrømmet, jeg HAVDE lyst til at spørge, hvorfor han havde valgt at ryge. Drengen, kunne jeg forstå, går enormt op i fodbold både som spiller og dommer og i mine øjne harmonerer det jo slet ikke med det at ryge, så meget desto større grund til min undren.
Uden at kende ham virkede han også som en ret fornuftig fyr, der ikke umiddelbart lå under for en masse pres fra andre, så hvad der har fået ham til at vælge at ryge er mig lidt en gåde.

Derudover så er det forbudt for unge under 18 år at købe tobaksvarer, så hans mor må jo på en eller anden måde være involveret, medmindre han får ældre venner til at købe - men hver gang? Moren ryger i øvrigt selv og da hun ikke så ud til at bekymre sig det store om knægtens røg antager jeg, at det er sandsynligt, at hun hjælper med at skaffe cigaretter.

Men hvad kan man gøre så unge ikke begynder at ryge? Eller så i hvert fald færre unge begynder? Hvad gør I som er forældre for at forhindre, at jeres børn starter? Hvad gjorde jeres egne forældre?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Rygning

Indlægaf Code71 » 27. jun 2016, 11:38

Selvfølgelig kan rygning og fodboid/sport hænge sammen

Det er kun i nyere tid at folk er blevet så hysteriske omkring feks rygning og fodbold. Mange fodboldstjerner røg. Feks Preben Elkjær og flere andre på det danske landshold som var i Mexico i 86. De kunne også godt få en bajer efter kampen. Det var bare helt normal kotume

I dag er det anderledes.
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Rygning

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jun 2016, 11:38

Personligt begyndte jeg at ryge som 16-årig, og det handlede ikke om spor andet end, at jeg var nysgerrig og så fandt ud af, at jeg godt kunne lide det. Jeg har aldrig haft behov for at ryge fast, hvilket jo er et svineheld, som man bestemt ikke skal kalkulere med, og derfor gad jeg heller ikke stå frem som ryger-ryger og få formanende ord fra mine forældre, osv.
Jeg kan ikke se, hvad der skulle have fået mig til at lade være med at starte, hvis vi taler oplysende kampagner og den slags. Til gengæld har det påvirket mig, at det bliver stadig sværere at ryge spontant, medmindre det foregår privat. Jeg har aldrig rigtig brugt at ryge i mit eget selskab, så mit forbrug gik markant ned, da det fx. blev forbudt at ryge på caféer og restauranter.

Samfundsmæssigt tror jeg, at det er vejen frem. Hvis du er under 40-50 år, har du vidst bedre, da du i sin tid begyndte, og især af den grund mener jeg ikke, at rygning blandt fremmede, der ikke selv har valgt det, er en ret. Jo mere samfundet bliver indrettet med fokus på at tage hensyn til dem, der ikke ønsker at blive udsat for rygning, jo mindre, eller i hvert fald sjældnere, vil incitamentet til at ryge også blive. Dette skal selvfølgelig gå hånd i hånd med seriøse tilbud om hjælp til rygestop. Økonomisk er der sikkert også en effekt at hente.
2
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Rygning

Indlægaf fisken80 » 27. jun 2016, 11:46

Code71 skrev:Selvfølgelig kan rygning og fodboid/sport hænge sammen

Det er kun i nyere tid at folk er blevet så hysteriske omkring feks rygning og fodbold. Mange fodboldstjerner røg. Feks Preben Elkjær og flere andre på det danske landshold som var i Mexico i 86. De kunne også godt få en bajer efter kampen. Det var bare helt normal kotume

I dag er det anderledes.


Men vi kan vel godt blive enige om, at rygning nedsætter muligheden for at præstere optimalt? Og at man i dag er rimelig meget mere bevidst og vidende om det end man var i 86?

Jeg synes dit argument svarer til at sige, at det ikke er nødvendigt at bruge autostol for det gjorde man ikke i gamle dage og at en gang sukker på barnets sut er fint for det gjorde man også i gamle dage.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Rygning

Indlægaf HappyPaww » 27. jun 2016, 11:46

Det med at kunne købe, tror jeg nu ikke er så svært. Det kan velsagtens være meget svært at se forskel på en 16- og en 18-årig, og tror desværre ikke butikkerne er særlig gode til at håndhæve aldersgrænsen.

Men det er vist meget præget af "hvad de andre gør", og tror desværre ikke at det er så meget anderledes end det var for 20 år siden. I min vennekreds røg - og ryger - stort set ingen, men jeg kender andre, hvor det er nærmest unormalt, hvis man ikke ryger.

Det er virkelig ærgeligt, at man ikke kan komme det til livs, og jeg tror det bedste er, i hvert fald for de unge, at ramme dem på pengepungen. Hvis 20 smøger kostede fx 60-80 kr., ville det formentlig gøre, at de ikke kunne købe (så mange) i hvert fald...
0
fisken80
Indlæg: 22013
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1122
Likede indlæg: 51940

Re: Rygning

Indlægaf fisken80 » 27. jun 2016, 11:50

DetSorteCirkus skrev:Personligt begyndte jeg at ryge som 16-årig, og det handlede ikke om spor andet end, at jeg var nysgerrig og så fandt ud af, at jeg godt kunne lide det. Jeg har aldrig haft behov for at ryge fast, hvilket jo er et svineheld, som man bestemt ikke skal kalkulere med, og derfor gad jeg heller ikke stå frem som ryger-ryger og få formanende ord fra mine forældre, osv.
Jeg kan ikke se, hvad der skulle have fået mig til at lade være med at starte, hvis vi taler oplysende kampagner og den slags. Til gengæld har det påvirket mig, at det bliver stadig sværere at ryge spontant, medmindre det foregår privat. Jeg har aldrig rigtig brugt at ryge i mit eget selskab, så mit forbrug gik markant ned, da det fx. blev forbudt at ryge på caféer og restauranter.

Samfundsmæssigt tror jeg, at det er vejen frem. Hvis du er under 40-50 år, har du vidst bedre, da du i sin tid begyndte, og især af den grund mener jeg ikke, at rygning blandt fremmede, der ikke selv har valgt det, er en ret. Jo mere samfundet bliver indrettet med fokus på at tage hensyn til dem, der ikke ønsker at blive udsat for rygning, jo mindre, eller i hvert fald sjældnere, vil incitamentet til at ryge også blive. Dette skal selvfølgelig gå hånd i hånd med seriøse tilbud om hjælp til rygestop. Økonomisk er der sikkert også en effekt at hente.


Jeg kender efterhånden meget få, der gider rygning indendørs i deres hjem, medmindre de selv ryger og selv der er der en del, der går udenfor. Jeg tror der er meget rigtigt i det du siger om, at begrænsningen af steder, hvor der må ryges er medvirkende til at mange stopper, men det forhindrer åbenbart ikke unge i at starte, sjovt nok.

Begge mine forældre røg, og vi blev aldrig forbudt at ryge ejheller lovet kørekort eller anden belønning, men hverken min bror eller jeg startede, måske er det også det forbudte der trækker?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59497

Re: Rygning

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jun 2016, 11:56

fisken80 skrev:Jeg kender efterhånden meget få, der gider rygning indendørs i deres hjem, medmindre de selv ryger og selv der er der en del, der går udenfor. Jeg tror der er meget rigtigt i det du siger om, at begrænsningen af steder, hvor der må ryges er medvirkende til at mange stopper, men det forhindrer åbenbart ikke unge i at starte, sjovt nok.

Begge mine forældre røg, og vi blev aldrig forbudt at ryge ejheller lovet kørekort eller anden belønning, men hverken min bror eller jeg startede, måske er det også det forbudte der trækker?



Antallet af unge, der begynder at ryge, er faldet markant, så vidt jeg husker, og det er også, hvad jeg oplever ude på skolerne.
Så mon ikke også indskrænkningerne i mulighederne for at ryge i det offentlige rum har haft en effekt :)

Jeg ved ikke, om det forbudte tiltrak mig. Bum-bum. Jeg brød mig faktisk ikke om at være på tværs i min livsførelse (holdningsmæssigt derimod...), så det gjorde det nok ikke. Men jeg var subkulturel, og jeg kender stort set ingen, der var det dengang, som ikke begyndte at ryge.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Rygning

Indlægaf Code71 » 27. jun 2016, 12:13

fisken80 skrev:
Code71 skrev:Selvfølgelig kan rygning og fodboid/sport hænge sammen

Det er kun i nyere tid at folk er blevet så hysteriske omkring feks rygning og fodbold. Mange fodboldstjerner røg. Feks Preben Elkjær og flere andre på det danske landshold som var i Mexico i 86. De kunne også godt få en bajer efter kampen. Det var bare helt normal kotume

I dag er det anderledes.


Men vi kan vel godt blive enige om, at rygning nedsætter muligheden for at præstere optimalt? Og at man i dag er rimelig meget mere bevidst og vidende om det end man var i 86?

Jeg synes dit argument svarer til at sige, at det ikke er nødvendigt at bruge autostol for det gjorde man ikke i gamle dage og at en gang sukker på barnets sut er fint for det gjorde man også i gamle dage.


Det synes jeg stadig mangler at blive bevist og belyst tilstrækkeligt. Det er ikke automatisk sandheden fordi NOK siger det. Faktum er at spillerne "dengang" (som om det er 100 år siden :lol: ) præsterede nogenlunde det samme løbepensum, som de gør i dag hvor alt ned til den mindste detalje er tilrettelagt og underlagt sundhedsreglerne mig her og der

Det KAN bare ikke være tilfældigt. Især når man i dag tager præstationsfremmende medikamenter som de hælder i sig i dag, med i ligningen

Flere af de tidligere stjerner var både alkoholikere, rygere, festaber og bare generelt usunde. Men leverede det samme på banen som de profesionelle gør i dag.

Sundshedshysteriet har aldrig været højere end det har været de sidste 5-10. Alligevel er der flere spillere end nogensinde som falder død om på banen.

Jeg tror på at der inden for dette emne er mere mellem himmel og jord og at sundshedsapostle ikke nødvendigvis har ret i det de påstår.

Den sædvanlige disclaimer: Jeg mener naturligvis at vi alle bør forsøge at leve så sundt som muligt.
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
derived242
Indlæg: 37
Tilmeldt: 1. jan 2016, 11:46
Kort karma: 2
Likede indlæg: 25

Re: Rygning

Indlægaf derived242 » 27. jun 2016, 15:11

Code71 skrev:Det KAN bare ikke være tilfældigt. Især når man i dag tager præstationsfremmende medikamenter som de hælder i sig i dag, med i ligningen


Jeg tror at effektiviteten af de stoffer der blev taget tidligere må forventes at være langt højere end hvad folk kan slippe afsted med i dag. Metoderne til præcise tests i blodprøver var jo slet ikke tilstede dengang på samme vis som i dag.
0
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Rygning

Indlægaf Code71 » 27. jun 2016, 15:15

derived242 skrev:
Code71 skrev:Det KAN bare ikke være tilfældigt. Især når man i dag tager præstationsfremmende medikamenter som de hælder i sig i dag, med i ligningen


Jeg tror at effektiviteten af de stoffer der blev taget tidligere må forventes at være langt højere end hvad folk kan slippe afsted med i dag. Metoderne til præcise tests i blodprøver var jo slet ikke tilstede dengang på samme vis som i dag.


Hvilket forudsætter at tidligere sportsfolk tog præstationsfremmende medikamenter og det tror jeg ikke var tilfældet inden for feks fodbold og da slet ikke for folk som Preben Elkjær. Cykelryttere, atletik, løb osv - helt sikkert. Holdsport - not so much, tror jeg ikke :)
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Rygning

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 29. jun 2016, 11:33

fisken80 skrev:
Code71 skrev:Selvfølgelig kan rygning og fodboid/sport hænge sammen

Det er kun i nyere tid at folk er blevet så hysteriske omkring feks rygning og fodbold. Mange fodboldstjerner røg. Feks Preben Elkjær og flere andre på det danske landshold som var i Mexico i 86. De kunne også godt få en bajer efter kampen. Det var bare helt normal kotume

I dag er det anderledes.


Men vi kan vel godt blive enige om, at rygning nedsætter muligheden for at præstere optimalt?


Egentlig ikke. Rygning flytter bare grænsen for hvor meget man optimalt kan præstere. En ryger og en ikke-ryger præsterer måske ikke det samme, men de præsterer stadig begge optimalt.

Desuden - som 15-årig dommer, er det jo ikke ligefrem superligaen, man dømmer. Det er typisk børnehold, og her behøver man normalt ikke at præstere optimalt. Man kan som regel godt præstere "godt nok" eller "fuldt tilfredsstillende", og stadig kun have brugt eksempelvis 60 % af sit optimale.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Rygning

Indlægaf LadyFox » 8. jul 2016, 15:26

Jeg begyndte at ryge i en ung alder, fordi jeg havde lyst. I de kredse jeg kom blev rygning anset som enormt sejt, og det var ikke særlig cool ikke at ryge, og endnu mindre cool at være direkte imod rygning. Derfor begyndte jeg at ryge, for jeg ville gerne være med på beatet.
Hvis det ikke havde været moderne i min omgangskreds tror jeg ikke at jeg var begyndt, og jeg tror ikke rigtig at min mor og stedfar kunne havde undgået at jeg begyndte.

Der kom regler om at man skulle være 16 år for at købe cigaretter, før jeg var blevet 16 - men jeg har altså ikke været ude i at skulle have andre til at købe mig smøger - det var yderst sjældent at nogle bad om ID, og de steder de gjorde gik jeg bare uden om, for der var altid et andet sted der gerne ville sælge til mig. Det er nok en af fordelene ved at vokse op i København V (især den gang) kiosker var der mere end rigeligt af.

Min mor har siddet ved siden af mig mange gange mens jeg røg, og hun har da også købt cigaretter til mig efter jeg havde været fast ryger i nogle år - men hun har nu aldrig været helt ligeglad eller ligefrem været glad for min rygning - jeg tror bare hun på et tidspunkt opdagede at den kamp var tabt, og måske vi i stedet skulle bruge energien steder hvor hun rent faktisk kunne gøre en forskel for mig, og støtte mig i at blive bedre.

Jeg tror klart det virker at man ikke må ryge så mange steder mere - og jeg synes det er godt. Jeg oplever også at det er mere normalt at synes rygning er dumt og ulækkert blandt teenagere i dag, end da jeg var teenager. Jeg tror vi bevæger os i den rigtige retning.
0
...
Mocca
Indlæg: 831
Tilmeldt: 23. sep 2015, 08:37
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1320

Re: Rygning

Indlægaf Mocca » 8. jul 2016, 20:51

Begge mine forældre røg. Hverken jeg eller mine to søskende har nogensinde røget. Min søsters tre børn ryger. Min den ene ryger og den anden er festryger. Deres far ryger heller ikke.

Så jeg ved simpelthen ikke, hvor logikken i det lige er.
Jeg ville ønske at mine unger ikke røg, men kan ikke gøre så meget ved det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"