Datemad med benspænd

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 28. jun 2016, 19:33

Jeg har inviteret en date på aftensmad i morgen.

Jeg har spist hos ham, hvor han diskede op med kuller, hollandaise og mandeltærte til dessert.

Udfordringen er, at jeg for tiden spiser antiinflammatiorisk - så skal gerne finde på noget uden sukker, hvedemel og mælkeprodukter. Og helst uden rødt kød.

Jeg aner ikke, hvad jeg skal finde på? Tænker i laks, muslinger, asparges. Men mangler ideen. Og gerne også en dessert.

Hvad siger eksperterne? :D
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Lone » 28. jun 2016, 19:56

Moules frites? Altid lækkert, synes jeg
3
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Daine » 28. jun 2016, 20:14

Jeg tænker jordbærgrød til dessert. Det passer fint til årstiden og vejret :D Hvis du ikke kender bloggen "mad for livet" kunne der måske være noget inspiration der? http://www.madforlivet.com/opskrifter/
Jeg synes, de fleste af opskrifterne ser virkelig lækre ud - og bestemt kan bruges til date-mad!
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 28. jun 2016, 20:31

Lone skrev:Moules frites? Altid lækkert, synes jeg


God ide! Tak :)
Så kunne jeg lave en grøn salat til...
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 28. jun 2016, 20:33

Daine skrev:Jeg tænker jordbærgrød til dessert. Det passer fint til årstiden og vejret :D Hvis du ikke kender bloggen "mad for livet" kunne der måske være noget inspiration der? http://www.madforlivet.com/opskrifter/
Jeg synes, de fleste af opskrifterne ser virkelig lækre ud - og bestemt kan bruges til date-mad!


Jordbærgrød uden sukker? Lidt svært at forestille sig?

Men har fundet en opskrift på chokoladekage, som kunne bruges med jordbær til ..

Og tak for link. Det kigger jeg straks på
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Pandesteg » 28. jun 2016, 20:38

Kan du ikke bruge sukkererstatning? :) (Hvordan laver man chokoladekage uden sukker?)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 28. jun 2016, 20:49

Pandesteg skrev:Kan du ikke bruge sukkererstatning? :) (Hvordan laver man chokoladekage uden sukker?)


Jo. Det kunne jeg. Men tror ikke rigtigt på det med at erstatte alm sukker med fx palmesukker. Jeg tror ikke, det grundlæggende er så forskelligt for kroppen. Så vil hellere søde med fx dadler eller banan.

Tænker at lave disse: http://www.madforlivet.com/opskrifter/s ... -brownies/
0
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Lone » 28. jun 2016, 20:54

Du kan også tage et kig på madbanditten.dk - der burde du også kunne finde søde sager, der matcher dine krav :)
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 28. jun 2016, 21:01

Lone skrev:Du kan også tage et kig på madbanditten.dk - der burde du også kunne finde søde sager, der matcher dine krav :)


God ide - har også en af hendes bøger. Der er bare næsten altid fløde eller smør i hendes opskrifter, som jeg også skal undgå...
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Æble » 29. jun 2016, 06:35

Lidt ot, men dadler har et højere indhold af fruktose end slik og chokolade, så hvis man vil spare på sukker er det ikke dadler man skal vælge.

Hvad med bare lækker frisk frugt og bær til dessert? De than godt være lidt sexet :slem: Især hvis der er lidt smeltet chokolade til at dyppe i (min 70%)
2
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 09:08

Muspel skrev:
Pandesteg skrev:Kan du ikke bruge sukkererstatning? :) (Hvordan laver man chokoladekage uden sukker?)


Jo. Det kunne jeg. Men tror ikke rigtigt på det med at erstatte alm sukker med fx palmesukker. Jeg tror ikke, det grundlæggende er så forskelligt for kroppen. Så vil hellere søde med fx dadler eller banan.

Tænker at lave disse: http://www.madforlivet.com/opskrifter/s ... -brownies/


Dadler har et sindssygt høj indhold af sukker - ja, det er naturligt sukker, men prøver du at detoxe på sukker, så styr uden om dadler og andet tørret frugt :kys: Palmesukker/kokossukker osv. ikke anderledes end almindeligt sukker i mine øjne, måske bortset fra lidt lavere GI - med sukkererstatninger mente jeg "kunstsukker", som ikke påvirker blodsukkeret, f.eks. sukrin - men hvis du ikke bruger den slags til dagligt så er det nok lidt overkill at købe en pose bare for en date-night.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 09:11

On topic, så kunne du lave frugtsalat med kokosflødeskum og lidt revet chokolade? On the top of my head er det lige den eneste dessert jeg kan komme på uden sukker/mel/mælkeprodukter. Det er godt nok svært :gruble:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Pandesteg » 29. jun 2016, 09:13

Eller chiapudding/grød med bær/frugt? Der kan man lave en del fine spændende ting, men det lidt mere ovre i den alternative genre for nogle måske...
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf HappyPaww » 29. jun 2016, 09:35

Synes klart at moules er et godt bud på en date-ret. Du kan jo altid undlade at putte fløde i muslingerne (det er jo heller ikke et must). Spiser du ikke kartofler selv, så er det nok lidt overkill at lave fritter bare til daten, så du kan jo bare spise muslingerne uden noget, og så købe et lækkert baguette til daten.

Men grøn salat skal altså ikke i nærheden af muslinger! :devil2:

Desserten kunne bare være simple jordbær dyppet i god mørk chokolade (enten i den smeltede chokolade ved bordet, eller dyppede og afkølede på forhånd).
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Datemad med benspænd

Indlægaf Muspel » 29. jun 2016, 12:06

Pandesteg skrev:
Muspel skrev:
Pandesteg skrev:Kan du ikke bruge sukkererstatning? :) (Hvordan laver man chokoladekage uden sukker?)


Jo. Det kunne jeg. Men tror ikke rigtigt på det med at erstatte alm sukker med fx palmesukker. Jeg tror ikke, det grundlæggende er så forskelligt for kroppen. Så vil hellere søde med fx dadler eller banan.

Tænker at lave disse: http://www.madforlivet.com/opskrifter/s ... -brownies/


Dadler har et sindssygt høj indhold af sukker - ja, det er naturligt sukker, men prøver du at detoxe på sukker, så styr uden om dadler og andet tørret frugt :kys: Palmesukker/kokossukker osv. ikke anderledes end almindeligt sukker i mine øjne, måske bortset fra lidt lavere GI - med sukkererstatninger mente jeg "kunstsukker", som ikke påvirker blodsukkeret, f.eks. sukrin - men hvis du ikke bruger den slags til dagligt så er det nok lidt overkill at købe en pose bare for en date-night.


Vidste faktisk ikke at sukrin var anderledes. Men er det så ligesom det, der er i fx colalight og derfor dårligt på en anden måde?

Jeg 'må' gerne få lidt sukkeragtigt. Antiinflammatiorisk er mest med at skære ned på det forkerte og øge det gode. Så dadlerne bliver.
Tak for svaret.
0

Tilbage til "Mad og drikke"