Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf dgd2007 » 26. jun 2016, 08:24

Det kan være, vi kan sælge briterne vores model :gruble:
Vi er jo også et "forenet kongerige", hvor nogle af delene (=Grønland) ikke er medlem af EU.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf dgd2007 » 26. jun 2016, 08:35

Det ser ud til, at der først bliver rav i den i Labour, med krav om Corbyns (formandens) afgang. Det vil han dog ikke. Men oppositionspartiet i UK har jo et såkaldt skyggekabinet, og han har fyret "udenrigsministeren", og en af de andre "kabinetsmedlemmer" er tilsyneladende gået selv.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jun 2016, 11:51

paint skrev:Enten har de ikke tænkt sig særlig godt om, eller også har de netop gjort det og ønsker så mange stemmer som muligt, som kan bruges som argument for en ny afstemning.

Jeg begynder at hælde til den anskuelse, at de ønsker en ny aftale, måske en med forbehold a la den danske Edinburgh-aftale.

Noget andet er, at de faktisk, hvis de havde tænkt sig lidt om i forvejen, kunne have lavet en 'vejledende' folkeafstemning, hvor kriteriet var, at der skulle være 60% for eller imod, før det uden videre kunne effektueres. Det nuværende resultat, ville så have udløst enten en ny afstemning eller at parlamentet, skulle tage stilling, hvad man skulle gøre med resultatet.

De har lagt alle æg i én kurv og tabt kurven.


Jeg hælder til, at de ikke har tænkt sig særlig godt om. I det hele taget.
Selvom jeg har billiget afstemningen, har jeg spinmæssigt aldrig set den som en dyt andet end Camerons redskab til at vinde det seneste valg. Boris Johnson gik så en tand videre ved decideret at anbefale et "leave", fordi han både ønskede at holde magten på konservative hænder OG positionere sig som Camerons Brutus. Men ingen af de to tosser havde da regnet med, at det ville ende sådan her. Det skulle bare have været populistisk teatertorden.
3
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Wizzze » 26. jun 2016, 13:33

Nu kommer det frem at Skotland måske kan blokere eller nedlægge veto overfor udtrædelsen, ved ikke at ratificere den lovgivning der skal til. :gruble:

http://www.bbc.com/news/uk-scotland-sco ... s-36633244

jo jo, det skal nok blive en spændende tid, de næste mange måneder. Jeg forudser at mange jurister og kloge hoveder er sikret fast arbejde i lang tid fremover.
0
Do as I say! :whip:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 17:04

Wizzze skrev:Nu kommer det frem at Skotland måske kan blokere eller nedlægge veto overfor udtrædelsen, ved ikke at ratificere den lovgivning der skal til. :gruble:

http://www.bbc.com/news/uk-scotland-sco ... s-36633244

jo jo, det skal nok blive en spændende tid, de næste mange måneder. Jeg forudser at mange jurister og kloge hoveder er sikret fast arbejde i lang tid fremover.


Saa maaske England stemmer sig ud af Storbritannien i stedet :ivrig: :savl: :savl:

Daym et galehus
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Slettet bruger » 26. jun 2016, 17:07

paint skrev:
DetSorteCirkus skrev:
billiebean skrev:http://www.dr.dk/nyheder/udland/brexit/vaelgere-vil-traekke-stemmer-tilbage-efter-brexit

Nå.. de havde ikke lige regnet med, at det faktisk kunne blive et nej. Flot.


Det er sikkert meget få, der er så uvidende, at de ringer for at høre, om de kan ændre deres stemme, men alligevel :tie:

Bortset fra det - hvad sker der for, at en underskriftindsamling, der er faciliteret af systemet selv og kan give krav på debat i Underhuset, ikke er sikret mod, at de samme personer kan stemme igen og igen? :8:


Enten har de ikke tænkt sig særlig godt om, eller også har de netop gjort det og ønsker så mange stemmer som muligt, som kan bruges som argument for en ny afstemning.

Jeg begynder at hælde til den anskuelse, at de ønsker en ny aftale, måske en med forbehold a la den danske Edinburgh-aftale.

Noget andet er, at de faktisk, hvis de havde tænkt sig lidt om i forvejen, kunne have lavet en 'vejledende' folkeafstemning, hvor kriteriet var, at der skulle være 60% for eller imod, før det uden videre kunne effektueres. Det nuværende resultat, ville så have udløst enten en ny afstemning eller at parlamentet, skulle tage stilling, hvad man skulle gøre med resultatet.

De har lagt alle æg i én kurv og tabt kurven.


Den petition er til grin - jeg har underskrevet den paa vegne af Julemanden :)

Man skal bare have en email adresse, saa kan man skrive dem paa som vil.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Lurende Peber » 28. jun 2016, 05:01

Og EU parlamentet er tøsefornærmede. Fuck alle engelsktalende medlemslande :rulle:
http://www.b.dk/globalt/eu-kommissionen ... elsk-sprog
De små kejsere har ikke lært en ski´

Jamen så skal der måske laves en alternativ engelsktalende Union/Handelsaftale/Samarbejde?
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jun 2016, 05:19

Lurende Peber skrev:Og EU parlamentet er tøsefornærmede. Fuck alle engelsktalende medlemslande :rulle:
http://www.b.dk/globalt/eu-kommissionen ... elsk-sprog
De små kejsere har ikke lært en ski´

Jamen så skal der måske laves en alternativ engelsktalende Union/Handelsaftale/Samarbejde?


Det kan jeg sådan set ikke se det urimelige i, da ikke alle 24 medlemssprog er såkaldte arbejdssprog:
"Selv om der i EU er 24 officielle sprog, er det kun engelsk, tysk og fransk, som bliver betragtet som arbejdssprog. Men fremover vil taler og kommissionens udtalelser til pressen hovedsageligt være på tysk eller fransk, siger EU-embedsmænd ifølge Wall Street Journal."

Jeg går ud fra, at det stadig vil være muligt med oversat materiale og tolkeservice.

Omvendt kan man argumentere for, at engelsk, udover at være et par medlemslandes førstesprog, også er kontinentes fælles fremmesprog, og at EU derfor lukker mere af, når der nu i stedet tales tysk eller fransk. Man kan lige så undre sig over, at den nye ordning åbenbart træder i kraft, selvom UK stadig er medlem, men jeg tænker, at systemet er provokeret af de engelske politikeres nøleri og ønsker at signalere, at der skete noget i torsdags, og at livet ikke bare går videre, som om intet var hændt.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59559

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf DetSorteCirkus » 28. jun 2016, 05:39

Rakel skrev:
Det gør bare intet godt for EU i de lande, der forstår/taler engelsk bedre end tysk/fransk. Jeg synes, at det er en arrogant tilgang til ganske mange borgere i EU (udenfor UK). Det virker nærmest sim om man vil grave flere grøfter i EU fremfor at samle EU.


Det viser jo i hvert fald, at EU af sine egne toppolitikere opfattes som noget, der udformes og kommunikeres om af teknokrater, og det er, som jeg skriver, værd at bemærke i negativ retning, men mht. andre engelsktalende medlemslande, altså lande hvor engelsk er førstesprog, stilles disse ikke dårligere end andre, hvilket jeg læste som værende Pebers pointe. De får bare samme sproglige vilkår som fx. Danmark.
0
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Lurende Peber » 28. jun 2016, 06:22

Rakel skrev:Tja. Jeg foretrækker at læse/høre engelsk også i EUsammenhæng fremfor tysk/fransk og må jo så for eftertiden leve med oversættelser. Der graves grøfter pt fremfor at samle i EU.
My point exactly. Exactement mon point. Genau mein Punkt :P
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Wizzze » 28. jun 2016, 06:58

0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Wizzze » 28. jun 2016, 07:01

Hans tidligere indslag, måtte ikke vises i UK i ugen før afstemningen

1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf dgd2007 » 28. jun 2016, 08:31

DetSorteCirkus skrev:Mogens Lykketoft er rasende på englænderne og på Cameron i særdeleshed.
Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan Uffe Elleman har det lige nu :8:

Kronik i Berlingske: Brexit – da lynet slog ned

Jeg var flad af grin over hans henvisning til løsningen i 1992:
Uffe Ellemann skrev:Dengang blev der fremsat dystre forudsigelser om et sammenbrud i det europæiske fællesskab, netop som det stod over for vældige udfordringer i forbindelse med Den Kolde Krigs afslutning og Sovjetunionens opløsning. Men situationen blev klaret med de fire danske undtagelser, som siden kun har generet danskerne selv. Det var især Storbritannien og Tyskland, som var hjælpsomme med at redde situationen.

Vi fulgte den model, som Piet Hein havde beskrevet i sit digt om Hamlets valg:

    »To be or not to be, that is the question.
    To be and not to be, that is the answer
1
Brugeravatar
Precaseptica
Indlæg: 848
Tilmeldt: 27. aug 2015, 10:07
Kort karma: 211
Likede indlæg: 1884

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf Precaseptica » 28. jun 2016, 17:49

En ting man skal skrive sig bag ørene her post-Brexit er at EU skal gøre det så smertefuldt for England som det er dem muligt. Det er nødt til at blive til et skræmmeeksempel, så de kan holde samling på tropperne herefter. Det er det eneste forsvar de har imod domino-effekten, nu hvor Østrig og Holland allerede stamper i gulvet. Danskerne kommer også til at melde sig ind i gruppen, tror jeg, nu hvor vores politikere opfører sig komplet afvisende. Den slags pifter kun til flammerne.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Brexit-afstemning i dag - soundtrack

Indlægaf dgd2007 » 29. jun 2016, 05:58

Wizzze skrev:Hvad mon der kommer til at ske omkring Gibraltar? :gruble:

Gibraltar stemte 96% for at blive i EU, kun 4% stemte for at melde sig ud, er Gibraltar mon på vej mod at blive spansk igen? :gruble:

dgd2007 skrev:Det kan være, vi kan sælge briterne vores model :gruble:
Vi er jo også et "forenet kongerige", hvor nogle af delene (=Grønland) ikke er medlem af EU.

Ha! Gibraltars førsteminister(eller hvad det nu hedder) har lige været ude og lege med tanken om den dansk-grønlandske model, hvor nogle af delene af rigsfællesskabet kan blive i EU og andre ikke.
Han sagde, at han havde diskuteret det med bl.a. Skotland.

BBC-speakeren kunne selvfølgelig ikke lade være med at krydre det med et ordspil om, at Gibraltar efter Brexit-afstemningen befandt sig "between a rock and a hard place".
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"