Anbefalinger til gravide

Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2016, 11:18

TomKah skrev:
Bøtte skrev:
TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke gider diskussionen længere. Jeg synes I angriber mig unødigt, og ikke holder fokus på hvad jeg skriver i øvrigt. Jeg ville ikke direkte provokeret at en veganer eller vegetar ikke havde sagt det på forhånd, men jeg ville ikke bryde mig om det. Jeg ville synes det havde været god pli at sige det i forvejen.

Mht en på slankekur, så bliver jeg faktisk også provokeret hvis man slet ikke vil smage, når nogen har stået og gjort sig umage med at lave noget lækkert i den bedste mening. Men det er nok fordi jeg ikke forstår at man kan føle sig decideret utryg over det.


Jeg synes absolut ikke, jeg angriber. :forvirret:



Nej det var nok også forkert formuleret. Men jeg synes ikke at nogen af jer reelt forholder jer til at fødevarer indtages i en social kontekst hvor andre faktisk også har følelser.


Som sagt har jeg aldrig været i sådan en situation, det skrev jeg, og så svarede jeg faktisk ikke mere, før dit indlæg om angreb kom, så jeg nåede slet ikke forhold mig til det.

Rent hypotetisk ville jeg da nok spise hvad der blev serveret, jeg ville dog nok moderere mit indtag af fx rødt kød/fisk (men igen jeg kan ikke lide fisk, så det ville ikke være anderledes som ikke gravid), men det er ikke noget jeg har tænkt vildt meget over, da jeg aldrig har stået i den situation og ikke lige har overvejet at jeg kunne komme i den situation.

Men jeg har faktisk aldrig overvejet at det kan 'såre' andre at man ikke spiser af maden ligesom det ikke sårer mig, hvis folk af forskellige årsager ikke spiser det mad, jeg har lavet. Jeg ville i stedet bare ærgre mig over at jeg ikke havde tænkt på noget mad, til den der, ligegyldigt hvilken årsag der ligger til grund, takker nej.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 30. maj 2016, 11:23

vibbsen skrev:
Sangius skrev:
Så det er du er provokeret over, det er egentlig, at du ikke vidste det på forhånd? Så hvis du får besøg, og folk er veganere eller vegetarer - uden at du vidste det - så er du også provokeret?
Eller hvis folk er på en kur de virkelig gerne vil holde, og derfor nøjes med kartofler og salat, men springer kødet over, så er du også provokoreret?
Eller er det kun gravide kvinder der provokerer dig? Fortrækker du virkelig, at en gravid kvinde skal gøre noget hun ikke føler sig tryg ved, så du kan sætte det på bordet, som du har lyst til?


Jeg ville.....Jeg ville fandme blive voldsomt provokeret hvis jeg havde stået i mit ansigts fodsved og brugt tid og penge på at lave en masse lækker mad som mine gæster så ikke vil spise fordi de er vegetarer/veganerer/på kur/gravide. Det er simpelthen skide uopdragent.

Når jeg inviterer gæster så bruger jeg både tid og penge på at lave så lækker mad som overhovedet muligt. Jeg tager hjertens gerne særlige hensyn til folks individuelle spisevaner. Men jeg forventer at de så siger det på forhånd. Gør de ikke det så forventer jeg ærlig talt at de spiser det jeg serverer.

Heldigvis så er dem der kommer til middag her i huset så velopdragne at det aldrig har været et issue. Vi har et hold venner hvor hun ikke spiser oksekød. Det gjorde hun høfligt opmærksom på første gang de skulle besøge os. Og så serverer jeg naturligvis bare noget andet.



Vi får simpelthen ikke fancy nok mad :-D Hverken her eller hos vores venner, kan jeg høre Det er ingen kritik af dit indlæg, blot en konstatering.
Tror bare vi og vores venner er røget i 'vi har børn og spiser noget alle, også 1 årige, kan spise'. Selvfølgelig med modifikationer, så børnene fx får frikadeller og de voksne rødt oksekød (som vi så alligevel sørger for der er gennemstegt da fx min mand ikke kan lide rødt kød). Men vi står simpelthen ikke de situationer hvor en af gæsterne ikke spiser maden, så jeg har vitterligt aldrig tænkt det var en mulighed.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Sangius » 30. maj 2016, 12:56

TomKah skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke gider diskussionen længere. Jeg synes I angriber mig unødigt, og ikke holder fokus på hvad jeg skriver i øvrigt. Jeg ville ikke direkte provokeret at en veganer eller vegetar ikke havde sagt det på forhånd, men jeg ville ikke bryde mig om det. Jeg ville synes det havde været god pli at sige det i forvejen.

Mht en på slankekur, så bliver jeg faktisk også provokeret hvis man slet ikke vil smage, når nogen har stået og gjort sig umage med at lave noget lækkert i den bedste mening. Men det er nok fordi jeg ikke forstår at man kan føle sig decideret utryg over det.


Min intention er ikke at angribe, så det undskylder jeg. Men som du selv nævner, så bunder det nok i en mangel på forståelse. Man kan som gravid virkelig, virkelig bekymre sig. Specielt hvis man har mistet før, eller har haft andre ubehagelige oplevelser. Jeg synes det grænser sig til det egoistiske, at man bliver vred på en kvinde, som kun gør hvad hun finder tryggest i hendes situation.
Jeg forstår også godt, at man takker nej til alkohol i maden. Det havde jeg muligvis også gjort i starten, da jeg var syg af bekymring omkring min graviditet. Der jorde jeg ALT efter bogen, så jeg kunne sove om natten :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 13:15

Wow... kan da læse at jeg gør alt forkert når jeg bliver inviteret på middag hos nogen ...

I stedet for at takke ja fremover og så bare lade fadet stå med det jeg ikke "må" spise, så vil jeg fremover huske at værten kan blive tisse-fornærmet over at jeg selv vælger fra og til, og i stedet vil jeg så sige:
Ja tak jeg vil gerne komme, men lad være med at lave noget med rå fisk, røget fisk, tun, sværdfisk, gedde, makrel, rokke, helleflynder rå æg, bønnespirer, blød upasteuriseret ost eller kød der ikke er gennemstegt. Og jeg skal heller ikke have alkohol selvom det kun er en lille bitte smule du har rørt op i flødeskummen eller puttet i din hjemmelavede is (som du forhåbentlig har brugt pasteuriserede æg til!) Og nej tak til kaffe, for det drikker jeg virkelig meget lidt af og aldrig om aftenen.

Tror sq bare jeg bliver hjemme og er fanatisk, hysterig og hellig på én og samme gang ;)
1
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 27. jun 2016, 15:38

Snowdrop skrev:Wow... kan da læse at jeg gør alt forkert når jeg bliver inviteret på middag hos nogen ...

I stedet for at takke ja fremover og så bare lade fadet stå med det jeg ikke "må" spise, så vil jeg fremover huske at værten kan blive tisse-fornærmet over at jeg selv vælger fra og til, og i stedet vil jeg så sige:
Ja tak jeg vil gerne komme, men lad være med at lave noget med rå fisk, røget fisk, tun, sværdfisk, gedde, makrel, rokke, helleflynder rå æg, bønnespirer, blød upasteuriseret ost eller kød der ikke er gennemstegt. Og jeg skal heller ikke have alkohol selvom det kun er en lille bitte smule du har rørt op i flødeskummen eller puttet i din hjemmelavede is (som du forhåbentlig har brugt pasteuriserede æg til!) Og nej tak til kaffe, for det drikker jeg virkelig meget lidt af og aldrig om aftenen.

Tror sq bare jeg bliver hjemme og er fanatisk, hysterig og hellig på én og samme gang ;)


Jeg ved godt du er ironisk, men det virker ikke på mig. Jeg ville helt ærligt sætte pris på den der liste, for jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad der er galt med bønnespirer?
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 27. jun 2016, 16:08

Lilleluftballon skrev:Jeg ved godt du er ironisk, men det virker ikke på mig. Jeg ville helt ærligt sætte pris på den der liste, for jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad der er galt med bønnespirer?


Bortset fra at det smager af jord ( ;) ) så er det vist noget med bakterier. Hvilke aner jeg dog ikke.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 27. jun 2016, 16:34

Ballademager skrev:
Bøtte skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg ved godt du er ironisk, men det virker ikke på mig. Jeg ville helt ærligt sætte pris på den der liste, for jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad der er galt med bønnespirer?


Bortset fra at det smager af jord ( ;) ) så er det vist noget med bakterier. Hvilke aner jeg dog ikke.


Men hvordan pokker skal man vide alt det der, hvis man ikke selv er gravid eller har været det for nylig? :genert: Jeg tror altså også, at jeg ville foretrække, at mine gæster fortalte mig det, hvis der er så mange ting, de ikke kan spise. Så tager jeg gerne det hensyn.



Google :-D
Men jeg googlede det heller ikke før jeg blev gravid.

Men jeg tror det er svært at tage hensyn til, altså nogle spiser jo gerne rødt kød, nogle gør ikke. Det er så forskelligt. Jeg ville sætte pris på at folk informerede mig om det, hvis der var noget de ikke spiste, og jeg ville aldrig blive fornærmet hvis én sprang en del af måltidet over grundet graviditet (eller allergi/smagsløg osv).
0
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Lilleluftballon » 27. jun 2016, 16:39

Bøtte skrev:
Ballademager skrev:
Bøtte skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg ved godt du er ironisk, men det virker ikke på mig. Jeg ville helt ærligt sætte pris på den der liste, for jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad der er galt med bønnespirer?


Bortset fra at det smager af jord ( ;) ) så er det vist noget med bakterier. Hvilke aner jeg dog ikke.


Men hvordan pokker skal man vide alt det der, hvis man ikke selv er gravid eller har været det for nylig? :genert: Jeg tror altså også, at jeg ville foretrække, at mine gæster fortalte mig det, hvis der er så mange ting, de ikke kan spise. Så tager jeg gerne det hensyn.



Google :-D
Men jeg googlede det heller ikke før jeg blev gravid.

Men jeg tror det er svært at tage hensyn til, altså nogle spiser jo gerne rødt kød, nogle gør ikke. Det er så forskelligt. Jeg ville sætte pris på at folk informerede mig om det, hvis der var noget de ikke spiste, og jeg ville aldrig blive fornærmet hvis én sprang en del af måltidet over grundet graviditet (eller allergi/smagsløg osv).


Men selv en specifik googling efter "bønnespire gravid" fik mig ikke til at konkludere at jeg skulle udelade det. Og makrel er på listen over mad man BØR spise meget af som gravid.
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 27. jun 2016, 17:41

Lilleluftballon skrev:
Bøtte skrev:
Ballademager skrev:
Bøtte skrev:
Lilleluftballon skrev:Jeg ved godt du er ironisk, men det virker ikke på mig. Jeg ville helt ærligt sætte pris på den der liste, for jeg har ikke fantasi til at forestille mig hvad der er galt med bønnespirer?


Bortset fra at det smager af jord ( ;) ) så er det vist noget med bakterier. Hvilke aner jeg dog ikke.


Men hvordan pokker skal man vide alt det der, hvis man ikke selv er gravid eller har været det for nylig? :genert: Jeg tror altså også, at jeg ville foretrække, at mine gæster fortalte mig det, hvis der er så mange ting, de ikke kan spise. Så tager jeg gerne det hensyn.



Google :-D
Men jeg googlede det heller ikke før jeg blev gravid.

Men jeg tror det er svært at tage hensyn til, altså nogle spiser jo gerne rødt kød, nogle gør ikke. Det er så forskelligt. Jeg ville sætte pris på at folk informerede mig om det, hvis der var noget de ikke spiste, og jeg ville aldrig blive fornærmet hvis én sprang en del af måltidet over grundet graviditet (eller allergi/smagsløg osv).


Men selv en specifik googling efter "bønnespire gravid" fik mig ikke til at konkludere at jeg skulle udelade det. Og makrel er på listen over mad man BØR spise meget af som gravid.


Da jeg googlede det, stod der at man burde holde sig fra det. Hvad man så ligger i det, må man jo selv om.

Jeg spiser det aldrig, for jeg synes de smager af jord, så googlede det først da jeg skrev mit indlæg.


Men tænker da at Sundhedsstyrelsen er det bedste bud på, hvor man kan finde en okay liste.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 20:41

Ja og jeg ville foretrække bare at spise det jeg selv ved jeg må, fremfor at skulle frembringe en liste hvis nogen inviterer. Men så er det jo heldigt at min omgangskreds ikke bliver fornærmet :)

Jeg bryder mig ikke om at være centrum for al den opmærksomhed. Og en decideret liste er bare mærkeligt for mig, jeg vil gerne have lov at føle mig normal og det gør jeg bedst ved i stilhed at sortere i maden, uden andre behøver at blive konfronteret med det. Det synes jeg faktisk også man bør respektere og ellers må man jo lade være at invitere gravide, veganer eller folk på kur. Eller evt selv tage initiativ til at bede om den ski' liste. Er jo ikke sikkert alle tænker over at du bliver fornærmet over at de vælger noget fra for deres egen skyld...
Senest rettet af Snowdrop 27. jun 2016, 21:04, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Snowdrop
Indlæg: 469
Tilmeldt: 8. feb 2016, 08:02
Kort karma: 81
Likede indlæg: 344

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Snowdrop » 27. jun 2016, 20:43

Mht bønnespirer skyldes det listeria.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf godtnavn » 27. jun 2016, 22:01

Snowdrop for mig handler det ikke om jeg bliver fornærmet, men jeg bliver helt ked af det på mine gæsters vegne hvis der intet er de kan spise, fordi jeg ved hvor nederen det er at være til en fest og være møgsulten :) Men jeg beder så også folk om en liste, altså spørg direkte om der er noget de ikke spiser, og det er lige meget om det er princip/kræsenhed/sundhed/allergi, hvis jeg så ikke formår at sammensætte en menu der gør alle glade så "advarer" jeg på forhånd så vedkommende kan spise hjemmefra (er dog kun sket en enkelt gang med en med allergi mod stort set alt).

Og så bliver man da mere centrum for opmærksomhed hvis man intet spiser end hvis menuen er sat sammen så man kan spise :) Jeg plejer i hvert fald ikke at lave så mange forskellige retter når jeg får gæster, så der kunne snildt være intet mad til en person hvis jeg ikke havde fået en liste på forhånd.
2
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 00:18

Snowdrop skrev:Ja og jeg ville foretrække bare at spise det jeg selv ved jeg må, fremfor at skulle frembringe en liste hvis nogen inviterer. Men så er det jo heldigt at min omgangskreds ikke bliver fornærmet :)

Jeg bryder mig ikke om at være centrum for al den opmærksomhed. Og en decideret liste er bare mærkeligt for mig, jeg vil gerne have lov at føle mig normal og det gør jeg bedst ved i stilhed at sortere i maden, uden andre behøver at blive konfronteret med det. Det synes jeg faktisk også man bør respektere og ellers må man jo lade være at invitere gravide, veganer eller folk på kur. Eller evt selv tage initiativ til at bede om den ski' liste. Er jo ikke sikkert alle tænker over at du bliver fornærmet over at de vælger noget fra for deres egen skyld...

Ift det markerede: Jeg synes, det tiltrækker ekstremt meget mere opmærksomhed, hvis nogen sorterer i maden. Jeg bemærker det virkelig meget, og derfor har jeg også en liste med ting, folk vi ofte spiser med, ikke spiser, og jeg spørger altid nye mennesker eller hvis nogens livssituation har ændret sig.
Jeg mister fuldstændig appetitten og kan slet ikke fokusere på måltidet, hvis en sidder, og sorterer helt vildt, eller kun spiser enkelte dele af måltider.
Og jeg synes tit, der er den der: "jamen, kan man ikke bare respektere at jeg gerne vil sortere". Mjøh.. Så bør dem der sorterer vel også respektere, at det for nogle af os andre ødelægger måltidet, og tager al fokus?
Jeg laver GERNE et måltid, der er tilpasset, at alle kan spise med (om det så er livsstil, religiøse valg, idealistiske valg, kræsenhed, graviditet, allergi osv), men jeg bliver oprigtigt ufokuseret, afledt og mister appetitten, hvis der sidder en, og siger nej og nej og nej eller sorterer en masse.
Hvorfor er det ene vigtigere at respektere end det andet? Og ejg forstår måske godt, du ikke selv vil smække en liste frem på sms inden en middag, men hvis nu værten sendte en sms og spurgte?
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Bøtte » 28. jun 2016, 02:56

Jeg har simpelthen aldrig oplevet, at det er et problem.

Dem vi spiser med, kender vi så godt, st jeg ved hvis der er noget, nogle ikke kan lide/tåle.
Det er trods alt relativt sjældent, vi har gæster til middag, som jeg ikke kender ret godt. Kan faktisk ikke huske hvornår det er sket?

Hvor er det I andre møder problemerne? Hvad serverer I som kan være et problem?

Jeg spiser stort set ikke fisk, men har aldrig stået i en situation, hvor det har været serverer som det eneste. Min mand spiser ikke rødt oksekød, men det ved vores venner jo, og så sørger de for at der er noget han kan lide evt fra 'børnemenuen'.

Jeg kan simpelthen ikke huske at vi har stået til en middag, hvor der var en, der ikke spiste noget/sorterede i maden.
1
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Anbefalinger til gravide

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 04:21

Bøtte skrev:Jeg har simpelthen aldrig oplevet, at det er et problem.

Dem vi spiser med, kender vi så godt, st jeg ved hvis der er noget, nogle ikke kan lide/tåle.
Det er trods alt relativt sjældent, vi har gæster til middag, som jeg ikke kender ret godt. Kan faktisk ikke huske hvornår det er sket?

Hvor er det I andre møder problemerne? Hvad serverer I som kan være et problem?

Jeg spiser stort set ikke fisk, men har aldrig stået i en situation, hvor det har været serverer som det eneste. Min mand spiser ikke rødt oksekød, men det ved vores venner jo, og så sørger de for at der er noget han kan lide evt fra 'børnemenuen'.

Jeg kan simpelthen ikke huske at vi har stået til en middag, hvor der var en, der ikke spiste noget/sorterede i maden.

Jeg serverer fx som oftest fisk eller knaldrødt oksekød til gæstemiddage, og jeg putter næsten altid vin/øl i sovsen eller i gryderetter. Det er kun, hvis jeg ved, at der fx er en på antabus i selskabet, jeg lader være (eller hvis nogen frabeder sig det direkte). For jeg har aldrig oplevet gravide, der ikke spiste fisk, rødt kød eller afkogt alkohol. Jeg ville respektere det fuldt ud, hvis en gravid bekendt/ven undlod disse fødevarer - men jeg ville være nødsaget til at blive informeret om det, fordi det ikke er noget jeg har oplevet de gravide jeg kender, gøre. Og jeg har aldrig selv ventet mig, så jeg har ikke sat mig ind i det område.

Og jeg skriver såmænd også ned, hvad dem vi spiser med hyppigt ikke spiser. Men vi spiser nu relativt ofte med nye mennesker eller mennesker vi ikke spiser med tit, og så er det da svært at finde rundt i.
1
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Graviditet"