Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Blonderella
Indlæg: 124
Tilmeldt: 20. mar 2016, 20:19
Kort karma: 21
Likede indlæg: 287

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Blonderella » 27. jun 2016, 18:39

Sangius skrev:Der er ikke nogen stor risiko for misdannelser. Heller ikke nogen slemme misdannelser. Så meget lort bærer et normalt menneske altså ikke rundt på i sit DNA, at det kun kræver én gangs indavl før den er gal.

Misdannelser og lign. pga indavl er først noget der rigtig træder i kraft hvis det bliver gjort intensivt gennem generationer.

Jeg er langt mere bekymret for de psykiske og sociale konsekvenser for børn, som kommer af et søskendeforhold. Dét kan ikke være en sjov label at vokse op med, i folkeskolen. Men om det er nok til ligefrem at forbyde det?


Men genetisk set, så er der ikke grundlag for at forbyde søskendesex.


Min søn går i klasse med en dreng hvis forældre var plejebørn samme sted. Dvs de er ikke i familie med hinanden men de er vokset op sammen. Han (og hans bror) har det rigtig svært. Der har været flere episoder af drillerier (som jo må stamme mest fra andre børns forældre da de kun er 4 og 7 år gamle)

Men de stakkels børn er både hinanden fætre og brødre. Og deres mormor og morfar er også farmor og farfar. Det sidste er noget de er blevet drillet en del med.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 27. jun 2016, 18:43

Blonderella skrev:
Sangius skrev:Der er ikke nogen stor risiko for misdannelser. Heller ikke nogen slemme misdannelser. Så meget lort bærer et normalt menneske altså ikke rundt på i sit DNA, at det kun kræver én gangs indavl før den er gal.

Misdannelser og lign. pga indavl er først noget der rigtig træder i kraft hvis det bliver gjort intensivt gennem generationer.

Jeg er langt mere bekymret for de psykiske og sociale konsekvenser for børn, som kommer af et søskendeforhold. Dét kan ikke være en sjov label at vokse op med, i folkeskolen. Men om det er nok til ligefrem at forbyde det?


Men genetisk set, så er der ikke grundlag for at forbyde søskendesex.


Min søn går i klasse med en dreng hvis forældre var plejebørn samme sted. Dvs de er ikke i familie med hinanden men de er vokset op sammen. Han (og hans bror) har det rigtig svært. Der har været flere episoder af drillerier (som jo må stamme mest fra andre børns forældre da de kun er 4 og 7 år gamle)

Men de stakkels børn er både hinanden fætre og brødre. Og deres mormor og morfar er også farmor og farfar. Det sidste er noget de er blevet drillet en del med.


Det er jo det. Jeg synes det er meget mærkeligt at problematisere genetikken bag søskendesex, da dette i min optik er ret ligegyldigt.

Nogen gange bliver man også nødt til at lovgive ud fra hvad der er acceptabelt i kulturen, for at beskytte folk.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Animi » 27. jun 2016, 18:53

Selvom jeg godt forstår argumentet med at man skal beskytte børnene mod mobning og andre sociale problemer, så burde det med det argument være ulovligt for homoseksuelle at opfostre børn sammen. For en gang det er jo lige så tabulagt og problemfyldt at være homoseksuel, og det har til at starte med sikkert også været hårdt for børnene (og det er det sikkert også i dag for nogen af dem)
Så hvis man skulle lovgive ud fra ved nogen finder moralsk forkert, unaturligt, og som man skal beskytte folk fra, så er der mange ting som i dag er lovligt som burde være ulovligt.

Det er det der er problemet, med stort set alle de argumenter der er i mod søskendesex - man kunne - og nogen gør - sige præcis det samme om homoseksuelle.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 27. jun 2016, 18:56

Animi skrev:Selvom jeg godt forstår argumentet med at man skal beskytte børnene mod mobning og andre sociale problemer, så burde det med det argument være ulovligt for homoseksuelle at opfostre børn sammen. For en gang det er jo lige så tabulagt og problemfyldt at være homoseksuel, og det har til at starte med sikkert også været hårdt for børnene (og det er det sikkert også i dag for nogen af dem)
Så hvis man skulle lovgive ud fra ved nogen finder moralsk forkert, unaturligt, og som man skal beskytte folk fra, så er der mange ting som i dag er lovligt som burde være ulovligt.

Det er det der er problemet, med stort set alle de argumenter der er i mod søskendesex - man kunne - og nogen gør - sige præcis det samme om homoseksuelle.


Jeg ville nærmere sige, at det er ret langt ude at sammenligne den kulturelle modstand mod søskendesex med den kulturelle modstand mod homoseksualitet.

Men jeg kan godt se din pointe.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Animi » 27. jun 2016, 19:13

Sangius skrev:
Animi skrev:Selvom jeg godt forstår argumentet med at man skal beskytte børnene mod mobning og andre sociale problemer, så burde det med det argument være ulovligt for homoseksuelle at opfostre børn sammen. For en gang det er jo lige så tabulagt og problemfyldt at være homoseksuel, og det har til at starte med sikkert også været hårdt for børnene (og det er det sikkert også i dag for nogen af dem)
Så hvis man skulle lovgive ud fra ved nogen finder moralsk forkert, unaturligt, og som man skal beskytte folk fra, så er der mange ting som i dag er lovligt som burde være ulovligt.

Det er det der er problemet, med stort set alle de argumenter der er i mod søskendesex - man kunne - og nogen gør - sige præcis det samme om homoseksuelle.


Jeg ville nærmere sige, at det er ret langt ude at sammenligne den kulturelle modstand mod søskendesex med den kulturelle modstand mod homoseksualitet.

Men jeg kan godt se din pointe.


I dag, ja. Et par hundrede år tilbage i tiden, så er jeg ikke så enig. Det er jo fx ret vildt at tænke på at det var engang i 80'erne at homoseksualitet blev officielt fjernet som en psykisk lidelse i DK.
Det kan jo være at man om et par hundrede år synes det var vanvittigt at det i dag er ulovligt at have et seksuelt forhold som søskende.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 27. jun 2016, 19:21

Animi skrev:
Sangius skrev:
Animi skrev:Selvom jeg godt forstår argumentet med at man skal beskytte børnene mod mobning og andre sociale problemer, så burde det med det argument være ulovligt for homoseksuelle at opfostre børn sammen. For en gang det er jo lige så tabulagt og problemfyldt at være homoseksuel, og det har til at starte med sikkert også været hårdt for børnene (og det er det sikkert også i dag for nogen af dem)
Så hvis man skulle lovgive ud fra ved nogen finder moralsk forkert, unaturligt, og som man skal beskytte folk fra, så er der mange ting som i dag er lovligt som burde være ulovligt.

Det er det der er problemet, med stort set alle de argumenter der er i mod søskendesex - man kunne - og nogen gør - sige præcis det samme om homoseksuelle.


Jeg ville nærmere sige, at det er ret langt ude at sammenligne den kulturelle modstand mod søskendesex med den kulturelle modstand mod homoseksualitet.

Men jeg kan godt se din pointe.


I dag, ja. Et par hundrede år tilbage i tiden, så er jeg ikke så enig. Det er jo fx ret vildt at tænke på at det var engang i 80'erne at homoseksualitet blev officielt fjernet som en psykisk lidelse i DK.
Det kan jo være at man om et par hundrede år synes det var vanvittigt at det i dag er ulovligt at have et seksuelt forhold som søskende.


Så kan man vel ændre loven til den tid.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Animi » 27. jun 2016, 19:32

Sangius skrev:Så kan man vel ændre loven til den tid.


Det kunne man, ja. Jeg kan bare ikke rigtig se nogen grunde til hvorfor man skulle vente. I hvert fald ikke nogen grunde, som man ikke også ville kunne overføre til andre grupper, hvor det i dag er lovligt.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 27. jun 2016, 19:39

Animi skrev:
Sangius skrev:Så kan man vel ændre loven til den tid.


Det kunne man, ja. Jeg kan bare ikke rigtig se nogen grunde til hvorfor man skulle vente. I hvert fald ikke nogen grunde, som man ikke også ville kunne overføre til andre grupper, hvor det i dag er lovligt.


Mjah. Med den hat på må man vel også lovliggøre sex med dyr, f.eks. Jeg synes ikke man fuldstændig kan se bort fra kultur og morale når man lovgiver. Nogle ting er så lidt accepteret, at det har konsekvenser for omgivelserne at det udøves.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Animi » 27. jun 2016, 19:49

Sangius skrev:
Animi skrev:
Sangius skrev:Så kan man vel ændre loven til den tid.


Det kunne man, ja. Jeg kan bare ikke rigtig se nogen grunde til hvorfor man skulle vente. I hvert fald ikke nogen grunde, som man ikke også ville kunne overføre til andre grupper, hvor det i dag er lovligt.


Mjah. Med den hat på må man vel også lovliggøre sex med dyr, f.eks. Jeg synes ikke man fuldstændig kan se bort fra kultur og morale når man lovgiver. Nogle ting er så lidt accepteret, at det har konsekvenser for omgivelserne at det udøves.


Nej, jeg er uenig i at man så kan lovliggøre sex med dyr. Fordi pointen er jo at det skal foregå mellem to frivillige parter - og det er umuligt for et dyr at samtykke.
Og så synes jeg faktisk at det er lidt komisk at det først for hvad - et år siden? blev ulovligt at have sex med dyr - mens det ift søskende stadigvæk er ulovligt for to frivillige parter at have sex sammen.
Men altså, hvis man aldrig kunne gøre noget lovligt før det er socialt accepteret, så ville det jo være svært at udvikle sig. For, for at noget skal kunne blive normalt, kræver det vel at det skal kunne gøres i det fri og uden med en trussel om en fængselsdom hængende over hovedet.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf LadyFox » 27. jun 2016, 20:42

Hvis risikoen for at barnet bliver mobbet skulle være grund nok til at søskendesex er ulovligt, så er der da godt nok mange ting der burde være ulovligt. Jeg ved godt mobning er forfærdeligt, og at nogle børn er mere udsatte end andre børn og alt det der, men det er jo langt fra kun evt. børn af søskendesex der er ekstra udsat. Det kunne jo også være børn af homoseksuelle, børn af fattige, børn af kendte, børn af forældre med store flyveøre osv. osv.
0
...
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7491
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19600

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Animi » 28. jun 2016, 06:06

LadyFox skrev:Hvis risikoen for at barnet bliver mobbet skulle være grund nok til at søskendesex er ulovligt, så er der da godt nok mange ting der burde være ulovligt. Jeg ved godt mobning er forfærdeligt, og at nogle børn er mere udsatte end andre børn og alt det der, men det er jo langt fra kun evt. børn af søskendesex der er ekstra udsat. Det kunne jo også være børn af homoseksuelle, børn af fattige, børn af kendte, børn af forældre med store flyveøre osv. osv.


Det er jo lige det.
Jeg kender to børn som - fordi deres mor har være sammen med to brødre - er halvbrødre og fætre. Det blev de som små virkelig også drillet med, men jeg synes dog ikke at vi burde sætte love op om at man kun må være sammen med én søskende pr familie.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 28. jun 2016, 14:42

Animi skrev:
Sangius skrev:
Animi skrev:
Sangius skrev:Så kan man vel ændre loven til den tid.


Det kunne man, ja. Jeg kan bare ikke rigtig se nogen grunde til hvorfor man skulle vente. I hvert fald ikke nogen grunde, som man ikke også ville kunne overføre til andre grupper, hvor det i dag er lovligt.


Mjah. Med den hat på må man vel også lovliggøre sex med dyr, f.eks. Jeg synes ikke man fuldstændig kan se bort fra kultur og morale når man lovgiver. Nogle ting er så lidt accepteret, at det har konsekvenser for omgivelserne at det udøves.


Nej, jeg er uenig i at man så kan lovliggøre sex med dyr. Fordi pointen er jo at det skal foregå mellem to frivillige parter - og det er umuligt for et dyr at samtykke.
Og så synes jeg faktisk at det er lidt komisk at det først for hvad - et år siden? blev ulovligt at have sex med dyr - mens det ift søskende stadigvæk er ulovligt for to frivillige parter at have sex sammen.
Men altså, hvis man aldrig kunne gøre noget lovligt før det er socialt accepteret, så ville det jo være svært at udvikle sig. For, for at noget skal kunne blive normalt, kræver det vel at det skal kunne gøres i det fri og uden med en trussel om en fængselsdom hængende over hovedet.


Så er det vel moralsk forkert overhoved at holde dyr. De har vel heller ikke givet samtykke til at blive buret inde, holdt i snor, blive neutraliseret osv. Men den diskussion passer nok ikke ind her.

Jeg mener stadig, at det er meget nødvendigt at se på de sociale konsekvenser det kan have for nogen, at lovliggøre noget. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sangius » 28. jun 2016, 14:47

Animi skrev:
LadyFox skrev:Hvis risikoen for at barnet bliver mobbet skulle være grund nok til at søskendesex er ulovligt, så er der da godt nok mange ting der burde være ulovligt. Jeg ved godt mobning er forfærdeligt, og at nogle børn er mere udsatte end andre børn og alt det der, men det er jo langt fra kun evt. børn af søskendesex der er ekstra udsat. Det kunne jo også være børn af homoseksuelle, børn af fattige, børn af kendte, børn af forældre med store flyveøre osv. osv.


Det er jo lige det.
Jeg kender to børn som - fordi deres mor har være sammen med to brødre - er halvbrødre og fætre. Det blev de som små virkelig også drillet med, men jeg synes dog ikke at vi burde sætte love op om at man kun må være sammen med én søskende pr familie.


Jeg er også enig med jer. Det er ikke nok til at ulovliggøre det. Generelt er der i bund og grund bare ikke nok grundlag til at det ikke skal være lovligt.
Men jeg mener nu blot stadig, at det er et aspekt af problematikken som ikke kan ignoreres, og sidestilles med at have flyveører eller homoseksuelle forældre. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2974
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6643

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf Sophaya » 28. jun 2016, 15:12

Jeg arbejder med incestofre, og en del af dem er blevet seksuelt misbrugt af deres søskende. Det er lige så ødelæggende som seksuelle overgreb begået af voksne. Derfor mener jeg ikke, det skal lovliggøres.
3
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Skal søskendesex lovliggøres i Danmark?

Indlægaf LadyFox » 28. jun 2016, 15:23

Sophaya skrev:Jeg arbejder med incestofre, og en del af dem er blevet seksuelt misbrugt af deres søskende. Det er lige så ødelæggende som seksuelle overgreb begået af voksene. Derfor mener jeg ikke, det skal lovliggøres.

Jeg tror ikke der er nogle herinde der argumenter for at seksuelt misbrug af søskende burde være lovligt. Jeg gør i hvert fald ikke. Og jeg gætter på det er misbrugs-delen der gør det ødelæggende og ikke det at have sex med en søskende generelt.
0
...

Tilbage til "Forhold og sex"