Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf HappyPaww » 27. jun 2016, 09:32

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg tror at landsretten stadfæster den, og at der ikke gives tilladelse til anke.

Forsvareren har godt nok forsøgt at argumentere for - grænsende til det skingre - at der skulle være en masse tvivl. Men der er reelt ikke den store tvivl, og dommerne var heller ikke i tvivl. De brugte kun en enkelt dag (ikke nødvendigvis hele dagen) på at afklare skyldig-spørgsmålet, og det tog dem mellem 10 og 15 minutter af finde frem til at strafudmålingen skulle være livstid.

Det er lige præcis sagens kerne. Vi må have nok tillid til retssystemet, og antage at de har dømt rigtigt. Især taget i betragtning af, hvor hurtigt dommen blev afsagt, så har der jo nok ikke været meget tvivl. Der er meget offentligheden ikke får at vide i sådan en sag - og beviser/teorier som vi alle kan have en holdning om, men beviserne har jo været tydelige nok til at den her dom er blevet afsagt. Hvis der var skyggen af tvivl (her går vi så i OJ-mode), så var hun jo ikke dømt så hårdt.

Retfærdigheden er sket fyldest - nu håber jeg bare, at hendes datter får et ok liv efter hun har måtte bevidne, at hendes mor er en dømt morder :(
0
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Kolderudolf » 27. jun 2016, 17:17

Advocatus-Diaboli skrev:Jeg tror at landsretten stadfæster den, og at der ikke gives tilladelse til anke.

Forsvareren har godt nok forsøgt at argumentere for - grænsende til det skingre - at der skulle være en masse tvivl. Men der er reelt ikke den store tvivl, og dommerne var heller ikke i tvivl. De brugte kun en enkelt dag (ikke nødvendigvis hele dagen) på at afklare skyldig-spørgsmålet, og det tog dem mellem 10 og 15 minutter af finde frem til at strafudmålingen skulle være livstid.


Hvad mener du med det første ? Landsretten kan da ikke afvise en anke, når det er den tiltalte, der anker.

Det kan de så heller ikke, når det er anklagemyndigheden for den sags skyld, men der kan statsadvokaten da sætter en stopper for det.
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. jun 2016, 18:22

Kolderudolf skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg tror at landsretten stadfæster den, og at der ikke gives tilladelse til anke.

Forsvareren har godt nok forsøgt at argumentere for - grænsende til det skingre - at der skulle være en masse tvivl. Men der er reelt ikke den store tvivl, og dommerne var heller ikke i tvivl. De brugte kun en enkelt dag (ikke nødvendigvis hele dagen) på at afklare skyldig-spørgsmålet, og det tog dem mellem 10 og 15 minutter af finde frem til at strafudmålingen skulle være livstid.


Hvad mener du med det første ? Landsretten kan da ikke afvise en anke, når det er den tiltalte, der anker.

Det kan de så heller ikke, når det er anklagemyndigheden for den sags skyld, men der kan statsadvokaten da sætter en stopper for det.


Hverken tiltalte eller anklagemyndighed kan anke. Man kan som udgangspunkt kun få prøvet sin retssag prøvet ved 2 instanser. Eftersom denne sag startede i byretten, så kan de derfor anke til landsretten, men ikke videre til Højesteret. Hvis den var begyndt i landsretten, så kunne de anke den til Højesteret.

Det er kun hvis de sender en ansøgning til procesbevillingsnævnet, at de kan få tilladelse til at få sagen prøvet ved 3. instans. Og kun hvis nævnet siger ja, hvad de ikke nødvendigvis gør. Det kræver at den findes principiel. Og der er ikke rigtigt noget principielt ved denne sag, hvis den stadfæstes i landsretten.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 27. jun 2016, 18:30

Rosen skrev:Hvorfor siger du hun ikke er en psykopat? Er hun blevet "testet" for det?

Anklageren var i medierne og sagde at hun ikke var sindssyg men havde men var personlighedsforstyrret.

Hun er måske en farlig narcissist mere end en psykopat...men grænsen er til tider sløret.

Fordi hun er blevet mentalundersøgt, og hun har en personlighedsforstyrrelse, men ikke en dyssocial (som er det,der også kaldes psykopat). Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.
Der sidder i øvrigt ADSKILLIGE drabsmænd rundt omkring, der hverken er psykopater eller psykotiske. Men som simpelthen slog ihjel fordi (som Bent Isager siger i en af sine bøger) det gav bedst mening for dem i den situation de stod i.

Det gør ikke handlingen mindre rædselsfuld. Men det er forkert at kalde dem alle psykopater, når nu alle drabstiltalte i danmark mentalundersøges.
3
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 27. jun 2016, 18:49

Karkluden skrev:Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.


Nu er "psykotisk" eller "psykopat" jo ikke kun en diagnose, men også et skældsord, som man godt kan få slynget efter sig, selvom det ikke er faktuelt - ligesom "bøssekarl".
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Kolderudolf
Indlæg: 224
Tilmeldt: 4. maj 2016, 00:14
Kort karma: 53
Likede indlæg: 265

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Kolderudolf » 28. jun 2016, 00:06

Advocatus-Diaboli skrev:
Kolderudolf skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:Jeg tror at landsretten stadfæster den, og at der ikke gives tilladelse til anke.

Forsvareren har godt nok forsøgt at argumentere for - grænsende til det skingre - at der skulle være en masse tvivl. Men der er reelt ikke den store tvivl, og dommerne var heller ikke i tvivl. De brugte kun en enkelt dag (ikke nødvendigvis hele dagen) på at afklare skyldig-spørgsmålet, og det tog dem mellem 10 og 15 minutter af finde frem til at strafudmålingen skulle være livstid.


Hvad mener du med det første ? Landsretten kan da ikke afvise en anke, når det er den tiltalte, der anker.

Det kan de så heller ikke, når det er anklagemyndigheden for den sags skyld, men der kan statsadvokaten da sætter en stopper for det.


Hverken tiltalte eller anklagemyndighed kan anke. Man kan som udgangspunkt kun få prøvet sin retssag prøvet ved 2 instanser. Eftersom denne sag startede i byretten, så kan de derfor anke til landsretten, men ikke videre til Højesteret. Hvis den var begyndt i landsretten, så kunne de anke den til Højesteret.

Det er kun hvis de sender en ansøgning til procesbevillingsnævnet, at de kan få tilladelse til at få sagen prøvet ved 3. instans. Og kun hvis nævnet siger ja, hvad de ikke nødvendigvis gør. Det kræver at den findes principiel. Og der er ikke rigtigt noget principielt ved denne sag, hvis den stadfæstes i landsretten.


Oh Sorry. Jeg havde læst det som om, at du skrev at landsretten afviste at behandle sagen :genert: Kender ret godt systemet efterhånden. Altså på den ikke-kriminelle måde :blush:
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 00:07

Advocatus-Diaboli skrev:
Karkluden skrev:Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.


Nu er "psykotisk" eller "psykopat" jo ikke kun en diagnose, men også et skældsord, som man godt kan få slynget efter sig, selvom det ikke er faktuelt - ligesom "bøssekarl".

Ja, jeg er jo ikke idiot. Jeg ved godt, at en del mennesker er uintelligente nok til at bruge disse ord som skældsord og i flæng.
Det er noget jeg generelt påtaler. Også når folk bruger bøsse som "skældsord". Det er jo decideret pinligt, fordi der intet "skældsordagtigt" er i at være bøsse.
Det andet er bare noget rod, fordi psykopat og psykoser sådan set er en sygdom. Man råber jo heller ikke "diabetiker" efter folk... Og jeg er udmærket klar over, at nogle ikke deler denne holdning, men det er nu engang min holdning.
5
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. jun 2016, 06:08

Karkluden skrev:Ja, jeg er jo ikke idiot. Jeg ved godt, at en del mennesker er uintelligente nok til at bruge disse ord som skældsord og i flæng.
Det er noget jeg generelt påtaler. Også når folk bruger bøsse som "skældsord". Det er jo decideret pinligt, fordi der intet "skældsordagtigt" er i at være bøsse.
Det andet er bare noget rod, fordi psykopat og psykoser sådan set er en sygdom. Man råber jo heller ikke "diabetiker" efter folk... Og jeg er udmærket klar over, at nogle ikke deler denne holdning, men det er nu engang min holdning.


Hvis du virkelig mener sådan, så skulle du ærligt talt være konsekvent og afholde dig fra at bruge "idiot" og "uintelligent" som skældsord.
5
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Rosen
Indlæg: 347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 11:41
Kort karma: 40
Likede indlæg: 523

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Rosen » 28. jun 2016, 11:14

Karkluden skrev:
Rosen skrev:Hvorfor siger du hun ikke er en psykopat? Er hun blevet "testet" for det?

Anklageren var i medierne og sagde at hun ikke var sindssyg men havde men var personlighedsforstyrret.

Hun er måske en farlig narcissist mere end en psykopat...men grænsen er til tider sløret.

Fordi hun er blevet mentalundersøgt, og hun har en personlighedsforstyrrelse, men ikke en dyssocial (som er det,der også kaldes psykopat). Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.
Der sidder i øvrigt ADSKILLIGE drabsmænd rundt omkring, der hverken er psykopater eller psykotiske. Men som simpelthen slog ihjel fordi (som Bent Isager siger i en af sine bøger) det gav bedst mening for dem i den situation de stod i.

Det gør ikke handlingen mindre rædselsfuld. Men det er forkert at kalde dem alle psykopater, når nu alle drabstiltalte i danmark mentalundersøges.


Ja, det var det jeg spurgte om; om hun var blevet testet. At hun har en personlighedsforstyrrelse (som må være narcissismi, andre giver ikke mening i denne sammenhæng) kommer ikke som en overraskelse. Det er en modbydelig handling og en personforstyrrelse gører det ikke bedre....tell me about it, jeg har personsforstyrrede mennesker i min nærmeste familie (og ja, de har en diagnose).
0
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 28. jun 2016, 11:17

Rosen skrev:Ja, det var det jeg spurgte om; om hun var blevet testet. At hun har en personlighedsforstyrrelse (som må være narcissismi, andre giver ikke mening i denne sammenhæng) kommer ikke som en overraskelse.


Hun har histrionisk personlighedsforstyrrelse.
1
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Zombie » 28. jun 2016, 13:00

Karkluden skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Karkluden skrev:Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.


Nu er "psykotisk" eller "psykopat" jo ikke kun en diagnose, men også et skældsord, som man godt kan få slynget efter sig, selvom det ikke er faktuelt - ligesom "bøssekarl".

Ja, jeg er jo ikke idiot. Jeg ved godt, at en del mennesker er uintelligente nok til at bruge disse ord som skældsord og i flæng.
Det er noget jeg generelt påtaler. Også når folk bruger bøsse som "skældsord". Det er jo decideret pinligt, fordi der intet "skældsordagtigt" er i at være bøsse.
Det andet er bare noget rod, fordi psykopat og psykoser sådan set er en sygdom. Man råber jo heller ikke "diabetiker" efter folk... Og jeg er udmærket klar over, at nogle ikke deler denne holdning, men det er nu engang min holdning.

Flueknepperi, men for at Andre ikke får det galt i halsen: psykose er en sindstilstand og har intet med psykopati at gøre. Man er ikke psykopat fordi man har en psykose.
5
aka Forbies

:gammel:
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 13:34

Advocatus-Diaboli skrev:
Karkluden skrev:Ja, jeg er jo ikke idiot. Jeg ved godt, at en del mennesker er uintelligente nok til at bruge disse ord som skældsord og i flæng.
Det er noget jeg generelt påtaler. Også når folk bruger bøsse som "skældsord". Det er jo decideret pinligt, fordi der intet "skældsordagtigt" er i at være bøsse.
Det andet er bare noget rod, fordi psykopat og psykoser sådan set er en sygdom. Man råber jo heller ikke "diabetiker" efter folk... Og jeg er udmærket klar over, at nogle ikke deler denne holdning, men det er nu engang min holdning.


Hvis du virkelig mener sådan, så skulle du ærligt talt være konsekvent og afholde dig fra at bruge "idiot" og "uintelligent" som skældsord.

Det har du egentlig ret i. Det vil jeg tage til mig, for det er da for dumt. Tak for det :)
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Karkluden » 28. jun 2016, 13:35

Zombie skrev:
Karkluden skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Karkluden skrev:Hun var/er hverken psykotisk eller psykopat. Selvom flere skriver det rundt omkring.


Nu er "psykotisk" eller "psykopat" jo ikke kun en diagnose, men også et skældsord, som man godt kan få slynget efter sig, selvom det ikke er faktuelt - ligesom "bøssekarl".

Ja, jeg er jo ikke idiot. Jeg ved godt, at en del mennesker er uintelligente nok til at bruge disse ord som skældsord og i flæng.
Det er noget jeg generelt påtaler. Også når folk bruger bøsse som "skældsord". Det er jo decideret pinligt, fordi der intet "skældsordagtigt" er i at være bøsse.
Det andet er bare noget rod, fordi psykopat og psykoser sådan set er en sygdom. Man råber jo heller ikke "diabetiker" efter folk... Og jeg er udmærket klar over, at nogle ikke deler denne holdning, men det er nu engang min holdning.

Flueknepperi, men for at Andre ikke får det galt i halsen: psykose er en sindstilstand og har intet med psykopati at gøre. Man er ikke psykopat fordi man har en psykose.

Helt fint flueknepperi :gogo:
Jeg har bare hørt flere sige at hun må have været psykotisk da hun gjorde det hvorfor jeg skrev det, men god uddybning :gogo:
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Buller » 1. jul 2016, 02:59

Karkluden skrev:Helt fint flueknepperi :gogo:
Jeg har bare hørt flere sige at hun må have været psykotisk da hun gjorde det hvorfor jeg skrev det, men god uddybning :gogo:


Ja psykose drejer sig meget mere om om man har kontakt med den "fælles virkelighed" eller om man har problemer med at skelne sin egen virkelighed fra den vi alle sammen deler mere eller mindre. Hallucinationer og vrangforestillinger er klassiske symptomer på psykoser.

Mange psykoser er ganske udramatiske, set udefra, og kan være svære at observere, personen i psykose er dog ofte meget forpint. Mere fordi at mange tænker ren Hollywood når de hører ordet psykose og forestiller sig alt muligt dramatisk og voldsomt, sådan behøver det slet ikke være, set udefra. Indefra kan det dog sagtens være en voldsom og dramatisk oplevelse.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Hvad tænker I om den drabstiltalte sygeplejerske?

Indlægaf Buller » 5. jul 2016, 08:57

hmmm læser lige på DR.dk

"Britisk forsker om sygeplejerskedrab: Sådan kan 'dødsengle' opdages

Britisk kriminolog har fundet flere gennemgående karaktertræk i 16 sager, hvor sygeplejersker har dræbt patienter. :

Sygeplejersker, der gør deres kollegaer utrygge med morbide historier, stjæler medicin og konsekvent foretrækker nattevagter."

Altså, bortset fra at jeg ikke har lyst til at stjæle medicin, så kan jeg da godt se frem til en fremtid som "suspekt sygeplejerske med morbid humor og hang til nattevagter" :fløjt:

Håber der kommer flere ting til i den rapport. :gruble: :)
1

Tilbage til "Livets forhold"